Irakkrig dyrere end Vietnam
Fra : Knud Larsen

Dato : 28-04-06 10:26

Lidt nyt om amerikanernes store økonomiske "fordele" ved krigen i Irak, -
fra The Independent

Iraq war set to be more expensive than Vietnam
By Rupert Cornwell in Washington
Published: 28 April 2006
---------

Scott Wallsten of the American Enterprise Institute, a conservative
think-tank, has estimated an overall cost of $500bn thus far, with as much
again possible. Most, he says, will be paid for by the US (unlike the
1990-91 Gulf War, which the US fought almost for free, thanks to
contributions from Saudi Arabia, Japan and other allies).

In January, a study by Joseph Stiglitz, the Columbia University economist
and former Nobel Prize winner, and the Harvard lecturer Linda Bilmes
reckoned the conflict could ultimately cost $2 trillion, if all factors are
taken into account. These include the long-term healthcare costs for the
16,000 US soldiers already wounded in the conflict, and other indirect or
hidden costs such as the rise in the price of oil, the need to finance
larger budget deficits, higher recruiting costs and losses to the economy
caused by the wounded.

Så et sted mellem seks og tolv billioner kroner regner man med den kommer
til at koste,- det er henholdsvis 6500 milliarder og 13000 milliarder
kroner, flere gange Danmarks bruttonationalprodukt.

Og kom så med den om olien - som er blevet stjålet -, og som naturligvis
betaler hele regningen.

Hele den arabiske verden har et samlet BNP/år på under en tiendedel af det
mindste krigen vil komme til at koste.

Så man skal tidligt op om morgenen med sugerør i jorden, for at få dækket
omkostningerne gennem kun Iraks olie, - som jo derudover ikke tilfalder USA.

Fra : Konrad

Dato : 28-04-06 10:41

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

(...)
> Så man skal tidligt op om morgenen med sugerør i jorden, for at få dækket
> omkostningerne gennem kun Iraks olie, - som jo derudover ikke tilfalder
USA.

De havde næppe regnet med disse enorme omkostninger i den amerikanske
administration. I mine øjne er det kun udtryk for højere retfærdighed, at
det amerikanske samfund betaler prisen for deres lederes misgerninger.

Til sammenligning har det danske engagement kostet 3 døde, 12 sårede og 2
mia kroner.

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-04-06 11:39

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> [...]
> det amerikanske samfund betaler prisen for deres lederes misgerninger.
>
> Til sammenligning har det danske engagement kostet 3 døde, 12 sårede og 2

Nej, man havde regnet med omkring 100 mia dollars, og Rumsfeld forsøgte at
bilde folk ind at det nok kun ville koste 50 mia.

Det var dumt at indlade sig på krigen, men det er vel næppe en "misgerning"
at vælte tyrannen Saddam og at forsøge naivt at indføre demokrati, - som så
skulle brede sig i hele området iflg teorien.
Men alt hvad USA gør er vel pr definition "en misgerning", også fx forsøget
på at skabe fred i Somalia, og indsatsen i Bosnien. Sådan bliver det jo
fremstillet af mange muslimer, - og også vi er kun i Irak "for at dræbe
muslimer", som det ofte bliver sagt ved fredagsbønnerne.

Fra : Konrad

Dato : 28-04-06 12:27

> Nej, man havde regnet med omkring 100 mia dollars, og Rumsfeld forsøgte at
> bilde folk ind at det nok kun ville koste 50 mia.

Egentlig et utroligt estimat. Jeg mener alene *opbygningen* af NATO-styrker
og material til den "fredsskabende humanitære aktion" i Kosovo kostede $11
> [...]

> at vælte tyrannen Saddam og at forsøge naivt at indføre demokrati, - som

> skulle brede sig i hele området iflg teorien.

Krigen var en misgerning, uanset hvad motivet var. Dens bevæggrund var
baseret på løgne, dens udførelse var katastrofal og resultatet
uoverskueliggør situationen i hele området. Og det helt uden jeg inddrager
de menneskelige og økonomiske omkostninger.

> Men alt hvad USA gør er vel pr definition "en misgerning", også fx
forsøget
> på at skabe fred i Somalia, og indsatsen i Bosnien. Sådan bliver det jo
> fremstillet af mange muslimer,

Interessant. Jeg diskuterede den anden dag muslimer, islam osv med en
bekendt, og da slog det mig, at rigtig mange historier og indlæg i denne
gruppe minder om den gode gamle antiamerikanisme. Ingen historie eller bizar
nyhed er for lille eller irrelevant når det gælder islam. Enhver
mærkværdighed kan bruges til at pleje billedet af islam og muslimer -
akkurat som vi førhen så masser af indlæg omrknig hårde domme, mordere,
mystisk lovgivning, de facto korruption osv når det gjaldt USA.

> - og også vi er kun i Irak "for at dræbe
> muslimer", som det ofte bliver sagt ved fredagsbønnerne.

Jeg læser dagligt indlæg fra danskere, der mener muslimerne kun er i Danmark
for at trælbinde os og slå os ihjel. Der er altså "skeptikere" på begge
sider...

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-04-06 11:47

Konrad fortalte:

> [...]
> lederes misgerninger.
>
> Til sammenligning har det danske engagement kostet 3 døde, 12 sårede

Det er primært rødfascister og deres medløbende halal-bevægelser der
forårsager disse enorme omkostninger. Hvis ikke despoterne rundt omkring
i verden havde et nøje kendskab til disse idioters massivt undergravende
aktiviteter, kunne man have sat despoterne på plads med en simpel
diplomatisk note.

Tænk at gode danske soldater skal trækkes igennem retssag af tåbelige og
forræderiske jurister fordi de har haft en tolk der sympatiserer med
fjenden, og som hævder at krigsfanger ikke er blevet budt på friskbagte
boller og kakao.

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : Konrad

Dato : 28-04-06 12:28

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> [...]
> i verden havde et nøje kendskab til disse idioters massivt undergravende
> aktiviteter, kunne man have sat despoterne på plads med en simpel

Øh?

> [...]
> forræderiske jurister fordi de har haft en tolk der sympatiserer med
> fjenden, og som hævder at krigsfanger ikke er blevet budt på friskbagte

Dommen lød, at Hommel havde handlet i strid med Genekonventionen. Så det har
du tydeligvis fået galt i halsen.

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-04-06 13:27

Konrad fortalte:

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Øh?

Forstår du ikke at det er hæmmende for sund politik at skulle tage hensyn
til en dødvægt af konspirationsteoretiserende paranoide utopidrømmende
røde looneys?

> Dommen lød, at Hommel havde handlet i strid med Genekonventionen. Så
> det har du tydeligvis fået galt i halsen.

Problemet er at denne konvention bruges af røde mod civilisation og ikke
mod fuldkommen skrupelløse non-combatanter. En utålelig og absurd
asymmetri.

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : Konrad

Dato : 02-05-06 12:58

> Forstår du ikke at det er hæmmende for sund politik at skulle tage hensyn
> til en dødvægt af konspirationsteoretiserende paranoide utopidrømmende
> røde looneys?

Nu ved jeg ikke lige hvad og hvem du mener der skulle tages hensyn til, men
der er altså ikke taget hensyn til nogen som helst "røde" i forbindelse med
Irakkrigen.

> Problemet er at denne konvention bruges af røde mod civilisation

Eksempler? Er den danske dommerstand rød? Er den amerikanske militærdomstol
rød?

>og ikke
> mod fuldkommen skrupelløse non-combatanter.

Desværre bruger man ikke her de værktøjer der er, og som er beregnet til
dette formål - man vælger bevidst at knægte menneskerettighederne når det
gælder påståede illegale kombattanter.

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-05-06 17:41

Konrad fortalte:

> Nu ved jeg ikke lige hvad og hvem du mener der skulle tages hensyn
> til, men der er altså ikke taget hensyn til nogen som helst "røde" i
> forbindelse med Irakkrigen.

Jeg taler ikke om en tilfældig dagsorden fra enhedslisten.

Det gælder for hele Den Vestlige Verden at man desværre må tage hensyn
til en rød/halal-tåbelig opinion, som IMHO ikke burde fylde mere end
5-10% , men som desværre er tæt på 50. Hvorfor lider den mindst
racistiske af alle racer af dette utrolige selvhad? og får vi disse tåber
pacificeret før mere brutale racer løber civilisationen over ende?

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : Konrad

Dato : 03-05-06 16:16

> Jeg taler ikke om en tilfældig dagsorden fra enhedslisten.

Det havde da også været rablende.

> [...]
> racistiske af alle racer af dette utrolige selvhad? og får vi disse tåber
> pacificeret før mere brutale racer løber civilisationen over ende?

Hvorfor går du væk fra emnet? Du påstod, at det var "rødfascister og deres
medløbende halal-bevægelser" der var skyld i de store omkostninger ifb
Irakkrigen - men de, hvis altså jeg tolker "gruppen" korrekt, var jo netop
imod Irakkrigen. Havde "rødfascisterne" haft magt som de havde agt, ville
udgifterne have været 0.0, oven i købet omregnet til alle slags valuta,
inklusiv menneskeliv.

Irak ville ikke løbe nogen over ende - til gengæld har jeres krig åbnet op
for sluserne blandt dem, der pludselig synes det er morsomt at bekæmpe
vestlige soldater - OG deres egne. Kan du se ironien?

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-05-06 20:39

Konrad fortalte:

> Det havde da også været rablende.

> Hvorfor går du væk fra emnet? Du påstod, at det var "rødfascister og
> deres medløbende halal-bevægelser" der var skyld i de store
> omkostninger ifb Irakkrigen

Bravo Konrad, fint! Det er blevet forklaret, men den gik ikke hjem hos
dig - jeg beklager at mine pædagogiske evner ikke forslår til dit
tilfælde.

> [...]
> magt som de havde agt, ville udgifterne have været 0.0, oven i købet
> omregnet til alle slags valuta, inklusiv menneskeliv.

Tja, man havde jo helt undgået problemer med Saddam uden rødfascisterne,
men det var det du ikke forstod.

Desuden var der problemet med wmd som man mente at Saddam efterstræbte og
som han så ville have fået fred til at udvikle. Der var også problemer i
forbindelse med at Saddam ikke overholdt betingelserne for afslutning af
Kuwaitkrigen etc.

> Irak ville ikke løbe nogen over ende - til gengæld har jeres krig
> åbnet op for sluserne blandt dem, der pludselig synes det er morsomt
> at bekæmpe vestlige soldater - OG deres egne. Kan du se ironien?

Nej

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : sbm@pc.dk

Dato : 28-04-06 11:32

On Fri, 28 Apr 2006 11:26:26 +0200, "Knud Larsen"
> [...]

>til at koste,- det er henholdsvis 6500 milliarder og 13000 milliarder
>kroner, flere gange Danmarks bruttonationalprodukt.

Det svarer jo egentlig kun til henholdsvis 3 eller 6 mdrs overskud i
Exxon.

Regards Croc®

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 04-05-06 16:15

On Fri, 28 Apr 2006 12:32:08 +0200, sbm@pc.dk wrote:

>Det svarer jo egentlig kun til henholdsvis 3 eller 6 mdrs overskud i
>Exxon.

Exxon havde i 2005 en rekord-fortjeneste på 36,1 milliarder dollars,
svarende til 213,79 milliarder kroner.

Altså ikke 3/6 måneder - men 30 hhv. 60 år.

Fra : sbm@pc.dk

Dato : 04-05-06 17:20

On Thu, 04 May 2006 17:14:53 +0200, Lars J. Helbo
<fornavn@efternavn.org> wrote:

>Exxon havde i 2005 en rekord-fortjeneste på 36,1 milliarder dollars,
>svarende til 213,79 milliarder kroner.
>
>Altså ikke 3/6 måneder - men 30 hhv. 60 år.

Tallene er stærkt diskutable, og kan ikke reelt opgøres som udgifterne
til krigen i Irak.

Her er et andet eksempel som kommer med 278mia. selvom de også regner
udgifter der ikke er direkte afledt af krigen med.

http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182

Desuden er det et faktum at på kort sigt giver det en ekspansion af
den amerikanske økonomi, da det svarer til en massiv statsstøtte af
virksomheder, at der så i et langtidsperspektiv bliver en regning at
betale bekynrer nok ikke de "Haliburtons" der skummer fløden nu.

I dag er det de private borgere der betaler prisen gennem de stigende
oliepriser, hvoraf den største part er afledt af situationen i Irak
fremfor den større efterspørgsel fra Asien.

Regards Croc®

Fra : T.Liljeberg

Dato : 05-05-06 05:34

On Thu, 04 May 2006 18:20:29 +0200, in dk.politik sbm@pc.dk wrote:

>I dag er det de private borgere der betaler prisen gennem de stigende
>oliepriser, hvoraf den største part er afledt af situationen i Irak
>fremfor den større efterspørgsel fra Asien.

Jeg er helt og aldeles uenig. Den høje pris skyldes mange faktorer,
situationen i Irak er kun en lille del. Stigende efterspørgsel og klar
udsigt til stadig stigende efterspørgsel er vigtigt. At alle de store
oliefirmaer har svindende olielagre rent regnskabsteknisk (dvs de
udvinder mere end de finder), har også betydning. Spekulation og
flaskehalsproblemer har betydning. Iran-situationen har betydning.

Fra : sbm@pc.dk

Dato : 05-05-06 06:55

On Thu, 04 May 2006 21:33:34 -0700, T.Liljeberg <tl_dp@adelphia.net>
wrote:

> [...]
>udvinder mere end de finder), har også betydning. Spekulation og
>flaskehalsproblemer har betydning. Iran-situationen har betydning.

Det behøver du nu ikke være. Vi har måske/måske ikke nået peak oil,
men de priser vi ser i øjeblikket, er mere et resultat af amerikansk
udenrigspolitik og spekulation fra de store olieselskabers side.

Regards Croc®

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 05-05-06 09:18

On Fri, 05 May 2006 07:55:28 +0200, sbm@pc.dk wrote:

>Det behøver du nu ikke være. Vi har måske/måske ikke nået peak oil,
>men de priser vi ser i øjeblikket, er mere et resultat af amerikansk
>udenrigspolitik og spekulation fra de store olieselskabers side.

Nej, de priser vi ser i øjeblikket er primært et resultat af
amerikansk INDENRIGS-politik. Det handler om helt latterligt lave
benzinpriser i USA og mange års forsømmelser i udbygningen af
raffinaderi-kapaciteten derovre.

Fra : fribytteren

Dato : 04-05-06 11:19

Knud Larsen skrev:

> [...]
> omkostningerne gennem kun Iraks olie, - som jo derudover ikke tilfalder USA.

Hvis en krig kostede penge, var der ingen der udførte krige.

Det kan godt være der skal bruges penge til at finansiere en krig, men
der er ingen penge der forsvinder ud i den blå luft end sige ved
bombeeksplosioner.

Pengene forefindes stadigvæk, blot i andres hænder. Nogle bliver
rigere af krige og andre bliver fattigere. Det mest interessante er, at
der faktisk kommer endnu flere penge til verden, efter en krig, for
når en krig finansieres, skal der betales renter og rentes rente og
på den måde sker der en - sjovt nok - en eksplosion af penge, hver
gang der bliver ført en krig.

Verden som helhed bliver rigere for hver krig der føres. Det er en af
grundene til at vi har krige og enorme produktioner af dødens og
ødelæggelsens redskaber.

Men forhåbentlig vil vi mennesker her på denne klode en dag få
øjnene op for, at pengenes værdi ikke er andet end en illusion og et
bedrag.

Hvor ville det være vidunderligt, den dag at vi mennesker kunne
erkende, at vi i årtusinder har ført krige mod hinanden blot for at
holde en illusion og et bedrag kørende.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen