Einsteinium?
Fra : Nette

Dato : 04-04-06 14:47

Jeg har lige haft det i en kryds og tværs. Jeg har aldrig hørt om det før.
Hvad bruges det til?

Nette

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-06 14:56

Nette skrev:

> Jeg har lige haft det i en kryds og tværs. Jeg har aldrig hørt om det før.
> Hvad bruges det til?

Ikke til noget. Der er over 100 grundstoffer, og dem med
atomnumre nær 100 eller over har mere teoretisk end praktisk
betydning. De hænger ikke sammen i ret lang tid - nogle af dem
nedbrydes på mikrosekunder. Einsteinium har atomnummer 99 og er
opkaldt efter Einstein. De næste er Fermium (Fermi), Mendelevium
(Mendelejev), Nobelium (Nobel), og Lawrencium (Lawrence).

--
Bertel

Fra : Jonas Kofod

Dato : 04-04-06 17:51

> Ikke til noget.

Til kryds og tværs

Fra : Nette

Dato : 04-04-06 19:52

"Bertel Lund Hansen" skrev

> [...]
> opkaldt efter Einstein. De næste er Fermium (Fermi), Mendelevium
> (Mendelejev), Nobelium (Nobel), og Lawrencium (Lawrence).

Tak Bertel... Uddybende.
Kan ikke forstå, jeg ikke har hørt om dem før. Jeg må have glemt det.

Også tak til I andre, - der fik vi et lille smil på herhjemme.

Nette

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-04-06 20:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ikke til noget.

Det ved jeg nu ikke, man fremstillede da engang et par milligram af det,
så man kunne lave Mendelevium (igennem alfa-partikel bestråling). OK,
så det gjorde man godt nok også kun for videnskabens skyld, men
Einsteinium blev dog teknisk set brugt til noget ...

--
PeKaJe

When the bosses talk about improving productivity, they are never
talking about themselves.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-06 21:06

Peter Jensen skrev:

> [...]
> så det gjorde man godt nok også kun for videnskabens skyld, men
> Einsteinium blev dog teknisk set brugt til noget ...

Ja, man må vel også retfærdigvis sige at disse eksperimenter med
ustabile grundstoffer (formodentlig) lærer videnskabsfolkene
noget om kræfterne i atomerne. Det var nærmest det jeg mente med
teoretisk interesse.

--
Bertel

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-04-06 21:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ustabile grundstoffer (formodentlig) lærer videnskabsfolkene noget om
> kræfterne i atomerne. Det var nærmest det jeg mente med teoretisk

Jo, men min pointe var at Einsteinium er et råstof der bruges til
fremstilling af Mendelevium. Det vil jeg klassificere som praktisk
anvendelse, selvom Mendelevium kun har teoretisk interesse.

--
PeKaJe

Linux has a history of standing on the shoulders of giants, while Microsoft has
a history of trying to break giants' legs. The latter is quite less efficient.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-06 22:37

Peter Jensen skrev:

> fremstilling af Mendelevium. Det vil jeg klassificere som
> praktisk anvendelse, selvom Mendelevium kun har teoretisk
> interesse.

Det vil jeg så ikke.

--
Bertel
I teorien burde teori og praksis stemme overens.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 06-04-06 14:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ustabile grundstoffer (formodentlig) lærer videnskabsfolkene
> noget om kræfterne i atomerne. Det var nærmest det jeg mente med

Der er en hypotese om at hvis man kommer tilstrækkeligt langt op i
atomnummer, så får man noget der er forholdsvis stabilt, dvs. med ganske
lang halveringstid.

Eller er det anerkendt som teori?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-04-06 15:20

Peter Knutsen (usenet) fortalte:

> Der er en hypotese om at hvis man kommer tilstrækkeligt langt op i
> atomnummer, så får man noget der er forholdsvis stabilt, dvs. med
> ganske lang halveringstid.
>
> Eller er det anerkendt som teori?

Det er et faktum. "Den stabile ø"
http://physicsweb.org/articles/world/17/7/7/1/pwfea4%5F07%2D04

Mvh
Martin
--
Om hundred' Aar er alting glemt

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-04-06 15:23

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Peter Knutsen (usenet) fortalte:

> Det er et faktum. "Den stabile ø"
> http://physicsweb.org/articles/world/17/7/7/1/pwfea4%5F07%2D04

Ud fra den reference og hvad jeg ellers har læst mig til, så er det
"kun" noget som vores modeller forudsiger. Så finder jeg det lidt flot
at bruge ordet 'faktum' om det.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-04-06 18:14

Nette <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:

> Jeg har lige haft det i en kryds og tværs. Jeg har aldrig hørt om det før.
> Hvad bruges det til?
>
> Nette

Til at videnskabsfolkene kan imponere hinadne med at sige "vi har fundet
det næste grundstof"!

;)

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 05-04-06 09:43

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in

> Jeg har lige haft det i en kryds og tværs. Jeg har aldrig hørt om det
> før. Hvad bruges det til?

www.webelements.com - eller på dansk: "Bogen om Grundstofferne" af
Henriksen og Pawlik.

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Nette

Dato : 06-04-06 17:36

"Lars Gjerløw Jørgensen" skrev

> www.webelements.com - eller på dansk: "Bogen om Grundstofferne" af