Fotokatalyse maling Fup eller fakta?
Fra : Martin Bak

Dato : 28-04-06 15:26

En ny type malig og puds skulle efter hvad producenten hævder, kunne fjerne
lugte, f.eks. fra tobaksrøg, helt af sig selv. Således hævdes det, at hvis
et rum er malet med malingen, så vil det være slut med røgsure gardiner
eller møbelstoffer.

Er det virkelig muligt, eller overdriver de i beskrivelsen af produkternes
egenskaber?

Fra hjemmesiden:

Den rensende effekt opnås ved hjælp af fotokatalyse - en naturlig proces,
der aktiveres, når den behandlede væg udsættes for lys.

"maxit airfresh® omdanner de generende lugte og skadelige stoffer til CO2 og
almindelig vanddamp, der forsvinder af sig selv. Mængden af CO2 svarer til
den luft, vi ånder ud, når vi trækker vejret, og mængden af vanddamp er så
lille, at den nærmest ikke er mulig at registrere. "

" Der kan til tider være "tryk på" i det cirka 10 m 2 store rygerrum i
forbindelse med lærerværelset på Marievangsskolen i Slagelse.
"Der kan godt være 6-7 rygere i rummet på én gang i et frikvarter, og det
giver selvsagt en voldsom lugt af røg i selve rummet," siger viceinspektør
Ole Aabyrt. "Men det kunne faktisk også give en generende lugt af røg på
gangen uden for rummet. Og man kom jo selv til at lugte af røg, blot man et
kort øjeblik var inde i rummet for at give en besked."

"Sådan er det ikke længere. Der er ingen problemer uden for rummet, og inde
i rummet er luften meget "lettere", fordi den tunge, sure lugt af røg ikke
bliver hængende i luften," siger Ole Aabyrt.

Rygerne selv mærker også effekten. De har givet udtryk for, at
luftforbedringen kan mærkes fra det ene frikvarter til et andet - selv om et
fyldt askebæger bliver stående i rummet. "

Hjemmesiden:

http://www.maxit.dk/indhold/home/nyhedsbreve/!ny_puds_og_maling_renser_luften.asp

--
Martin

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 28-04-06 16:58

Martin Bak wrote:
> [...]
> eller møbelstoffer.
>
> Er det virkelig muligt, eller overdriver de i beskrivelsen af produkternes

Hvorvidt det virker som beskrevet skal jeg ikke kunne sige. Men kemien
bag lader til at være den samme som anvendes i selvrensende vinduer,
baseret på nanopartikelr af titandioxid. Disse har en fotokatalytisk
effekt, således at kombinationen af lys og katalysator giver en
hurtigere oxidation af organisk materiale. Så princippet er godt nok.

Om selvrensende vinduer:
http://www.chemistry.org/portal/a/c/s/1/feature_ent.html?id=40f61b327cb711d7f1a66ed9fe800100

iøvrigt irriterende at maxit-linket skriver at processen foregår helt
uden kemi. Katalyse er i høj grad kemi, om noget!

Jeppe

Fra : Søren Christensen [8~

Dato : 29-04-06 18:22

> [...]
> således at kombinationen af lys og katalysator giver en hurtigere
> oxidation af organisk materiale. Så princippet er godt nok.

Titanoxid (TiO2) er det ikke et ganske almindeligt farvestof der bliver
brugt i stort set alt hvidt maling?

> iøvrigt irriterende at maxit-linket skriver at processen foregår helt uden
> kemi. Katalyse er i høj grad kemi, om noget!

Ja, men man kunne måske godt på et "folkeligt niveau" argumentere for at
eftersom det er en katalysator, som så at sige er indbygget i malingen,
bliver der jo ikke forbrugt nogen "kemikalier" som skal genopfyldes. Men
katalyse er da nok det område der er blevet delt flest nobelpriser ud i kemi
de sidste mange år

Fra : Jeppe

Dato : 29-04-06 19:44

Søren Christensen [8000] wrote:

> Titanoxid (TiO2) er det ikke et ganske almindeligt farvestof der bliver
> brugt i stort set alt hvidt maling?

Kemisk set jo, pigmentet er titandioxid, men partikelstørrelsen gør hele
forskellen. Partiklerne anvendt i den pågældende maling er under 100 nm,
hvor katalyseegenskaberne bliver meget anderledes, groft sagt bliver
overfladeegenskaber dominerende over 'bulk' egenskaber. Disse partikler
er næppe særligt anvendelige som hvidt pigment qua deres størrelse
relativt til lysets bølgelængde.

> [...]
> katalyse er da nok det område der er blevet delt flest nobelpriser ud i kemi

"folkeligt niveau" eller fordummende niveau, hælder mest til det sidste.
Det er præcis oplysning om sådan kemi der kunne bidrage til at fjerne
det negative omdømme kemi har i en væsentlig del af befolkningen.