Har netop været til forældremøde i den yngstes klasse (3.klasse), hvor årets
status, hvad der arbejdes med, tips&tricks til forældre samt fremvisning af
børnenes resultater i forskellige fag blev fremvist. Og så selvfølgelig
smøren om, hvorfor alle lærere partou skal rykkes rundt i manegen, således
at de fleste klasser får nye lærere til næste skoleår (forklaring= pålagt af
ledelsen - noget med et puslespil der skal gå op..)
Desuden fik vi at vide, at børnene var blevet testet i dansk - "det er sådan
noget vi er blevet pålagt..".
På trods af sin indledningsvis noget negative indstilling til tests,
forklarede læreren - en ældre udgave af slagsen - at hun nu havde mere
nuanceret kendskab til børnenes niveau.
Hun fortalte også, at børnene generelt havde klaret sig dårligere end i
dagligdagen, men at det skyldtes den stressede situation de var i da testen
skulle løbe af stablen, men at hun bestemt forventede mere stabile
resultater efterhånden som de blev vænnede til testene.
Hun gjorde tilmed meget ud af at forklare de noget ængsteligt udseende
forældre, at disse tests udelukkende skal bruges som et redskab for hende i
den differentierede undervisning.
Et andet emne var urolige børn - problem løst: de 3 børn det drejer sig om
er ganske enkelt udelukket fra de læsetimer, hvor de ikke kan lade de andre
arbejde, indtil de igen ønsker at deltage på lige fod med de andre.
Dette fik de pågældende forældre at vide - diskret naturligvis, der var vist
ingen der så hvem "synderne" er.
Mon ikke de "stakkels poder" snart skal indrette sig
Vi havde også "diskussionsborde", hvor udvalgte emner blev drøftet: lektier,
sengetid, madpakker, sprog(brug), mobiltelefoner, (mode)tøj, cykling.
Blandt klassens forældre var der meget stor enighed om næsten alle emner:
1 barn skal være i seng kl 22 (og er ind imellem træt næste dag) ellers hed
det kl 21 hele raden rundt
2 børn ville ikke blive tvunget til at køre med cykelhjelm ellers enighed
hele raden rundt - og de 2's forældre måtte acceptere, at deres børn skal
have hjelm på, hvis de skal deltage i cykleture med klassen.
Den overvejende del af forældrene var ikke bekendte med, at sprog(brug) er
et problem, men det aftaltes, at alle tager en snak med deres børn om
problemet.
Lektier var der noget uenighed om, men da niveauet er temmeligt lavt pt.
skulle intet ændres.
Men disse diskussioner er helt sikkert motivation til de forældre, der
"lader sig trække rundt i manegen" af børnene !
Bedste nyhed var, at der pga klassens størrelse er afsat midler til 2 sæt
lærere - herunder 2 klasselærere.
Nomeringen af lærere for skoleåret 2006-2007 sker - tåbeligt nok - baseret
på antallet af elever pr. 1.december 2005, da var de 28 i klassen, og nu er
de 27 elever.
Men i dette tilfælde bliver det ihvertfald en kæmpe gevinst for klassen,
fordi de nye lærere vil afsætte flere ressourcer til at give de svageste/de
bedste - individuelt tilpassede opgaver, således at alle får optimalt ud af
undervisningen!
Mødet afsluttedes med at "vores" lærer udtrykte stor glæde ved forældrene...
Hurra for de gode lærere
/Henning.
--
----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 43 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her:
www.spamfighter.dk