Tryk differens
Fra : Kasper Egebo

Dato : 04-04-06 16:15

Hej igen.

Jeg tror jeg har forstået at et luftflows hastighed er paralelt med dets
tryk.
Ret mig hvis det er forkert.

Det vil altså sige at hvis man sidder i en bil der kører 100 km/t så må der
blive en trykdifferens mellem bil og luften udenfor ik?
Det synes at passe fint nok da lette ting har det med at blive "suget" ud af
bilen hvis man kører med åbne vinduer. (Plastic poser og ligende)

Jeg ville så bare høre efter om der findes måder at beregne denne
trykdifferens på?

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 04-04-06 22:00

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev i en meddelelse
> Hej igen.
>
> Jeg tror jeg har forstået at et luftflows hastighed er paralelt med dets
> tryk.
> Ret mig hvis det er forkert.
Ja. højere hastighed betyder lavere tryk

> Jeg ville så bare høre efter om der findes måder at beregne denne
> trykdifferens på?

Søg efter Bernoulli's equation

Mvh
Anders Lund

Fra : Kasper Egebo

Dato : 05-04-06 00:43

"Anders Mølbjerg Lund" <anders@zaimSLET.dk> skrev i en meddelelse

> Søg efter Bernoulli's equation
>
> Mvh
> Anders Lund

Jeg førsøger.
Mange tak.

Fra : Kasper Egebo

Dato : 05-04-06 17:19

Puha.
Det er ikke så ligetil som først antaget.

Tror jeg får brug for lidt assistance.
Jeg skal egentlig bare vide hvor stor trykforskel der er fra stillestående
luft og så luft som bevæger sig med fx 100 - 125 - 150 km/t

Fra : TA

Dato : 10-04-06 17:53

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> wrote in message

> Tror jeg får brug for lidt assistance.
> Jeg skal egentlig bare vide hvor stor trykforskel der er fra stillestående
> luft og så luft som bevæger sig med fx 100 - 125 - 150 km/t

Bernoullis ligning siger, at det totale tryk, som er summen af det statiske
og det dynamiske tryk, er konstant (langs en strømlinie). I stillestående
luft svarer det statiske tryk til det atmosfæriske tryk, og der er intet
dynamisk tryk.

Hvis bilkabinen er hermetisk tæt, svarer trykket i kabinen derfor til det
atmosfæriske tryk.

Trykfaldet i fartvinden svarer til det dynamiske tryk, p_dyn = 0.5 * rho *
V^2, hvor rho er luftens densitet og V er lufthastigheden.

Ved 100 km/t bliver trykforskellen:

p_dyn = 0.5 * 1.225 * (100/3.6)^2 = 472.6 Pa

I praksis bliver det dog svært at måle den korrekte trykforskel over
vinduet. Luftstrømmen på ydersiden af vinduet er næppe laminar, og den
afhænger af bilens form.

Trykket i kabinen ændrer sig formentlig også med hastigheden pga
friskluft-indtag og ventilationsaftræk mm.

--
TA

Fra : Kasper Egebo

Dato : 11-04-06 08:30

"TA" <not@active.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> afhænger af bilens form.
>
> Trykket i kabinen ændrer sig formentlig også med hastigheden pga
> friskluft-indtag og ventilationsaftræk mm.

Jeg takker endnu engang for et godt svar.
Mange tak.