mere vandtryk
Fra : Ralph

Dato : 13-04-06 20:15

Jeg har lige "opfundet" et automatisk vandingssystem til mit drivhus, der er
to fine tagrender og her vil jeg så montere et PEL-rør 32 mm udvendig, 3,2
mm. godstykkelse, føre røret ca. 1,7 m. ned under soklen op igen på
indersiden og så føre røret midt i bedet hen til forenden af drivhuset, prop
i så der lukkes for vandet og hermed er der skabt et vandtryk på ca. 1,5 m.,
Nu var ideen at bore huller for hver 30-40 cm i den del af slangen der er i
bedet, men med så lavt tryk skal de første huller vel være mindre end de
sidste (ellers render alt vandet vel ud af de første to-tre huller?)
Den del af røret der er i bedet er hhv. 2½ og 3½ m.

Billede i dk.binaer

Lige for at præcisere, mit spørgsmål er; hvor store skal hullerne i røret
være?

--
venligst
Ralph

Fra : alexbo

Dato : 13-04-06 20:28

"Ralph" skrev

> Lige for at præcisere, mit spørgsmål er; hvor store skal hullerne i røret
> være?

Jeg ville lave dem lige store og vende opad, så kan man ved at hæve/sænke
røret fordele vandmængden mellem start og slut.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ralph

Dato : 13-04-06 23:47

> Jeg ville lave dem lige store og vende opad, så kan man ved at hæve/sænke
> røret fordele vandmængden mellem start og slut.

God ide, men alligevel ikke, mængden af regn er ikke konstant, ved meget
regn er din ide god, ved lidt regn bliver røret aldrig helt fuldt, så vandet
ender nede i bunden.

Tænk igen.

Jeg kunne forestille mig at hullerne er boret i en 45 graders vinkel nedad,
startende med 2 3 mm huller, dernæst 2 5 mm huller, og tilsidst 2 10 mm
huller, så vil der komme vand ud af alle huller uanset regnmængde, eller..?

Ved perioder med MEGET regn kan nedløbshullet så lukkes med en prop, for at
undgå overvanding.

--
venligst
Ralph

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-04-06 00:48

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev
> [...]
> startende med 2 3 mm huller, dernæst 2 5 mm huller, og tilsidst 2 10 mm
> huller, så vil der komme vand ud af alle huller uanset regnmængde,

Du kan bare tage sådan en dims til at gøre huller større med, altefter hvor
dybt der bores, og iføre dig et par badebukser, lukke op for vandet og gå i
gang med at tilpasse. Men laver du ikke et effektivt filter inden
afgangsrøret, virker det ikke ret længe.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 14-04-06 17:48

"Ralph" skrev

> God ide, men alligevel ikke, mængden af regn er ikke konstant, ved meget
> regn er din ide god, ved lidt regn bliver røret aldrig helt fuldt, så
> vandet ender nede i bunden.

Det vil hurtigt tørre ud og derved tilføre drivhuset fugtigheden.

mvh
Alex Christensen