Så tror fanden da vi har et højt skattetry~
Fra : Kim2000

Dato : 28-04-06 21:24

Som enhver anden vil jeg selvfølgelig betale så lidt som det overhovedet er
muligt i skat, alligevel betaler jeg med mere eller mindre glæde min skat,
fordi det giver os et sikkerhedsnet, sundhedspleje og alt det der som ingen
af os reelt vil undvære. Når man derfor kan høre:

En række borgmestre har ladet kommunen betale deres julegaver.

En række minstere har ladet deres ministerium æde for millionbeløb

og nu kan vi så tage en tur omkring en kommune, der bruger 5 millioner på at
opbevare een 16-årig knægt, 17 pædagoger ansat til at passe på een knægt.
Hvis den knægt er for farlig til en almindelig institution, så må han fandme
bare ind i et almindeligt fængsel eller være lænket til en radiator, jeg er
skideligeglad med en eller anden voldtægtsforbryder, der er, naturligvis man
næsten fristet til at sige, udlænding. For min skyld kan manden sidde og
rådne op i et fængsel til han er parat til behandling. I hans tilfælde er
formålet at holde ham væk fra gaden og dermed at sikre os andre.

Vi må konstatere at når kommuner og staten kan sløse sådan med pengene så er
der noget galt. Det er jo ren ynk at på den ene side står en fattig kommune
og tigger de rige kommuner om penge og dagen efter fyrer man 5 millioner af
på ingenting.

Gad vide hvor mange milliarder der egentlig kunne findes rundt omkring der
bliver spildt på intet.

mvh
Kim

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 28-04-06 21:33

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> [...]
> fordi det giver os et sikkerhedsnet, sundhedspleje og alt det der som ingen

Når du laver sådan en cost-benefit analyse er det fornuftigt at tage de
negative effekter af skatten med, hvilket inkluderer, men ikke er
begrænset til følgende:

- lavere aktiv arbejdsstyrke, høj arbejdsløshed
- usikkert arbejdsmarked
- de facto sundhedsmonopol med lav servicekvalitet og lange ventelister

>Når man derfor kan høre:
>
> En række borgmestre har ladet kommunen betale deres julegaver.

Democracy in action, hooray!

> En række minstere har ladet deres ministerium æde for millionbeløb
>
> og nu kan vi så tage en tur omkring en kommune, der bruger 5 millioner på at
> opbevare een 16-årig knægt, 17 pædagoger ansat til at passe på een knægt.

Ja, den var på forsiden af EB i dag.

> [...]
> skideligeglad med en eller anden voldtægtsforbryder, der er, naturligvis man

Han er sku sikkert nok melanin-forøget.

> For min skyld kan manden sidde og
> rådne op i et fængsel til han er parat til behandling.

Enig. Cool-out time to uciviliserede aber. Genindfør vand og brød!

> [...]
> og tigger de rige kommuner om penge og dagen efter fyrer man 5 millioner af

Offentlig effektivitet?

> Gad vide hvor mange milliarder der egentlig kunne findes rundt omkring der
> bliver spildt på intet.
>
> mvh
> Kim

Utvivlsomt mange.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-04-06 22:06

> [...]

>rådne op i et fængsel til han er parat til behandling. I hans tilfælde er
>formålet at holde ham væk fra gaden og dermed at sikre os andre.

Tja, der er jo ikke tale om straf, men behandling...

Problemet er at den stakkels man er psykisk syg, og her i landet har vi
det princip at vi behandler sygdom. Og det koster nu engang penge...

Glæd dig over at din søn formentlig ville få samme gode behandling hvis
han skulle blive psykisk syg...

<mlr>

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 28-04-06 22:31

> [...]
> det princip at vi behandler sygdom. Og det koster nu engang penge...
>
> Glæd dig over at din søn formentlig ville få samme gode behandling hvis

Næppe, han er jo ikke udlændning...

/
http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=4050711&forside

Unge psykisk syge må vente længe

28-04-06: 19:26 | af: olst

Psykisk syge børn og unge risikerer at vente længe på at blive undersøgt og
behandlet.

I Roskilde og Københavns Amt er ventetiden særligt lang. Her risikerer
børnene at vente op til et år bare på at blive undersøgt på hospitalet.
Derefter kan ventetiden igen være op til et år for at få et
behandlingstilbud.

"Vi finder det helt urimeligt, at man på det område svigter børnene så
meget, som man gør," siger Erik Paaske, kredsformand i Landsforeningen Sind
til TV 2/Lorry.

/

/Mikael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-04-06 22:46

"Mikael Mortensen" <bugs@danbbs.dk> wrote:

>Næppe, han er jo ikke udlændning...
>
>/
>http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=4050711&forside
>
>Unge psykisk syge må vente længe...

Det to historier kan ikke sammenligne - Førstnævnte er svært psykisk syg
og farlig både for sig selv og andre. Det er de unge psykisk syge i
histore II næppe...

Men de har selvfølgelig samme krav på behandling - Problemet er bare at
Danmark har en massiv mangel på læger i almindelighed og psykiatere i
særdeleshed. Og det problem er ikke let at løse....

<mlr>

Fra : Morpheus@Hotmail.com

Dato : 29-04-06 03:48

On Fri, 28 Apr 2006 23:46:06 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> [...]
Nej da han er jo Dansker

enig

Ja jo det er da rigtigt nok, bare se på selvmordstatistikken fo denne
gruppe.

>Det to historier kan ikke sammenligne - Førstnævnte er svært psykisk syg
>og farlig både for sig selv og andre. Det er de unge psykisk syge i
>histore II næppe...
Drengen har begået en grov forbrydelse, nemlig at bryde ind hos og
tvinge en 82 årig kvinde til sex. (Unskyld skulle lige kaste op af
synet) Han må være dybt retarderet og som sådan, skulle han
tvangsanbringes. Hvis ikke, har han begået så hårdhændet kriminalitet,
at han sagtens kan indespærres i et lukket fængsel, og derefter sendes
til, hvor han nu kom fra! Sri Lanka?

>Men de har selvfølgelig samme krav på behandling - Problemet er bare at
>Danmark har en massiv mangel på læger i almindelighed og psykiatere i
>særdeleshed. Og det problem er ikke let at løse....
Særdeles let. Det kræver ikke to brikker at flytte med, for at se at
denne handling er forkert. Knægten er afvist af alle andre
institutioner for at være aggrasiv. I DANMARK har vi nu, ikke mindst
på grundlag af de dyre og syge invandre, fået det svinske ord som
hedder "distrikspsykiatri" hvilket mest hentyder til en læge som
sender en psykisk syg hjem med en flaske piller. Hvad han gør eller
ikke gør er nu op til den syge selv!!!!!

Løsningen er hurtig og effektiv. Ligesom når man skylder en lort ud i
kloakken!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-04-06 09:08

Morpheus@Hotmail.com wrote:

>Drengen har begået en grov forbrydelse, nemlig at bryde ind hos og
>tvinge en 82 årig kvinde til sex. (Unskyld skulle lige kaste op af
>synet)

Helt enig - Det er en grov forbrydelse.

>Han må være dybt retarderet og som sådan, skulle han
>tvangsanbringes.

Tvangsanbragt, det er jo lige netop hvad han er

Han følges døgnet rundt af to hærdebrede pædagoer. Ikke engang
toiletbesøg får han lov at klare alene.

At han så anbringes uden for en institution er af hensyn til de andre
psykisk syge. Manden er for farlig til at gå sammen med andre...

>Hvis ikke, har han begået så hårdhændet kriminalitet,
>at han sagtens kan indespærres i et lukket fængsel,

Manden er psykisk syg og har fået en behandlingsdom. Han er ikke egnet
til straf.

> og derefter sendes
> til, hvor han nu kom fra! Sri Lanka?

Tja, hvad skal man sige: Det var jo det amerikanerne gjorde med Peter
Lundin: Eksporterede deres problem til Danmark. Efter nogle år i fængsel
blev han eskorteret (i håndjern) til Danmark af to amerikanske betjente,
for at blive sat fri i Kastrup Lufthavn.

Hvad kom der ud af den sag: En mor og to børn blev dræbt.

Og jo - Amerikanerne var helt klar over hvor farlig den mand var....

<mlr>

Fra : Per Rønne

Dato : 29-04-06 10:37

> [...]

> Hvad kom der ud af den sag: En mor og to børn blev dræbt.
>
> Og jo - Amerikanerne var helt klar over hvor farlig den mand var....

De havde et halvt år inden da afvist en dansk anmodning om at få ham
overført til afsoning i et dansk fængsel; man anså de danske fængsler
som værende for blødsødne. Og når han så blev frigivet og udvist, så
skyldtes det at man som sædvanlig havde pladsmangler i de amerikanske
fængsler.

Var han overført var han ikke blot blevet frigivet. Den måde
amerikanerne reagerede på betød, at han i Danmark stadig havde en hvid
straffeattest.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morpheus@Hotmail.com

Dato : 30-04-06 00:10

On Sat, 29 Apr 2006 10:08:02 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> [...]
>psykisk syge. Manden er for farlig til at gå sammen med andre...

>Manden er psykisk syg og har fået en behandlingsdom. Han er ikke egnet

Hvis han er psykisk syg høre han til på Sankt Hans eller hvor den
slags mennesker hænger ud! Her kan han tvangsmedicineres med en pille
til en femmer om dagen.

> [...]
>for at blive sat fri i Kastrup Lufthavn.
>
>Hvad kom der ud af den sag: En mor og to børn blev dræbt.
Ja og inden da hans egen mor, hvilket burde have fået alarmklokkerne
til at ringe.

>Og jo - Amerikanerne var helt klar over hvor farlig den mand var....
Det siger mere om den danske lovgivning, end om amerikansk!

At Peter Lundin er et svin og en morder kan vi kun være enige om. Fik
han ikke også så massive tæsk i spjældet, at han gik i isolation?
Faderen som havde kendskab til mordene må nøjes med at være et svin!

Fra : Per Rønne

Dato : 30-04-06 05:56

<Morpheus@Hotmail.com> wrote:

> At Peter Lundin er et svin og en morder kan vi kun være enige om. Fik
> han ikke også så massive tæsk i spjældet, at han gik i isolation?

Du må regne med at han er blevet systematisk /gang-raped/, og at det har
gjort ham langt farligere, end han var i forvejen. Hvor problemet »kun«
havde været systematisk mishandling hele barndommen igennem, fra
moderens side. Det er i øvrigt på den måde man »skaber« psykopater.

> Faderen som havde kendskab til mordene må nøjes med at være et svin!

Du har vist ingen fornemmelse af »faderkærlighed«. Men faderen havde
været med som /hæler/ ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : HrSvendsen

Dato : 30-04-06 15:59

Per Rønne skrev:

> Du må regne med at han er blevet systematisk /gang-raped/,

I et dansk fængsel? Jeg har aldrig hørt om et eneste eksempel på,
at nogensomhelst mand er blevet gang-raped i et dansk fængsel.
Kan du give et eksempel på, at sådan noget har fundet sted?

> [...]
> havde været systematisk mishandling hele barndommen igennem, fra
> moderens side. Det er i øvrigt på den måde man »skaber« psykopater.

Kommer an på, hvad du mener med psykopati, der af politisk
korrekte årsager er udgået som diagnose. Ofte er der tale om
arvelige faktorer.
http://da.wikipedia.org/wiki/Psykopati

Fra : Per Rønne

Dato : 08-05-06 15:48

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> I et dansk fængsel? Jeg har aldrig hørt om et eneste eksempel på,
> at nogensomhelst mand er blevet gang-raped i et dansk fængsel.

Måske er det undgået din opmærksomhed, at han som 19-årig i USA fik en
langvarig fængselsstraf? Han blev så løsladt før tid, fordi der var
pladsmangel, og derefter udvist til Danmark.

I USA havde han myrdet sin mor ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morpheus@Hotmail.com

Dato : 30-04-06 16:15

On Sun, 30 Apr 2006 06:55:32 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Du må regne med at han er blevet systematisk /gang-raped/, og at det har
>gjort ham langt farligere, end han var i forvejen.
Nå er han ikke farlig nok i forvejen?

Hvor problemet »kun«
>havde været systematisk mishandling hele barndommen igennem, fra
>moderens side. Det er i øvrigt på den måde man »skaber« psykopater.
Jeg spørger lige hans mor om det paser... Nå Nej

>Du har vist ingen fornemmelse af »faderkærlighed«. Men faderen havde
>været med som /hæler/ ;-(.
Jeg tror ikke der er tale om faderkærlighed, måske snarer angst.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-04-06 10:37

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> Problemet er bare at Danmark har en massiv mangel på læger i almindelighed
> og psykiatere i særdeleshed.

Og på børnepsykiatere i endnu højere grad ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 29-04-06 07:29

On Fri, 28 Apr 2006 23:31:20 +0200, "Mikael Mortensen"
<bugs@danbbs.dk> wrote:

>"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

en ferietur til Frankrig?

>Næppe, han er jo ikke udlændning...

eller voldtægtsforbryder

tilsyneladende har det været sådan i mange år, at når det gælder penge
til behandling af unge groft kriminelle så er der ingen smalle steder

f.eks. ferieture til Sverige eller Marokko

så hellere spare på sygehuse og ældrepleje

--
Det handler ikke for fem øre om den i øvrigt hidsige tone i udlændingedebatten i Danmark
Det handler om, at vi aldrig må acceptere, at hensynet til politiske, kulturelle og

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 28-04-06 22:40

> [...]

> det princip at vi behandler sygdom. Og det koster nu engang penge...
>
> Glæd dig over at din søn formentlig ville få samme gode behandling hvis

OK, jeg går i morgen ud og pløkker skatteministeren, og erklærer mig
derefter sindssyg i gerningsøjeblikket.

Nårh nej, dårligt eksempel, så skulle jeg jo belønnes. Men hvis det nu
var enhver anden mand, kvinde eller barn...

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-04-06 22:51

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) wrote:

>OK, jeg går i morgen ud og pløkker skatteministeren, og erklærer mig
>derefter sindssyg i gerningsøjeblikket.

Tja, det første kan jeg måske forstå

Men det med at erklære sig sindsyg er måske en mindre god ide...

Hvis du tager din straf som en mand får du formentlig 16 år hvilket i
praksis betyder at du er ude igen efter 10 - 12 år....

Men som sindsyg og farlig for dine omgivelser ender du formentlig på
sikringsanstalten i Nykøbing Sjælland på livstid.....

<mlr>

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-05-06 22:54

> Tja, det første kan jeg måske forstå
>
> Men det med at erklære sig sindsyg er måske en mindre god ide...

Jeg tror ikke Perlsø får problemer med at erklære sig sindsyg. Jeg tror han
får problemer med ikke at blive erklæret sindssyg.
Hvis et par af de gode psykiatere så laver et oplsag på google, er sagen
klar:

Så hvis Kristian-skattemand ryger, står den helt sikkert på forvaring på
livstid.

/FL

Fra : Johnny Andersen

Dato : 29-04-06 00:17

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> OK, jeg går i morgen ud og pløkker skatteministeren, og erklærer mig
> derefter sindssyg i gerningsøjeblikket.

Er du sindsyg nok til det? - Men hvis det får Anders F. fra magten er idéen
måske ikke helt dum...

> Nårh nej, dårligt eksempel, så skulle jeg jo belønnes. Men hvis det nu
> var enhver anden mand, kvinde eller barn...

Næ - Du skal idømmes forvaring på ubestemt tid.

Om jeg kan lide det eller ikke er Andres F. lovligt valgt.

/Johnny

Fra : Per Rønne

Dato : 29-04-06 10:37

Johnny Andersen <netsat_99@yahoo.dk> wrote:

> Du skal idømmes forvaring på ubestemt tid.

Forvaring er /altid/ på »ubestemt tid« - indtil den dømte [sindssyge]
ikke længere anses som værende for farlig for sig selv eller andre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : HrSvendsen

Dato : 29-04-06 14:31

Michael Rasmussen skrev:

> Tja, der er jo ikke tale om straf, men behandling...

Behandlingen koster bare for meget. 17 pædagoger er for meget.
Alt for meget.

Ren godhedsindustri.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-05-06 22:57

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Behandlingen koster bare for meget. 17 pædagoger er for meget.
> Alt for meget.
>
> Ren godhedsindustri.

Mjae .. Et eller andet sted kunne man nok granske sin fantasi lidt for at
finde alternative former for anbringelse.

Det andet virker ganske givet for dyrt.

Nu koster en typisk fængelsplads i et lukket fængsel jo så nok en mille om
året. Det er jo heller ikke helt gratis.

/FL

Fra : Martin K

Dato : 28-04-06 23:55

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Gad vide hvor mange milliarder der egentlig kunne findes rundt omkring der
> bliver spildt på intet.

Jeg har længe ment, at grunden til Danmarks høje skattetryk var et alt for
højt antal offentligt ansatte. Og i disse tider med rekordlav arbejdsløshed
og deraf følgende flaskehalsproblemer for det private erhversliv har vi
virkeligt brug for, at det offentlige holder op med at have for mange ansat.

--
Martin K

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 29-04-06 08:40

Martin K skrev i meddelelsen <44529cda$0$15791$14726298@news.sunsite.dk>...

>Jeg har længe ment, at grunden til Danmarks høje skattetryk var et alt for
>højt antal offentligt ansatte. Og i disse tider med rekordlav arbejdsløshed

Den største post på statsbudgettet er ellers overførselsindkomster -
vores største problem er helt klart at for mange modtager for høje
overførselsindkomster.

>og deraf følgende flaskehalsproblemer for det private erhversliv har vi
>virkeligt brug for, at det offentlige holder op med at have for mange
ansat.

Det offentlige har jo ikke flere ansate end der skal til for at levere de
ydelser
vælgerne vil have - hvad er det som ikke længere skal leveres ?

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : @

Dato : 29-04-06 10:05

On Sat, 29 Apr 2006 09:40:21 +0200, "Carl Alex Friis Nielsen"
<cafn@get2net.dk> wrote:

>Den største post på statsbudgettet er ellers overførselsindkomster -

nu er der altså andre udgifter end lige statens

amter og kommuner f.eks.

1/3 af arbejdsstyrken er offentligt ansat og en hel del folk oppebærer
en eller anden form for forhøjet pension pga. tidligere offentlig
ansættelse

så uanset hvilken post der tilsyneladende er den største, rokker det
ikke ved at Danmark har alt for mange offentligt ansatte

>vores største problem er helt klart at for mange modtager for høje
>overførselsindkomster.

nej, de folk som er på overførsel koster helt reelt ikke ret meget

vort største problem er vort skattesystem

beskatning på arbejde(erhverv) er da en direkte bremse på initiativ og
virkelyst

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 30-04-06 00:12

@ <1@invalid.net> skrev i meddelelsen ...

>1/3 af arbejdsstyrken er offentligt ansat og en hel del folk oppebærer
>en eller anden form for forhøjet pension pga. tidligere offentlig
>ansættelse

Er det tjenestemænd du taler om ? Hvis det er overenskomstansatte
du taler om, så er der jo også masser af privatansatte som har tvungen
pensionsopsparing som en del af deres overenskomst - og den har de jo
så selv betalt med en del af dres løn, som de ikke fik udbetalt.
Hvis det er tjenestemænd du taler om, så har de jo også accepteret
en lavere løn og afskrevet sig diverse rettigheder som andre har
til gengæld for pensionen og sikkerhed i ansættelsen.

>så uanset hvilken post der tilsyneladende er den største, rokker det
>ikke ved at Danmark har alt for mange offentligt ansatte

Hvem er det helt konkret du mener der ikke er behov for ?
Hvilken service tror du du kan overbevise vælgerne om at de skal
give afkald på ?

>nej, de folk som er på overførsel koster helt reelt ikke ret meget

Det er sku da ren tilsætning.

>vort største problem er vort skattesystem
>
>beskatning på arbejde(erhverv) er da en direkte bremse på initiativ og
>virkelyst

klart nok; men så må du lige først finde ud af hvorledes du vil financiere
det.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Martin K

Dato : 30-04-06 11:12

> nej, de folk som er på overførsel koster helt reelt ikke ret meget

Det er jeg enig i. Det er heller ikke noget, man reelt kan spare så meget
på. Hvis man f.eks. sætter dagpengesatsen lidt ned sparer man selvfølgelig
lidt penge, men gevinsten ved at fyre en offentligt ansat er langt større,
specielt hvis vedkommende bliver ansat i en privat virksomhed, og dermed
bidrager til fælleskassen istedet for at være en udgift.

--
Martin K

Fra : td

Dato : 30-04-06 11:31

"Martin K" <sp@m.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> specielt hvis vedkommende bliver ansat i en privat virksomhed, og dermed
> bidrager til fælleskassen istedet for at være en udgift.

Men ved at fyre en offentlig ansat, der ikke bliver genansat i det private
opnår du to ting. endnu en person på overførselsindkomst, samt en række
opgaver, der ikke længere bliver udført.

td

Fra : Martin K

Dato : 30-04-06 12:16

"td" <tomdooley(nomorespam)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men ved at fyre en offentlig ansat, der ikke bliver genansat i det private
> opnår du to ting. endnu en person på overførselsindkomst, samt en række
> opgaver, der ikke længere bliver udført.

Men det private erhvervsliv skriger på arbejdskraft for tiden, så det vil
nok kun ske for de allerdårligst kvalficerede, og så kan man spørge, om de
overhovedet lavede noget nyttigt i det offentlige.

Selv for dem der ryger ud på overførselsindkomst permanent vil det være
billigere, da overførselsindkomster typisk er lavere end løn, og da man
dermed ville spare de udgifter man havde ved at stille kontorfaciliteter og
lignende til rådighed.

Det offentlige skal ikke være en beskæftigelsesfabrik.

--
Martin K

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-04-06 12:39

On Sun, 30 Apr 2006 13:15:55 +0200, Martin K wrote:

> Men det private erhvervsliv skriger på arbejdskraft for tiden,

Så kan de jo ansætte nogen af alle de arbejdsløse.

> [...]
> lignende til rådighed.
>
> Det offentlige skal ikke være en beskæftigelsesfabrik.

Offentligt ansatte keder sig bestemt ikke, så et eller andet må de jo
lave. Hvilke offentligt ansatte er det du vil skære i?

Fra : Martin K

Dato : 30-04-06 23:43

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Så kan de jo ansætte nogen af alle de arbejdsløse.

Problemet er, at der snart ikke er flere kvalficerede arbejdsløse tilbage.

> Offentligt ansatte keder sig bestemt ikke, så et eller andet må de jo
> lave. Hvilke offentligt ansatte er det du vil skære i?

Jeg er ikke så meget ude på at skære nogen funktioner væk fra det
offentlige. Det jeg gerne så var, at de udførte de funktioner, som vi
borgere har sat dem til, og betaler dem for, så effektivt som muligt.

Der var en undersøgelse for et par år siden, der dokumenterede, at det
private erhvervsliv blev mere produktivt år efter år, alt imens
produktiviteten i det offentlige faldt. Det har nok noget at gøre med, at
private virksomheder konkurrerer med hinanden om, hvem der kan levere de
bedste og billigste produkter, og de har derfor et incitament til at arbejde
både "smarter" og "harder". Og det har det offentlige ikke.

Derfor tror jeg ikke rigtigt på, at det kan lade sig gøre at effektivisere
den offentlige sektor. Det vi skal ud i er at udlicitere så meget som muligt
mellem konkurrerende private selskaber.

--
Martin K

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 01-05-06 05:14

> [...]
> har derfor et incitament til at arbejde både "smarter" og "harder". Og det

Den offentlige sektor virker endda mest indrettet på klager fra borgerne.
Derfor bruges mange ressourcer på dokumentation og kontrol for at sikre, at
borgerne får en ensartet betjening, og dem, der skal behandle klagerne, ved
præcis, hvad der er foregået. Endnu en konsekvens er, at nogle rettigheder
synes forbeholdt dem, der klager.

Det er også en væsentlig grund til, at udlicitering af offentlige opgaver
sjældent betaler sig. De store omkostninger ved offenlig service ligger i
ledelse og kontrol, og den bliver ikke mindre ved udlicitering. Tværtimod
koster udarbejdelse af udbudsmateriale også ressourcer og dermed penge.

Børge

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-05-06 12:18

On Mon, 01 May 2006 00:43:19 +0200, Martin K wrote:

> Problemet er, at der snart ikke er flere kvalficerede arbejdsløse
> tilbage.

Det samme problem vil du jo løbe ind i med offentligt ansatte. Dem der
bliver skåret væk er ikke nødvendigvis kvalificerede til de stillinger
der er efterspørgel på.

> Jeg er ikke så meget ude på at skære nogen funktioner væk fra det
> offentlige. Det jeg gerne så var, at de udførte de funktioner, som vi
> borgere har sat dem til, og betaler dem for, så effektivt som muligt.

Det gør de sådan set også. Problemet med effektiveten skyldes i høj
grad de betingelser politikerne stiller op. Desuden er det lidt
uretfærdigt at forlange samme effektivitet for lavere løn.

> [...]
> de bedste og billigste produkter, og de har derfor et incitament til at
> arbejde både "smarter" og "harder". Og det har det offentlige ikke.

Ork jo, men de må ikke. Der er så mange procedurer der skal overholdes,
at det er næsten umuligt at indføre tiltag der gør arbejdet billigere
og hurtigere. Ydermere er budgetmæssige problemstillinger med til at give
en vis træghed. Hvis man fx et år kan opnå nogen besparelser, men ved
at man vil få nogen udgifter det næste år, gør man klogt i at bruge
disse besparelser på et eller andet (måske) unødvendigt, da det er
særdeles svært at få tildelt midlerne igen. Man skal altså sørge for
at med vold og magt at fastholde eller forøge sine midler, for at kunne
løse de opgaver man er sat til. Der kunne ønskes lidt mere fleksibilitet.

> Derfor tror jeg ikke rigtigt på, at det kan lade sig gøre at
> effektivisere den offentlige sektor. Det vi skal ud i er at udlicitere
> så meget som muligt mellem konkurrerende private selskaber.

Så hellere privatisere og klare resten via skattesystemet og tilskud til
borgerne. Udlicitering er et trægt system og problemer med at aftale hvad
der skal udføres for hvilken pris, gør at det ofte ender i noget rod
ingen vil tage ansvaret for ("det er de andres fejl"). Advokaterne tjener
dog tykt på det...

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 30-04-06 12:49

> Men det private erhvervsliv skriger på arbejdskraft for tiden, så det vil
> nok kun ske for de allerdårligst kvalficerede, og så kan man spørge, om de
> overhovedet lavede noget nyttigt i det offentlige.

Noget af svaret på det spørgsmål kan findes ved at overveje, hvor mange
opgaver det private erhvervsliv udfører for det offentlige.

Børge

Fra : td

Dato : 30-04-06 13:43

> [...]
> og lignende til rådighed.
>
> Det offentlige skal ikke være en beskæftigelsesfabrik.

De private kan jo starte med at ansætte nogle af de 800.000+, der i dag står
uden for arbejdsmarkedet.

Og hvor stor besparelsen på at fyre fx en hjemmehjælper er, er jeg ikke
sikker på. Ikke så stor som du regner med.

td

Fra : Kim2000

Dato : 30-04-06 19:28

"td" <tomdooley(nomorespam)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Martin K" <sp@m.dk> skrev i en meddelelse

> De private kan jo starte med at ansætte nogle af de 800.000+, der i dag
> står uden for arbejdsmarkedet.

Hvis de er over 35 år er de for gamle, fx er der 8000 arbejdsløse
håndværkere her i landet, sidste år i oktober var der 2500 arbejdsløse
lærere, der er 8000 arbejdsløse inginøre, men de er for gamle, hedder
Mustafa eller der er noget andet "galt" med dem.

> Og hvor stor besparelsen på at fyre fx en hjemmehjælper er, er jeg ikke
> sikker på. Ikke så stor som du regner med.

Da slet ikke når der indregnes sagsbehandlere, slavecentraler (aktivering),
efteruddannelse osv osv.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-04-06 09:26

On Sat, 29 Apr 2006 09:40:21 +0200, Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> ansat.
>
> Det offentlige har jo ikke flere ansate end der skal til for at levere de
> ydelser vælgerne vil have - hvad er det som ikke længere skal leveres ?

Jeg tvivler på at vælgerne ved hvad der er for ydelser der leveres.

Fra : Martin K

Dato : 30-04-06 11:08

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det offentlige har jo ikke flere ansate end der skal til for at levere de
> ydelser vælgerne vil have

Der antager du så, at det offentlige er 100% effektivt, og det har jeg langt
fra indtryk af.

> - hvad er det som ikke længere skal leveres ?

Det mest oplagte eksempel er import af en masse krævende fremmede.

--
Martin K

Fra : Per Rønne

Dato : 29-04-06 10:37

> [...]

> fængsel eller være lænket til en radiator, jeg er skideligeglad med en
> eller anden voldtægtsforbryder, der er, naturligvis man næsten fristet til

Så vidt jeg har forstået på det hele, så er drengen så adfærdsvanskelig
at ingen lukket børneinstitution vil tage ham, og at sætte ham i
vioksenfængsel ville stride mod FNs børnekonvention. Hvilket vi dog i
forvejen i et vist omfang gør?

Men en af problemerne synes at være at surrogatfængslerne er amtslige,
og at staten har haft problemer med at oprette børnefængsler. Bl.a. er
man ikke kommet til klarhed over hvorvidt personalet bør være
socialpædagoger eller ufaglærte fangevogtere.

I øvrigt kunne du jo selv have en sådan dreng som elev i 9. klasse ...
ville du lænke et sådant barn til en radiator, som permanent løsning?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk