Hevder at Israel står bak terror i Egypt
Fra : Erik J. Helgesen

Dato : 27-04-06 16:27

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article619085.ece

- Jeg har en kraftig mistanke om at Israel står bak angrepet i Egypt,
mener den egyptiske terroreksperten Diaa Rashwan.

Den egyptiske forskeren og islamisteksperten Diaa Rashwan tror ikke at
Al-Qaida står bak terrorangrepet i Dahab mandag. I stedet retter han
fingeren mot Israel.

- Det er meget sannsynlig at Israel står bak, sier Diaa Rashwan til TV
2 Nettavisen. Forskeren jobber ved det anerkjente Al-Ahram-senteret
for politiske og strategiske studier i Kairo. Han peker på at angrepet
skjedde på 23-årsdagen for den israelske tilbaketrekningen fra
Sinai-halvøya. Israelske myndigheter hadde forhånd advart israelske
borgere mot mulige aksjoner.

- Sikkerhetsmyndighetene i Egypt ble ikke orientert om advarselen, til
tross for at de to landene har et svært nært samarbeid om sikkerhet.
Dette er bekreftet både av en israelsk militæranalytiker og
fylkesordføreren på Sinai-halvøya, general Mohammed Hanne, hevder
Rashwan.

Konsulent og forsker Truls Tønnessen ved Forsvarets forskningsinstiutt
tror at angrepet mandag ble utført av en lokal egyptisk gruppe.

- Det er uklart ennå. Men ved flere tidligere anledninger har to eller
tre egyptiske grupper med tilknytning til radikale islamister eller
beduinmiljøer tatt på seg ansvaret, sier han. Han vil ikke uttale seg
om Israel kan stå bak.

- Det har jeg ingen formening om. Men jeg har sett liknende påstander
i forbindelse med tidligere aksjoner, sier han.
- - - - -

Det gikk ikke lang tid før en egyptisk "forsker og islamistekspert"
rettet pekefingeren mot Israel. Konspirasjonsteorier som dette er
alltid gode å ty til når man forsøker å bortforklare de grunnleggende
problemene som islam sliter med.

--
Erik

Darkness cannot drive out darkness, only light can do that.
Hate cannot drive out hate, only love can do that.
-- Martin Luther King, Jr.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 27-04-06 16:40

"Erik J. Helgesen" <gamle_erik@hell.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den egyptiske forskeren og islamisteksperten Diaa Rashwan tror ikke at
> Al-Qaida står bak terrorangrepet i Dahab mandag. I stedet retter han

I følge http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2006/04/27/045517.htm mener Ægyptens
myndigheder nu, beduiner stod bag angrebet i Ægypten.

For mig giver det god mening. Motivet kan jo være, at beduinerne er trætte
af, at de ikke kan komme til for turister ved Middelhavet.

Børge

Fra : Joakim

Dato : 27-04-06 18:04

"Boerge Rahbech Jensen" <asdf@asdf.asd> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> For mig giver det god mening. Motivet kan jo være, at beduinerne er trætte
> af, at de ikke kan komme til for turister ved Middelhavet.

Beduinerne lever af at sælge pot til turisterne i Dahab. Så det tror jeg
næppe er motivet.

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-04-06 19:54

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in message
> "Boerge Rahbech Jensen" <asdf@asdf.asd> skrev i en meddelelse

> Beduinerne lever af at sælge pot til turisterne i Dahab. Så det tror jeg
> næppe er motivet.

Og der er et godt stykke vej til Middelhavet, mon beduinerne virkelig holder
ferie der?

Fra : GB

Dato : 27-04-06 22:38

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in

> Og der er et godt stykke vej til Middelhavet, mon beduinerne virkelig
> holder ferie der?

Nu ligger det bare ikke ved Middelhavet, men et godt stykke nede af Sinai-
halvøen ved Det røde Hav.

Fra : Konrad

Dato : 28-04-06 09:35

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in message

> Beduinerne lever af at sælge pot til turisterne i Dahab. Så det tror jeg
> næppe er motivet.

Kender en Israelit der har fortalt, at på et tidspunkt blev det forbudt for
lokalbefolkningen at ryge fede i den store kendte bazar i Cairo. Der stod
simpelthen hele skyer af skunk-røg op fra pladsen fra tidligt om morgenen,
så det skræmte turister og særligt familier væk. Forbudet gjaldt vist 0700
morgen til 2000 aften. Det er ikke kun æbletobak, der er i vandpiberne. I
øvrigt skulle der også være temmelig mange der ryger i selve Israel.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 28-04-06 18:37

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> [...]
> morgen til 2000 aften. Det er ikke kun æbletobak, der er i vandpiberne. I
> øvrigt skulle der også være temmelig mange der ryger i selve Israel.

LOL!

"røgen står ned gennem gaderne"

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Arne Midtbø

Dato : 27-04-06 17:25

On Thu, 27 Apr 2006 15:26:31 GMT, gamle_erik@hell.no (Erik J.
Helgesen) wrote:

> [...]

>rettet pekefingeren mot Israel. Konspirasjonsteorier som dette er
>alltid gode å ty til når man forsøker å bortforklare de grunnleggende

Ja, det er deilig å ha jødene å skylde på. Hva skulle verden hatt å
skylde på, uten jødene? Svensker kanskje? Dansker? Eller nordleninger?
Samer?
Jeg foreslår at verden lar jødene få permisjon enn stund som verdens
syndebukker og heller velger ut samene.
--
Arne Midtbø
http://www.midtboe.net Blogg: http://www.arnemidtbo.blogs.no

No animals were harmed in the writing and/or production of this document.
-Except those which were eaten.

Fra : G. Lavik

Dato : 28-04-06 09:20

On Thu, 27 Apr 2006 18:24:34 +0200, Arne Midtbø
<arnemidtbo@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Samer?
>Jeg foreslår at verden lar jødene få permisjon enn stund som verdens

Da det ikke kom noen uttalelser fra de vanlige terrorkanalene, ventet
jeg faktisk bare på at Israel skulle få skylden. Det passer jo særlig
godt akkurat nå hvor HAMAS får fokuset fra Vesten.....
Georg Lavik.

Fra : Thomas Tsigaridas

Dato : 28-04-06 08:41

Arne Midtbø wrote:

> [...]
> Samer?
> Jeg foreslår at verden lar jødene få permisjon enn stund som verdens

Så du har tydeligvis ikke fått med deg at det muslimer som dagens
syndebukker for alt som er ille i verden, og at jøder aldri har hatt
det nevneverdig verre enn alle mulige andre minoritetsgrupper som er
blitt forfulgt, trakassert og henrettet, men som ikke har krevet eget
landområde og lebensraum av den grunn. Israelske skyggeoperasjoner i
utlandet er dessuten ingen "konspirasjonsteori", men et vedtatt og
etablert faktum - har du glemt Ahmed Bouchiki?

Thomas

Fra : Arne Midtbø

Dato : 28-04-06 09:52

On 28 Apr 2006 00:41:04 -0700, "Thomas Tsigaridas"
<thomasgt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>utlandet er dessuten ingen "konspirasjonsteori", men et vedtatt og
>etablert faktum - har du glemt Ahmed Bouchiki?

Mener du at alt muslimene beskyldes for å stå bak egentlig er gjort av
jøder?
Jeg synes at det er flott at du husker Ahmed Bouchiki. La jødene få
svi for det drapet der i et par tusen år! De skal i alle fall aldri
slippe å glemme det.
Kanskje det egentlig var Mossad som sto bak da elleve israelske
idrettsfolk ble myrdet under OL i München i 1972 også? Hva mener du?

Fra : Trond Halvorsen

Dato : 29-04-06 18:31

On Fri, 28 Apr 2006 10:52:27 +0200, Arne Midtbø
<arnemidtbo@hotmail.com> wrote:

>Mener du at alt muslimene beskyldes for å stå bak egentlig er gjort av
>jøder?

At jøden Larry Silverstein står bak demoliseringen av etc7 skulle det
vel ikke være noen tvil om. At alle jøder har konspirert er likevel å
dra det litt langt.

"I remember getting a call from the, er, fire department commander,
telling me that they were not sure they were gonna be able to contain
the fire, and I said, "We've had such terrible loss of life, maybe the
smartest thing to do is pull it." And they made that decision to pull
- and we watched the building collapse."
http://infowars.com/Video/911/wtc7_pbs.WMV

Five Israelis detained for "puzzling behavior" after WTC tragedy

The Foreign Ministry said in response that it had been informed by the
consulate in New York that the FBI had arrested the five for "puzzling
behavior." They are said to have had been caught videotaping the
disaster and shouting in what was interpreted as cries of joy and
mockery.
http://www.fpp.co.uk/online/01/09/WTC.html

--
Trond Halvorsen

Fra : Alucard

Dato : 29-04-06 23:13

ROTFL....... ))

Fra : Terje A. Bergesen

Dato : 01-05-06 02:45

Thomas Tsigaridas wrote:

> Så du har tydeligvis ikke fått med deg at det muslimer som dagens
> syndebukker for alt som er ille i verden,

Har de? Ikke det jeg har sett. Muslimer får skylden for terror aksjoner
de utfører, men jeg kan ikke se at de får skylden for så mye annet.
Sammenlikne dette med hvordan den muslimske verden reagerte på at en
*danske* tegnet Muhammed. De brant israelske og amerikanske flagg. Man
proklamerte umiddelbart i arabiske medier at denne dansken nok var på
lønningslisten til sionistene.

> og at jøder aldri har hatt
> det nevneverdig verre enn alle mulige andre minoritetsgrupper som er
> blitt forfulgt, trakassert og henrettet,

Neivel? Kan du nevne en annen minoritetsgruppe som har blitt henrettet
så systematisk som jødene?

> men som ikke har krevet eget landområde og lebensraum av den grunn.

Jeg kan ikke se at jødene har "krevet eget landområde og lebensraum". Da
britene trakk seg ut av Palestina var der en stor jødisk befolkning der
og der var en stor arabisk befolkning der. Disse hadde levet i godt
samvær i en årrekke, avbrutt av arabiske angrep på jøder fra 1936 og
fram mot krigen.

På grunn av den uro man hadde sett valgte FN en tostatsløsning (egentlig
flere, Jordan hadde allerede blitt tildelt store deler av Palestina) med
jødisk kontroll over en del og arabisk over en annen. Med tanke på den
uro som eksisterte, og det faktum at araberne siden 1936 hadde drevet
voldelig kamp for å hive ut den jødiske befolkningen, så var det en
rimelig løsning.

Hvordan er dette et krav fra jødene om et landområde og "lebensraum"?

--
Terje

Fra : Trond Halvorsen

Dato : 03-05-06 15:23

On Sun, 30 Apr 2006 18:45:20 -0700, "Terje A. Bergesen"
<terjeb@yahoo.com> wrote:

>Har de? Ikke det jeg har sett.

Det er fordi du tror de har skylden også der de ikke har den. Det er
nettopp det Thomas mener. Mange tror muslimene har skylden for mye de
ikke har gjort. Som f.eks 11/9.

Sjefen for politiets sikkerhetstjeneste, Jørn Holme sa for noen
måneder siden på TV2 at alle 2. og 3. generasjons innvandrere var
tikkende selvmordsbomber som sto i kø for å eksplodere. Selveste
sjefen for sikkerheten i Norge tror altså at alle de norskeste
mørkhudede i Norge har en bombe på innerlomme som står på nedtelling.
Han sa også at han allerede merket problemet. Var det noen av disse
innvandrerne som hadde fått for tidlig utløsning like ved hjemmet hans
eller var det tikkingen i hodet hans som holdt ham våken om natten?

Jørn Holme vet ikke at det finnes mørkhudede som ikke er muslimer og
han er ikke klar over at det finnes hvite innvandrere.

--
Trond Halvorsen

Fra : Thomas Tsigaridas

Dato : 28-04-06 10:48

Arne Midtbø wrote:

> Mener du at alt muslimene beskyldes for å stå bak egentlig er gjort av
> jøder?

Og akkurat hvor var det jeg skulle ha skrevet noe slikt?

> Jeg synes at det er flott at du husker Ahmed Bouchiki. La jødene få
> svi for det drapet der i et par tusen år!

Spørsmålet er om israelske skyggeoperasjoner kun er
konspirasjonsteorier eller ikke. Hvis Mossad-egentene *ikke* var blitt
avslørt, ville folk som deg ha fnyst av enhver antydning om at drapet
var en israelsk henrettelsesaksjon og svart med at det var
antisemittiske konspirasjonsteorier, akkurat som med antydningene om at
terroraksjonen mot Egypt var en israelsk aksjon. Så hvis du ikke har
håndfaste bevis på at Israel ikke hadde noe med terroraksjonene å
gjøre, er den forklaringen like god som noen annen, all den tid Israel
har vist at dette er noe de faktisk har presedens for.

> De skal i alle fall aldri
> slippe å glemme det.
> Kanskje det egentlig var Mossad som sto bak da elleve israelske
> idrettsfolk ble myrdet under OL i München i 1972 også? Hva mener du?

Israels aksjon viste om ikke annet atter engang at landets myndigheter
ikke har den ringeste respekt for selv grunnleggende internasjonal lov.
Hadde de utført *arrestasjoner* og stilt de mistenkte for en domstol,
hadde de i det minste oppdaget at Bouchiki var uskyldig, selv om de
strengt tatt ikke hadde hatt lov til å arrestere noen i Norge. Men
neida, Guds utvalgte folk skyter først og spør etterpå. Kan du
skjønne hvorfor islamistene hater dem?

Thomas

Fra : Espen Vestre

Dato : 28-04-06 10:58

"Thomas Tsigaridas" <thomasgt@hotmail.com> writes:

> neida, Guds utvalgte folk skyter først og spør etterpå.

Akkurat som London-politiet (det blir visst ingen straffeforfølgelse
etter drapet på den uskyldige brasilianeren)... For ikke å snakke om
Hamas, de spør ikke etterpå engang. De /vet/ at de først og fremst
dreper en masse uskyldige, inkludert arabere, hver gang de sender noen
til å sprenge seg selv i lufta på en israelsk buss.
--
(espen)

Fra : Arne Midtbø

Dato : 28-04-06 11:16

Den Fri, 28 Apr 2006 02:47:51 -0700, skrev Thomas Tsigaridas:

> [...]
> strengt tatt ikke hadde hatt lov til å arrestere noen i Norge. Men
> neida, Guds utvalgte folk skyter først og spør etterpå. Kan du

Jaha, så det var OK at de 11 sakesløse idrettsfolkene ble drept i
München i 1972 av islamitter?
Men det at Israel tar kverken på én uskyldig er grunn god nok til å
hate dem?
Interessant..

Fra : HKH

Dato : 28-04-06 14:15

"Arne Midtbø" <arnemidtbo@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> München i 1972 av islamitter?
> Men det at Israel tar kverken på én uskyldig er grunn god nok til å

At ekstreme organisasjoner driver terror mot ukskyldige sivile er
forkastelig. At stater som den Isralelske driver terror motmot uskyldige
sivile er på sion plass?

Forstår jeg deg rett? Svar og ikke vri deg unna som en sleip ål. Tar du
avstand fra den Israleske stats terror mot uskyldige sivile?

HKH

Fra : Terje A. Bergesen

Dato : 01-05-06 02:51

Thomas Tsigaridas wrote:

> Israels aksjon viste om ikke annet atter engang at landets myndigheter
> ikke har den ringeste respekt for selv grunnleggende internasjonal lov.
> Hadde de utført *arrestasjoner* og stilt de mistenkte for en domstol,

Kjære Thomas. Kan du forklare for dem av oss som lever i den villfarelse
at israelske politimyndigheter har lite makt i England, Tyskland, Norge,
Libanon, Egypt og andre steder, hvordan Israel skulle fare ad med å
arrestere dem som planlagte 1972 angrepet?

> neida, Guds utvalgte folk skyter først og spør etterpå. Kan du
> skjønne hvorfor islamistene hater dem?

Ja, jeg skjønner hvorfor islamistene hater dem. Israel er en økonomisk
veldig vellykket stat, på tross av de problemer de har. Den arabiske
verden har hatt retardert kolossalt økonomisk, politisk, sosialt,
kunnskapsmessig og på *alle* andre områder siden Muhammed sluttet å
pisse i bleiene.

En kultur som lærer sine menn at de er overlegne på alle måter, og at
de, som Allahs utvalgte godgutter er fantastiske, men som leverer
arbeidsledighet, nød, kunnskapsløshet og overtro vil nødvendigvis måtte
hate alle som gjør det bedre enn dem på alle områder.

--
Terje

Fra : N/A

Dato : 07-05-06 21:09

Fra : Bo Warming

Dato : 07-05-06 21:09

"P.H. Stuken" <phstuken@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> skjønne hvorfor islamistene hater dem?
>

> tåpelig å trekke fram noe så "gammelt" som Bouchiki-saken i denne
> sammenheng, hold deg til dagens problemer

Dagens fakta er at israelerne er ikke dumme, og man kan ikke bevise at
de står bag terror - og USA ejer verdens nyhedsformidling, så
Israel-modstandere har ikke en sag

Stormagtspolitik 1-0-1 er at kloge nationer er som DK og slikker røv
på USA.
Hvem vandt i 1945? Stalin fik kun sølv.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-04-06 12:54

> [...]
> rettet pekefingeren mot Israel. Konspirasjonsteorier som dette er
> alltid gode å ty til når man forsøker å bortforklare de grunnleggende

Tror ikke Israel ønsker et ustabilt Egypten.
Det er jo det terrorbomberne først og fremmest rammer: Stabiliteten i styret
i Egypten, som er et af de få arabiske lande Israel har nogenlunde dialog
med.

Derfor virker påstånden ugennemtænkt.

/FL

Fra : Thomas Tsigaridas

Dato : 03-05-06 15:41

Terje A. Bergesen wrote:

> [...]
> Libanon, Egypt og andre steder, hvordan Israel skulle fare ad med å
> arrestere dem som planlagte 1972 angrepet?

Hvis de følger internasjonal lov? Kreve utlevering eller i det minste
en rettsak. Hvis de ikke ønsker å følge internasjonal lov? Gjøre
som de gjorde med Mordechai Vanunu.

> [...]
> verden har hatt retardert kolossalt økonomisk, politisk, sosialt,
> kunnskapsmessig og på *alle* andre områder siden Muhammed sluttet å

Har du i det hele tatt peiling på hvordan f.eks. moderne europeisk
sivilrett ble etablert?

> [...]
> arbeidsledighet, nød, kunnskapsløshet og overtro vil nødvendigvis måtte
> hate alle som gjør det bedre enn dem på alle områder.

Hallo, er det noen hjemme? Hvis det var vestens påståtte
"overlegenhet" de angriper, hvorfor hater de da USA, og ikke Sverige?

Thomas

Fra : Terje A. Bergesen

Dato : 03-05-06 18:36

Thomas Tsigaridas wrote:

> Hvis de følger internasjonal lov? Kreve utlevering eller i det minste
> en rettsak.

Det kunne de gjøre. Problemet er at slikt ikke er spesiellt lett å få
til. Man kan i de fleste tilfeller ikke bevise hvem som står bak slik
planlegging av mange årsaker. Dette betyr ikke at man ikke vet det. Tror
du dem (med unntak av en dramatisk feiltakelse) som ble drept *ikke*
deltok i planleggingen av 1972 operasjonen?

Israel er i krig, og var enda mer i krig i 1972. Den operasjonen de
gjennomførte mot dem som planla anslaget mot OL leiren står der
*voldsom* respekt av.

> Har du i det hele tatt peiling på hvordan f.eks. moderne europeisk
> sivilrett ble etablert?

Ah, ja, den arabiske siviliasjon. OK, den arabiske verden har retardert
voldsomt de siste par hundre årene. Bedre?

> Hallo, er det noen hjemme? Hvis det var vestens påståtte
> "overlegenhet" de angriper, hvorfor hater de da USA, og ikke Sverige?

Fordi USA er den eneste reelle eksportør av vestlig "kultur" til noen
del av verden. USA er symbolet. Kulturimperialisme kaller man det ofte,
et helt meningsløst tåpelig begrept, men det er en annen sak.

--
Terje

Fra : Thomas Tsigaridas

Dato : 03-05-06 16:08

Terje A. Bergesen wrote:

> Har de? Ikke det jeg har sett. Muslimer får skylden for terror aksjoner
> de utfører, men jeg kan ikke se at de får skylden for så mye annet.

Nettopp - *muslimer* får skylden for terroraksjoner, ikke
enkeltindivider som handler på tvers av det en majoritet av muslimer
faktisk mener er akseptable handlinger. Derfor hevnes 3000 amerikanere
med hundretusenvis av muslimer, fordi det i vesten er blitt legitimt
med kollektiv straffeskyld overfor muslimer, når det mest rettferdige
hadde vært politietterforskning med påfølgende straffeprosess.
*Muslimer* utfører æresdrap, mens drap på koner og døtre i hvite
familer er "familietragedier". *Muslimer* hevdes å dominere
kriminalstatistikker, mens hvite kriminelle er sosiale utskudd.
Muslimer må oppleve hver jævla dag å få slengt i trynet at de er
tikkende bomber, potensielle terrorister og forbrytere. At du ikke ser
det, er så jævla behagelig, er det ikke?

> [...]
> *danske* tegnet Muhammed. De brant israelske og amerikanske flagg. Man
> proklamerte umiddelbart i arabiske medier at denne dansken nok var på

Og hvis du hadde fulgt med hadde du fått med deg at disse ikke gav
uttrykk for befolkningens generelle reaksjoner, selv om det så
spektakulært ut på tv.

> Neivel? Kan du nevne en annen minoritetsgruppe som har blitt henrettet
> så systematisk som jødene?

Homofile, sinnslidende, sigøynere, tatere, kjettere bare for å nevne
det som først faller meg inn. Men i motsetning til jødene som har
fått verdens sympati etter 2. verdenskrig, har f.eks. sigøynere og
tatere blitt trakassert, sterilisert og lobotmert langt inn i
etterkrigstiden.

> [...]
> og der var en stor arabisk befolkning der. Disse hadde levet i godt
> samvær i en årrekke, avbrutt av arabiske angrep på jøder fra 1936 og

Og de store innvandringene av jøder som kom fra 1880-årene og
fremover - hvorfor kom de dit?

> [...]
> rimelig løsning.
>
> Hvordan er dette et krav fra jødene om et landområde og "lebensraum"?

For det første hadde jødene ingen annen grunn til å innvandre til
Palestina enn å realisere en sionistisk stat, så der har du kravet om
et landområde. Det de kaller "sikkerhetstiltak", som involverer
okkupasjon og etablering av sikkerhetssoner, er tilegnelsen av
lebensraum.

Thomas

Fra : Espen Vestre

Dato : 03-05-06 16:18

> [...]

> tikkende bomber, potensielle terrorister og forbrytere. At du ikke ser
> det, er så jævla behagelig, er det ikke?

Terje bor i USA. Der har de riktignok en president som har startet en
helt forjævlig krig "mot terror" som bare skaper terror, men det betyr
ikke derfor at amerikanere flest er like fordomsfulle og kjappe i sine
konklusjoner som mange nordmenn (og i særdeleshet mange som deltar her
på news) begynner å bli mht. islam og muslimer.

--
(espen)

Fra : Terje A. Bergesen

Dato : 03-05-06 18:53

Thomas Tsigaridas wrote:

> Nettopp - *muslimer* får skylden for terroraksjoner, ikke
> enkeltindivider som handler på tvers av det en majoritet av muslimer
> faktisk mener er akseptable handlinger.

Og dette mener du virkelig? Der har vært en dramatisk nedgang i støtte
til terrorist organisasjoner i den muslimske verden de siste to årene.
Denne nedgangen skyldes mest sannsynlig at flere og flere muslimer i dag
får nyheter fra flere kanaler enn de statssanksjonerte. På tross av
denne kraftige nedgangen så har du fortsatt at

I Jordan støtter 60% av befolkningen bin Laden.
I Pakistan støtter 51% av befolkningen bin Laden.
I Jordan støtter 57% av befolkningen bruken av selvmordsbombere.

> Derfor hevnes 3000 amerikanere med hundretusenvis av muslimer,

Slike overdrivelser er bare barnslig Thomas. Hvorfor prøver du ikke
heller å være litt mer seriøs?

> *Muslimer* utfører æresdrap, mens drap på koner og døtre i hvite
> familer er "familietragedier".

Dersom du ikke ser forskjellen på instituasjonaliserte og sosialiserte
henrettelser og "normale" drap så er jeg ikke sikker på om det er håp
for deg. At personlige konflikter mellom en mann og en kone, eller andre
mer medisinske årsaker, kan føre til drap, det er så sin sak, men om en
far, hans brødre og fettre tar livet av en ung pike fordi hun kysset en
ung gutt så er det faktisk litt forskjell.

> *Muslimer* hevdes å dominere kriminalstatistikker,

Hvor?

> Muslimer må oppleve hver jævla dag å få slengt i trynet at de er
> tikkende bomber, potensielle terrorister og forbrytere. At du ikke ser
> det, er så jævla behagelig, er det ikke?

Jeg kan ikke se at muslimer får slike ting slengt i trynet hver dag, men
så bor jeg også i et land der innvandrere integreres langt bedre enn i
de innvandrerfiendlige landene i Europa som foretrekker at deres
muslimske befolkning holder seg i sine ghettoer.

> [...]
> fått verdens sympati etter 2. verdenskrig, har f.eks. sigøynere og
> tatere blitt trakassert, sterilisert og lobotmert langt inn i

Jeg er uenig i at de ble forfulgt like systematisk, men er enig i at
deres historie er tragisk i det ekstreme. Jeg har tidligere kommentert
de overgrep som ble begått, for eksempel, i Norge mot sigøynere og
tatere i alle fall fram til tidlig på 1980 tallet.

> Og de store innvandringene av jøder som kom fra 1880-årene og
> fremover - hvorfor kom de dit?

Primært fordi de ble forfulgt i Europa. Det er litt morsom at du krever
at jeg skal behandle arabere individuellt og ikke slenge den samme
merkelappen på all muslimer som jeg slenger på ekstremister. Når det
gjelder jøder så er du ikke villig til å gjøre det samme Thomas. Hvorfor
det?

Jævlig få mennesker er så forbannet opptatt av vidløftige ideer, de
aller, aller fleste er opptatt av å få ungene på skolen, kjøpe
dasspapir, finne seg en jobb, holde tritt med naboen sin bil osv. De
aller, aller fleste mennesker gir en god faen i politiske idealer.
Hvorfor tror du at dette ikke gjelder jøder? De aller, aller fleste
jødene som flyktet til Palestina gjorde det fordi de var forfulgt i
Europa. I denne perioden flyktet mange millioner jøder fra Europa, de
fleste til USA, noen til Palestina. Dette var de to mest naturlige
stedene for dem å flykte. Som med muslimene så var det maks 1% av disse
som var motivert av religiøs ekstremisme.

Dette var lovlige innvandrere Thomas, og det er tragisk at du ikke
ønsker å gi dem de samme rettigheter som du åpenbart gir alle andre.

> For det første hadde jødene ingen annen grunn til å innvandre til
> Palestina enn å realisere en sionistisk stat,

Dette er pisspreik Thomas. Millioner av jøder flyktet fra Europa, de var
forfulgt. Mener du at politisk, religiøs og sosial undertrykking *ikke*
er en grunn til å flytte?

Hva er det som gjør at du ikke ønsker å gi jøder den samme behandling
som du gir alle andre? Hvorfor er det du tror at *alle* jøder er
ekstremister når du insisterer på at ikke alle muslimer er det? To
standarder er faktisk ikke bedre enn en Thomas.

--
Terje

Fra : thomasgt@hotmail.com

Dato : 04-05-06 11:22

Terje A. Bergesen wrote:

> [...]
> denne kraftige nedgangen så har du fortsatt at
>
> I Jordan støtter 60% av befolkningen bin Laden.
> I Pakistan støtter 51% av befolkningen bin Laden.

I den grad slike tall er korrekte, er det kanskje fordi det er i Vesten
at bin Laden er synonymt med terrorisme, mens han i den arabiske verden
er en frontfigur for motstanden mot vestlig imperialisme?

> I Jordan støtter 57% av befolkningen bruken av selvmordsbombere.

Kanskje fordi selvmordsaksjoner oppfattes som legitimt i en
frigjøringskamp? Du er klar over at soldater i den israelske hæren
innvies ved Masada, med slagordet "Aldri mer Masada", og at Masada var
åstedet for en massiv selvmordsorgie blant jøder i antikken fordi de
valgte døden fremfor fremmed okkupasjon?

> Slike overdrivelser er bare barnslig Thomas. Hvorfor prøver du ikke
> heller å være litt mer seriøs?

Ah, stemmer - amerikanerne driver ikke "body count".

> [...]
> far, hans brødre og fettre tar livet av en ung pike fordi hun kysset en
> ung gutt så er det faktisk litt forskjell.

Hvorfor forskjell? Kvinner drepes og mishandles fordi de ikke oppfører
seg i henhold til autoritetenes forventninger. Kvinnedrap er ikke
"institusjonalisert" noe mer i islam enn andre steder - kroneksemplet
som benyttes for å illustrere islamske æresdrap, Fadime Sahindal, var
kristen.

> Hvor?

Overalt i den offentlige debatten. Kanskje det er anderledes i USA.

> [...]
> dasspapir, finne seg en jobb, holde tritt med naboen sin bil osv. De
> aller, aller fleste mennesker gir en god faen i politiske idealer.

Men så flyttet ikke de fleste jøder til Palestina, heller, men, som
du sier, til USA. En god del ble også igjen i Europa. Så jeg hevder
ikke at alle jøder er sionister, men at sionistiske jøder stort sett
flyttet til Palestina. En vesensforskjell fra å hevde at alle muslimer
er tikkende terrorbomber.

> [...]
>
> Dette var lovlige innvandrere Thomas, og det er tragisk at du ikke
> ønsker å gi dem de samme rettigheter som du åpenbart gir alle andre.

Jeg ønsker ikke å gi noen rett til å forbryte seg mot internasjonal
lov. Trodde det var rimelig klart nå.

Thomas

Fra : Terje A. Bergesen

Dato : 04-05-06 15:53

thomasgt@hotmail.com wrote:

> I den grad slike tall er korrekte, er det kanskje fordi det er i Vesten
> at bin Laden er synonymt med terrorisme, mens han i den arabiske verden
> er en frontfigur for motstanden mot vestlig imperialisme?

Problemet er at "motstanden mot vestlig kapitalisme" er synonymt med
terrorisme.

> Kanskje fordi selvmordsaksjoner oppfattes som legitimt i en
> frigjøringskamp?

Vel, jeg svarte på en påstand om at muslimer som sådan ikke støtter
terrorisme, de tallene jeg referer tilbakeviser denne påstanden. Selv
etter en sterk nedgang i støtte til terror så er det fortsatt helt
kurant å si at muslimer som sådan, med Indonesia som et veldig viktig
unntak, i stor grad støtter terrorisme.

Din påstand om at "en majoritet av muslimer" ikke aksepterer slike
handlinger strider mot de faktiske tall Thomas.

> Ah, stemmer - amerikanerne driver ikke "body count".

Vær litt seriøs er du snill. USA har ikke drept hundretusenvis av
muslimer, noe du vet. Overdrivelser som dette er rett og slett bare
barnslig. Ikke vær så forbannet barnslig.

> Hvorfor forskjell? Kvinner drepes og mishandles fordi de ikke oppfører
> seg i henhold til autoritetenes forventninger.

Korrekt, i de tradisjoner du snakker om, som faktisk ikke er spesiellt
muslimske, de daterer tilbake til før Islam i svært mange av disse
kulturene, så henrettes kvinner fordi "øvrigheten" mener at deres adferd
er uakseptabel. Dette er institusjonalisert gjennom tradisjoner etc. I
de fleste tilfeller av drap i vesten så er motivasjonen veldig
annerledes. Det er normalt enkeltindivider som enten har psykiske
problemer, eller som har en personlig konflikt med offeret.

> Kvinnedrap er ikke "institusjonalisert" noe mer i islam enn
> andre steder

Jeg er enig med deg her, dette er et kulturellt fenomen som går tilbake
lenger enn Islam. Faktisk så var, i veldig mange tilfeller, innføringen
av Islam det samme som kvinnefrigjøring. For 1000 år siden selvsagt.
Ting har endret seg litt siden dengang utenfor de muslimsk-dominerte
områder.

> Overalt i den offentlige debatten. Kanskje det er anderledes i USA.

Jeg har ikke sett at muslimer hevdes å dominere kriminalstatistikk i den
offentlige debatt i Norge, i USA er det definitivt ikke slik. Jeg ser at
unge menn fra en del land der Islam står sterkt hevdes å dominere slike
statistikker, men det er vel ikke spesiellt kontroversiellt, er det?

> [...]
> du sier, til USA. En god del ble også igjen i Europa. Så jeg hevder
> ikke at alle jøder er sionister, men at sionistiske jøder stort sett

Så, 2000 sionister (tall tatt ut av luften) flytter til Palestina sammen
med 400 000 som stort sett bare ønsker litt bedre vær. Hvorfor skal vi
på grunn av disse 2000 forskjellsbehandle jøder og arabere? Er ikke det
selve definisjonen på rasisme (det "utvidete rasisme begrep")?

> En vesensforskjell fra å hevde at alle muslimer er tikkende terrorbomber.

Er det noen som har sagt det?

> Jeg ønsker ikke å gi noen rett til å forbryte seg mot internasjonal
> lov. Trodde det var rimelig klart nå.

Sukk. De jøder som immigrerte til Palestina i perioden 1880 til 1939
brøt ingen internasjonale lover. Hvorfor ønsker du at vi skal
forskjellsbehandle disse jødene og de arabiske immigrantene som kom på
samme tid? Er du rasist?

--
Terje

Fra : Thomas Tsigaridas

Dato : 04-05-06 12:41

Terje A. Bergesen wrote:

> Det kunne de gjøre. Problemet er at slikt ikke er spesiellt lett å få
> til.

Nope - det enkleste er pistol. Eller de kunne gjort som de gjorde med
Vanunu - kidnappe de mistenkte og ta dem til Israel. Så mye for
humanismen.

> Israel er i krig, og var enda mer i krig i 1972. Den operasjonen de
> gjennomførte mot dem som planla anslaget mot OL leiren står der
> *voldsom* respekt av.

Hvem er de i såfall i krig mot, og har denne motparten rett til
motangrep? Som f.eks. å angripe Israels allierte?

> Ah, ja, den arabiske siviliasjon. OK, den arabiske verden har retardert
> voldsomt de siste par hundre årene. Bedre?

"Den arabiske verden" har forsynt vesten med ressurser i de årene.
Tilfeldig?

> Fordi USA er den eneste reelle eksportør av vestlig "kultur" til noen
> del av verden.

Dette er vissvass. Riktignok er mye amerikansk komedie stinkende
dårlig, men det er ikke kulturkritikk de såkalte ekstremistene
bedriver. Hvis Jordan hadde invadert USA, ødelagt sivile
installasjoner, innført flyforbud og bombet sivile mål med
klasebomber, spredt radiokativt materiale utover enorme områder,
støttet cubanske angrep med økonomisk og militær hjelp, fått verden
med på boikott og forårsaket massiv lidelse for amerikanere, hadde da
amerikanerne vært motstandere av Jordan fordi det var et "fritt og
åpent" samfunn?

Thomas

Fra : Terje A. Bergesen

Dato : 04-05-06 16:01

Thomas Tsigaridas wrote:

> Nope - det enkleste er pistol.

I krig? Nei, det enkleste er en bombe.

> Hvem er de i såfall i krig mot,

Mot dem som gjentatte ganger har angrepet dem. Du har lest *litt*
historie antar jeg? Hvordan tror du Tyskland ville sett ut i dag dersom
tyskerne hadde bombet de allierte okkupasjonsstyrkene dag ut og dag inn
fra 1945 og utover? Om tyske selvmordsbombere hadde sprengt seg selv i
London, Paris og Oslo? Tror du Tyskland hadde vært en europeisk stormakt
i dag eller tror du de fortsatt hadde vært okkupert og under
unntakstilstand?

> og har denne motparten rett til
> motangrep? Som f.eks. å angripe Israels allierte?

Siden dannelsen av staten Israel har to nasjoner, Israel og USA, betalt
hele regningen for den palestinske flyktningesituasjonen som ble skapt
av *de arabiske nasjoner*. Dem som skapte flyktningesituasjonen har
aldri løftet en eneste finger for å hjelpe flyktningene. Ikke en jævla
finger. Palestinerne i leirene spiser mat hver dag ene og alene fordi
USA og Israel, mest USA, betaler for det.

Gjørd dette USA til en av Israels allierte? OK, USA overfører store
summer til Israel også, men du visste at de overfører summer av omtrent
samme størrelse til Egypt også, ikke sant? USA bruker *mye* mer penger
på å avhjelpe problemer i den arabiske verden enn de bruker på Israel,
du visste det, ikke sant?

> "Den arabiske verden" har forsynt vesten med ressurser i de årene.
> Tilfeldig?

Ja, det er tilfeldig. Den arabiske verden retarderte lenge før den ble
en olje-stormakt. Det at de har olje betyr bare at vi ble oppmerksom på
dette, ikke at det oppsto.

Hvert år oversettes der flere bøker til spansk enn det har blitt
oversatt bøker til arabisk de siste 1000 årene.

> Dette er vissvass.

Eh, nei. I den vestlige verden står USA for produksjon av en svært stor
del av underholdning på TV og i kinosalen.

> Riktignok er mye amerikansk komedie stinkende
> dårlig, men det er ikke kulturkritikk de såkalte ekstremistene
> bedriver.

Nei, de motsetter seg "kulturimperialisme". De stritter mot de ideer som
forfektes i den "kultur" som importeres fra vesten.

Høne. Egg.

--
Terje