GPS / Elektronisk kompas
Fra : Grethe

Dato : 13-04-06 17:36

Et elektronisk kompas i en GPS, hvordan virker det egentlig? Der er jo
selvfølgelig ikke en permanent magnet i. Er det noget med en strømførende
spole (jævnstrøm), hvorom der er et magnetfelt med nord og syd?

.... Grethe

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-04-06 18:32

Grethe fortalte:

> [...]
> selvfølgelig ikke en permanent magnet i. Er det noget med en
> strømførende spole (jævnstrøm), hvorom der er et magnetfelt med nord

2 forskellige positioner.

Mvh
Martin
--
Man kan lære noget af alle mennesker.
Problemet er at se hvad det er

Fra : Per Rønne

Dato : 13-04-06 18:45

Grethe <nomail@nomail.dk> wrote:

> Et elektronisk kompas i en GPS, hvordan virker det egentlig? Der er jo
> selvfølgelig ikke en permanent magnet i. Er det noget med en strømførende
> spole (jævnstrøm), hvorom der er et magnetfelt med nord og syd?

Mon ikke den bruger satellitpositionerne?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Grethe

Dato : 13-04-06 22:45

Nej, det er 'ikke' vha. satellitpositioner. Fordelen ved at investere i en
GPS med elektronisk kompas er netop, at det virker også uden forbindelse til
satelliterne, samt hvis man står stille. En GPS uden elektronisk kompas
kræver, at man har satellitforbindelse, samt at man bevæger sig. Samme
fordel ved at investere i en GPS med barometrisk højdemåler, så er man
heller ikke afhængig af forbindelse til satellitter for at kunne benytte
højdemåleren.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 14-04-06 13:20

> Samme fordel ved at investere i en GPS med barometrisk højdemåler, så er
> man heller ikke afhængig af forbindelse til satellitter for at kunne
> benytte højdemåleren.

Så er man til gengæld afhængig af opdateret information om lufttrykket i
området.

Fra : Grethe

Dato : 14-04-06 22:32

Ikke hvis man har satellitforbindelse, så bruger man blot GPS-højdemåling.

Fra : Filip Larsen

Dato : 14-04-06 00:37

Grethe skrev

> Et elektronisk kompas i en GPS, hvordan virker det egentlig?

Mig bekendt kan man lave et digitalt kompas ved at have 2, eller bedre,
3 magnetometre til at måle styrken af jordens magnetfelt. Kombinerer man
disse målinger har man retning af magnetfeltet i forhold til kompasset
og har man tillige en kalibrering af den lokale retning for nord og
vandret kan man finde kompasretningen.

Isoleret set vil en sådant kompas så vidt jeg dog ikke virke specielt
meget bedre end et almindelig kompas, men kombinerer man det med
accelerometre og en GPS der blot periodisk kan give et positionsfiks og
løbende kalibrering af digitalkompasset kan man lave enheder der ret
robust kan spore sin geografiske position.

Se fx. Honeywell produktliste på
http://www.ssec.honeywell.com/magnetic/products.html.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Grethe

Dato : 14-04-06 22:56

"Filip Larsen"
> Se fx. Honeywell produktliste på
> http://www.ssec.honeywell.com/magnetic/products.html

Interessant. Tak for link og svar i øvrigt.

.... Grethe