Ålborgbro:Hvis alle var som mig
Fra : Bo Warming

Dato : 25-04-06 16:16

"Hvis alle andre var som mig, så gik det nok til sidst/men ingen andre
er som mig, og det er meget trist", synger FolkOgRøvereIKardemommeBy
Tante Sofie - og jeg

Cement form hævet mange meter er da pjat.

Byg hængebroer som japanerne og kun det.

Landskabet skæmmes ikke af høje lodrette bærende hængestolper

Stål er billigt og superstærkt idag, - kulfibre og andet kan
yderligere gøre alt til TRÆK-spænding og trykspænding er for
dinosaurer.

Der er milevidt mellem konservatismens vanetænkere og fremskridtsfolk.

Vidals fobi mod telefonaflytningsovervågning er beslægtet med dumstolt
kommunalingeniør insisteren op overdimensioneringens oldschool
Men i Ålborg lever man af beton og har beton i hovedet, når man er
offentlig ansat og ikke privat.

Privat-ansættelse findes vel næsten ikke i DK - alle firmaer er
underleverandører til velfærdsondskab.

"Fact-checking is for sissies" Dave Letterman

Fra : kk

Dato : 25-04-06 16:39

> [...]
>
> Uanset hvor klog du måtte være, så ved du endnu ikke en dyt, om årsag
> eller art af sammenstyrtningen af den nævnte konstruktion over motorvejen

kk

Fra : Bo Warming

Dato : 25-04-06 17:30

"kk" <kru@nospammail.dk> wrote in message
> [...]

Helt tilfældigt så jeg slutning af TV-avis-indslag om
nordjyskbroskandalen
og mine fysik1delskurser og belæringer fra min kloge ingeniørfar
gør mig ikke formelt klog på dette emne
og det har jeg ikke påstået

Men brainstormingens IDEE er at vi er et teamwork, og sir jeg dit så
modsiger en dk.videnskab.klogeÅge med dat
og sammen er eller blir vi kloge

"Fact-checking is for sissies" Dave-e-e-e-e-e Lettermaaaann

Fra : Bo Warming

Dato : 25-04-06 19:24

"kk" <kru@nospammail.dk> wrote in message

Lige NU er sindene optaget af dramatikken. Selvfølgelig er landets
bedste forfolk for dumme til at sige noget om årsag.

Så de må vi glade amatører klare . Why not?

"Perfektionism bør staves paralysis" , sae Churchill

"Fact-checking is for sissies" Dave Letterman

Fra : Vidal

Dato : 25-04-06 20:05

Bo Warming wrote:

> Der er milevidt mellem konservatismens vanetænkere og fremskridtsfolk.

Ja, den håndfuld mennesker, der stadig dyrker
den glistrupske ideologi, lever i sagens natur
temmeligt spredt.

> Vidals fobi mod telefonaflytningsovervågning er beslægtet med dumstolt
> kommunalingeniør insisteren op overdimensioneringens oldschool

Telefonaflytningsovervågning?? Ikke hvis det foregår
regelret med dommerkendelse.

> Men i Ålborg lever man af beton og har beton i hovedet, når man er
> offentlig ansat og ikke privat.

> Privat-ansættelse findes vel næsten ikke i DK - alle firmaer er
> underleverandører til velfærdsondskab.

Er det faktisk rigtigt?

Du kunne jo for at afhjælpe det, ansætte nogen
til at reparere dit hus. Nånej, du lever jo også
af velfærdsondskabspenge.

> "Fact-checking is for sissies" Dave Letterman

Ja, hvad skal vi dog med facts, de ødelægger
bare diskussionen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Johnny Andersen

Dato : 25-04-06 21:25

> Byg hængebroer som japanerne og kun det.
>
> Landskabet skæmmes ikke af høje lodrette bærende hængestolper

Du er jo genial Bo.. Alle fornuftige ingeniører vil naturligvis bygge en
hængebro på 40 meter...

/Johnny

Fra : Bo Warming

Dato : 25-04-06 22:37

"Johnny Andersen" <netsat_99@yahoo.dk> wrote in message

> Du er jo genial Bo.. Alle fornuftige ingeniører vil naturligvis
> bygge en hængebro på 40 meter...

Som præciseret er jeg ikke fagmand.

Hængebro kan opføres hurtigere og sikrere og billigere end bro med
cementstøbning.

Det gælder vist også rørkonstruktion hvor et skelet af rør efterlades
uden beton imellem. Og vind kan ikke påvirke så meget, fordi
strukturen er luftig. Og man kan se om der er defekt fx pga rust - og
rust kan undgåes. Det er tosset æstetik at nogle fx
Ålborgcementproducenter synes at cementbroer er kønnest.

Ålborg Cementfabrikker tjener ikke noget på ren stålbrog, selvfølgelig

Stål er blevet enormt meget billigere og stærkere siden der opstod
tradition for betonbroer

Det fordyrer ikke en stålbro meget at lade rørene være i forskellig
farve - der må være kunstneriske muligheder for at den forskønner
naturen.

At en ulykke som den aktuelle kan ske, overhovedet, tyder på at
konceptet er tosset og forældet. Det vil de ansvarlge næppe indrømme
og de bliver næppe tvunget til at offentliggøre reel årsag, hvis den
findes. Vort land er jo ikke mindre korrupt end haleneger og
bananrepublik lande.

Fra : Johnny Andersen

Dato : 25-04-06 23:09

> Som præciseret er jeg ikke fagmand.

Nej.

> Hængebro kan opføres hurtigere og sikrere og billigere end bro med
> cementstøbning.

Du mener, at en hængebro på 40 meter kan opføres " hurtigere og sikrere og
billigere" end en konventionel bro? - utroligt at ingeniørerne i
vejdirektoratet ikke har tænkt på din "geniale" løsning.....

/Johnny

Fra : Thomas Krogh

Dato : 25-04-06 23:12

(...)

> Som præciseret er jeg ikke fagmand.
>
> Hængebro kan opføres hurtigere og sikrere og billigere end bro med
cementstøbning.

Er det rigtigt? Lad høre.

(...)
> [...]
> rust kan undgåes. Det er tosset æstetik at nogle fx
> Ålborgcementproducenter synes at cementbroer er kønnest.

Hvem gør det?

(...)
> Ålborg Cementfabrikker tjener ikke noget på ren stålbrog, selvfølgelig
>
> Stål er blevet enormt meget billigere og stærkere siden der opstod
> tradition for betonbroer

Det samme er beton. Så?

(...)
> [...]
> og de bliver næppe tvunget til at offentliggøre reel årsag, hvis den
> findes. Vort land er jo ikke mindre korrupt end haleneger og

Mon ikke du bare idler igen?

mvh

Thomas Krogh

Fra : Bo Warming

Dato : 26-04-06 00:29

"Thomas Krogh" <thomas_alfa@hotFJERNmail.com> wrote in message
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message

> Det samme er beton. Så?

Cementen i beton er ikke blevet forbedret eller billiggjort væsentligt
i halvtreds år, og den store omkostning er transport og støbning.

Rustfri stålrør er idag næsten så billige som gammeldags jern, og
lette at transportere og hurtige at samle. Broer kan bygges af
præfabrikerede elementer , meget hurtigt - har jeg set på Discovery,
men jeg håber at nogen her ved noget mere præcist og troværdigt. Måske
det især gælder i jungler, hvor det er genialt med
helikoptertransporterede stålelementer og bl.a. hængebroer hvis dårlge
fundament-forhold.

Der er enorm overskud af stål fra alle producenterne. Computerstyret
produktions-teknik har mangedoblet produktionen, og dårligere malm kan
bruges, og mere og mere malmforekomst findes.
Talrige af ulande, der importerede stål for få årtier siden, er idag
eksporterende., bl.a. hvor Japan har investeret.

Under 2. verdenskrig havde forspændt beton sin storhedstid og var et
moderigtigt vidunder og fordelagtigt. Idag kan lynopførte
letvægtsstrukturer opføres næsten som hæres ingeniører opførte
intermistiske broer - men med enorm styrke og holdbarhed.
Uanset hvordan ålborgenserne klumrede i det, tror jeg at konservativ
vanetænkning er en god syndebuk at interessere sig for.

Fra : Johnny Andersen

Dato : 26-04-06 00:35

<snip> en masse vrøvl.

Hvor quot fucker du?

Svar på spørgsmålet, som jeg har stillet dig.

/Johnny

Fra : Thomas Krogh

Dato : 26-04-06 18:50

(...)

> Cementen i beton er ikke blevet forbedret eller billiggjort væsentligt
> i halvtreds år, og den store omkostning er transport og støbning.

Og? Det besvarer jo ikke spørgsmålet.

Og du svarede heller ikke på da jeg bad om dokumentation for at "Hængebro
kan opføres hurtigere og sikrere og billigere end bro med cementstøbning."

Og du svarede heller ikke på da jeg bad om dokumentation for at "Det er
tosset æstetik at nogle fx Ålborgcementproducenter synes at cementbroer er
kønnest."

Løj du bare igen?

(...)
> [...]
> Talrige af ulande, der importerede stål for få årtier siden, er idag
> eksporterende., bl.a. hvor Japan har investeret.

Bla bla bla Japan bla bla bla bla værre-end-nazi bla bla bla Japan bla bla
bla...

Hvorfor går det altid galt for dig Bo?

mvh

Thomas Krogh

Fra : Bo Warming

Dato : 26-04-06 19:02

> [...]
> "Hængebro
> kan opføres hurtigere og sikrere og billigere end bro med

Som nævnt muliggør brug af stål
et elementbyggeri, hvor alt er parat fra et centralt produktioinssted,
og det fragtes til bygningsstedet og opføres lynhurtigt - fx en
hængebro

Der er ikke så mange tons at flytte når en hængebro bygges, som når
beton bruges. Helikoptere kan ofte klare transporten.

Opfindelsen forspændt jernbeton var ny og genial i starten af forrige
århundrede, men der er ikke sket nær så meget forbedring her, som der
er vedr ståltyper og elementbryggeri.

Fra : Thomas Krogh

Dato : 26-04-06 20:58

(...)

> Som nævnt muliggør brug af stål
> et elementbyggeri, hvor alt er parat fra et centralt produktioinssted,
> og det fragtes til bygningsstedet og opføres lynhurtigt - fx en
> hængebro

Det er ikke dokumentation for nogen af påstandene. Det er blot endnu en
påstand.

(...)
> [...]
>
> Opfindelsen forspændt jernbeton var ny og genial i starten af forrige
> århundrede, men der er ikke sket nær så meget forbedring her, som der

Betonelementbyggeri er ellers både udviklet og forfinet meget kraftigt de
sidste årtier. Turde man spørge om kilden til alle de skråsikre påstande?

mvh

Thomas Krogh

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-04-06 23:04

> [...]
> underleverandører til velfærdsondskab.
>
> "Fact-checking is for sissies" Dave Letterman

Jeps .. fact-checking is for sissies .. for ellers ville du nok vide at det
der er braset sammen ikke er en cementbro.

Det der er braset sammen, er en forskalling og stålarmering. Det jeg vil
gætte på er sket, er at armenringen ikke har været surret tilskrækkeligt
sammen. (bindes sammen med ståltråd og bukket armeringsjern)

Så det er knappest vanskeligt at kalde det en betonbro, da det da det skete
var flydende cement og intet beton.

Så prøv og være en tøsedreng næste gang og tjek fakta.

/FL

Fra : Bo Warming

Dato : 26-04-06 01:22

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote in message

> Jeps .. fact-checking is for sissies .. for ellers ville du nok vide
> at det der er braset sammen ikke er en cementbro.

JO. Den var ved at størkne.

> [...]
> det skete var flydende cement og intet beton.
>
> Så prøv og være en tøsedreng næste gang og tjek fakta.

Tøsedrengebrainstormere værdsætter at andre tjækker fakta - og det er
ikke nogen overraskelse at din assistance bekræfter mit sjusk, som
altså var inspireret og præget af gode gæt og berettigede
formodninger.

Havde tidssvarende teknologi været benyttet af dumme DK-stat var
uheldet aldrig sket

Den inkompetent udførte Nørresundby-konstruktion var på vej til at
blive en bro af beton, dvs cement skulle være tryk-bærende med
forspændte armeringsjern som et vægtmæssigt sekundært element, men
med overlegen trækstyrke -
- et element, der har fantastisk styrkepotential og som jeg tror burde
opprioriteres, og ofte bliver det, i de lande der er i forfront.

Det var IKKE et sciencefiction program i Discovery, der viste cement
brugt i snævre kanaler til at skabe tryk-modstandskraft i en
overvejende stålbro

Det er ikke kun hængebroer der nu , før og i fremtiden laves med meget
lidt ikke-metal - evt kun til vejbanens asfalt..

Danske broer har ofte været beskæftigelsesarbejder for jord og beton
branchen. Det er for dumt. Teknologi udvikler sig lynhurtigt.

Fjolserne der slog en arbejdskammerat ihjel idag, har nok været gjort
dumme af statsmonopolTV og kommuneskoleundervisning, helt som de
fleste af de hjemmehjælpere, som jeg udskifter og udskifter.(og måske
får jeg nu lov at ansætte en ven, som kommunen betaler - utroligt).

Jernbaner over moderne broer - bruger de træsveller og skærver under
skinnerne?

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 26-04-06 08:50

> Byg hængebroer som japanerne og kun det.
>
> Landskabet skæmmes ikke af høje lodrette bærende hængestolper

Desværre er mit kendskab til brobygning begrænset. Hvad hænger Japans
hængebroer i, og hvad er de bygget af?

Børge

Fra : Bo Warming

Dato : 26-04-06 18:21

"Boerge Rahbech Jensen" <asdf@asdf.asd> wrote in message

> Desværre er mit kendskab til brobygning begrænset. Hvad hænger
> Japans hængebroer i, og hvad er de bygget af?

STål

Den lodrette mast - kalder man den en "pylon"