Rediatorer - bedst at have 1 eller 2 tændt~
Fra : Morten

Dato : 24-04-06 19:38

Hej

Hvis man har 2 rediatorer i et rum - er der så nogen forskel på om man har
begge tændt på halv styrke, eller kun een tændt på fuld styrke (hvis
temperaturen i rummet er den samme med begge løsninger) ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-04-06 20:27

Morten skrev:

> Hvis man har 2 rediatorer i et rum - er der så nogen forskel på om man har
> begge tændt på halv styrke, eller kun een tændt på fuld styrke (hvis
> temperaturen i rummet er den samme med begge løsninger) ?

Økonomi:
Hvis vandet cirkulerer inden for ét hus, er det ligegyldigt hvad
man gør, medmindre nogle af rørene løber hvor varmen kan sive ud
til fuglene.

Hvis man afregner pr. forbrugt mængde varmt vand, er det
afgørende at der kun løber koldt vand fra radiatorerne. Hvis én
radiator skal skrues højt op for at opvarme rummet, kan det ske
at afgangsvandet er varmt, og den varme betaler man for uden at
udnytte den.

Behagelighed:
Det vil sandsynligvis være mest behageligt med to radiatorer da
de så ikke behøver være så varme. Hvis der kun er én, er varmen
mere koncentreret ét sted, og så er der en for varm og en for
kold del af rummet.

--
Bertel

Fra : Morten

Dato : 24-04-06 20:37

> [...]
> radiator skal skrues højt op for at opvarme rummet, kan det ske
> at afgangsvandet er varmt, og den varme betaler man for uden at

Der sidder en måler på midten af dem, så jeg vil gætte på at vi ganske
enkelt betaler et beløb, alt efter hvor varme de er...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-04-06 21:08

Morten skrev:

> Der sidder en måler på midten af dem, så jeg vil gætte på at vi ganske
> enkelt betaler et beløb, alt efter hvor varme de er...

Så skal du sørge for at afgangsvandet er så koldt som muligt.
Uden nærmere kendskab til dit hus er jeg ret sikker på at der er
bedst økonomi i at bruge begge radiatorer (når det altså er
nødvendigt at fyre).

Jeg har termometer i de rum hvor jeg fyrer og indstiller
termostaten så det passer med 20-21 grader. Selv når det er
streng frost bliver mine radiatorer ikke varme på andet end den
øverste tredjedel undtagen på en i badeværelset som egentlig er
for lille.

--
Bertel