Få gammelt spil til at virke under WinXP?
Fra : Per Nielsen

Dato : 03-04-06 16:31

Jeg sidder med et gammelt spil fra Edmark (IONA Software Limited)
"Strategispil fra hele verden". Jeg kan ikke få det til at virke med XP,
faktisk kan jeg ikke engang få det installeret.

Først brokkede spillet sig over at der manglede filen Mfc30.dll. Den
fandt jeg så på nettet og lagde ned i C:\Windows\System.

Jeg prøver så at installere igen, men får nu advarslen:

Edmark Installer Error
You are not running under Windows 95!

Jeg kan bare trykke på OK, og så er den ikke længere. Der sker ikke
mere. Nogen der har en god ide til hvordan jeg får det installeret, og
til at køre under en fuldt opdateret dansk Windows XP Pro?

Fra : Hagar

Dato : 03-04-06 17:37

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nogen der har en god ide til hvordan jeg får det installeret, og til at
> køre under en fuldt opdateret dansk Windows XP Pro?

Prøv på install filen at højreklik på den og vælg egenskaber. Så vælger du
fanebladet "kompatibilitet" og sætter et flueben i den første lille firkant,
og lige neden under vælger du Windows 95. Nu prøver du så at installere
igen. Hvis det nu lykkedes, så skal start filen til selve spillet have samme
omgang. Jeg TROR det vil virke, det skader ikke at prøve

Hagar

Fra : Per Nielsen

Dato : 03-04-06 19:55

Hagar wrote:
> [...]
> prøver du så at installere igen. Hvis det nu lykkedes, så skal start
> filen til selve spillet have samme omgang. Jeg TROR det vil virke,

Takker. Det hjalp mig med at få spillet installeret
Jeg har lagt en genvej ud på skrivebordet, og også her valgt Windows 95
under kompatibilitet. Når jeg så prøver at starte spillet kommer
fejlmeddelelsen:

.....\SGW.exe er ikke et gyldigt Win32-program.

Hvordan kommer jeg, om muligt, videre herfra?

Fra : Hagar

Dato : 04-04-06 00:21

> [...]
> fejlmeddelelsen:
>
> ....\SGW.exe er ikke et gyldigt Win32-program.
>
> Hvordan kommer jeg, om muligt, videre herfra?

Hmmm, det ved jeg ikke. Jeg har været på nettet og lede, og der er flere
forslag. du er ikke den eneste der får den besked
Nogle siger man skal prøve at køre programmet/spillet i 98 og prøve der,
nogle siger det er på grund af virus ! ? Så er der nogle få der siger man
skal hente et lille program der hedder dos-box, og kan hentes her
http://sourceforge.net/projects/dosbox Hvordan og hvor ledes det bruges, DET
ved jeg ikke, men du må prøve dig frem. Start med det du finder lettest, og
slut med det mest besværlige, så er glæden størst hvis det virker til sidst

Jeg ved ikke hvad du skal gribe og gøre i, for sandsynligheden for at det
slet ikke vil køre under XP er ret stor. Du kan i øvrigt også prøve at
afinstallere service pack 2 og se om det er løsningen.

Hagar

Fra : Per Nielsen

Dato : 04-04-06 09:21

Hagar wrote:
> [...]
> Nogle siger man skal prøve at køre programmet/spillet i 98 og prøve
> der, nogle siger det er på grund af virus ! ?

Det kører også udmærket på en gammel maskine med Win98, men jeg prøver
at hjælpe en veninde med at lægge spillet ind på en maskine med XP.

> [...]
> ledes det bruges, DET ved jeg ikke, men du må prøve dig frem. Start
> med det du finder lettest, og slut med det mest besværlige, så er

Jeg prøver da lige det med DOSBox.

> Jeg ved ikke hvad du skal gribe og gøre i, for sandsynligheden for at
> det slet ikke vil køre under XP er ret stor. Du kan i øvrigt også
> prøve at afinstallere service pack 2 og se om det er løsningen.

Narh, det tror jeg nu ikke vi vil prøve Så hellere lade spillet
blive på Win98 maskinen, selvom det så er sønnens maskine der skal
lånes. Tak for din hjælp.