Har SAS »halal only«?
Fra : Per Rønne

Dato : 29-04-06 06:33

I dagens JP kan man på:

<http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3701396>

læse følgende læserbrev af

Anne-Lise Vangsø:

> [...]

>Det er fair nok. Turen er ikke så lang og billetpriserne rimelige, men
>er det rimeligt, at et lille mindretal får SAS til at tilføje på
>menukortet: »Der er ingen af madvarerne, der indeholder svinekød«?
>
>Det er dråben, der huler stenen. Det er Arla om igen. Hvad kommer det
>os ved, at et ørkenfolk i en fjern fortid blev syge af at spise
>svinekød? Det gjorde vi såmænd også, men fandt ud af årsagen uden at
>gøre det til et religiøst anliggende.
>
>Menneskers forstand er netop udviklet til at klare af, hvad der er op
>og ned. At falde på knæ for den slags fremmer ikke integration.

Kan det virkelig passe at SAS i dag kun serverer halal? I så fald bør
man da boykotte dette firma.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens G

Dato : 29-04-06 06:49

On Sat, 29 Apr 2006 07:32:30 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Kan det virkelig passe at SAS i dag kun serverer halal? I så fald bør
>man da boykotte dette firma.

At der ikke er svinekød i, betyder vel ikke nødvendigvis at det er
halal? Det kunne jo også være kosher.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-04-06 07:01

Jens G <nospam051214@kabelmail.dk> wrote:

> At der ikke er svinekød i, betyder vel ikke nødvendigvis at det er
> halal? Det kunne jo også være kosher.

Næppe, og jøder plejer ikke at udgøre en gruppe, der vil få flyselskaber
til at fravælge svinekød som en option.

Selv i et El Al-fly har jeg har jeg været ude for en kvinde, der
bekymret spurgte om hvad det var, personalet serverede. Jeg syntes at
det så lidt svinekødsagtigt ud, og sagde det uden at tænke mig om. Men
såvel svine- som kyllingekød ser jo lidt lysebrunt ud.

Hun rørte ikke maden på flyturen fra København til Lod ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : hamselv

Dato : 29-04-06 12:20

> [...]
> såvel svine- som kyllingekød ser jo lidt lysebrunt ud.
>
> Hun rørte ikke maden på flyturen fra København til Lod ...

Ja på det område er jøderne ligeså åndsvage som muslimerne

Fra : Per Rønne

Dato : 29-04-06 12:30

hamselv <bangkok@mailme.dk> wrote:

> Ja på det område er jøderne ligeså åndsvage som muslimerne

Forskellen er at jøderne aldrig har fået gennemført at københavnske
skoler og børneinstitutioner er blevet »kosher-only« steder ... ja, de
har minsandten ikke engang prøvet at få det igennem ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : HrSvendsen

Dato : 29-04-06 13:52

Per Rønne skrev:

> Forskellen er at jøderne aldrig har fået gennemført at københavnske
> skoler og børneinstitutioner er blevet »kosher-only« steder ... ja, de
> har minsandten ikke engang prøvet at få det igennem ...

Pga. deres mindre antal. Da muhamedanernes antal stadig var under
10000, var der heller ingen muhamedanere, som prøvede at få
svinekød forbudt fra danskeres menu.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-04-06 14:12

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Pga. deres mindre antal. Da muhamedanernes antal stadig var under
> 10000, var der heller ingen muhamedanere, som prøvede at få
> svinekød forbudt fra danskeres menu.

Jøderne har jo heller ikke den samme imperialistiske tankegang, som man
finder i islam. De har deres hjemland, Eretz Yisrael, og ingen drømme om
at erobre alverdenen.

Det begyndte allerede Muhamed på, altså at føre hære mod dem der ikke
ville underkaste sig ham.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : HrSvendsen

Dato : 29-04-06 14:22

Per Rønne skrev:

> Jøderne har jo heller ikke den samme imperialistiske tankegang, som man
> finder i islam. De har deres hjemland, Eretz Yisrael,

Som vist er palæstinensernes hjemland; men lad det ligge.

Det var ligesom noget andet, det handlede om. Svinekød ...

Fra : @

Dato : 29-04-06 08:28

On Sat, 29 Apr 2006 07:49:02 +0200, Jens G <nospam051214@kabelmail.dk>
wrote:

>At der ikke er svinekød i, betyder vel ikke nødvendigvis at det er
>halal? Det kunne jo også være kosher.

det er da flintrende ligegyldigt om det er religiøst rent eller ikke,

det viser at flyselskabet tager mere hensyn til et rabiat bindegalt
mindretal blandt kunderne end til det store flertal som f.eks. godt
kunne tænke sig en mellemad med leverpostej eller ribbenssteg

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : NoTrabajo

Dato : 29-04-06 07:00

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i

> I dagens JP kan man på:
>
> <http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3701396>
>
> læse følgende læserbrev af
>
> Anne-Lise Vangsø:

Alt for de muhamedanske besættelsesstyrker.
--
NoTrabajo

Fra : Allan Riise

Dato : 29-04-06 08:29

> [...]
>
> læse følgende læserbrev af
>
> Anne-Lise Vangsø:

> Kan det virkelig passe at SAS i dag kun serverer halal? I så fald bør

Boykot i bare SAS..

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 29-04-06 09:05

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> Boykot i bare SAS..

Og du synes ikke at det er noget problem at SAS af princip ikke vil
servere en portion flæskesteg? Hvornår har Scandinavian Airlines System
skiftet navn til Saudi Airlines System?

Du kan ikke se at det i bund og grund er udtryk for en snigende
dhimmificering?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : HrSvendsen

Dato : 29-04-06 13:54

Per Rønne skrev:

> [...]
> skiftet navn til Saudi Airlines System?
>
> Du kan ikke se at det i bund og grund er udtryk for en snigende

Jo, det kan Allan da sagtens, og det glæder ham, som det ville
glæde enhver dhimmitude-ramt.

Fra : Ralph

Dato : 29-04-06 16:35

> Og du synes ikke at det er noget problem at SAS af princip ikke vil
> servere en portion flæskesteg? Hvornår har Scandinavian Airlines System
> skiftet navn til Saudi Airlines System?

Ja det er fame også for dårligt, de vil ikke engang servere, rotte, kat,
slange, krokodille, elefant, larver, myrer eller andre lokale specialiteter,
skide dhimmier.

--
venligst
Ralph

Fra : HrSvendsen

Dato : 29-04-06 16:38

Ralph skrev:

> Ja det er fame også for dårligt, de vil ikke engang servere, rotte, kat,
> slange, krokodille, elefant, larver, myrer eller andre lokale specialiteter,
> skide dhimmier.

Rolig nu dhimmieRalph. Det handler om svinekød og ikke eksotiske
specialiteter.

Fra : NoTrabajo

Dato : 29-04-06 17:04

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i

> Rolig nu dhimmieRalph. Det handler om svinekød og ikke eksotiske
> specialiteter.

Ralph er da ikke kun en dhimmi, han er en overdhimmi.
--
NoTrabajo

Fra : @

Dato : 29-04-06 17:56

On Sat, 29 Apr 2006 17:38:13 +0200, HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com>
wrote:

>Rolig nu dhimmieRalph. Det handler om svinekød og ikke eksotiske
>specialiteter.

næh det handler såmænd om at hensyn til en flok religiøse tågehoveder
overruler hensynet til alle andre

ikke bare i ovenstående eksempel men generelt synes det mig som om
verden er ved at ændre sig hen imod at bare en flok galninge råber
højt nok skaber sig tossede nok og laver hærværk nok så får de det som
det passer dem

hvorfor finder samfundet sig i De Autodummes fremfærd i det indre
København?

Hvorfor finder samfundet sig i at folk ikke kan more sig i nattelivet
uden at dansestederne må ansætte et massivt opbud af vagter og
"dørmænd" af den brede type?

Hvorfor finder samfundet sig i at politiet hindres i at gøre deres
arbejde i Vollsmoseområdet?

--
Hvad kan man svare til en mand, som fortæller,
at han hellere vil adlyde sin gud end sine medmennesker,

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-04-06 19:29

@ fortalte:

> [...]
> "dørmænd" af den brede type?
>
> Hvorfor finder samfundet sig i at politiet hindres i at gøre deres

Hvorfor finder samfundet sig i at velmenere og røde synes det er
interessant at have muhammedaner-zoo til 100 mia kr om året?

Hvorfor finder samfundet sig i enormt kostbare og tidsrøvende
anti-terrorforanstaltninger ved lufthavne og alle steder hvor der er
mange mennesker eller vigtige installationer?

synes jeg du manglede.

Fra : Ralph

Dato : 29-04-06 21:32

>@ fortalte:
> interessant at have muhammedaner-zoo til 100 mia kr om året?

Lad os nu sige at der er 200.000 fremmede i landet havldelen af dem arbejder
eller er i uddannelse, så er der 100.000 tilbage på overførselsindkomst, vil
du påstå de koster en mill. pr. styk?

Det regnestykke vil jeg gerne se.

--
venligst
Ralph

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-04-06 22:49

Ralph fortalte:

> [...]
> arbejder eller er i uddannelse, så er der 100.000 tilbage på
> overførselsindkomst, vil du påstå de koster en mill. pr. styk?

Jeg vil tro antallet af muhamsere er det dobbelte. Andre har lavet
nøjagtige beregninger.
Tænk iøvrigt på hvad fængselspladser koster - terrorovervågning -
adfærdsvanskelige og åndsvage i specialinstitutioner, skader som følge af
hærværk og kriminalitet, moms- og skatteundragelse, smugling af
kopivarer.

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : HrSvendsen

Dato : 30-04-06 00:54

Ralph skrev:

> [...]
> eller er i uddannelse, så er der 100.000 tilbage på overførselsindkomst, vil

Dem under uddannelse er ikke på overførselsindkomst?

Fra : Per Rønne

Dato : 29-04-06 16:52

Ralph <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> Ja det er fame også for dårligt, de vil ikke engang servere, rotte, kat,
> slange, krokodille, elefant, larver, myrer eller andre lokale specialiteter,
> skide dhimmier.

Nu er lige nøjagtigt /de/ retter jo ikke traditionelle skandinaviske
retter ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jim

Dato : 29-04-06 17:04

> Nu er lige nøjagtigt /de/ retter jo ikke traditionelle skandinaviske
> retter ...

Det er de sikkert hjemme hos Ralphie..

Fra : GB

Dato : 30-04-06 16:11

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> wrote in

> Det er de sikkert hjemme hos Ralphie..

Nej, der æder de de mink, som er kradset af i burene i løbet af natten.

Fra : Jim

Dato : 30-04-06 16:51

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> wrote in

> Nej, der æder de de mink, som er kradset af i burene i løbet af natten.

Hvis der da er flere tilbage efter besøg af vaganerne.

J.

Fra : Ralph

Dato : 29-04-06 21:26

> Nu er lige nøjagtigt /de/ retter jo ikke traditionelle skandinaviske
> retter ...

Nu udelod jeg faktisk myseost, hvalbøf, Hanssons Fristelser og surstrømning
fordi jeg regnede med dette svar.
Jeg mener endda at have læst et eller andet om at svenskernes rådne fisk
ikke engang må sendes som luftpost pga. ekplosionsfare.
Men det har jo ikke noget med muslimer at skaffe, så det er jo ikke
interessant!

--
venligst
Ralph

Fra : Per Rønne

Dato : 30-04-06 05:45

Ralph <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> Nu udelod jeg faktisk myseost, hvalbøf, Hanssons Fristelser og surstrømning
> fordi jeg regnede med dette svar.

Nu er disse retter jo så heller ikke automatisk udelukkede fra SAS'
menu. De er jo mig bekendt ikke lavet af svinekød.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jim

Dato : 29-04-06 17:04

> Ja det er fame også for dårligt, de vil ikke engang servere, rotte, kat,
> slange, krokodille, elefant, larver, myrer eller andre lokale
> specialiteter, skide dhimmier.

Du har da nogle alsidige kostvaner.

J.

Fra : @

Dato : 29-04-06 17:45

On Sat, 29 Apr 2006 17:34:41 +0200, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>slange, krokodille, elefant, larver, myrer eller andre lokale specialiteter,

jeg synes det er for dårligt at SS sorry mente SAS ikke stiller
halal-fly til rådighed for de rettroende så de ikke skal belemres med
de vantro's selskab under en flyvning der måske varer flere timer

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Kim2000

Dato : 29-04-06 09:08

> [...]
>
> læse følgende læserbrev af
>
> Anne-Lise Vangsø:

> Kan det virkelig passe at SAS i dag kun serverer halal? I så fald bør

Jeg kunne forstå hvis man havde den ide hvis det var fra fx Marokko til
Tuniesien (fra muslimsk land til muslimsk land), men at have det dybt inde i
EU er direkte latterligt. Iøvrigt har jeg forlængst "boycottet" SAS, jeg
køber de billigste biletter, jeg kan nemlig godt undvære mad når jeg rejser.
Jeg sidder ikke og propper mig når jeg rejser med tog fra Ålborg til
København (4 timer), så kan man vel også klare sig uden mad fra Danmark til
Spanien.

mvh
Kim

Fra : Kert Rats

Dato : 29-04-06 17:25

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rejser. Jeg sidder ikke og propper mig når jeg rejser med tog fra Ålborg
> til København (4 timer), så kan man vel også klare sig uden mad fra

¨
Ikke desto mindre er SAS's 100% fravalg af svinekød i deres
cateringprodukter en utålelig hån mod danskere og andre mennesker med et
madsyn, der ikke er forankret i en 1400 år gammel ørkenreligion.
At undlade at spise svinekød med begrundelsen, at svinekød er urent, er at
udstille ens åndsformørkelse. Alle, som fravælger svinekød pga. dets
påståede urenhed, anser jeg som aldeles undermennesker.

I den konkrete sag må jeg konkludere: FUCK SAS!!!

Venligst

Kert Rats

Fra : Joakim

Dato : 29-04-06 17:46

> Kan det virkelig passe at SAS i dag kun serverer halal? I så fald bør
> man da boykotte dette firma.

Tjae, på europæiske ruter oplyser SAS, (se hjemmesiden), at man byder på
lette måltider, hvor der er lagt vægt på at sammensætte /sunde og nærende
måltider/ baseret på råvarer af høj kvalitet. Det udelukker derfor
automatisk svinekød.

Anderledes forholder det sig tilsyneladende på ruter i den øvrige verden,
hvor man serverer varme retter. Her kan kunder med specielle ønsker til
maden vælge mellem 15 forskellige special-menuer, såsom kosher, fedtfattig
mad, vegetarmad. Ingen steder fremgår det, at SAS skulle have indført en
decideret politik imod servering af svinekød som varm ret.

Fra : @

Dato : 29-04-06 18:46

On Sat, 29 Apr 2006 18:45:42 +0200, "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>lette måltider, hvor der er lagt vægt på at sammensætte /sunde og nærende
>måltider/ baseret på råvarer af høj kvalitet. Det udelukker derfor

er svinekød mere usundt end kokød??

> [...]
>mad, vegetarmad. Ingen steder fremgår det, at SAS skulle have indført en
>decideret politik imod servering af svinekød som varm ret.

hvad med at vise lidt hensyn til os nordboer med hang til flæsk og
mjød(eller godtøl) ?

sårn en gang ærter af de gule med strivret flæsk og sennep + dertil en
god porter kunne få en lang flyvning til at virke mindre kedsommelig

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Joakim

Dato : 30-04-06 09:18

> er svinekød mere usundt end kokød??

Jeg kunne forestille mig, at der er en højere fedtprocent i svinekød.

> [...]
>
> sårn en gang ærter af de gule med strivret flæsk og sennep + dertil en
> god porter kunne få en lang flyvning til at virke mindre kedsommelig

På en mørk og kold vinterdag, kan det gå an, men på en flyvetur til varme
rejsemål, foretrækker jeg en lettere anretning med sushi, et glas hvidvin
til maden, og efterfølgende en halv flaske whisky til at holde rygetrangen
på afstand med.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-04-06 19:16

> [...]

> lette måltider, hvor der er lagt vægt på at sammensætte /sunde og nærende
> måltider/ baseret på råvarer af høj kvalitet. Det udelukker derfor

Svinekød smager ikke alene godt - det er også en falsk myte, at det
skulle være usundt.

De kunne sagtens tilbyde passagererne en flæskestegsmad.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : HrSvendsen

Dato : 30-04-06 00:58

Joakim skrev:

> [...]
> lette måltider, hvor der er lagt vægt på at sammensætte /sunde og nærende
> måltider/ baseret på råvarer af høj kvalitet. Det udelukker derfor

Muhamedansk/jødisk religiøst vanvid og vrøvl. Svinekød er sundt.

Fra : Joakim

Dato : 30-04-06 09:17

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Muhamedansk/jødisk religiøst vanvid og vrøvl. Svinekød er sundt.

Hvorom alt er, de rejsende gider bare ikke købe det. Kylling, tun, kalkun,
pastrami, sælger, det gør leverpostej, salami, medister og flæskesteg
tilsyneladende ikke.

Det er ganske enkelt. SAS tilpasser servicen til kundernes madbehov og mere
ligger der ikke i det.

Fra : Knud Larsen

Dato : 30-04-06 11:48

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> tilsyneladende ikke.
>
> Det er ganske enkelt. SAS tilpasser servicen til kundernes madbehov og

Nej, hvis det ikke er på menuen, så købes det ikke. En svinemørbrad eller en
god kotellet, smager jo sytten gange bedre end et tamt stykke kylling, - som
normalt ikke smager af noget som helst. Og det ved folk jo også godt.

Fra : Joakim

Dato : 30-04-06 14:31

> [...]
> en god kotellet, smager jo sytten gange bedre end et tamt stykke
> kylling, - som normalt ikke smager af noget som helst. Og det ved folk jo

En svinemørbrad eller en kotelet i en gulerods-squash-fuldkorns-spelt bolle
med grønt og tomat, som let anretning?

Du tror ikke det er den anden vej rundt. At det ikke er på menuen, fordi
folk ikke køber det på udvalgte ruter?

Indtil videre har vi jo kun beretningen fra et læserbrev, som omhandler
ruten Rom-København, at sætte vores lid til, og ingen steder fremgår det, at
SAS skulle have indført et generelt forbud mod svinekød. Så nej, jeg køber
ganske enkelt ikke påstanden om, at SAS skulle være dhimmitude-ramt.

Fra : Knud Larsen

Dato : 30-04-06 17:50

> [...]
> SAS skulle have indført et generelt forbud mod svinekød. Så nej, jeg køber
> ganske enkelt ikke påstanden om, at SAS skulle være dhimmitude-ramt.

Jeg tror heller ikke på det som udgangspunkt. Svinemørbrad kan bruges i en
hvilkensomhelst anretning, man kan jo bruge små lækre møre stykker, -
kotelet er ikke så indlysende.

Fra : Joakim

Dato : 30-04-06 18:58

> Jeg tror heller ikke på det som udgangspunkt. Svinemørbrad kan bruges i en
> hvilkensomhelst anretning, man kan jo bruge små lækre møre stykker, -
> kotelet er ikke så indlysende.

Spørgsmålet er så blot om folk er villige til at betale prisen for
mørbrad.

Men nu har jeg kigget lidt nærmere på menukortet (europæiske ruter), og her
fremgår følgende;

Der tilbydes to forskellige slags sandwiches - uden svinekød.

Der er mulighed for at lave sin egen sandwich med forskellige temaer: tapas,
antipasti?, ost og SKINKE.

Udvalget er i øvrigt ikke noget at juble over.

http://www.scandinavian.net/24765/menu1.pdf

Fra : Knud Larsen

Dato : 30-04-06 19:38

> [...]
> tapas,
> antipasti?, ost og SKINKE.
>
> Udvalget er i øvrigt ikke noget at juble over.

Så det viser sig, at det er de to færdiglavede billige - 40 kr - sandwich,
som er uden svinekød, mens dem man selv sætter sammen til 50 kr godt kan
indeholde svinekød. Så endnu har SAS ikke indført sharia på vingerne

Når man tænker på Profetens flyvetur, så ville det vel ellers ikke være helt
uden historisk præcedens.

Fra : HrSvendsen

Dato : 30-04-06 14:41

Knud Larsen skrev:

> [...]
> normalt ikke smager af noget som helst. Og det ved folk jo også godt.

Jeg fatter heller ikke, hvad Joakim har gang i. Troede egentligt
han var en sekulariseret jøde; men det er da godt nok rabiate
toner, der lyder, når han taler om svinekød.

Fra : Joakim

Dato : 30-04-06 19:00

> Jeg fatter heller ikke, hvad Joakim har gang i. Troede egentligt
> han var en sekulariseret jøde; men det er da godt nok rabiate
> toner, der lyder, når han taler om svinekød.

Du taler mod bedre vidende.

Fra : HrSvendsen

Dato : 03-05-06 23:39

Joakim skrev:

> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Du taler mod bedre vidende.

Det lyder sq' rabiat, når du kalder svinekød for usundt.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 29-04-06 19:44

spam@RQNNE.dk (Per Rønne) on lørdag 29. april 2006 at 10:04 +0100 wrote:

> [...]
>skiftet navn til Saudi Airlines System?
>
>Du kan ikke se at det i bund og grund er udtryk for en snigende

Eller også er det bare lettere og dermed billigere. SAS er en virksomhed
der skal tjene penge.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : HrSvendsen

Dato : 30-04-06 00:55

Frank Løkkegaard skrev:

> Eller også er det bare lettere og dermed billigere. SAS er en virksomhed
> der skal tjene penge.

Det er oftest lettere og billigere at gøre som despotisk anlagte
forlanger - for en tid ...