Ny Spam avis i postkassen - er det lovligt
Fra : Octavius

Dato : 23-04-06 18:54

Der vil nu komme en landsdækkende avis som de vil smide i postkassen - hver
dag.

Jeg er ikke interesseret i den slags spam - og ønsker ikke at modtage den -
men hvorfor står jeg dårligere når det er en fysisk avis istedet for en net
avis ?

Hvis de mailer mig den samme avis, er det ulovlig spam som jeg kan anmelde,
men hvis de propper den i min postkasse kan jeg intet gøre.

Reklamer - der kan jeg bruge et nej tak skilt

Telefonbøger er jeg nødt til at bære til affaldscontaineren - hvorfor kan
man ikke sige nej tak til dem ???

Lokal aviser kan man åbenbart ikke nægte at modtage , fordi det er den måde
kommunen kan offentliggøre beskeder til borgerne (Til annoncørerne - Jeg
kyler lortet ud uden at læse det !!)

Men en landsdækkende avis kan da ikke være lovlig at omdele uden modtagernes
samtykke. Tænk på al den tid man spilder på at tage avisen ud af postkassen
og gå hen og smide den i nærmeste affaldskak !
(Til annoncørerne - den nye avis kyler jeg også ud !!)

Men hvorfor er der ikke ligeså stramme regler for "fysisk spam" som for
internet spam ?
Det medfører jo samme tidspild for en masse mennesker !

Med venlig hilsen
en annoncetræt mand

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-04-06 19:45

Det hedder nej tak til reklamer ...

Tror også at aviserne så ryger med i handlen ..

/FL

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-04-06 20:46

It happens that Frank Leegaard formulated :
> Det hedder nej tak til reklamer ...

> Tror også at aviserne så ryger med i handlen ..

Det gør de ikke nej, aviserne får du selvom du har Post Danmarks nej
tak til reklamer skilt.

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : Lars

Dato : 23-04-06 21:16

Henrik Stidsen skrev:

>It happens that Frank Leegaard formulated :

>Det gør de ikke nej, aviserne får du selvom du har Post Danmarks nej
>tak til reklamer skilt.

Nogen gange hjælper det at lave en aftale med avisbudet. Det virker
dog kun indtil der kommer en afløser eller et helt nyt bud.

--
/Lars

Fra : GB

Dato : 23-04-06 20:47

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote in

> Det hedder nej tak til reklamer ...

Sådan et skilt har jeg haft på døren i mange år.

> Tror også at aviserne så ryger med i handlen ..

Nej, men man kan henvende sig direkte til lokalaviserne og frabede sig
levering. Det kan man i det mindste med den såkaldte "Søndagsavisen".

Fra : Martin Bak

Dato : 23-04-06 22:54

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse
> Det hedder nej tak til reklamer ...

Ku´ de bare trykke deres reklamer på almindeligt brændbart avispapir, så
ville det såmænd være yderst velkomment. Jeg mangler altid noget at tænde op
med.
Jeg får kun een ugeavis, men jeg skal jo tænde op hver dag, så jeg vil se
frem til den nye service.
Alle de glittede reklamer siger jeg med fornøjelse nej tak til.

Martin

Fra : @

Dato : 24-04-06 15:37

On Sun, 23 Apr 2006 23:54:08 +0200, "Martin Bak"
<m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>ville det såmænd være yderst velkomment. Jeg mangler altid noget at tænde op

HØRT

alt det glittede papir i 5 farver duer ikke, og SVJV er de farver der
bruges ikke videre miljøvenlige

hvad med en ganske alvorlig miljøafgift på den slags forurening

Fra : Konrad

Dato : 24-04-06 15:48

"@" <1@invalid.net> wrote in message

> HØRT
>
> alt det glittede papir i 5 farver duer ikke, og SVJV er de farver der
> bruges ikke videre miljøvenlige
>
> hvad med en ganske alvorlig miljøafgift på den slags forurening

X i kalenderen. Vi er helt enige. Det første jeg satte op i min lejlighed,
inden jeg overhovedet flyttede nid, var et "reklame nej tak"-skilt. Jeg
havde gjort det alligevel, men var alligevel forbløffet over at 2 egetræer
kunne forvilde sig ind bag min brevsprække på 3 uger. Desværre kan vi næppe
få reklame helt forbudt, men en klækkelig afgift eller moms kan da være en
slags erstatning. En afgift på 25% ville reelt kunne finansiere en
afskaffelse af mellemskatten.

Fra : JS

Dato : 24-04-06 16:24

Konrad wrote:
> En afgift på 25% ville reelt kunne finansiere en afskaffelse af
> mellemskatten.

Det er et ret svært regnestykke. Hvad med de kr. der mistes ved at forbruget
mindskes?

Fra : Martin Bak

Dato : 25-04-06 07:30

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er et ret svært regnestykke. Hvad med de kr. der mistes ved at
> forbruget mindskes?

Forbruget mindskes da næppe mærkbart. Det er jo de samme penge de kæmper om.
De bliver såmænd nok brugt alligevel.
Jeg tvivler stærkt på, at reklamestrømmen i sig selv genererer noget særligt
større forbrug. Men de flytter muligvis nogle markedsandele.

Martin

Fra : Konrad

Dato : 25-04-06 15:34

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in message

> Forbruget mindskes da næppe mærkbart. Det er jo de samme penge de kæmper
om.
> De bliver såmænd nok brugt alligevel.

Det tror jeg også.

> Jeg tvivler stærkt på, at reklamestrømmen i sig selv genererer noget
særligt
> større forbrug. Men de flytter muligvis nogle markedsandele.

Det er jo deres primære funktion. En virksomhed bliver derudover mere værd,
alene hvis dens navn kan ses i medierne. En virksomhed der sælger 100 mio
enheder af X, bliver mere værd, hvis den sælger 100 mio enheder af X, og så
samtidig er synlig medie og gadebilledet - det genererer en højere kurs. Jeg
har også en ret kraftig (for ikke ar sige direkte erfaring med) formodning
om, at små virksomheder reklamerer for sig selv, simpelthen fordi
ejerkredsen godt kan lide at se sig selv på TV eller i avisen. Reklame har
imho mange årsager og bevæggrunde - men os der er ofrene burde vel et eller
andet sted modtage en slags kompensation. "Reklamefrit miljø" er en bedre
sag end "pornofrit miljø". Hvor kan man undgå at blive tæppebombet med
dumme reklamer i dagens Danmark?

Fra : Konrad

Dato : 25-04-06 15:28

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message

> Det er et ret svært regnestykke. Hvad med de kr. der mistes ved at
forbruget
> mindskes?

Jeg tror ikke en afgift vil reducere forbruget af reklamer. Jeg tror der vil
ske tre ting : 1: Produktudvikling og nye smarte måder at reklamere på 2:
Kvalitetsforbedring og øget ROI samt 3: Større reklamebudgetter (som de så
kan forsøge at tørre af på forbrugerne).

Fra : per christoffersen

Dato : 23-04-06 20:02

> [...]

> internet spam ?
> Det medfører jo samme tidspild for en masse mennesker !

Hvorfor lovene er som de er er jo strengt taget en politisk
vurdering/beslutning og derfor principielt uden for denne gruppes fundats.
Men hvis vi kan undlade at diskutere fornuften i belsutningen, men kun
baggrunden for den, så går det nok endda.

Der er indført særligt skrappe regler for elektroniske henvendelser ('spam')
fordi de, i modsætning til fysiske henvendelser, kan afsendes i massevis
uden særligt store udgifter for afsenderen. Til gengæld kan modtageren
påføres udgifter ved at skulle modtage dem.
Budgettet på årsplan for den nye landsdækkende avis er såvidt jeg husker på
adskillige hundrede millioner. Det begrænser jo omfanget i sig selv.

I øvrigt er det en del af de aftalte retningslinjer mellem
omdelingsdistributørerne og forbrugerombudsmanden at et nej tak til reklamer
også bør omfatte omdelte blade.

/Per

Fra : Dino

Dato : 23-04-06 21:02

Den 23-4 2006 skrev per christoffersen i dk.videnskab.jura:

> I øvrigt er det en del af de aftalte retningslinjer mellem
> omdelingsdistributørerne og forbrugerombudsmanden at et nej tak til
> reklamer også bør omfatte omdelte blade.

Alligevel får vi 4 forskellige "lokalaviser" + Søndags-Avisen

X-Posted to dk.forbruger,dk.politik,dk.videnskab.jura
FollowUp-To dk.videnskab.jura

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Hans

Dato : 23-04-06 21:08

> [...]
> dag.
>

> Telefonbøger er jeg nødt til at bære til affaldscontaineren - hvorfor kan

Har du prøvet? Jeg kunne sagtens sige 'nej'. Og det respekterer TDC.

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 23-04-06 21:53

> [...]
>
> Jeg er ikke interesseret i den slags spam - og ønsker ikke at modtage
> den - men hvorfor står jeg dårligere når det er en fysisk avis istedet for

hvad med at smide den i en postkasse med .... retur til afsender ......

--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : News Reader

Dato : 23-04-06 23:14

Octavius wrote:
> [...]
> Jeg er ikke interesseret i den slags spam -
> og ønsker ikke at modtage den - men
> hvorfor står jeg dårligere når det er en

Returnere aviserne og reklamerne til distributørfirmaet f.eks. en gang om
måneden. Hvis mange gør det så varer det ikke længe før man begynder at
respektere NEJ TAK skiltet på døren.

--
Min email adresse slettes om 22 timer
My email address will be deleted in 22 hours

Fra : Tony

Dato : 24-04-06 00:16

"Octavius" <octavius@usethisaadress.dk> skrev i en meddelelse
> Der vil nu komme en landsdækkende avis som de vil smide i postkassen -
> [...]

Ja, små problemer kan hurtigt vokse sig store, hvis ikke der bliver gjort
noget ved det i tide.

Et godt råd herfra :'' søg psykologhjælp''!!!

Tony

Fra : Too Old

Dato : 24-04-06 00:36

"Tony" <tonycarpediem@invalid.dk> wrote in

> "Octavius" <octavius@usethisaadress.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, små problemer kan hurtigt vokse sig store, hvis ikke der bliver
> gjort noget ved det i tide.
>
> Et godt råd herfra :'' søg psykologhjælp''!!!

Fjols!

Fra : Tony

Dato : 24-04-06 15:55

"Too Old" <@> skrev i en meddelelse
> "Tony" <tonycarpediem@invalid.dk> wrote in

> Fjols!

Tony!

Fra : PB

Dato : 24-04-06 07:24

"Tony" <tonycarpediem@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget ved det i tide.
>
> Et godt råd herfra :'' søg psykologhjælp''!!!

Ja det burde du vel gøre Tony.

Små problemer - spørg de danske virksomheder om spam er små problemer !

Men du er vel også typen der bare kyler de ting du ikke gider se af reklamer
og aviser på jorden, så er det andres problem at fjerne dem.

Fra : Tony

Dato : 24-04-06 16:01

"PB" <pber@kfms.kk> skrev i en meddelelse

> "Tony" <tonycarpediem@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det burde du vel gøre Tony.

Jeg har ikke de ''uoverskuelige'' problemer.

> Små problemer - spørg de danske virksomheder om spam er små problemer !

Her er der tale om en gratisavis i postkassen.

> Men du er vel også typen der bare kyler de ting du ikke gider se af
> reklamer og aviser på jorden, så er det andres problem at fjerne dem.

Heller ikke.

Tony

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-04-06 07:58

Octavius wrote:
> [...]
>
> Hvis de mailer mig den samme avis, er det ulovlig spam som jeg kan anmelde,
> men hvis de propper den i min postkasse kan jeg intet gøre.

Ikke nødvendigvis, medmindre de vil afsætte en vare eller ydelse.

Jeg døjer selv med uønsket post fra returtoner.dk, som gerne vil købe
printeraffald, de bliver ved med at maile mig ca hver 14 dag, selvom jeg
gentagne gange har frabedt mig det.
Ifølge forbrugerombudsmanden er det helt i orden at sende mails ud på
den måde, så længe de vil købe noget, men ikke sælge en vare.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : A38

Dato : 25-04-06 00:22

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> wrote in message

> [...]
> Ifølge forbrugerombudsmanden er det helt i orden at sende mails ud på den
> måde, så længe de vil købe noget, men ikke sælge en vare.

Så send dem reklamer, det må da være printeraffald.

Mvh A38