I søndagens JP kunne man på:
<
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3675370>
læse følgende kronik af gymnasielærer Lone Nørgaard:
==
> Kronik: Uddannelse er et privilegium
>
> Af Lone Nørgaard, lektor, cand.mag., Normasvej 39, Frederiksberg
>
> At få forbedret det vaklende uddannelsessystem er et giga-projekt, og
>regeringens forslag misser nogle afgørende pointer, skriver
>søndagskronikøren.
>
> Kun ca. 80 pct. af alle unge får en uddannelse ud over folkeskolen. På den
>baggrund kunne jeg godt tænke mig at vide:
>
> 1. Hvor mange af de 20 pct., der ikke får en uddannelse, er af hankøn?
>
> 2. Hvor mange af dem er indvandrer-drenge?
>
> 3. Hvor går drengene hen, når de dropper ud af de gymnasiale uddannelser?
>
> 4. Og hvorfor går de, når samtlige politikere uanset køn, hårfarve og
>deodorant er enige om, at uddannelse - uddannelse - uddannelse er vejen
>frem i et stadig mere kompliceret samfund?
>
> Mine egne bud på først svar, siden strategier, kommer her:
>
> Ad 1. Det overvejende flertal, der dropper ud, er drenge.
>
> Ad 2. Indvandrerdrengene er overrepræsenterede.
>
> Ad 3. Drop-ud'erne dalrer rundt, laver lidt sort arbejde og forsøger -
>uhyre forståeligt - at få sugerøret ned i de offentlige kasser.
De bliver nu også arbejdsdrenge, men når de fylder 18 kan de tit ikke få
arbejde, da deres arbejdsindsats ikke er en voksenløn værd.
> Ad 4. De kan ikke se formålet med at uddanne sig, fordi a) alt, hvad der
>ligger mere end en uge ud i fremtiden, lige så godt kunne være i det
>næste liv, og / eller b) det er hårdt, surt og uoverskueligt arbejde at
>gå i skole, hvis man ikke er bogligt minded - eller værre: ikke mestrer
>det danske sprog, hvilket fører til nederlag på nederlag. Samt
>utilpassethed og ballademageri.
>
> Det store frafald vil både regering og opposition gerne gøre noget ved.
>Desværre ved professionelle politikere bare sjældent, hvordan Christian
>og Muhammed (ikke) tænker og agerer.
>
> Jeg vil derfor tillade mig som en anden Donna Quijote at fortsætte mit
>oplysningsprojekt:
>
> Aktiviteten at slå engelske gloser op i ordbogen (eller på nettet) og
>skrive læserbreve til dansklæreren kan på intet tidspunkt konkurrere
>med at køre rundt i nogle fede øser med lækre chicks på bagsædet,
>downloade porno og drikke ægget ud torsdag-fredag-lørdag nat.
>
> Som tidligere skrevet: Hvad Christian og Muhammed ikke har lyst til - er
>at stå op hver dag kl. 6.30, indtage en portion havregrød og smøre
>frokostpakke med groft og grønt. Derpå tage i skole kl. 8 og stille og
>lydhørt modtage undervisning, mens de flittigt tager notater og bestik
>af lærerens guldkorn.
Notater? Det er da noget humanister plejer - på datalogi fik vi ved
første forelæsning at vide at notetagning var forbudt. Næh, lærerne
udgav deres egne noter, som også indgik som eksamenspensum.
> Efter seks-syv timers koncentreret skolegang og gruppearbejde hjem til en
>kop te og 20 minutter på langs, inden lektiebøgerne tages frem.
>
> I seng kl. 23 til hverdag og kl. 1 i weekenden for lørdag at have kræfter
>til at stable dåse på dåse i Netto og søndag til at kringle
>projektopgaven i dansk og ugerengøringen på værelset.
Det sidste klarede min mor nu, bortset fra at vi var tre drenge om
værelset [der samtidig fungerede som spisestue; i dag er det mit
kombinerede kontor og spisestue, når jeg har gæster - der er plads til
tre til at spise i køkkenet], og bortset fra at min mor nu havde
hushjælp [samtidig med at hun stod for kreditor- og debitorbogholderiet
på min fars fabrik, hemmefra].
Og i øvrigt argumenterer hun siden for deltidsarbejdende mødre?
> Dagligdagens uendelige repetitive monotoni repræsenterer ikke nogen
>attraktion for de unge (dét uanset køn). De vil hellere hygge sig, og
>jeg kan følge dem med indersiden af min sjæl. Jeg vil sådan set også
>helst hele tiden gøre lige, hvad jeg har lyst til. Et langt liv har
>imidlertid lært mig, at MontGras rødvinen, bøfferne fra Irma og turen
>til Vietnam ikke kommer med pakkeposten.
>
> Desværre har "the (forsker) establisment" med reform-pædagogikken ved
>roret fået lov til næsten uimodsagt at sejle uddannelsessystemet tyndt
>de sidste 25 år under flaget: Det skal være sjovt, nemt og
>underholdende at lære. At få vendt den supertanker er fortsat et
>giga-projekt, og regeringens forslag misser nogle afgørende pointer:
>Lærerne kan lave tests herfra og til Himalaya, de reform-ivrige kan
>plastre eleverne til med kompetence-kataloger, og dansk, matematik og
>engelsk kan overhældes med ekstra undervisningstimer - det rykker ikke
>en meter i forhold til de potentielle "drop-outs".
>
> Hvad rykker så?
>
> 1. Ro i timerne fra dag 1 (A. Den elev, som ikke udviser respekt, må gå,
>B. Giv lærerne lønforhøjelse - udgiften vil tjene sig ind i løbet af få
>år, hvis professionen opgraderes med cool cash).
Hvordan dog? Bliver lærer Hansen en bedre lærer, fordi han får højere
løn? Eller tænker hun på muligheden for at tiltrække lærer Jensen med
bedre kvalifikationer, for derefter at fyre lærer Hansen?
Men naturligvis ville det da være rart for overlærer Jespersen og lektor
Brydesen om lønnen sted ...
> 2. At børnene er kommet i ordentlig tid i seng, har spist ordentlig
>morgenmad hjemmefra samt medbragt en sund madpakke til
>spisefrikvarteret (= forældreansvar = drengemødre-på-deltid).
Åh, Kinder, Kirche, Küche. Sikken et argument fra en /kvindelig/ lærer.
> 3. Max. fem timers erhvervsarbejde pr. uge og loft på venner og
>fritidsaktiviteter (= forældreansvar = drengemødre-på-deltid).
Åh, Kinder, Kirche, Küche. Sikken et argument fra en /kvindelig/ lærer.
> 4. Max 24 i klasserne.
Vi var 28 i klassen i folkeskolen. Ingen problemer. Og så 24 i klassen i
1g, hvor lærerne startede med at konstatere at det var lige lovligt
mange - men at »man« nok hurtigt nåede ned på et mere passende antal.
> 5. At eleverne dagligt bibringes en klar forståelse af, at det at gå i
>skole er et privilegium, og at uddannelse er forudsætning for at klare
>sig i et komplekst informationssamfund. Uddannelse skal "sælges" som
>det privilegium, den er. Det gælder de boglige uddannelser, det gælder
>håndværkeruddannelserne, det gælder uddannelse i det hele taget.
>
> 6. Indse det: Alle kan ikke tage en gymnasial uddannelse.
Fuldt ud korrekt. Men delingen kan sættes ind tidligere, så eleverne i
1g / 1htx / 1hhx møder op med de fordudsætninger fra mellemskoleeksamen
/ 2. real, de tidligere godt kunne møde op med.
> 7. Alle forældre skal betale et lille ekstra-beløb direkte til deres børns
>skole. Med følgende slogans påtrykt opkrævningen: 1. Det er et
>privilegium at få lov til at lære, 2. At lære kræver hårdt arbejde, 3.
>Det er dit ansvar at lære dit barn 1 + 2.
Ren populisme.
> De (drenge), som ikke vil gå i skole og tage arbejdet seriøst eller på
>anden vis forberede sig til at udføre et stykke samfundsnyttigt
>arbejde, skal have følgende besked: »Hør her makker. Du har desværre i
>første omgang forspildt dine chancer. Her er et job som toiletrenser på
>S-togs-stationerne/banegården (alternativt: gadefejer, hækkeklipper,
>stik-i-rend-dreng).
Ren populisme.
> Skulle du på et tidspunkt komme på bedre tanker om seriøst at gå i gang
>med en uddannelse, vil vi vurdere din forespørgsel ud fra dine
>præstationer som lokumsrenser. Mødte du til tiden, og blev arbejdet
>udført til bestået? Hvis ja, hjerteligt velkommen tilbage på
>skolebænken - springbrættet til et liv på solsiden.«
>
Ren populisme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk