pengene bør følge skolebarnet - hvem skrev~
Fra : Wilstrup

Dato : 26-04-06 14:05

Der var et synspunkt om at pengene skal følge barnet fx ved skoleskift -
hvem var det her i gruppen, der gav udtryk for noget sådant? jeg har
desværre sved det ud.
--
Wilstrup

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 26-04-06 14:08

"Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message
> Der var et synspunkt om at pengene skal følge barnet fx ved skoleskift -
> hvem var det her i gruppen, der gav udtryk for noget sådant? jeg har
> desværre sved det ud.

Så vidt jeg husker var det din meningsløse partibror - Egon Stich.

Men han optrådte noget selvmodsigende i processen.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 27-04-06 10:20

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> "Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message
>
> Så vidt jeg husker var det din meningsløse partibror - Egon Stich.
>
> Men han optrådte noget selvmodsigende i processen.
>
> Thorkild

Gu gjorde jeg da ej..!
Optrådte selvmodsigende.
Der kan vel ikke være noget galt i, at have en uafklaret holdning, og være
på "på den ene og den anden side" stadiet?
Man kan jo faktisk argumenterer ganske fornuftigt for, om pengene skal følge
barnet 100% eller ej, når der tales om friskoler.

MVH
Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-04-06 04:43

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in message

> Gu gjorde jeg da ej..!
> Optrådte selvmodsigende.
> Der kan vel ikke være noget galt i, at have en uafklaret holdning, og være
> på "på den ene og den anden side" stadiet?

Hmm.

Thorkild

Fra : @

Dato : 26-04-06 18:35

On Wed, 26 Apr 2006 15:05:09 +0200, "Wilstrup" <nix@invalid.com>
wrote:

>Der var et synspunkt om at pengene skal følge barnet fx ved skoleskift -
>hvem var det her i gruppen, der gav udtryk for noget sådant? jeg har
>desværre sved det ud.

husker det ikke, men er absolut enig i synspunktet

ellers kan man ikke i fuldt alvor sige at man har frit skolevalg i
Danmark

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Wilstrup

Dato : 26-04-06 18:45

> husker det ikke, men er absolut enig i synspunktet
>
> ellers kan man ikke i fuldt alvor sige at man har frit skolevalg i
> Danmark

Jeg undersøgte den sag, selvom den ligger lidt uden for mit virke: det er
politisk-administrativt og det interesserer mig knapt så meget.

Svaret var overraskende at det hele tiden har været princippet - når en
skole starter får den pengen ud fra hvor mange børn der er indskrevet - så
hvis et barn vandrer til en fx privatskole, vil disse penge gå til
privatskolen og ikke til kommuneskolen.

Se, det var jeg egentlig godt klar over, nu det kommer frem, men jeg havde
ikke medtænkt dette i mine afvisninger. Jeg synes ikke at det er en god idé,
men sådan har det faktisk været i mange år, så jeg beklager hvis jeg har
været lidt for hurtig ude i denne sag.
--
Wilstrup

Fra : Egon Stich

Dato : 27-04-06 10:34

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
idé,
> men sådan har det faktisk været i mange år, så jeg beklager hvis jeg har

Det "politisk administrative" er jo ellers af temmelig stor interesse i
dette spørgsmål.
Det er jo netop ad denne vej, politikerne, med Hårder i spidsen, har fået
indsneget begrebet "taxameter".
Nævnte taxameter kan, og har, store skadelige virkninger på flere niveauer i
vort skolesystem.
Ideelt burde man jo finde, at en skole koster, hvad en skole nu engang
koster.
Fast beløb, beregnet efter det teoretiske elevgrundlag i kommunen.
Svingende bevillinger, efter aktuelt elevantal, virker ødelæggende på
skolers udvikling.
Efter min ringe mening.
Taxameteret har virkning påde på de fysiske forhold, og desværre i nogle
tilfælde også på behandlingen af eleverne.
En "mistet" elev = færre penge.
Færre penge = færre stillinger.
Det kan kræve sin mand, at stå imod her.

Oven i dette kommer så spørgsmålet, om en elev, der "konverterer" til en
privatskole, ikke burde have 100% af taxameteret med dig, eller som nu nøjes
med 85%, så vidt jeg husker.
Altså en besparelse for staten.

Men det hele bider sig en anelse i halen, og man forfalder til at måtte
sige:
På den ene side - På den anden side..

Kort sagt: Noget rod.

MVH