Stochiometrisk blandingsforhold
Fra : Kasper Egebo

Dato : 15-04-06 09:14

Har forsøgt at finde nogle tabel værdier for brændstoffers stochiometriske
blandingsforhold, men uden held.

Nogen der kan hjælpe?

Aner ikke hvad det hedder på engelsk, men det ville nok give et bedre
søgeresultet.

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-04-06 10:53

Kasper Egebo fortalte:

> [...]
>
> Nogen der kan hjælpe?
>

> Aner ikke hvad det hedder på engelsk, men det ville nok give et bedre

http://www.chemical-stoichiometry.net/

Mvh
Martin
--
Free cheese is only found in mousetraps

Fra : Kasper Egebo

Dato : 15-04-06 15:35

> http://www.chemical-stoichiometry.net/
>
> Mvh
> Martin
> --
> Free cheese is only found in mousetraps

Kan desværre ikke få det til at virke.
Afstemmer programmet bare reaktionen, eller kan man også få den til at
angive det afstemte resultat i vægt?

Tænker i sammenhægn med brændstof, om programmet fx kunne fortælle at der
skal bruges fx 8 kg luft pr. 1 kg sprit?

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-04-06 18:36

Kasper Egebo fortalte:

> [...]
>
> Tænker i sammenhægn med brændstof, om programmet fx kunne fortælle at
> der skal bruges fx 8 kg luft pr. 1 kg sprit?

Den afstemmer. Resten må du beregne med molekylvægte etc. Eller måske
findes der applets der kan gøre det også?

Mvh
Martin
--
Det går den vej hønsene skraber

Fra : Kasper Egebo

Dato : 17-04-06 13:21

> Den afstemmer. Resten må du beregne med molekylvægte etc. Eller måske
> findes der applets der kan gøre det også.

Så fik jeg det til at virke.
Så det jeg skal er at tilføje fx de kemiske formler for sprit og luft, og
lade den afstemme reaktionen.

Svarer det så til den mængde luft der skal til for at forbrænde spritten?

Dernæst kan jeg så finde ud af vægt & volume forhold, mellem sprit og luft,
vha. fx et periodisk system, hvor molekylvægten er med.

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-04-06 14:22

Kasper Egebo fortalte:

> [...]
>
> Dernæst kan jeg så finde ud af vægt & volume forhold, mellem sprit og
> luft, vha. fx et periodisk system, hvor molekylvægten er med.

Hvis det drejer sig om sprit du vil brænde så er reaktionen:

C2H5OH + 3O2 --> 3H2O + 2CO2

Hvis du indsætter molvægte:

46 + 3*32 --> 3*18 + 2*44 (142 = 142 (heldigt))

Når du beregner mængden af luft hvoraf iltvolumen er 1/5, svarer 32 gram
O2 til 29*5 gram luft. 29 gram luft ~ 24 liter ved 25° og 1 atm.

Mvh
Martin
--
Havde vi livet, behøvede vi ikke kunsten

Fra : Kasper Egebo

Dato : 17-04-06 15:10

> [...]
>
> Når du beregner mængden af luft hvoraf iltvolumen er 1/5, svarer 32 gram
> O2 til 29*5 gram luft. 29 gram luft ~ 24 liter ved 25° og 1 atm.

Super med et lille eksempel Tak for det.
Ville dog ha foretrukket en reaktion med atmosfærisk luft. Men det kan jeg
vist sagtens rette.

Vil det så sige at vægtforholdet mellem luft/brændstof for sprit bliver 96g
ilt til 46g sprit?

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-04-06 16:14

Kasper Egebo fortalte:

> [...]
> kan jeg vist sagtens rette.
>
> Vil det så sige at vægtforholdet mellem luft/brændstof for sprit

Nej, som jeg skrev, skal du bruge 145g luft hver gang du bruger 32 g ilt.

Mvh
Martin
--
Peter slog i bordet så flasken dansede

Fra : Kasper Egebo

Dato : 17-04-06 16:33

> Kasper Egebo fortalte:

> Nej, som jeg skrev, skal du bruge 145g luft hver gang du bruger 32 g ilt.

Ja men altså 96g ilt, som så kræver 3*145g atmosfærisk luft.

Så altså 96g ilt pr. 46g sprit.
Hvilket så svarer til 435g luft pr. 46g sprit

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-04-06 16:54

Kasper Egebo fortalte:

> Ja men altså 96g ilt, som så kræver 3*145g atmosfærisk luft.
>
> Så altså 96g ilt pr. 46g sprit.
> Hvilket så svarer til 435g luft pr. 46g sprit

Ja, det er klart.
--
Melius frangi quam flecti

Fra : Kasper Egebo

Dato : 17-04-06 17:24

> Kasper Egebo fortalte:

> Ja, det er klart.

Super.
1000 tak for din tid og hjælp.

Fra : Kasper Egebo

Dato : 18-04-06 11:01

Så har jeg prøvet med lidt andre brændstoffer, og vil gerne lige have
tjekket om det er rigtigt hvad jeg gør.

1. Afbrænding af methanol.

Kemisk formel: CH3OH

Reaktion: CH3OH + O2 > CO2 + H20

Afstemt reaktion: 2*CH3OH + 3*O2 > 2*CO2 + 4*H2O

Derfor må der gå: 459,04g atmosfærisk luft pr. 40,23g methanol
= 11,410kg luft pr. 1kg methanol.

2. Afbrænding af benzin.

Kemisk formel: CH3*(CH2)6*CH3

Reaktion: CH3*(CH2)6*CH3 + O2 > CO2 + H2O

Afstemt reaktion: 2*(C8H18) + 25*(O2) > 16*(CO2) + 18*(H2O)

Derfor må der gå: 3825,36g atmosfærisk luft pr. 228,52g benzin
= 16,740kg luft pr. 1kg benzin.

Min udregning for methanol ser rigtig nok ud, men mener bestemt at benzin
burde ligge på 13-14kg luft pr. 1kg benzin.

Håber det er overskueligt nok til hurtigt lige at kunne rette.

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-04-06 12:52

Kasper Egebo fortalte:

> [...]
> benzin burde ligge på 13-14kg luft pr. 1kg benzin.
>
> Håber det er overskueligt nok til hurtigt lige at kunne rette.

Du har molekylvægten på oktan næsten rigtig (114.22), men metanol ser
ikke godt ud. Benzin er ikke noget særlig veldefineret stof. Den
ækvivalente molekylvægt for luft ved jeg ikke hvordan du har fundet. Med
3 cifre mener jeg ved nøjere eftertanke at den ligger på 138.

Mvh
Martin
--
Free cheese is only found in mousetraps

Fra : Kasper Egebo

Dato : 19-04-06 00:30

> [...]
> molekylvægt for luft ved jeg ikke hvordan du har fundet. Med 3 cifre mener
> jeg ved nøjere eftertanke at den ligger på 138.

Vægten for henholdsvis methanol og benzin tog jeg ud fra atomvægten. (Tror
jeg ihvertfald). Er det ikke den som er angivet på nogle periodiske systemer
lige under atombetegnelsen?
På mit står der fx 1,01 for H, og 12,01 for C

Mængden af luft beregnede jeg udfra at 20,9% af luft er ilt.
Jeg tog altså den beregnede mængde ilt og gangede med (100/20,9)
Men de 20,9% er nok af volumen og ikke vægten?
Men hvis nu jeg kan finde en kemisk formel for atmosfærisk luft, så må jeg
kunne rette op på den fejl.

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-04-06 11:01

Kasper Egebo fortalte:

> [...]
> periodiske systemer lige under atombetegnelsen?
> På mit står der fx 1,01 for H, og 12,01 for C

Ja, og O er 16. Prøv så at beregne metanol (eller slå den op).

> Mængden af luft beregnede jeg udfra at 20,9% af luft er ilt.
> Jeg tog altså den beregnede mængde ilt og gangede med (100/20,9)
> Men de 20,9% er nok af volumen og ikke vægten?

Ja

> Men hvis nu jeg kan finde en kemisk formel for atmosfærisk luft, så
> må jeg kunne rette op på den fejl.

Du har jo fået at vide at tallet er 138.

Mvh
Martin
--
Docendo discimus

Fra : Kasper Egebo

Dato : 19-04-06 12:31

> Ja, og O er 16. Prøv så at beregne metanol (eller slå den op).

Ja præcis. Eller 15,99 siger min, så det passer godtnok.

> Du har jo fået at vide at tallet er 138.

Måske er det mig der ikke er helt med, men du fortæller at et luft molekyle
vejer 138?
Så skal jeg vel stadig have fundet ud af hvor stor en del af luft molekylets
vægt der er ilt?
Således at når jeg har beregnet hvor meget ilt der bruges til fundstændig
forbrænding, så kan jeg regne om til hvor meget atmosfærisk luft der skal
til for at få den krævede mængde ilt.

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-04-06 13:20

Kasper Egebo fortalte:

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja præcis. Eller 15,99 siger min, så det passer godtnok.

Molekylvægten for metanol er 32,04 g/mol

> Måske er det mig der ikke er helt med, men du fortæller at et luft
> molekyle vejer 138?

Nej, det er det tal du skal bruge i stedet for de 32 man normalt ville
anse for molekylvægten for O2, fordi du vil have luftforbruget og ikke
ren O2.

Mvh
Martin
--
Det går den vej hønsene skraber

Fra : Kasper Egebo

Dato : 20-04-06 08:31

Så prøvede jeg lige at regne igen

Methanol = 6,460kg luft pr. 1kg methanol

Benzin = 15,097kg luft pr. 1kg benzin

Er det er mere rigtigt resultat?