Email opsætning på k700i , mailen bliver v~
Fra : Michael

Dato : 23-05-06 20:16

Hejsa

Jeg har en se k700i hvor jeg har sat email op , så jeg kan hente den ned på
min mobil, det går også fintmen vil jeg afsende fra min mobil går det galt,
jeg har cybercity til internet hvor min email kommer fra , og så har jeg
telmore som mobil udbyder, jeg afsender emails med afsende server
smtp.mail.dk da telmore bruger tdc, men når jeg sender mail kommer den ikke
frem selvom at den siger at den er sendt, jeg har også prøvet
smtp.cybercity.dk der siger den også afsendt men heller ikke den kommer frem
, skal der vælges en anden port for ud gående eller hvad sker der ??

håber i kan hjælpe mig

mvh

Michael

Fra : Lars, 12unlock

Dato : 23-05-06 22:49

"Michael" <michael@fjernvvs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> smtp.cybercity.dk der siger den også afsendt men heller ikke den kommer
> frem , skal der vælges en anden port for ud gående eller hvad sker der ??

Tjek om du har markeret kryptering. Er TDC's ikke ændret til pasmtp.mail.dk
eller asmtp.mail.dk? Ellers prøv at ændre port til udgående server til 2525
eller en tilfældig, f.eks smtp.tiscali.dk.

Hvad skal du i øvrigt sende? Læs denne artikel:
http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=61075

--
Mvh. Lars, 12unlock

Fra : Michael

Dato : 24-05-06 05:33

det er kun tekst jeg sender men jeg prøver lige de der servere senere

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-05-06 09:35

"Michael" <michael@fjernvvs.dk> wrote in

> [...]
> , og så har jeg telmore som mobil udbyder, jeg afsender emails med
> afsende server smtp.mail.dk da telmore bruger tdc,

prøv med relay.tdcmobil.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-06 13:36

Michael skrev:

> [...]
> jeg har cybercity til internet hvor min email kommer fra , og så har jeg
> telmore som mobil udbyder, jeg afsender emails med afsende server

Det kan du ikke. Mails er en internettjeneste, så de har intet
med din mobiludbyder at gøre. Du kan kun sende via de(n) samme
server(e) som du kan med en pc.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 24-05-06 13:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan du ikke. Mails er en internettjeneste, så de har intet
> med din mobiludbyder at gøre. Du kan kun sende via de(n) samme
> server(e) som du kan med en pc.

Passer ikke.

En mailserver vil (bør) kun videresende post, hvis enten afsender eller
modtager er lokal.

Hvis du bruger din normale afsenderserver, kan du, da den opfatter mobilen
som fremmed, kun sende til lokale modtagere, dvs f.ex. din egen konto, eller
andre hos cybercity.

Forsøger du at sende til en ikke-lokal konto, burde du få "Relaying denied".

Så man skal bruge sin tele-udbyders afsenderserver.
Måske relay.tdcmobil.dk som nævnt tidligere.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-06 14:11

Leif Neland skrev:

> Passer ikke.

Fortæl endelig ikke det til min mobil som kan sende via
mail.stofanet.dk, mail.lundhansen.dk, mail.obese.dk og
mail.mosehuset.org samt mail.fiduso.dk.

Jeg har SIM-kort hos Unoeuro.

> Så man skal bruge sin tele-udbyders afsenderserver.

Find lige én eneste som ikke har abonnement hos TDC, men som får
lov at benytte deres mailserver. Det vil jeg gerne høre mere om.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 24-05-06 14:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Fortæl endelig ikke det til min mobil som kan sende via
> mail.stofanet.dk, mail.lundhansen.dk,

> mail.obese.dk og mail.mosehuset.org

mail.obese.dk is an alias for mail1.unoeuro.com.
mail.mosehuset.org is an alias for mail2.unoeuro.com.
Så det er ikke underligt, du må bruge dem.

> samt mail.fiduso.dk.

Er de mon åbne relæer? Jeg checkker lige via ordb.org...

Det kan selvfølgelig være, du bruger SMTP AUTH; har du password på udgående?
Eller så kan det være den gammeldags teknik, der hedder pop before smtp.
Kan du sende uden først at hente?

Kan du lokkes til at sende mig en email via en af dine "fremmede"
mailservere, altså ikke obese eller mosehuset?

> Find lige én eneste som ikke har abonnement hos TDC, men som får
> lov at benytte deres mailserver. Det vil jeg gerne høre mere om.

Hvis man har et TDC-mobilabonnement, vil jeg mene man må bruge deres
relay.tdcmobil.dk.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-06 15:28

Leif Neland skrev:

> Det kan selvfølgelig være, du bruger SMTP AUTH; har du password
> på udgående?

Ja, naturligvis, og på indgående.

> Kan du sende uden først at hente?

Ikke med min mobil. Den har kun et punkt der hedder "Hente og
sende".

> Kan du lokkes til at sende mig en email via en af dine "fremmede"
> mailservere, altså ikke obese eller mosehuset?

Det har jeg lige gjort.

> Hvis man har et TDC-mobilabonnement, vil jeg mene man må bruge
> deres relay.tdcmobil.dk.

Okay, det er muligt at TDC automatisk laver hul igennem, men det
er ikke noget der er indbygget i mobilsystemet.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 24-05-06 16:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, naturligvis, og på indgående.

Så er det derfor.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-06 16:28

Leif Neland skrev:

> Så er det derfor.

Jeg havde da på intet tidspunkt forventet at man skulle kunne
maile uden kodeord.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 24-05-06 18:10

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg havde da på intet tidspunkt forventet at man skulle kunne
> maile uden kodeord.

Det har man ellers gjort i mange år.
F.ex. tror jeg min hedengangne nokia 9100 ikke kan sende password.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-06 11:14

Leif Neland skrev:

> Det har man ellers gjort i mange år.

Der er noget jeg ikke kan få til at passe .

Hvis man slet ikke har en internetopkobling, hvordan får man sig
så oprettet med en mailadresse som kan bruges med mobilen?

Hvis man har en internetopkobling, og man vil hente mails med
mobilen, hvordan får den så lov til at åbne ens mailboks uden at
angive brugernavn og kodeord?

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 25-05-06 11:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Hvis man har en internetopkobling, og man vil hente mails med
> mobilen, hvordan får den så lov til at åbne ens mailboks uden at

Du blander to ting sammen, sende og modtage.
Det er to forskellige programmer, der godt kan køre på hver sin server,
endda hos hver sin udbyder.

I princippet kan man benytte en hvilkensomhelst mailserver til at afsende
sin post med, men da det vil blive misbrugt til spam, er der sat
begrænsninger på.

Enten skal afsenderens ip-adresse vise at man er god nok, f.ex. at man er på
lokalnettet, eller er en adsl/modemkunde hos udbyderen.
Således har det været i mange år.

Eller man kan give brugernavn/password, når man vil sende. Det er relativt
nyt; indenfor de sidste 2-3 år er det begyndt at blive udbredt. Det kaldes
ofte ASMTP.

Når man derimod henter sin post, har det altid været med
brugernavn/password.

Der har været en mellemløsning, der hedder "pop before smtp", når man har
hentet sin post (med brugernavn/password), noteres ip-adressen man kommer
fra, og den ip-adresse har så de næste 15 min (f.ex.) lov til at sende post,
selvom ip-adressen er "fremmed"

Hvis ingen af de to metoder for adgang fra "fremmede" adresser til en
mailserver er brugt, har rejsende mailbrugere været nødt til at skifte
udgående mailserver afhængig af hvor de var koblet på; de har måttet bruge
udbyderens mailserver. Derimod er den indgående mailserver, der hvor man
henter sin post, altid den samme.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-06 11:47

Leif Neland skrev:

> I princippet kan man benytte en hvilkensomhelst mailserver til at afsende
> sin post med, men da det vil blive misbrugt til spam, er der sat
> begrænsninger på.

Det er da også rigtigt. Vi har bare levet med begrænsningerne så
længe at jeg er begyndt at tænke på dem som en del af systemet.

--
Bertel

Fra : Fischer

Dato : 24-05-06 18:07

> Det kan du ikke. Mails er en internettjeneste, så de har intet
> med din mobiludbyder at gøre. Du kan kun sende via de(n) samme
> server(e) som du kan med en pc.

Det er kun 2 halvdele ..... af forskellige sandheder.

Når man skal sende mails via en SMTP-server, har man to muligheder:

1. Man kan med fordel sende via en SMTP-server som stilles til rådighed af
den udbyder man kobler sig på internettet med.
Hvis man sender fra PC'en, er det altså den SMTP-server som ens
internet-udbyder stiller til rådighed.
Hvis man sender fra mobiltelefonen er det den SMTP-server som ens
mobil-udbyder stiller til rådighed.

2. Hvis man har en internet-udbyder som tilbyder en SMTP-server, hvor man
kan sende via godkendelse med brugernavn og adgangskode, så kan denne
benyttes uanset hvem man kobler sig til internettet med.

Vedr. pkt. 1, så tilbyder alle danske mobiludbydere en SMTP-server man kan
benytte fra mobiltelefonen.
Vedr. pkt. 2, så er det ikke alle internet-udbydere der tilbyder en sådan.

Har man f.eks. et TDC Netbasis internetabonnement og Sonofon som
mobil-operatør, så kan man IKKE fra sin mobiltelefon benytte TDC's
SMTP-server via mobiltelefonen. Her bliver man nødt til at bruge Sonofon's
SMTP-server.

*Fischer