Varmeudvidelses koefficient for stål
Fra : Henrik Nørgaard

Dato : 19-04-06 15:51

Jeg havde en længere diskussion med en kollega idag om varme-udvidelses
koefficienten for stål.

Denne værdi er normalt angivet til at være omkring 11 x 10-6 m/m/deg K.
I en tysk reference har vi fundet to værdier :
11 x 10-6 m/m/deg K for opvarmning og 8.5 x 10-6 m/m/deg K for nedkøling.
(dette uden nogen reference temperatur angivet)
Dette strider i den grad mod min børne-lærdom, så jeg har søgt rundt på
nettet om en mulig forklaring, dog uden held.
Måske er der hjælp at hente her.

En mulig forklaring er, at koefficienten i virkeligheden er en linearisering
tæt omkring f.ex. 0 deg C.
Hvis linearisieringen foretages over et langt større temperatur område er
der måske basis for en koefficient under og een over 0 deg C, eller ???

Henrik

P.S. hvis den tyske reference holdt vand ville man kunne opvarme og nedkøle
stål et passende antal gange, og der ville blive mere af det.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-04-06 20:16

"Henrik Nørgaard" <noergaard@snabela.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> P.S. hvis den tyske reference holdt vand ville man kunne opvarme og
> nedkøle stål et passende antal gange, og der ville blive mere af det.

Hmm, hvis jeg gentagne gange lægger 25% til et beløb og derefter trækker 20%
fra, så får jeg ikke flere penge.
Er det ikke bare det?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Hans-Peter Engelund ~

Dato : 20-04-06 14:55

> Denne værdi er normalt angivet til at være omkring 11 x 10-6 m/m/deg K.

Der er ikke noget der hedder "grad Kelvin" - hvis det er hvad "deg K"
skal betyde.

Jeg har kigget efter i gummibiblen (Handbook of Chemistry and Physics) -
der staar :

Coefficient of linear expansion at 25 deg C :

Iron(Fe) 11.8 *10^-6 K^-1

Og anden tabel :

"This table gives typical values og mechanical, thermal and electrical
properties of several common commercial metals and alloys. Values refer
to ambient temperature (0 to 25 deg C). All values should be regarded as
typical, since these properties are dependent on the particular type of
alloy, heat treatment, and other factors. Values for individual
specimens can vary widely."

Coeff. of linear expansion :

Ingot iron 11.7 *10^-16 /deg C
Plain carbon steel AISI-SAE 1020 11.7 *10^-16 /deg C
Stainless steel type 304 17.3 *10^-16 /deg C
Cast gray iron 10.5 *10^-16 /deg C
Malleable iron 12 *10^-16 /deg C

Mon ikke exponenten -16 er en trykfejl, og der skulle have staaet -6 !?

/HP