Varmt vand
Fra : paahlman

Dato : 13-04-06 13:30

Hej NG, jeg har i noget gået og undret mig over vandhaner generelt.
Normalt når det varme vand tændes løber det med en hastighed for
derefter af aftage. herefter kan jeg skrue op og det samme gentager
sig.
Jeg har en del teorier men ikke nogen der tilfredsstiller mig 100%.

Derfor hører jeg gerne jeres vurdering.

/jacob

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 13-04-06 14:02

"paahlman" <jacob@paahlman.dk> wrote:

> [...]
>sig.
>Jeg har en del teorier men ikke nogen der tilfredsstiller mig 100%.

For lang tid siden - januar 2001 - var det oppe her i gruppen med emne:
"Hvad sker der med det varme vand ?".

http://groups.google.dk/group/dk.videnskab/browse_frm/thread/bf81af4e0c84bc74?q=Hvad+sker+der+med+det+varme+vand&hl=da&

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 13-04-06 14:12

> http://groups.google.dk/group/dk.videnskab/browse_frm/thread/bf81af4e0c84bc74?q=Hvad+sker+der+med+det+varme+vand&hl=da&

Så tråden og den ender tilsyneladende med lidt uklarhed når det gælder haner
med keramisk lukning.
Jeg kan tilføje at for keramiske haner sker det ikke at der efter lidt tid
kommer mindre vand. Her er vandmængden konstant.

Det har derfor ikke noget at gøre med vandrørenes udvidelse.

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-04-06 14:21

Jakob Nielsen fortalte:

> [...]
> lidt tid kommer mindre vand. Her er vandmængden konstant.
>
> Det har derfor ikke noget at gøre med vandrørenes udvidelse.

Nej, det må være de gammeldags pakninger der lukker til grundet termisk
udvidelse.

Mvh
Martin
--
Død over Danmark

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 13-04-06 14:29

"Jakob Nielsen" <jni@no.mail.dk> wrote:

> [...]
>kommer mindre vand. Her er vandmængden konstant.
>
>Det har derfor ikke noget at gøre med vandrørenes udvidelse.

Det passer med min artikkel fra tråden:

Fra : Mike

Dato : 13-04-06 14:03

Ja det er et godt spørgsmål, jeg har også en teori som jeg aldrig har fået
bekræftet.

Min teori går ud på, at varmen får vandrøret til at udvide sig, så rumfanget
bliver større, dermed falder trykket i røret.

Er det rigtigt?

MVH
Mike

Fra : paahlman

Dato : 14-04-06 13:19

hmm, lad os antage at varmen får vandrørene til at udvide sig.
Hvordan kan det så være at scenariet gentager sig? det burde jo kun
ske en gang; indtil rørene havde udvidet sig..
Men vi er enige om at hvis rørene udvider sig falder trykket.
lad os så antage at det ikke er rørene men pakningen (ikke keramisk)
der udvider sig. Så vil pakningens diameter ikke kunne blive større
(da rørene ikke udvider sig) men derimod vil hullets diameter i
pakningen blive mindre og trykket vil stige!?!

Jeg har ikke prøvet med keramiske pakninger og det er for så vidt kun
interessant hvis det virkelig er pakningen der er årsagen. Jeg er mere
interesseret i det fysiske princip som jeg tydeligvis ikke helt
forstår til fulde.

/jacob

Fra : Max

Dato : 14-04-06 14:36

Hej

> interessant hvis det virkelig er pakningen der er årsagen. Jeg er mere
> interesseret i det fysiske princip som jeg tydeligvis ikke helt
> forstår til fulde.

Den med at det er rørenes udvidelse der skulle gøre noget kan man
vidst godt glemme, den er så lille at man ikke opdager noget. Men
effekten er også kun at iagttage ved bestemte former for ventiler,
den opstår ikke ved f.eks. kugleventiler, men er meget udpræget
ved sædeventiler med gummipakning og mangler igen ved sæde-
ventiler med keramisk pakning, så effekten skyldes nok at gummi
pakningen giver sig når hanen lukker op og lukker så på den måde
igen.

Mvh Max