Herreløse katte - giv mig nogle gode råd o~
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 16-06-01 00:37

Jeg bor i en landsby, hvor vi har en del vilde/forvildede/herreløse
katte. Og jeg har selv to store hunde og ingen kat, har dog haft et
par stykker, før jeg flyttede herud for ti år siden.

Min gode nabo havde nærmest et kattehjem. Han havde to katte, de fik
killinger, før de blev neutraliseret, og hans grund var i det hele
taget invaderet af egne og herreløse katte. Sidste efterår flyttede
han, tog de to ældste katte med og efterlod deres 'killing', der nu
var en voksen hunkat med adskillige kuld killinger bag sig. På det
tidspunkt havde hun to killinger, der var en måneds tid gamle, det var
måske derfor han efterlod hunkatten. Den nye ejer af hans hus lovede
at tage sig af killingerne, men han fortalte dem, at moderen var en
vild kat! Dette var dybt uansvarligt af ham, ligesom det var
uansvarligt ikke at få katten neutraliseret.

Nå, dette er historie, men for en måneds tid siden fødte hunkatten så
endnu et kuld på tre killinger, denne gang i mit udhus! Hun så meget
forsømt og forhutlet ud, og jeg tænkte mig ikke særlig godt om, men
gav hende mad og drikke, altså lidt søstersolidarisk mødrehjælp. Det
skulle jeg nok ikke have gjort, for dermed havde jeg vist forpligtet
mig på en eller anden måde. Jeg havde aldrig før beskæftiget mig det
mindste med hende.

En af mine hunde tog en af killingerne, da den var ca. en uge gammel,
og så var der to tilbage. Jeg har så snakket med Dyrenes Beskyttelse,
Kattens Værn, dyrlægen og kommunen om, hvad man stiller op, for jeg
kan ikke have kat(te), så længe jeg har mine hunde. Dyrenes
Beskyttelse, Kattens Værn og dyrlægen foreslog mig to alternativer:

1) at fange hunkatten ind nu og få hende neutraliseret. Jeg kunne få
et tilskud på 500 kr. fra en af foreningerne, men skulle selv betale
resten og i øvrigt adoptere katten og sørge for mad til den i al
fremtid. Killingerne kunne jeg enten få aflivet eller neutraliseret,
når de blev gamle nok, med samme betingelser.

2) at fange alle tre katte og få dem aflivet. Jeg skulle selv betale,
men fik en rimelig aftale med dyrlægen, der syntes det var urimeligt
at jeg skulle betale det hele selv (kommunen har afskaffet ordningen i
1995!).

Jamen, jeg fjols tog så en hurtig beslutning i dag, lånte en
transportkasse af dyrlægen og indfangede rimelig nemt kattemoderen og
den ene killing. De stod så i deres kasser og ventede, mens jeg
forsøgte at få fat i den sidste, der er temmelig sky og forsvandt
totalt ud af syne, men ikke ud af stalden, det er ikke muligt.
Moderens adgangsvej har været et højtsiddende vindue, alle andre
steder er hermetisk lukket til.

Til sidst syntes jeg, det var dyreetisk uforsvarligt at lade de
indfangne katte stå længere i deres kasser og kørte til dyrlægen med
dem og fik dem aflivet. Det har jeg ikke så meget kvababbelse over,
men jeg er ved at gå totalt op i sømmene over bevidstheden om den
sidste killing (ca. en måned gammel), der nu sidder alene nede i det
kolde udhus og er rædselsslagen over at have mistet sin mor og
bror/søster. Jeg kan ikke finde den, der er et herrens rod i det
udhus.

Jeg har stillet lidt mad og fløde og vand til den. både for at se om
den virkelig er i udhuset, eller om den har set sit snit til at smutte
ud i forvirringen, og også for at den ikke skal dø af sult.

Jeg har det forfærdeligt med tanken. Jeg holder meget af katte, og
fortryder at jeg blandede mig. Jeg skulle have ventet, til killingerne
var en måned ældre og så have hældt dem alle tre ud af stalden i
sommeren, hvor de vel havde fundet et andet sted at være.

Hvad synes I her om den historie? Kan I råde mig? Støtte mig lidt?
Eller fortælle mig, at jeg har været meget dum? Bare jeg får lidt
respons, jeg kan ikke bære det, og min mand mener, at jeg ikke er
rigtig klog.

Venlig hilsen
Kirsten

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-06-01 01:51

Hej Kirsten

Hvor jeg forstår dig, det stakkels lille pus. Du må blive ved at lede efter
den til du finder den, der er ikke andet at gøre, synes jeg.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Gitte J.L

Dato : 16-06-01 10:35

Jeg synes at du har gjort det, tusinde andre burde gøre. Find/fang den
sidste killing, og få den aflivet ... det er det eneste du kan gøre,
medmindre du kan skaffe den et blivende hjem. Der er så mange af disse
forvildede og forsømte katte, og det at du overhovedet har reageret og
handlet er en af de gladeste ting jeg længe har hørt. De fleste lader bare
stå til. Din nabo og mange andre har skylden, idet de har ladet kattene
formere sig på den måde. Det er også deres skyld, at du i dag står med
ansvaret for de ubehagelige men nødvendige beslutninger. Mod på, og op med
humøret - du har handlet godt. Havde du ventet og hældt dem ud, så havde
du bare skubbet dem videre til en måske endnu sørgeligere skæbne.
-Gitte

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 16-06-01 12:07

On Sat, 16 Jun 2001 11:35:12 +0200, "Gitte J.L" <gjlo98@hum.auc.dk>
wrote:

>Jeg synes at du har gjort det, tusinde andre burde gøre. Find/fang den
>sidste killing, og få den aflivet ... det er det eneste du kan gøre,

<snip>

Tak Gitte, det var dejligt at høre, at jeg ikke bare har været en
bøddel. Jeg var jo også selv overbevist, om at det var det rigtige,
ellers havde jeg ikke gjort det.

Med hensyn til den sidste killing har jeg stadig ikke fundet den. Jeg
satte som sagt mad, vand og fløde til den i går, men det er
tilsyneladende ikke rørt. Så måske har den fundet en vej ud af
udhuset, jeg ikke kender. Der skal jo ikke meget plads, for at sådan
en lille en kan smutte igennem. Jeg har ledt og ledt, og jeg har
siddet der i halve timer næsten uden at trække vejret for at høre, om
noget pusler. Ikke en lyd har jeg hørt. Men små killinger lærer jo
også af deres mor, at de skal være helt lydløse, hvis der er fare på
færde.

Jeg har haft hunden med nede i udhuset for måske at opspore killingen,
men han (en newfoundlænder) stå bare og logrer med halen og er lidt
dum. Eller også er han netop ikke dum. For da han tog den første
killing, fik han et kæmpemøgfald af mig (han bed den ihjel og lagde
den her i gangen), så måske tænker han nu, at han i hvert fald ikke
skal nyde noget.
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Kate

Dato : 16-06-01 21:48

Kirsten Bjorneboe wrote:

> Med hensyn til den sidste killing har jeg stadig ikke fundet den. Jeg

Hej Kirsten

Jeg er ked af på dine vegne at du har måttet tage sådan en beslutning.
Den sidste killing er du næsten nødt til at finde for hvis den kun er 1
månedstid gammel kan den jo ikke klare sig selv. Jeg tænkte på om mon
ikke KV har en fælde du kunne låne, så du kunne sætte fløde der ind. Som
du selv skriver kommer den jo nok ikke frem når du er i nærheden, men
den må jo være sulten.
Det eneste ved at du har fået dem aflivet er at jeg håbe ikke der er
flere vildkatte, eller rettere forvildede katte, i dit område for så
risikerer du bare de overtager dit udhus.
Jeg håber inderligt du finder den sidate killing inden den dør af sult,
den lille stakkel (de er jo heller ikke dens skyld at der findes så
mange uansvarlige mennesker).
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 16-06-01 22:54

On Sat, 16 Jun 2001 22:48:16 +0200, Kate <oliwer@herogder.tele.dk>
wrote:

> [...]
>ikke KV har en fælde du kunne låne, så du kunne sætte fløde der ind. Som
>du selv skriver kommer den jo nok ikke frem når du er i nærheden, men

Jeg har stadig ikke fundet den, selv om jeg har endevendt alt. Jeg har
stillet mad, fløde og vand til den, men så vidt jeg kan se, har den
ikke rørt det, selv om den er vant til, at der bliver stillet mad der
(kattemoren lod dem spise af skålene). Naturligvis er jeg der ikke
hele tiden, slet ikke, men jeg går ned i udhuset en gang imellem for
at se, om den skulle have spist eller drukket. Jeg har også i dag
siddet dernede lige så stille sammen med en af hundene, for den kan
vel høre noget, jeg ikke kan høre. Men ingen nævneværdig reaktion fra
hunden. Jeg har også lige stået dernede i mørke i lang tid og lyttet,
ikke en lyd, ikke en puslen.

Jeg tror den er smuttet afsted i forvirringen, selvom jeg mener, at
døren var lukket hele tiden. Den går ganske givet til, og det kan jeg
ikke stille noget som helst op med, når jeg ikke kan finde den.

>Det eneste ved at du har fået dem aflivet er at jeg håbe ikke der er
>flere vildkatte, eller rettere forvildede katte, i dit område for så
>risikerer du bare de overtager dit udhus.

Det tror jeg ikke sker. For jeg har effektivt lukket det eneste
adgangssted.

>Jeg håber inderligt du finder den sidate killing inden den dør af sult,
>den lille stakkel (de er jo heller ikke dens skyld at der findes så
>mange uansvarlige mennesker).

Det er afgjort ikke dens skyld. Det er slet ikke nogen kattes skyld.
Det er som du rigtigt siger, uansvarlige mennesker der har skylden. De
to første katte, min nabo fik, orkede han helle ikke at få
neutraliseret, før jeg erklærede, at så ville jeg bestille tid hos
dyrlægen og betale for neutraliseringen. Det var alligevel under hans
værdighed, så han fik omsider taget sig sammen. Men da var den
stakkels kattemor allerede født. Og hende fik han aldrig gjort noget
ved, og hun har fået killinger fast mindst to gange om året siden.

Jeg har da også ringet til den tidligere 'ejer' og fortalt ham, at
'hans' kat er blevet aflivet. Det blev han ked af at høre. Jeg er
MEGET vred på ham!!!

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Kate

Dato : 17-06-01 19:32

Kirsten Bjorneboe wrote:
> Jeg tror den er smuttet afsted i forvirringen, selvom jeg mener, at
> døren var lukket hele tiden. Den går ganske givet til, og det kan jeg
> ikke stille noget som helst op med, når jeg ikke kan finde den.

Nej, det er rigtigt. Hvis den er smuttet ud finder du den ikke og den
vil ganske givet også ret hurtigt gå til.

> Jeg er
> MEGET vred på ham!!!
>
> --
> Venlig hilsen Kirsten

Det kan jeg sandeligt godt forstå, man kan jo kun håbe han er blevet
klogere...(krydser fingre).

Fra : Gitte J.L

Dato : 17-06-01 09:13

Hej Kirsten
Jeg tror du bør låne en fælde af Kattens Værn og forsøge at fange killingen
på den måde. Den kan nemlig desværre sagtens sidde og putte sig et sted
uden at turde gå nogle steder, og ja ... det ville være synd hvis den gik
til på den måde.
Derudover vil jeg bare lige sige, at jeg synes det er så enormt dejligt at
høre, at du fik din nabo til at neutralisere sine katte ved at true med
selv at bestille tid og betale for det!!! Det synes jeg bare er så flot!
Jeg kender i alt fald nogle mennesker som skal høre om det ved først givne
lejlighed, da de bor ved siden af nogle mennesker hvis katte også løber
rundt og formerer sig konstant. Jeg håber tingene løser sig hos dig og at
killingen når at blive fanget ind.
Mvh. Gitte

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 18-06-01 16:37

On Sun, 17 Jun 2001 10:13:05 +0200, "Gitte J.L" <gjlo98@hum.auc.dk>
wrote:

Hej Gitte og andre

>Jeg håber tingene løser sig hos dig og at killingen når at blive fanget ind.

Så lykkedes det mig omsider at finde og fange killingen. Jeg har brugt
hele dagen på at splitte udhuset ad - eller i hvert fald lægge alle
ting i det ud på græsplænen, så jeg kunne komme til. Og til sidst
begyndte killingen faktisk at sidde og kalde. Den var meget sulten og
har sikker følt sig meget alene, og trods alt så kendte den min
stemme.

Jeg kørte det lille kræ ned til dyrlægen med det samme, og han
aflivede den - det tog ikke mange øjeblikke.

Så nu skal jeg bare komme mig oven på chocket og have ryddet op i mit
udhus igen. Alle adgangsveje er omhyggeligt lukket, for den oplevelse
ønsker jeg ikke igen. Det var meget hårdt, og jeg er alt for blød,
selv om jeg godt kan handle resolut.

Jeg prøvede i øvrigt i dag at ringe om hjælp hos Kattens Værn. Der var
lukket på grund af ombygning

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-06-01 17:03

Hej Kirsten

Godt du fandt den lille, og godt for dig, at det nu er overstået.

Tak fordi du bekymrer dig om de små kræ

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 18-06-01 17:35

Hej Kirsten

Hatten af for dig min ven, det var flot gjort *S*

Jeg håber at din nabo, tænker sig om en anden gang.

Hilsen
Joan

Fra : marianne hellemose

Dato : 18-06-01 18:13

Hej Kirsten
åhh hvor er det godt at du fandt den, jeg håber ikke
at denne ulykkelige situation vil stoppe dig i at hjælpe
hvis der kommer en næste gang, men jeg kan sandelig
godt sætte mig ind i hvordan du har haft det

hilsen
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Gitte J.L

Dato : 19-06-01 13:49

Hej Kirsten
Hvor er det dejligt at læse at du fandt killingen!!! Vi sender dig en masse gode
tanker herfra, for det er nu dejligt at du handlede som du gjorde.
Mange hilsner fra terasseløverne og Gitte

Fra : Kate

Dato : 20-06-01 06:01

Kirsten Bjorneboe wrote:
> Så lykkedes det mig omsider at finde og fange killingen. Jeg har brugt
Selvom jeg er ked af det både på dine og kattenes vegne, så er jeg dog
glad for at du fandt killingen så den fik afsluttet sit liv på en værdig
måde og ikke skulle dø af sult.

Puha for en grim oplevelse, det kan jeg godt forstå du ikke ønsker at
gennemgå en gang til. Jeg trot ikke jeg selv kunne ha' gjort det.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 24-06-01 22:17

Tusind tak for alle jeres gode og søde ord og den moralske opbakning,
I har givet mig.

Det har bestemt ikke været nogen rar tid. Når jeg tænker på den sidste
lille killing, der gemte sig i tre døgn, så strejfer det mig, at det
var da godt, at jeg fandt den, når den nu sad der tilbage forladt uden
mor og mad. MEN... sekundet efter kommer jeg så i tanker om, at det jo
var mig, der var skyld i, at dens mor ikke var der, det var mig der
slog den lille familie i smadder.

Så: jeg gør det aldrig igen! Kun hvis jeg finder en syg og forkommen
kat, vil jeg blande mig. Men det gør jeg nok heller ikke, for udhusene
er lukket hermetisk, og hundene vogter grunden.

Det med at få 'genbrugs'-kat fra et internat er ikke fremmed for mig.
Min ene newfoundlandshund er genbrugs - og det har været en enorm
succes. Så en dag starter jeg en ny kattejagt, denne gang efter en
Garfield fra et internat
--
Venlig hilsen Kirsten