Hvad programmeres spil i?
Fra : Alfons Åberg

Dato : 12-05-06 21:12

Jeg har netop læst en artikel i ComputerWorld omkring den danske
spil-industri.

Jeg blev lidt nysgerrig; hvilket programmeringssprog programmeres spil i,
eks. Hitman?

Findes der værktøjer som understøtter - de forskllige "flows" - plots -
ellers kodes det i hånden?

Pfht, Alf

Fra : Simon Nejmann

Dato : 13-05-06 00:19

On Fri, 12 May 2006 22:12:21 +0200, "Alfons Åberg" <knold@x.dk> wrote:

>Jeg har netop læst en artikel i ComputerWorld omkring den danske
>spil-industri.
>
>Jeg blev lidt nysgerrig; hvilket programmeringssprog programmeres spil i,
>eks. Hitman?

For det meste C++.

>Findes der værktøjer som understøtter - de forskllige "flows" - plots -
>ellers kodes det i hånden?

Temmelig sikker på at det håndkodes, men flere (mange/de fleste?) spil
har et internt script sprog som gør det nemmere at skrive den slags
ting.

Simon Nejmann

Fra : Michael Zedeler

Dato : 13-05-06 01:34

Alfons Åberg wrote:
> Jeg har netop læst en artikel i ComputerWorld omkring den danske
> spil-industri.
>
> Jeg blev lidt nysgerrig; hvilket programmeringssprog programmeres spil i,
> eks. Hitman?

De fleste first person shooters består af en 3d-motor, som er skrevet i
c og hvad det kræves for at den kan køre rigtig hurtigt. Denne motor er
så udstyret med et scriptsprog, som man bruger til at lave selve
indholdet med.

De anvendte scriptsprog kan være enten python, lua eller noget
hjemmestrikket.

> Findes der værktøjer som understøtter - de forskllige "flows" - plots -
> ellers kodes det i hånden?

De fleste spiludviklere har faktisk udviklet egne værktøjer til at
designe baner i. Ofte kan man downloade disse baneeditorer og bruge dem
til at modificere banerne med.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Michael Weber

Dato : 13-05-06 22:54

"Alfons Åberg" <knold@x.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eks. Hitman?
>
> Findes der værktøjer som understøtter - de forskllige "flows" - plots -

http://www.gamedev.net/reference/start_here/

Alle mulige artikler vedr. spil-udvikling :
http://www.gamedev.net/reference/

Med plots og "flows" tror jeg du mener Level design.
http://www.gamasutra.com har et par artikler omkring emnet.

Med udviklingen mod bruger innovation vil større dele af kildekoden
gøres offentlig.

F.eks.
Quake
http://www.idsoftware.com/business/techdownloads/

Eller
Half-Life 2 SDK :
http://developer.valvesoftware.com/wiki/SDK_Installation

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-06 18:33

Alfons Åberg wrote:
> [...]
> eks. Hitman?
>
> Findes der værktøjer som understøtter - de forskllige "flows" - plots -

IO har udviklet deres eget værkstøj til Hitman, noget der hedder
Glacier. Google er din ven hvis du vil vide mere om det.

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : Dan

Dato : 15-05-06 10:25

Hvis du selv vil programmere sådan lidt for sjov og oldschool kan jeg f.eks.
anbefale Game Maker, se evt. http://www.gamemaker.nl/ og eksempler på
http://www.gamemakergames.com/

Hilsen

Dan

Fra : Niels Henriksen

Dato : 06-06-06 21:58

"Alfons Åberg" <knold@x.dk> wrote in message
> [...]
> eks. Hitman?
>
> Findes der værktøjer som understøtter - de forskllige "flows" - plots -

Normalt kodes spil i C++ som nævnt tidligere, men hvis du har programmeret i
basic før, så vil www.darkbasic.com være et oplagt alternativ. Det er kodet
i C og er hurtigt og nemt at bruge.

De har lige lavet et modul som man kan bruge i C, så man kan bruge alle
deres funktioner i sine egne C programmer. Rigtig lækker feature. De
opdaterer deres sprog løbende og retter fejl og forbedre det. Jeg kan
anbefale det hvis man vil til at kode noget spil.

Det er også muligt at lave sine egne dll i C som så kan bruges i DarkBasic..

Jeg er selv ved at designe et MMORPG (med designe mener jeg arkitekturen)
som jeg vil kode i det på et senere tidspunkt. ;)

--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk