6280 vs N70
Fra : KC

Dato : 24-05-06 19:03

Hej NG

Overvejer en af disse.... Men hvilken..

Lægger vægt på... en god skærm, email, mp3

Kom gerne med input

mvh

KC

Fra : Lyrik

Dato : 24-05-06 23:00

"KC" <etiketter@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Overvejer en af disse.... Men hvilken..
>
> Lægger vægt på... en god skærm, email, mp3

> [...]
+++++++++++++++++++++++++

Jeg kan kun tale for 6280. Denvil jeg til gengæld tale så varmt som jeg
overhovedet kan-for.
Jeg ser at N70 har en skærm på 176x208. 6280 har en skærm på 320x240.

Nu skal jeg fortælle dig hvad jeg bruger den til.
Jeg ser hele dvd-film på den. de er så klare at man kan læse underteksterne.
I øjeblikket har jeg Gøgereden med Jack Nicholson. Den har jeg lavet i de 24
afsnit som filmen indeholder på dvd-en.
Den fylder 320 megabyte med aac lyd i stereo samplet med 48000 hertz.
Jeg har selv konverteret dvd-en til 3gp format med aac lyd.

Den tager formidable fotos 1600x1200 (inkl. blitz) under svage lysforhold og
video i 640x480 med lyd.
Når folk ser det siger de Åh og ih nej.

Med den indbyggede webbrowser kan den tage streamede videoklip ned fra dr1 i
den indbyggede afspiller.

Videosamtale står klart og tydeligt når modellerne står nogenlunde
stille.(jeg går ud fra at du vil bruge den på 3's net. Ellers har du slet
ikke fortjent den )

Den indbyggede radio med faste stationsinstillibger kan skifte programmer
ved et tryk på nokiaminiemblemet hvor øreknappernes to ledninger samles.
Skønt at blive tanket op med viden fra P1 mens man flimser rundt.

Lyden er formiddabel. Den understøtter både mp3 og aac stereo. Equaliser med
indstilling af musiktype.

Ved siden af den indbyggede browser har jeg installeret Opera mini version
2.
Jeg har en Hotmailkonto på den hvor jeg kan sende og modtage e-mail.
I går prøvede jeg for første gang at lave et indlæg på en newsgruppe fra
den. Det gik fint.
Jeg går på edbpriser.dk med den og kan søge i alle menuer og se billederne.

Websiderne bliver nedkonverteret inden de bliver taget ind. Hvis det koster
10 kroner per megabyte skal du regne med 30 websider for en tier. Men da
telefonabonnementet indeholder en 6 måneders afbetaling af 295,- per måned,
giver "3" samtale og browsing for skillingerne. Så det er bare at komme i
gang med surferiet.

Jeg kunne blive ved og der er mange ting jeg ikke har haft brug for.
Konen er glad for organiseren.
Jeg er glad for telefonkartoteket hvor mange oplysninger kan stå under hvert
nummer.
Bluetooth overførsler sker overbevisende sikkert. Også til fremmede
telefoner.
Jeg smed en hel film over på en sony ericsson walkman
500i."Skrællingetelefonen" med indbygget 250 megabyte menory kunne ikke
spille andre film end 176x144 med 8000 hertz samplet monolyd.

Jeg vender tilbage til SKÆRM. Skærmen på 6280 er 2,2". Skærm er alt i vore
dage. Hvorfor finder mobilisterne sig i bittesmå lavtopløselige skærme?
Kameraerne er oppe på 230.000 pixels 2,5" skærme. der er endda 3" skærme.
jeg siger det igen-skærm er alt!

Lige en ting. Et sted står der at man ikke kan flytte filer til undermapper.
det kan man godt man markerer filen vælger flyt til og markerer mappen. Så
trykker man på valgknappen hvorefter menuen viser "åben mappe" det gør man
så og kommer til undermapperne hvor man så kan vælge en og flytte filen til.

Med hensyn til Nokia 6280 kan jeg kun sige køb den!

Hilsen
Jens

Fra : KC

Dato : 25-05-06 07:53

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

>"lyrik" skrev...en masse spændende ting....
> Med hensyn til Nokia 6280 kan jeg kun sige køb den!
>
> Hilsen
> Jens
Hej Jens!

Tak for de mange input.... den må jeg have....

Mange hilsner

KC

Fra : Karsten

Dato : 25-05-06 08:38

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk>skrev:
snip-
>Den tager formidable fotos 1600x1200 (inkl. blitz) under svage lysforhold og
>video i 640x480 med lyd.
>Når folk ser det siger de Åh og ih nej.
-snip-

hej Jens, tak for en fin beskivelse, men inden jeg lige evt.
investerer, gider du så lige oplyse om billedkvalitet er OK?
at de ikke er "uldne" osv
for så skal den nemlig erstatte den altid medfølgende
Canon ixus 5 i lommen

>Hilsen
>Jens

mvh. Karsten

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 25-05-06 13:12

Karsten <no@spam.invalid> wrote:

> [...]
> at de ikke er "uldne" osv
> for så skal den nemlig erstatte den altid medfølgende

Altså et Ixus i 5? Glem det, billedkvaliteten i telefonen er langt fra i
samme kvalitet som et ægte digitalkamera. Har selv telefonen, og må
tilslutte mig det Lyrik ellers siger, men at billederne ligefrem er
formidable er en overdrivelse. De ser dog rigtig godt ud på telefonen
til brug som baggrund osv, men det kan altså ikke hamle op med et
digitalkamera.

Er enormt glad for min 6280. Skal dog have den til reparation, da sliden
sidder lidt løst (en produktionsfejl, som stort set alle modeller rammes
af). Den repareres dog gratis under garantien, så intet problem dér. Men
det er nu stadig temmeligt irriterende.

Men køb telefonen, den er så fed. En ven har N70, og jeg synes langt
bedre om denne. Tasterne på N70 er temmeligt små, og displayet er langt
fra ligeså godt.

Hvis interesseret har jeg en stak temaer til telefonen liggende, som kan
pynte dens menu en del.
--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Karsten

Dato : 25-05-06 16:03

mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com (Mikkel Westh [2740])skrev:

>Altså et Ixus i 5?

jep..

> [...]
>formidable er en overdrivelse. De ser dog rigtig godt ud på telefonen
>til brug som baggrund osv, men det kan altså ikke hamle op med et

har lige set demo billederne, og de tilfredstiller mit behov,
jeg er ikke så kritisk, da de fleste billeder jeg tager er
"her&nu"
hvis det er til en konfirmation eller sportsbegivenhed, ja så
er det E 500'eren

ok, det skal jeg holde øje med

mvh. Karsten

Fra : Lars Raaby

Dato : 25-05-06 21:20

Mikkel Westh [2740] skrev:

> Hvis interesseret har jeg en stak temaer til telefonen liggende, som kan
> pynte dens menu en del.

Gider du at sende dem på mail eller et link hvor de kan hentes
--
MVH Lars

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 27-05-06 16:12

Lars Raaby <Lars.Raaby@kabelmail.dk> wrote:

> Gider du at sende dem på mail eller et link hvor de kan hentes

Værsgo. Den er aktiv 7 dage fra nu.
Har også en hatfuld spil (ca 40 MB), men jeg har linket til dem
tidligere (hentet fra en forum).

Fra : Lyrik

Dato : 25-05-06 13:42

"Karsten" <no@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> at de ikke er "uldne" osv
> for så skal den nemlig erstatte den altid medfølgende

+++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg forstår din joke Karsten, men her er et par eksempler:
http://www.luen.dk/1pic.jpg
http://www.luen.dk/2pic.jpg

Hilsen
Jens

Fra : Karsten

Dato : 25-05-06 15:54

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk>skrev:

> her er et par eksempler:
>http://www.l---
>http://www.l--

tak for det, Jens..
det er fint kvalitet, så jeg tror min ældre samsung
skal på pension :)

>Hilsen
>Jens

mvh. Karsten

Fra : Søren Nielsen

Dato : 26-05-06 14:59

Lyrik wrote:
> Jeg forstår din joke Karsten, men her er et par eksempler:
> http://www.luen.dk/1pic.jpg
> http://www.luen.dk/2pic.jpg
>
> Hilsen
> Jens

No offence: men mener du at kvaliteten på disse billeder er høj nok til at
kunne *erstatte* et digitalkamera, så sætter vi ganske enkelt ikke samme
krav til kvalitet. I bedste fald er de ringe.

Søren

Fra : Lyrik

Dato : 27-05-06 03:17

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:44770a21$0$38672$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> kunne *erstatte* et digitalkamera, så sætter vi ganske enkelt ikke samme
> krav til kvalitet. I bedste fald er de ringe.

++++++++++++++++++++++++++++
Det er Karsten som vil erstatte et 5 megapixel Ixus med denne 2.1 megapixel
mobiltelefon.
Det er mig som først opfatter Karstens udsagn som ironisk ment. Hvorfor jeg
skriver at jeg forstår hans "joke."

Det var imidlertid ingen joke for Karsten, for han var tilfreds med de
billeder han så og vil lade Canonen blive hjemme.

Så snakker du om en kvalitet høj nok til at erstatte et digitalt kamera. Jeg
vil svare ikke i A4 størrelse og ikke hvis du prioriterer ikke for høj
kompression.

Men hvis du vil rende rundt og kigge billeder på din mobilskærm så er de
fine. Og jeg tror også de vil kunne klare et 10x15 print i tilfredsstillende
kvalitet.

Jeg har tre digitalkameraer hvor af det "fineste" er et Canon Powershot 620
med 7.1 megapixel.
Her falder mobilen igennem, men sjovt nok ikke på alle punkter.

I gamle dage var Kodak det helt store point an shoot kamera.
Kameraet havde fix-fokus. Det vil sige det lavede skarpe billeder fra 1
meter til uendelig.
Så kom skarphedsinstillingen manuelt og tilsidst autofokus.

Problemet med autofokus er at den ofte rammer forkert således at man får
en del uskarpe billeder.
Hvem har ikke oplevet at den cykler frem og tilbage med linsen for at
fokusere, snart på det ene og snart på det andet, for tilslut at ramme
forkert?Masser af blørede billeder.))

Mobilen som er fix-fokus rammer ALDRIG forkert på afstanden, med mindre du
kommer for tæt på. Men fra cirka 1 meter til uendelig er den faktisk skarp.
Gid de røster der råber på "autofokus" vil få stoppet en klud i halsen!))
En anden ting er videofunktionen som også fungerer til min tilfredshed.
Takket være fix-fokus er den hele tiden skarp(fra ca. 1 meter).

Hilsen
Jens

Fra : Søren Nielsen

Dato : 27-05-06 11:41

Lyrik wrote:

> [...]
>
> Men hvis du vil rende rundt og kigge billeder på din mobilskærm så er
> de fine. Og jeg tror også de vil kunne klare et 10x15 print i

Jeg tror i virkeligheden ikke vi er så uenige. Jeg mener ikke, at en
mobiltelefons kamera kan erstatte et digitalkamera, men kvaliteten på
mobiltelefonernes kameraer er efterhånden ved at nå et niveau, hvor det kan
være et supplement. Og sikkert også godt nok til udprint i ikke alt for
store dimensioner.
Jeg havde for første gang en Nokia 6280 i hånden igår og jeg er enig i, at
skærmen er af høj kvalitet.

Søren

Fra : Lyrik

Dato : 27-05-06 19:11

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:44782d2b$0$38686$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> for store dimensioner.
> Jeg havde for første gang en Nokia 6280 i hånden igår og jeg er enig i, at

++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ok så skal i få en lille smagsprøve på film på skærmen.
Det er kun vejledende så er det sagt. For det kan næsten ikke lade sig gøre
for mig i hvert fald.
Jeg har prøvet at affilme skærmen med mit canon620 med 15 billeder i
sekundet.
Det bliver det meget dårligt af.
Jeg siger med det samme at på nokiaen står filmen syleskarp. På filmen noget
bløret.
Lyden er sat på fra originalfilen, således som den høres i telefonen. Den er
en anelse forskudt. men nu gider jeg ikke mere klippe og klistre.2.09
megabyte.)
http://www.luen.dk/6280final.wmv

Hilsen
Jens

Fra : Karsten

Dato : 27-05-06 13:32

> [...]

>Det var imidlertid ingen joke for Karsten, for han var tilfreds med de
>billeder han så og vil lade Canonen blive hjemme.
-klip-

hej igen-
nej sandelig, det var ikke en joke, billederne på min Samsung e700
1.3 mill. pix. er "uldne" og ikke gode, så jeg har snuset lidt rundt
hvad der var på markedet, og at du så var så venlig at tage et par
testbilleder som jeg synes er helt ok i en "snæver vending" er jeg
taknemlig for :)
de skal primært bruges til webfremvisning og der behøver man jo
ikke 5 mill. pixels !
så er jeg da fri for 2 gadgets i lommerne når nu jeg skulle ha' en
ny mobilos alligevel

>Jeg har tre digitalkameraer hvor af det "fineste" er et Canon Powershot 620
>med 7.1 megapixel.
>Her falder mobilen igennem, men sjovt nok ikke på alle punkter.

klart, når vi skal til en fest eller lign. , hvor kvalitet priorteres
højt ta'r jeg da min E500 med

>Hilsen
>Jens

mvh. Karsten

Fra : KC

Dato : 25-05-06 12:25

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Med hensyn til Nokia 6280 kan jeg kun sige køb den!
>
> Hilsen
> Jens
Hej igen!

Så der er nogen der beklager sig over glideren bliver løs - Har du haft
disse poblemer eller var det på de første??

mvh

KC

Fra : Lyrik

Dato : 25-05-06 13:44

> [...]
>
> Så der er nogen der beklager sig over glideren bliver løs - Har du haft
> disse poblemer eller var det på de første??

++++++++++++++++++++
Ikke endnu i hvert fald.

Hilsen
Jens

Fra : Peter Rongsted

Dato : 26-05-06 06:10

On Thu, 25 May 2006 13:25:07 +0200, "KC" <etiketter@webspeed.dk>
wrote:

>"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

>Hej igen!
>
>Så der er nogen der beklager sig over glideren bliver løs - Har du haft
>disse poblemer eller var det på de første??

Min er lidt løs i det. Min bror har købt en 6280 for et par uger siden
og er er også blevet lidt løs. Endelige har en af mine venner en - og
den er også løs.

Peter

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 26-05-06 08:02

> [...]

> Så der er nogen der beklager sig over glideren bliver løs - Har du haft
> disse poblemer eller var det på de første??

Min fik det efter et par dage. Men det er så vidt jeg har forstået
fjedrene, der ikke er stærke nok. Så snart disse skiftes, skulle det
holde ordentligt.
Har hørt om at nogle fik skiftet det hele ud, undtagen indmaden. Håber
meget på, at jeg får dette, da jeg har tabt den nogle gange på asfalt.

Fra : Brian Thomsen

Dato : 10-06-06 16:05

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

<SNIP en hel masse>

> Med hensyn til Nokia 6280 kan jeg kun sige køb den!
>
> Hilsen
> Jens

Hej Jens

Du har mere eller mindre overbevist mig om at købe Nokia 6280 (mangler dog
lige at indhente lidt mere info om Qtek 8300/8310), der er dog en meget
vigtig ting (for mig) som ikke er nævnt. Nemlig Kalenderen... Er den god i
6280'eren? Kan den synkronisere problemfrit med Outlook (inkl. gentagelser,
alarmer, osv...)? Og ved du om kalender/opgaver kan vises på "skrivebordet"
(ved ikke hvad det hedder på en mobil), ligesom det kan på en Nokia N70? På
forhånd tak

Mvh.
Brian Thomsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 10-06-06 16:39

Brian Thomsen <b-thomsen@INGENSPAMstofanet.dk> skrev 2006-06-10:

> [...]
> vigtig ting (for mig) som ikke er nævnt. Nemlig Kalenderen... Er den god i
Ja jeg er meget glad for min.

>Kan den synkronisere problemfrit med Outlook (inkl. gentagelser,
> alarmer, osv...)?
Jeg har haft min siden februar og har ikke haft problemer med det endnu.
>Og ved du om kalender/opgaver kan vises på "skrivebordet"
> (ved ikke hvad det hedder på en mobil),
Ja det virker fint. Det skal bare slåes til (er det ikke som standard).
Det hedder active standby.

Hvis man skulle vælge en N70 skulle det være fordi man har brug for at
læse officedokumenter eller har brug for tredjeparts programmer.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Brian Thomsen

Dato : 10-06-06 17:33

"Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

<SNIP>

Hej Martin

Super, mange tak for svaret

Mvh.
Brian Thomsen

Fra : Lyrik

Dato : 10-06-06 22:30

> [...]

> Hvis man skulle vælge en N70 skulle det være fordi man har brug for at
> læse officedokumenter eller har brug for tredjeparts programmer.

++++++++++++++++++++++++++++
Du kan få en del 3.parstsprogrammer til 6280.
Jeg har for eksempel Word og Excel på min.

Systemet hedder System 40. Hvilket jeg ikke kan finde mange informationer
om. Har nogen nogle links?
Men det bruger jawaprogrammer. Det giver iøvrigt en god beskyttelse af
systemet.

Det overvejende styresystem er vist lige nu Symbian.(65% markedsandel)
Det er godt nok, men en ting der ikke er godt nok er at Symbian holder
seminarerr og praler af deres DRM-beskyttelse. Som efter deres mening skal
gøre alting restriktivt og umuligt at benytte således at man kan forøge
indtjeningen ved at forbyde forbrugeren snart det ene og snart det andet.
Jeg har set en overhead fra et af deres seminarer som anbefaler et
restriktivt styresystem der skal forbyde og forbyde således at man kan malke
forbrugeren.
Det er iøvrigt det som der er udviklet virus til.

Hilsen
Jens

Fra : Martin Schultz

Dato : 11-06-06 11:19

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> skrev 2006-06-10:

> "Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

> ++++++++++++++++++++++++++++
> Du kan få en del 3.parstsprogrammer til 6280.
> Jeg har for eksempel Word og Excel på min.

Lyder fedt. Har du et link eller navne på programmerne?

Martin

med mindre andet er angivet.

Fra : Lyrik

Dato : 11-06-06 16:40

> Lyder fedt. Har du et link eller navne på programmerne?
>
> Martin
+++++++++++++++++
Microsoft_Word.jar
Mini_Excel.jar

Alle programmer er jar-filer altså javaprogrammer som kører uafhængigt af
styresystemet.IMHO.
Der er hundredevis out-there.....dog ikke så mange seriøse programmer som
spil.
Der er en msn.jar og den vigtigste opera mini som er i version 2 og som
giver dig fuld browseroplevelse til meget små penge. Det selv om en megabyte
koster 10 kroner hos 3.
Den konverterer siderne inden den tager dem ned således at de fylder mellem
7 og 30 kilobyte per styk. Der skal en hel del til en megabyte og til
10-eren falder i bøssen.

Det skægge er at hvis du køber den hos 3, så betaler du telefonen over 6
månedlige gebyrer på 295,-. Disse gebyrer kan du bruge op til at browse op
på nettet og til at få ekstragoodies med.
Der er nok at tage af og fede ressourcer til at lære den at kende som en
delfin i vandet.
Jeg tog den med i sommerhus sammen med to venner + konen. De sad og sukkede
efter nyheder.
Jeg brugte 6280 til at tjekke Ekstrabladet, Politiken, Berlingeren og JP,
hvorefter jeg sad og læste nyheder op for dem.
Selvfølgelig ville de kun næsten købe en, for de havde simpelt hen ikke
hightechnæser nok til at smide stenalderkøllerne og hoppe på den.))
"De ville vente til de også kunne se TV på den", sagde de.))
Men de 233 billeder jeg tog med den på ferien måtte jeg da endelig sende til
dem, for ih hvor var de gode...men de 35 småfilm jeg tog med den samtidig,
gider jeg ikke give dem..))

Lige en anden ting. Når man tager film med den kan man stille kvaliteten
helt op til 640x480. Når man filmer kan den noget som kameraernes
filmfunktion ikke kan.
Den kan optage, stoppe, fortsætte, stoppe, fortsætte og så videre i en
uendelighed.
Det betyder at man ikke behøver at tage en hel række små klip og sætte dem
sammen. De små klip er sat sammen i forvejen.
Lyden virker også bedre end den man normalt bliver præsenteret for i et
kamera.

Hilsen
Jens

Fra : Martin Schultz

Dato : 11-06-06 16:53

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> skrev 2006-06-11:

> "Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

> +++++++++++++++++
> Microsoft_Word.jar
> Mini_Excel.jar

Har du noget link? Google giver ikke rigtigt noget.

med mindre andet er angivet.

Fra : Lyrik

Dato : 11-06-06 19:52

> Har du noget link? Google giver ikke rigtigt noget.
+++++++++++++++++
Google sælger dine søgninger til annoncører. Jeg er gået over til
webcrawler.
http://www.torrentspy.com/torrent/625385/Nokia_6280_Series_40_Games_Appz_Themes_Backgrounds_Sounds_VERSiON_1_0_zip

Så kan du øve dig lidt med Bittorrent, hvis du ikke allerede har gjort
det.

Hilsen
Jens

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 11-06-06 22:32

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse news:448c3966$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]

Nu er de jo ikke specielt til en 6280 men kan kører vel stort
set de fleste telefoner der ikke er mere end 2 - 3 år gamle
lige som det øvrige du nævner, bare det er JAVA basseret.

Fra : Martin Schultz

Dato : 12-06-06 13:46

Morten Jørgensen <mj_500@sol.dk> skrev 2006-06-11:

> Nu er de jo ikke specielt til en 6280 men kan kører vel stort
> set de fleste telefoner der ikke er mere end 2 - 3 år gamle
> lige som det øvrige du nævner, bare det er JAVA basseret.

Ja men jeg har bare ikke kunne finde java programmer med den
funktionalitet.

Martin
med mindre andet er angivet.