Svamp kan ikke sprede sig fra vindue
Fra : Bo Warming

Dato : 14-04-06 07:29

> Du har selv oplyst på usenet, dit hus har råd.

Det eneste råd, der har optrådt, forekom i een vinduesramme og i
månederne maj-juni 1977, min allerførste tid i huset.

Råd er svampe(ofte i symbiose med bakterier) og visse arter kan i
særlige tilfælde sende hyfer gennem tør pus, så svampeangrebet breder
sig fra trædel til trædel, selvom de ikke er i berøring. Hussvampen
behøver nemlig ikke vand i ret lange perioder, idet den kan nedbryde
cellulose (C6H10O5)n til CO2 og H2O direkte.
Men der skal være håb om varig fugtighed forude og hyfeudsendende
organismer har fine fugt-sensorer, og fra vindusrammer med svamp er
der aldrig startet hussvamp-angreb i noget dansk hus, nogensinde, så
vidt vides.
Typisk sker hussvampangreb, hvor der er vedvarende fugtindtrængen ved
husets ædlere, bærende dele, og når den er godt igang, så først kan
spredning ske gennem pus.

Årsagen til at et hjørne af een vinduesramme havde råd var, at der
stod et japansk kirsebærtræ og skyggede, så solen aldrig kunne tørre
regn væk fra vinduesrammen OG der var tæt klatrende vedbend opad mur
og vinduesramme.
Da min far så det møre sted, fjernede jeg vedbend og træ, og at
vinduesrammerne er blevet malet mange gange i de årtier, jeg har boet
her, er alene af æstetiske grunde, for med uhindret ventilation, kan
råd og svamp aldrig gøre skade på sådant træværk i dansk klima. Norsk
klima er en anelse bedre, så træ-"stav"kirker er bevaret der, selv nær
regnfulde Bergen. Og de var aldrig malet. Men der stod aldrig træer op
af dem, endsige klatrende planter som vildvin og vedbendt eller
"arkitektens trøst"
(- som jeg iøvrigt tror jeg vil plante som forskønnelse af mit
allerede smukkere-end-Rosenborg slot. Det hurtigtbredende sig grønne
skal dog kun dække byens bedste tag, som ligner tagpap pga særlig
begforsegling, og ikke vil kunne skades af løv-dække).
Kommunen løj i kvarterbeskrivelse på internettet at mit hus havde tag
af tagpap, for deres inkompetente arkitekter så på afstand
begforseglingen der ligner tagpap og at der er fornem ægte norsk
skifer fra 1897 under, var de for dumme til at tænke i retning af - de
ville mobbe og misinformerede med fryd, som så næsten alle gør vedr
dette hus, som alle misunder)

Al den fysisk-tyvske skadevoldelse af bank-mudderkast bunder i
ANALOGI - at uintelligente mennesker tror ,at man kan bedømme hunden
på hårene. Herom et par citater, nederst , men inden da skal
forklares, at forenklingen " BANKER ER PRIVATE" er en fæl overtro, som
bunder i følgende hjernevask

"Undersåtternes rationalitet er altid de regerendes våben"
Zygmunt Bauman i "Modernity and Holocaust" 1987 (en bog om
revisionisme af en polsk jøde, som ingen kritiserer - han er
respekteret sociologiprofessor)