Systemkrav for Oblivion
Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 28-04-06 16:32

Jeg har læst, at Oblivion har fået særdeles gode anmeldelse, og overvejer at
købe det. Mit spørgsmål er nu, om det er realistisk at tro, det kan køre på
min PC.

Mine specifikationer er bl.a. :
- AMD Ahtlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+ 2 GHz
- 1 GB Ram.
- 186 GB fri plads på harddisken
- Windows XP Home SR-2

Børge

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 28-04-06 16:40

On Fri, 28 Apr 2006 17:32:07 +0200, Boerge Rahbech Jensen wrote:

> Mine specifikationer er bl.a. :
> - AMD Ahtlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+ 2 GHz
> - 1 GB Ram.
> - 186 GB fri plads på harddisken
> - Windows XP Home SR-2

Det vil jeg stærkt formode, jeg købte lige Oblivion i dag og jeg har
nogenlunde samme system som dig (dog en alm A64 3200 processor), og jeg må
indrømme at jeg ikke skænkede systemkravene en tanke. Jeg tror dog dit
grafikkort også er vigtigt. Jeg har selv et Radeon X800XL.

Jeg skal nok lige vende tilbage når det er installeret, her er hvad der
står på pakken:

Minimum:

Windows XP
512MB System RAM
2 GB Intel Pentium 4 or equivalent
128MB Direct3D Compatible Video Card and Directx9.0 compatible driver

Recommended:

3GHz Intel Pentium 4 or equivalent
1 GB System RAM
ATI X800 series, NVIDIA Geforce 6800 series or higher.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 28-04-06 17:00

Thomas Jespersen wrote:

> [...]
>
> 3GHz Intel Pentium 4 or equivalent
> 1 GB System RAM
> ATI X800 series, NVIDIA Geforce 6800 series or higher.
Tja jeg spiller Oblivion på 2 forskellige maskiner.

Stationær:
amd xp 2600+
512 mb ram
Sapphire Radeon 9800 pro/128mb

Bærbar:
Pentium Mobile 1.86GHz
512mb ram
ATI Mobility Radeon X600/128mb

Det kører nogenlunde uden at være prangende. Meget er kørt langt ned
eller helt af, men bare det jeg kan spille gør mig glad

Jeg kan iøvrigt anbefale www.oblivionforum.dk

Mikael

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 28-04-06 17:13

On Fri, 28 Apr 2006 17:40:14 +0200, Thomas Jespersen wrote:

> Jeg skal nok lige vende tilbage når det er installeret, her er hvad der
> står på pakken:

Ok, nu har jeg lavet en basal "test", jeg har spillet de første få minutter
og det kører nogenlunde. Jeg ved ikke lige hvad frameraten er, men det
kører fornuftigt i 1280x1024 på mit system. Jeg har ikke pillet ved andet
end opløsningen, og desuden anbefalede spillet selv at jeg kørte med høj
detaljerings-grad så det gør jeg også. Det hakker en anelse, men ikke ret
meget, og jeg kan vel altid slå den høje detaljering fra hvis det bliver et
problem.

Fra : PerX ...

Dato : 02-05-06 23:18

In article <jp80cp8spmh8$.uagkyqsdwrxz$.dlg@40tude.net>,
jespersen.thomas@gmail.com says...

> Ok, nu har jeg lavet en basal "test", jeg har spillet de første få minutter
> og det kører nogenlunde.

Er du kommet udenfor? Med bakker og dale og træer der svejer i brisen?
Det er nok lidt andet end en sort doom kælder :)

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 28-04-06 17:32

Tak for svarene.

Mit grafikkort er: Radeon X600 256 MB Ram.

Det, jeg er mest i tvivl om, er, om min dual-core 3800+ processor på 2 Mhz
lever op til de anbefalede specifikationer. Med andre ord: Udnytter Oblivion
de to processorer?

Børge

Fra : Mikael Schøler

Dato : 28-04-06 17:46

> [...]
> lever op til de anbefalede specifikationer. Med andre ord: Udnytter Oblivion

Ikke så vidt jeg ved. Der kører en tråd på elder scrolls forum om det.

Fra : Bruno

Dato : 28-04-06 23:34

> [...]
> lever op til de anbefalede specifikationer. Med andre ord: Udnytter Oblivion

Spillet kan udnytte dual-core, men regn med at du skal havde et monster
grafikkort for ellers er det flaskehals og du mærker ikke CPU'ens evner.

Se evt.

http://www.firingsquad.com/hardware/oblivion_athlon_64_x2_fx_cpu_performance/page15.asp

Mvh

Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-06 23:36

> [...]
> lever op til de anbefalede specifikationer. Med andre ord: Udnytter Oblivion

Det gør den ikke. Dit grafikkort vil nok komme til at svede en del hvis
du skal køre spillet i en nogenlunde moderne opløsning.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 29-04-06 07:33

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør den ikke. Dit grafikkort vil nok komme til at svede en del hvis du
> skal køre spillet i en nogenlunde moderne opløsning.

Ok. Mange tak for den oplysning. Så vil jeg opgive tanken om at købe det.

Børge

Fra : Peter T.

Dato : 29-04-06 07:50

Boerge Rahbech Jensen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Ok. Mange tak for den oplysning. Så vil jeg opgive tanken om at købe
> det.

Jeg kender ikke dit grafikkort, men jeg spiller oblivion på en P4-2.4ghz
med et nvidia TI4200-kort, som er nogle år ældre end dit x600x-kort. Her
bruger jeg patchet Oldblivion.exe fra www.oldblivion.com, et hav af
modificerede shaders og en tweaket ini-fil, som alle er hentet rundt
omkring på nettet. Al grafik er barberet, men det er stadig helt klart
flottere end det gamle Morrowind og jeg opnår stadig meget acceptable
framerates. Så jeg formoder, at Oblivion også snildt kan køre på din pc,
hvis du altså vil have spillet for spillets skyld og ikke kun grafikkens
skyld.
For der skal ikke herske tvivl om at jeg snart investerer i et 7800GS-kort
(jeg har kun agp), der er et nøk bedre end 6800ultra og til den halve pris.
Men indtil da er jeg klart tilfreds med spillet.

--
Mvh. Peter T.

Fra : Henrik N!elsen

Dato : 29-04-06 09:03

"Boerge Rahbech Jensen" <asdf@asdf.asd> wrote in message

> ""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Ok. Mange tak for den oplysning. Så vil jeg opgive tanken om at købe det.

> [...]

Hov! Stop! Vent!

Giv ikke op, Børge. Du kan helt sikkert finde tweaks på nettet, der gør at
du kan køre spillet i en acceptabel tilstand... Nu er grafikken jo ikke
ALT - og Oblivion er så fedt at jeg overvejer at installere det på min gamle
TI68 lommeregner!

Mvh. Henrik

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 29-04-06 09:14

"Henrik N!elsen" <prozac@SPAMmachinery.dk> skrev i en meddelelse

> Giv ikke op, Børge. Du kan helt sikkert finde tweaks på nettet, der gør at
> du kan køre spillet i en acceptabel tilstand...

Spørgsmålet er, om jeg har lyst til at betale 350-400 kr. for et spil, der
kun lige kan køre acceptabelt, og tilhører en genre, jeg ikke har erfaring
med. Det tror jeg ikke, da jeg sandsynligvis bare vil blive skuffet og
irriteret over, jeg ikke kan gøre det, som anmeldelserne lægger op til.

Børge

Fra : Bruno

Dato : 29-04-06 09:33

> [...]
> med. Det tror jeg ikke, da jeg sandsynligvis bare vil blive skuffet og
> irriteret over, jeg ikke kan gøre det, som anmeldelserne lægger op til.

Du kan vælge og gå efter forgængeren i stedet. Morrowind er også rigtig
godt, en anelse mere beskeden i hardware krav og så kan det fås billigt.

Mvh

Bruno

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-04-06 20:57

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> Det gør den ikke. Dit grafikkort vil nok komme til at svede en del hvis
> du skal køre spillet i en nogenlunde moderne opløsning.

Det gør da vist delvist? nogle af udregningerne kan køre
multithreadet..

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 08:41

Hans Joergensen wrote:

> Det gør da vist delvist? nogle af udregningerne kan køre
> multithreadet..

Men så er vi ude i petitesserne... under alle omstændigheder bliver
spillet ikke 'lækkert' vha. den ekstra kerne... det er hans grafik der
halter og det er der de ekstra $ vil være bedst brugt. jeg har selv haft
et par 7900GT i SLI og først der kørte det godt i 1600x1200 med al eye
candy slået til. (det ekstra kort er røget ud igen, min raid controller
var dog vigtigere :))

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-05-06 13:13

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> [...]
> et par 7900GT i SLI og først der kørte det godt i 1600x1200 med al eye
> candy slået til. (det ekstra kort er røget ud igen, min raid controller

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2747&p=3

32.9fps på 2GHz singlecore
38.1fps på 2GHz dualcore

Det giver da lidt men jeg er enig i at det nok giver mest at
købe et godt grafikkort.

Den næste side på det link ovenfor viser i øvrigt noget med CPU
kontra GPU-ydelse i Oblivion.

Noget jeg i øvrigt bemærkede igår er at da jeg slog vsync i direct3d fra
på mit 7900GT i Powerstrip, havde det noget mere ydelse end normalt,
på trods af at det faktisk var slået fra i spillets opsætning.. ?
det føles ihvertfald sådan.

// Hans, X2 3800+ @ 2.3GHz, 7900GT @ 690/1640MHz

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 01-05-06 13:27

> Det giver da lidt men jeg er enig i at det nok giver mest at
> købe et godt grafikkort.

Så er vi derude, hvor jeg bør overveje, om jeg vil bruge 2-3.000 kr. på et
grafikkort for at købe et spil til knap 400 kr., som jeg måske slet ikke har
lyst til at spille mere end højest et par dage. Da jeg købte min nuværende
PC, ønskede jeg bare, den skulle være god nok til The Sims 2.

Børge

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-05-06 14:38

> [...]
> lyst til at spille mere end højest et par dage. Da jeg købte min nuværende
> PC, ønskede jeg bare, den skulle være god nok til The Sims 2.

Det er fuldkommen urealistisk at man kun har lyst til at spille
Oblivion i et par dage, et par uger eller et par måneder er mere
realistisk..

// Hans

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-06 16:12

Hans Joergensen wrote:

> Det er fuldkommen urealistisk at man kun har lyst til at spille
> Oblivion i et par dage, et par uger eller et par måneder er mere
> realistisk..
>
> // Hans

ja, man kan sgu'ette slippe det skidt :)

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 29-04-06 09:35

Boerge Rahbech Jensen wrote:

> Mine specifikationer er bl.a. :

Det er jo bare for at blære dig du skriver indlægget. Med sådan en
heftig processos skulle du gerne kunne køre alle nye spil uden
problemer.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-04-06 11:21

Lars Hoffmann wrote:

> Det er jo bare for at blære dig du skriver indlægget. Med sådan en
> heftig processos skulle du gerne kunne køre alle nye spil uden
> problemer.

Grafikkortet er af en mere beskeden størrelse ...

- Peter

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 29-04-06 13:11

> Det er jo bare for at blære dig du skriver indlægget. Med sådan en
> heftig processos skulle du gerne kunne køre alle nye spil uden
> problemer.

Heftig? Under "Kontrolpanel" -> "Ydelse og vedligeholdelse" -> "Vis
grundlæggende oplysninger om computeren" står den til 2 GHz. Det er altså
ikke heftigt efter nutidens standarder.

Børge

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 29-04-06 13:39

Boerge Rahbech Jensen wrote:

> Heftig? Under "Kontrolpanel" -> "Ydelse og vedligeholdelse" -> "Vis
> grundlæggende oplysninger om computeren" står den til 2 GHz. Det er altså
> ikke heftigt efter nutidens standarder.

Din clockfrekvens på din Athlon på 2 GH overstiger langt en 2 GH
Pentium. Derfor bruger AMD disse betegnelser som 3800+, for at give det
intryk at den reelt yder omtrent som en Pentium 3.8 GHz

Tjek engang denne side:
http://www23.tomshardware.com/cpu.html

Der kan du se at din processor snildt kan bide skeer med pentium
processorer på mellem 3400 og 4000 Mhz (alt efter hvilken test der er
tale om).

Så tør øjnene og fis ud efter det spil.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 29-04-06 13:50

> Din clockfrekvens på din Athlon på 2 GH overstiger langt en 2 GH
> Pentium. Derfor bruger AMD disse betegnelser som 3800+, for at give det
> intryk at den reelt yder omtrent som en Pentium 3.8 GHz

Ok. Mange tak for svaret. Jeg har altid svært ved at vurdere, hvor meget der
er reklamegas, og hvor meget der er realiteter.

> Så tør øjnene og fis ud efter det spil.

Jeg skal overveje det. Mit spørgsmål var jo, om det overhovedet var værd at
overveje...

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 29-04-06 17:49

On Sat, 29 Apr 2006 14:50:28 +0200, Boerge Rahbech Jensen wrote:

> Jeg skal overveje det. Mit spørgsmål var jo, om det overhovedet var værd at
> overveje...

Hvis du vil prøve noget rollespils-agtigt, som lød til at være dit primære
mål findes der også gode alternativer:

Star Wars: Knights of the Old Republic 1 + 2 (de kører med garanti fint på
dit system, mener endda 1'eren er et billigspil til 100,-)

Guild Wars: Factions (online-rollespil. Kører meget fint på mit system, jeg
tror ikke det er anderledes på dit til trods for mindre grafikkort. Udkom i
går så det er ikke sikkert alle forretninger har det endnu)

World of Warcraft (Online Rollespil, men du skal betale hver måned. Jeg
tror også den kører fint på dit system. Dog er det lidt af en investering
hvis ikke du kan lide rollespil)

Jeg så også det nyeste nummer af bladet "PC Player" har en 14 dages prøve
af "City of Villains".

--
np: AFX - Hangable Auto Bulb
http://www.last.fm/user/front243/

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 29-04-06 18:02

Det skal ikke være decideret on-line i første omgang. Jeg har ikke lyst til
at dumme mig, vel vidende det er rigtige mennesker, jeg spiller mod.

Børge

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 29-04-06 18:16

P.S.: Jeg har "Vampire The Masquerade Bloodlines" liggende, men har endnu
ikke prøvet at spille det.

Børge

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 29-04-06 18:30

On Sat, 29 Apr 2006 19:02:17 +0200, Boerge Rahbech Jensen wrote:

> Det skal ikke være decideret on-line i første omgang. Jeg har ikke lyst til
> at dumme mig, vel vidende det er rigtige mennesker, jeg spiller mod.

Ok, ja en af de ting man skal vænne sig til online er nogle af de id*oter
man møder. Jeg skulle ihvertfald. En god ide er ihvertfald at finde en god
guild/klan så hurtig så mulig.

Men Vampires som du nævnte er også en mulighed, og jeg nævne Star Wars
spillene som er offline. Diablo 2 er også en mulighed, men det spil er
næsten 10 år gammelt så det er nok ikke helt så flot som andre spil i
genren.

--
np: AFX - Wabby Legs [stopped]
http://www.last.fm/user/front243/

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 08:49

Boerge Rahbech Jensen wrote:
> Det skal ikke være decideret on-line i første omgang. Jeg har ikke lyst til
> at dumme mig, vel vidende det er rigtige mennesker, jeg spiller mod.

Star Wars: KOTOR 1 & 2 er rigtigt gode også... de kan dog ikke måle sig
med Oblivion vil jeg mene. men hvis du bare 'vil igang' så er de et
meget godt sted at starte.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-05-06 13:17

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> Star Wars: KOTOR 1 & 2 er rigtigt gode også... de kan dog ikke måle sig
> med Oblivion vil jeg mene. men hvis du bare 'vil igang' så er de et
> meget godt sted at starte.

Jeg vil nu hellere anbefale Morrowind lige som en anden også har
gjort, det er faktisk et ganske godt spil, og det minder på mange
måder meget om Oblivion.

Jeg spillede det en måneds tid før Oblivion kom, og det var fint
sjovt.

// Hans

Fra : PerX ...

Dato : 02-05-06 23:42

In article <44539c14$0$101$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, asdf@asdf.asd
says...
> Det skal ikke være decideret on-line i første omgang. Jeg har ikke lyst til
> at dumme mig, vel vidende det er rigtige mennesker, jeg spiller mod.

I world of warcraft kan du godt dumme dig alene steder hvor der ikke er
andre som ser det ;)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-04-06 20:55

> [...]
> min PC.
> Mine specifikationer er bl.a. :
> - AMD Ahtlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+ 2 GHz

Hvilket grafikkort? CPU'en burde være hurtig nok..

Man kan stort set spille med alt på max med en X2 3800+ @ 2.3GHz med
et 7900GT-kort i maskinen, og en opløsning på 1280x1024..

Spillet hakker dog noget af og til, men det ser ud til at være et
generelt problem stort set lige meget hvor vildt hardware man har..

Hvis man kan leve med at skrue ned for viewdistance og skygger kan
man klare sig med et noget mindre grafikkort.

// Hans

Fra : PerX ...

Dato : 02-05-06 23:17

In article <44523573$0$99992$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
asdf@asdf.asd says...
> [...]
> min PC.
>
> Mine specifikationer er bl.a. :
> - AMD Ahtlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+ 2 GHz

Sagtens, du skal bare slå grafikken fra ;)