Kløe
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 09-04-06 22:58

Hvad er kløe og hvorfor hjælper det (i hvertfald ved normale tilfælde) at
klø igen?

Jesper

Fra : Ralph

Dato : 09-04-06 23:17

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er kløe og hvorfor hjælper det (i hvertfald ved normale tilfælde) at
> klø igen?

Er ikke ekspert, men går ud fra det er døde hudceller der irriterer huden,
og når man fjerner dem (ved at klø sig) forsvinder irritationsmomentet,
voila!

--
venligst
Ralph

Fra : Bagmanden

Dato : 09-04-06 23:25

Jesper Nielsen wrote:
> Hvad er kløe og hvorfor hjælper det (i hvertfald ved normale
> tilfælde) at klø igen?

Helse Nr.4 2000.

Kløe - et ubehageligt symptom
Kløe er en ubehagelig føleforstyrrelse, som har tendens til at
lægge beslag på ens fulde opmærksomhed. Der er først og fremmest
tale om et symptom, ikke en sygdom i sig selv, og der er derfor
altid vigtigt at forsøge at finde frem til årsagen til kløe. Der
er grundlæggende noget galt med hudens tilstand, når kløe opstår.

Kløe på kroppen kan skyldes mange ting. Først og fremmest må man
tænke på vandmangel. Med årene forsvinder tørstfornemmelsen, og
mange ældre drikker alt for lidt vand. Halvanden til to liter
væske om dagen er nødvendig, og kaffe, thé, vin eller øl, der
alle er vanddrivende, må ikke tælles med fuldt ud.

Nogle mennesker bruger for meget sæbe og tørrer på den måde huden
ud, så den klør. Andre vasker sig for lidt, så de døde hudceller
ikke fjernes. Hvis man har en sart hud og tilbøjelighed til kløe,
bør man bruge flydende medicinsk sæbe og evt. efter bad og vask
smøre sig med fugtighedscreme. Man kan også tilsætte en til to
spiseskefulde olivenolie til badevandet. Man skal dog så være
meget opmærksom på, at olivenolie gør badekarret livsfarligt
glat. Eksem , der ikke er en sygdom i sig selv, men udtryk for,
at huden ikke har det godt, er også forbundet med kløe, og også
her er det vigtigt at få opklaret årsagen til eksemet.

Allergi giver ofte kløe, fx i udtalt form ved nældefeber. Her er
det vigtigt at forsøge at finde ud af, hvad man ikke kan tåle, fx
ved at føre en allergidagbog, hvori man skriver alt ned, som man
har spist, drukket eller været udsat for i forbindelse med
forværring af tilstanden.
Dernæst vil man tænke på, om kløen kan være en bivirkning af
medicin . Spørg lægen eller apoteket om dette.

Kløe kan også være tegn på sukkersyge , som jo er en hyppig
lidelse hos de ældre, ofte overvægtige med for højt blodtryk.
Mange går rundt med en uopdaget diabetes. Få lægen til at måle
blodsukkeret. Også leveren kan være årsagen. Hvis den ikke kan
klare arbejdet, kan der komme kløe og i reglen også gulsot, der
først ses i øjnene ved, at alt det hvide bliver gulligt. Ved
nyresygdomme , visse blodsygdomme og kræftlidelser kan der være
kløe. Endelig må man også overveje, om der kan være tale om
parasitter, fx lus, lopper eller fnat .

Under alle omstændigheder bør man gå til sin læge og blive
ordentligt undersøgt. Det er ikke spændende at have kløe hele
tiden, og det er heller ikke rart at gå og fx være bange for,
hvad der nu kan være i vejen.

Hvad kan man gøre?
Lægen kan hjælpe med råd og medicin mod kløe, men årsagen må
findes først. Mod kløe anvender man oftest de midler, der også
bruges mod allergi og rejsesyge (antihistaminer). Midler, der
nedsætter produktionen af mavesyre, fx cimetidin, har også en
antihistamin virkning. Ved svær kløe, hvor andre midler ikke har
hjulpet, kan man ofte med held anvende en mindre dosis af et
middel mod depression, fx doxepin, ved sengetid.
Depressionsmidler af denne type har en dobbelt
antihistaminvirkning.

Umættede fede syrer, fx linolsyre, linolensyre, gammalinolensyre
(GLA) og eicosapentaensyre (EPA), også kaldet N-3 og N-6 eller
omega 6 og omega 3, er livsvigtige og har en stor betydning for
cellemembranerne. Det er sundt fedt og holder huden blød og
smidig. Man kan sikre sig disse livsvigtige fedtsyrer ved at
spise frø, nødder, mandler, oliven samt fede fisk. Tidselolie,
hørfrøolie, hvedekimolie samt solsikkeolie indeholder de umættede
fede syrer, og i hvedekimolie er der meget E-vitamin, der sammen
med bl.a. A-vitamin, zink, kisel og B-vitaminerne har betydning
for hudens trivsel. Kalk og magnesium har også indflydelse på de
mekanismer, der udløser kløe.

Klør det meget, er det godt at køle huden, fx ved et koldt
styrtebad eller ved hjælp af våde klude eller håndklæder, hvor
det fordampende vand sluger varme. Man kan også på apoteket købe
kølende linimenter. Det er bedst at undgå for megen varme, fx for
høj rumtemperatur, solbadning og kraftige legemlige
anstrengelser. Tøjet skal helst sidde løst og være af bomuld
eller silke. Det dårligste, man kan gøre, er at kradse sig, da
det vil forværre kløen.

Kilde: Læge Carsten Vagn-Hansen

--
F.B.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-04-06 09:33

"Bagmanden" <zillyink@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ud, så den klør. Andre vasker sig for lidt, så de døde hudceller
> ikke fjernes. Hvis man har en sart hud og tilbøjelighed til kløe,

Og vasker man ikke døde hudceller væk, så falder de af af sig selv

> bør man bruge flydende medicinsk sæbe og evt. efter bad og vask
> smøre sig med fugtighedscreme. Man kan også tilsætte en til to
> spiseskefulde olivenolie til badevandet. Man skal dog så være

Enhver olie dur, jeg smør mig med kasseret madolie før jeg tager langt
hedt karbad. Gør jeg af en hudspeciallæge fik anbefalet det, havde jeg
kløe de næste dage efter normal hud-fedtethed blev genoprettet og
candidasvampe derved bekæmpet

> [...]
> solbadning og kraftige legemlige anstrengelser. Tøjet skal helst
> sidde løst og være af bomuld eller silke.

Ja uld er til får, lissom mælk er til kalve. JEg har altid haft extrem
kløe ved uld.

Godt at Bertel Lund Hansen medtager MYGGESTIK i vor debat, for det
lægelige leksikalske afsnit er jo om alvorlige ting kun.

Det er rart at klø sig, men at klø sig til blods er surt, og jeg tror
megen kløe er en OVERSPRINGSBEVÆGELSE som vi kun gør fordi vi har god
tid og mangler noget at foretage os - måske det er sundere at ryge,
hvilket også har sådant tidsfordriv og fornemmelse-af-aktivitet
formål.

" Hjemmet er et sted , hvor du kan kradse dig, overalt hvor
det klør. Henry Ainsley

At klø sig er en af naturens største nydelser, og den der er tættest
ved hånden. Michel de Montaigne

Fremtidsforskning er kunsten at klø sig inden det klør.
Peter Sellers

(Samtale med den syvårige Roc): Hvad sker der, når man lyver? - Så får
man klø! - Men hvis man nuikke fik klø, ville det så alligevel være
uartigt at lyve? - Nej. - Nu skal jeg fortælle dig to historier. Der
var to børn, som slog hver sin kop i stykker. Den første sagde, at det
ikke var ham. Hans moder troed på ham og gav ham ikke en omgang klø.
Den anden sagde også, det ikke var ham. Men hans moder troede ikke på
ham og gav ham klø. Er de to løgne lige uartige? - Nej. - Hvilken af
de to drenge var den slemmeste? - Ham der fik kløene.
Jean Piaget

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-06 07:05

Jesper Nielsen skrev:

> Hvad er kløe og hvorfor hjælper det (i hvertfald ved normale tilfælde) at
> klø igen?

Hvis det hjælper, skyldes det den forøgede transport af blod til
stedet. Derved kan affaldsstoffer bedre fjernes.

Ved sygelige tilstande kan det forværre situaionen at klø sig,
f.eks. hvis det er en allergisk reaktion, og der er eksempler på
at folk har kløet sig til blods.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 10-04-06 07:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Ved sygelige tilstande kan det forværre situaionen at klø sig,
> f.eks. hvis det er en allergisk reaktion, og der er eksempler på

Jeg har også altid hørt at man ikke skal klø myggestik, for så bliver de
bare endnu mere irriterende.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ole Laursen

Dato : 10-04-06 09:23

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> writes:

> Jeg har også altid hørt at man ikke skal klø myggestik, for så bliver
> de bare endnu mere irriterende.

Jeg er begyndt at lade være med at klø mine myggestik. Det holder
hårdt de første 10 minutter, og der kommer som regel nogle ekstra
kløeanfald senere hvor man igen skal stå imod et par minutter, men så
går det også alt i alt hurtigere over fordi man ikke får ødelagt
huden. Det kan nogle gange hjælpe at klø lidt ved siden af stikket.

Desuden har jeg stor fornøjelse af at kunne råde andre til at lade
være med at klø deres myggestik for så senere at kunne se dem bukke
under for trangen.

Man kløer sig vel generelt for at fjerne hudirritationer. Nogle gange
er det hensigtsmæssigt, f.eks. hvis der sidder en gammel sårskorpe
eller noget skidt på huden eller de små nåle fra en brændenælde, andre
gange kan problemet ikke løses ved at klø igen.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-04-06 09:38

"Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er begyndt at lade være med at klø mine myggestik. Det holder
> hårdt de første 10 minutter,

Varme/varmt vand kan fjerne flere forskellige former for kløe (en tid).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 10-04-06 10:19

Hej Preben

> Varme/varmt vand kan fjerne flere forskellige former for kløe (en
> tid).

Varme kan så sandelig også få det til at klø, f.eks. fnat klør
ekstremt i sengevarmen.

Mvh Max

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 10-04-06 16:02

Ole Laursen wrote:
> [...]
> kløeanfald senere hvor man igen skal stå imod et par minutter, men så
> går det også alt i alt hurtigere over fordi man ikke får ødelagt

Jeg synes myggestik bliver ved med at klø *meget* længe, også selv om
jeg kan undlade at kradse i dem. Før i tiden har jeg brugt lidokain hvis
det var slemt, men her hvor jeg bor nu er der ganske få myg.

> huden. Det kan nogle gange hjælpe at klø lidt ved siden af stikket.
[...]

Det er også min erfaring.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 10-04-06 12:44

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>
> Ved sygelige tilstande kan det forværre situaionen at klø sig,
> f.eks. hvis det er en allergisk reaktion, og der er eksempler på

Jeg har nogle gange nogle ekstreme anfald af kløe (der varer 20-30
minutter af gangen) efter jeg har været i bad, og det er ikke sæben der
er skyld i det (jeg har prøvet både almindelig badshampoo og Matas'
svanemærkede, som er noget af det mildeste på markedet).

Det kommer ret irregulært, kan det have noget at gøre med den føde jeg
indtager? Jeg spiser iøvrigt ikke meget slik (så jeg får kun få
E-stoffer), men jeg drikker dog en del sodavand...

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Haastrup

Dato : 10-04-06 13:25

On Mon, 10 Apr 2006 13:44:04 +0200, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter
Bjørn Perlsø) wrote:

> [...]

>indtager? Jeg spiser iøvrigt ikke meget slik (så jeg får kun få
>E-stoffer), men jeg drikker dog en del sodavand...

Prøv at lade være med at bruge for varmt, og især at tørre dig
med håndklæde.
Tørring svarer til at klø oven i det, der allerede har tendens
til at klø (over det hele), og så kan det gå helt bananas....

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 10-04-06 18:36

Haastrup <abc3@noplanet.com> wrote:

> [...]
> Tørring svarer til at klø oven i det, der allerede har tendens
> til at klø (over det hele), og så kan det gå helt bananas....

Tak, det vil jeg holde i mente.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk