Nu mister vi formentlig vores skadestue.
Fra : JensenDenmark

Dato : 22-04-06 18:08

Med små børn og den stressede bemandning i fritidsordningerne har vi været
gæster en del gange på skadestuen i Frederikssund, når ungerne kommer til
skade. Det har altid været en tur med S-toget og bus. En gang imellem har vi
måttet gå ud til sygehuset fra stationen, da vi med rod i arbejderklassen
ikke har råd til den luksus at tage en taxi.

Nu skal vi med det oplæg, som er blevet præsenteret tage toget indtil
København og videre til Hillerød, hvor sygehuset heller ikke er placeret ved
siden af stationen.

Politikkerne gør det ikke nemt for os.

Med venlig hilsen
Jensen

Fra : Henri Gath

Dato : 22-04-06 18:22

"JensenDenmark" <jensen@center-validering.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu skal vi med det oplæg, som er blevet præsenteret tage toget indtil
> København og videre til Hillerød, hvor sygehuset heller ikke er placeret

Du har ret....det er en skandale! Men bruge alle pengene på muhammedanere
kan de......

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-04-06 18:24

JensenDenmark wrote:

> [...]
>
> Nu skal vi med det oplæg, som er blevet præsenteret tage toget indtil
> København og videre til Hillerød, hvor sygehuset heller ikke er

Brug egen læge eller lægevagt

Tag bussen til skadestuen og du sparer ca 1/2 time hver vej i transport tid

Alternativt så kan du abonnere på Falcks akut kørsel ca 600 om året - det
stiger nok i nær fremtid :(

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : JensenDenmark

Dato : 22-04-06 18:40

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Brug egen læge eller lægevagt

Vores lægehus har som regel lukket, når jeg bliver kaldt ned til børnehaven.
Lægehuset ligger i Stenløse, som er en naboby og ofte når de at lukke inden
at vi kommer derned.

Kun en eneste gang kom lægevagten ud til os. Alle de øvrige gange har vi
skulle tage toget til Frederikssund og bussen efter lang ventetid det sidste
stykke. Lægevagten bor idag på den anden side af gangen på Frederikssund
sygehus og den ene gang blev vi sendt over til skadestuen.

Hvis lægevagten finder ud af at vi skal videre til skadestuen, så er det
faktisk betydeligt sværre at komme fra Frederikssund til Hillerød og det er
ikke nemt fra Ølstykke i forvejen.

> Tag bussen til skadestuen og du sparer ca 1/2 time hver vej i transport
> tid

600S går fra en naboby. De øvrige busruter blev skåret ned for nogle år
siden, da metroen tog alle pengene, så det er med en syg unge på cyklen, når
vi skal over til bussen.

> Alternativt så kan du abonnere på Falcks akut kørsel ca 600 om året - det
> stiger nok i nær fremtid :(

Nu er jeg for ung til at opleve et velfærdssamfund (efterløn), når jeg
bliver gammel. Jeg har derfor meget andet at bruge pengene til (opsparing).
Og det hjælper ikke at glæde sig over at det går dårligere for andre
mennesker verden over. TV-avisens beretninger om jordskælv og andre
naturkatastrofer varmer kun et øjeblik.

Med venlig hilsen
Jensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-04-06 19:11

JensenDenmark wrote:

> 600S går fra en naboby.

I følge rejseplanen kører 600S fra Ølstykke direkte til Hillerød - ca 40 min
rejsetid

http://www.dsb.dk/Rejseplan/bin/query.exe/mn?L=vs_dsb&seqnr=1&ident=3e.01869465.1145729291&ml=m&OK#focus

> Nu er jeg for ung til at opleve et velfærdssamfund (efterløn), når jeg
> bliver gammel. Jeg har derfor meget andet at bruge pengene til

ca 50 kr om måneden?

- Peter

Fra : JensenDenmark

Dato : 22-04-06 19:34

> I følge rejseplanen kører 600S fra Ølstykke direkte til Hillerød - ca 40
> min rejsetid

Fra stationsbyen (Af de lokale kaldet Udlejre.) - ikke fra Ølstykke. Det er
en hel anden by, hvor rådhuset er placeret. De lokale her i byen kommer der
stort set aldrig. Når de skal handle, så cykler de til Stenløse.

> http://www.dsb.dk/Rejseplan/bin/query.exe/mn?L=vs_dsb&seqnr=1&ident=3e.01869465.1145729291&ml=m&OK#focus

> ca 50 kr om måneden?

Du siger at det nok stiger, nu hvor at firmaet skal køre langt. Ja, 50 kr.
er mange penge, når selve velfærdssamfundet er under afvikling.

Med venlig hilsen
Jensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-04-06 14:18

> Du siger at det nok stiger, nu hvor at firmaet skal køre langt. Ja,
> 50 kr. er mange penge, når selve velfærdssamfundet er under afvikling.

Ryger du?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : JensenDenmark

Dato : 23-04-06 14:58

> "JensenDenmark" <jensen@center-validering.dk> skrev i en meddelelse

> Ryger du?

Aldrig i livet.

Hele familien lider af en hjertesygdom og når sjældent at blive over 60, da
vi bor steder, hvor at man ikke er parate til betale for at overføre
patienter til de sygehuse, som har viden om sygdommen.

Alt over 45 år er bonus. Hvorfor skulle jeg udfodre skæbnen ekstraordinært
ved at ryge?

Med venlig hilsen
Jensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-04-06 15:09

> Hele familien lider af en hjertesygdom og når sjældent at blive over
> 60, da vi bor steder, hvor at man ikke er parate til betale for at
> overføre patienter til de sygehuse, som har viden om sygdommen.

Den må du forklare nærmere. Er hele familien blevet tvangsmæssigt placeret
rundt omkring i Danmark på steder, hvor I ikke kan blive overført til andre
sygehuse? Er det denne tvangsmæssige placering der gør, at I ikke bliver
over 60?

> Alt over 45 år er bonus. Hvorfor skulle jeg udfodre skæbnen
> ekstraordinært ved at ryge?

Min erfaring er bare, at mennesker, der klynker over en meget beskeden
merudgift på kr. 50 om måneden, typisk er rygere, der blot kunne undlade at
købe to pakker cigaretter om måneden for at finde pengene på budgettet, men
det gælder så ikke for dig.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : JensenDenmark

Dato : 23-04-06 19:50

> [...]
> rundt omkring i Danmark på steder, hvor I ikke kan blive overført til
> andre sygehuse? Er det denne tvangsmæssige placering der gør, at I ikke

Nej, vi har bare ikke haft mulighed for at få råd til at bosætte os nær et
hjertecenter. Det betyder at der ofte sidder en kejserlignede overlæge, som
er verdensmester i alle sygdomme på det lokale hospital, så amtet ikke får
en regning fra rigshospitalet.

En nær slægtning døde nyhedsaften. I september 2005 gennemgik han en intens
undersøgelse på Næstved sygehus. Alt var i orden på trods af en delvis
vellykket hjerteoperation for 10 år siden, som svang ham til at blive
førtidspensionist. (Det var kommunen selv som uden sværdslag indstillede
ham.). 2 juledag bliver han dårlig og da der kun er ferieafløsere på Næstved
sygehus, så ryger han med samme videre. Der åbner de op og finder defekte
hjerteklapper, forkalket hovedpulsåre og et alt for stor hjerte. Hele 3
ting, som de siger i reklamerne og det kunne de ikke få samlet og igang
igen, da de havde skilt det ad ud over bordet.

Da han var brændt fandt ovnmesteren iøvrigt noget metal, så nu ved lægen,
hvor hans vielsesring blev af under operationen.

Moralen er at Region Sjælland ikke får sit eget hjertecenter. Landet er så
rigelig dækket af to centre og det kræver at de nuværende amter og senere
regioner sætter en stopklods op i form af en overlæge, som bestemmer hvem
der er råd til at få opereret og hvem som der ikke er budget til.

Så bor man ikke i hjertecenteret egen opland, så er der lige et nåleøje, som
skal passeres hvis man får netop denne sygdom.

Med venlig hilsen
Jensen

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-04-06 03:00

"JensenDenmark" <jensen@center-validering.dk> wrote in message

> [...]
>
> Så bor man ikke i hjertecenteret egen opland, så er der lige et nåleøje,
> som skal passeres hvis man får netop denne sygdom.

Undskyld, men først argumenterer du for dårlig kvalitet i dit område, nu vil
man så fjerne hjertekompetencen og du skal så til Rigshospitalet, som du
tidligere mente Amtet ikke ville sende dig til.

Er du sikker på du har tænkt dit indlæg igennem, eller er du bare rød og
konsekvent imod alt hvad den borgerlige Regering gør ?

Thorkild

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 24-04-06 07:27

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Er du sikker på du har tænkt dit indlæg igennem, eller er du bare rød og
> konsekvent imod alt hvad den borgerlige Regering gør ?

Der er nogle ting, som skal klares akut og andre ikke. Operationen for 10 år
siden blev ikke vellykket og det blev opdaget for 10 år siden i forbindelse
med genoptræningen og kontroller på Rigshospitalet. Inden på rigshospitalet
skrev de at der var noget galt, men underskriveren var en almindelig læge og
da Næstved sygehus råder over en overlæge, så er det hans vilje, som blev
presset igennem og den lød på sommerferie til overlæge selv, hvorefter at
vedkommende vil se på sagen. Der gik nogle år og manden måtte stoppe med at
arbejde. Det har vi alle sammen som skatteborgere betalt for siden indtil
nytår.

Hvis man kommer ind med defekt hjerte, så kan de kun stabilsere patienten
uanset om sygehuset ligger 10 km væk eller 50 km væk. Skal det fixes, så
skal det ske på et sted, hvor de laver tonsvis af operationer. Her i landet
er der to steder, hvor man gør dette.

Men tiden, som det tager for at komme frem til det sted, hvor patienten skal
stabiliseres er ikke uden betydning. Kommer patienten ikke frem til et
sygehus i tide, så er skaderne måske så store at de to hjertecentre måske
ikke kan klare problemet.

Sekundært så oplevede jeg som sagt en ventetid på 1,5 time på Frederikssund
sygehus, da jeg var oppe med konens ben sidste gang. På Bispebjerg oplevede
min kones farfar en ventetid på 5 timer med store smerter og min kone sad
for en årrække tilbage derinde i 2 timer på grund af et stenslag i øjet fra
en forbipasserende bil.

Hvis man skal spare, så er der nogle stillinger, som skal væk. Det bliver
nok sådan at man blot sender personalet fra de skadestuer, som bliver
lukket, hjem og så fordobler køen på de skadestuer, som bliver tilbage.
Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-04-06 08:22

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message

> [...]
> nok sådan at man blot sender personalet fra de skadestuer, som bliver
> lukket, hjem og så fordobler køen på de skadestuer, som bliver tilbage.

Nu kan man jo efterhånden stabilisere en hjertepatient lige så godt i en
ambulance, som på det lokale sygehus. Men humlen er at flere vil gå tabt ved
at lægge turen omkring det lokale sygehus, frem for at køre direkte til et
kompetent hospital.

Og hvis du tror jeg er imponeret over det danske sygehusvæsen, så tro om
igen. Det er ineffektivt, dårligt uddannet generelt OG går du mine indlæg
igennem på nettet fra de seneste 15 år, vil du se jeg mener vi skal bruge
flere penge på sundhedsvæsnet.

Min kone er sygeplejerske, hvor mange skrækhistorier vil du have ?

Thorkild

Fra : Kim2000

Dato : 24-04-06 12:36

> [...]
> flere penge på sundhedsvæsnet.
>
> Min kone er sygeplejerske, hvor mange skrækhistorier vil du have ?

Nu er det ikke helt fair at udtale sig om noget man ved noget om, fx må en
lærer ikke udtale sig om skolesystemet uden at blive kaldt det ene og det
andet. Bare se det ny folkeskoleforlig, den eneste part der ikke blev hørt
var lærerforeningen, skal vi tage et forsigtigt gæt på at hverken
sygeplejsker eller læger bliver hørt i denne sammenhæng, tilgengæld skal man
nok lytte til økonomerne.

mvh
Kim

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 25-04-06 02:51

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> [...]
> var lærerforeningen, skal vi tage et forsigtigt gæt på at hverken
> sygeplejsker eller læger bliver hørt i denne sammenhæng, tilgengæld skal

Pointen er såmænd at der er mange skrækhistorier, at benytte en enkelt som
argument for at ændre hele strukturen, giver ikke mening.

Mvh,

Thorkild

Fra : Jesper

Dato : 24-04-06 15:18

> [...]

> patienter til de sygehuse, som har viden om sygdommen.
>
> Alt over 45 år er bonus. Hvorfor skulle jeg udfodre skæbnen ekstraordinært

Køb Lisbeth Nebelongs bøger "Råd til at leve" og "Sund økonomi" eller
lån dem på biblo, der er mange gode tips til at gøre hverdagen
billigere!

http://www.sundoekonomi.dk/
--
Jesper
The saw is family!

Fra : GB

Dato : 25-04-06 16:23

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) wrote in

> http://www.sundoekonomi.dk/

Godt link!

Fra : Jesper

Dato : 24-04-06 15:18

> [...]

> faktisk betydeligt sværre at komme fra Frederikssund til Hillerød og det er

Det må du jo tage med, når du bosætter dig på bøhlandet. Med de penge du
sparer iøvrigt ift hvis du boede i København, så har du jo nok råd til
en bil eller en taxatur i ny og næ.

> 600S går fra en naboby. De øvrige busruter blev skåret ned for nogle år
> siden, da metroen tog alle pengene, så det er med en syg unge på cyklen, når
> vi skal over til bussen.

Taxaerne kører altså hele tiden og overalt.

> [...]
> Og det hjælper ikke at glæde sig over at det går dårligere for andre
> mennesker verden over. TV-avisens beretninger om jordskælv og andre

Jamen, det er da godt du sparer op til alderdommen!
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Kim2000

Dato : 22-04-06 18:59

> [...]
>
> Nu skal vi med det oplæg, som er blevet præsenteret tage toget indtil
> København og videre til Hillerød, hvor sygehuset heller ikke er placeret

Er det tilladt at grine højlydt over københavnernes "enorme" problemer.
Heroppe nordpå i Jylland er der 25 km til nærmeste skadestue og ingen
offentlige transportmidler efter kl 15. Jeg kan godt se det kan være hårdt
at skulle bevæge sig hele vejen til s-toget, hvor man måske endda skal vente
i både 2 og 3 minutter på toget, derefter skal man måske endda stige ind i
en bus. Uhadada det lyder hårdt, det gør indlægget her også, men det er nu
ment som en spøg. For uanset om man har 25 km eller 5 km til skadestuen, så
kan det føles langt når skaden er i fuld gang. Heroppe taler man i ramme
alvor om at det må være nok med en skadestue i Thisted og i Ålborg, os der
så bor midt imellem vil så have valget mellem 60 km eller 55 km, man må håbe
det ikke er alt for alvorligt.

mvh
Kim

Fra : Henri Gath

Dato : 22-04-06 19:10

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og i Ålborg, os der så bor midt imellem vil så have valget mellem 60 km
> eller 55 km, man må håbe det ikke er alt for alvorligt.

Her, hvor jeg bor, har vi en times togrejse til nærmeste skadestue. Det er
kraftedme en skandale. Alle de forpulede muslimer suger pengene ud af
statskassen!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-04-06 19:14

Kim2000 wrote:

> os der så bor midt imellem vil så have valget mellem 60 km eller 55
> km, man må håbe det ikke er alt for alvorligt.
Hvis der er alvorligt så må man håbe at de har fået installeret
tilstrækkeligt med redningshelikoptere

Var der ikke noget med at antallet af redningshelikoptere blev reduceret for
noge år siden?

Jeg spekulerer på hvad nye/flere mere avancerede ambulancer + lægeambulancer
+ redningshelikoptere koster kontra det der spares ved at nedlægge
skadestuerne

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 23-04-06 20:30

Peter Lykkegaard skrev i meddelelsen
<444a7266$0$123$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
lægeambulancer
>+ redningshelikoptere koster kontra det der spares ved at nedlægge

Det er ikke kun et spøgsmål om penge; men også om adgang til kvalificeret
personale plus
det forhold at folk er blevet mere pylrede og misbruger skadestuerne til
ting som det er meningen
lægevagten eller egen læge skal tage sig af.

Hvad foretrækker du - en skadestue med toptrænet kompetent personale som kan
gøre
det ypperste for at redde dit liv hvis du virkeligt har brug for det eller
et sted hvor du kan
henvende dig når lille bimmer er fladet og har slået hul på knæet og bare
lige vil være
sikker på der ikke er noget slemt ved det ?

Som systemet er nu har du den lille lokale skadestue hvor personalet bruger
masser af tid på
at pille næse da der ikke kommer så mange folk som egentligt fejler noget.
Kommer du så slemt
til skade og bliver kørt i ambulance hertil vil de ofte kun kunne
stabilisere dig før du føres videre
til et hospital med alle nødvændige specialer.

Med lægehelikopter kommer den "lille" skadestue ud til ulykkesstedet, hvor
du allerede her
bliver stabiliseret og så fløjet direkte til det store traumecenter med alle
faciltiter og specialer,
således at du hurtigere kommer under kyndig behandling.

Men det kan da godt være du værdsætter det lokale og "trygge" mere end
hurtig kompetent
behandling - eksempelvis synes alle de kvinder som fik deres bryst
unødvændigt fjernet på
det lille hyggelige lokale sygehus "sikkert" at det var det hele værd.

Iøvrigt har redningshelikoptere ikke noget med det her at gøre -
redningshelikoptere er nogen
store bæste som primært bruges til at redde folk i havsnød.
Lægehelikoptere er mindre helikoptere som kan lande overalt og som bruges
som flyvende
ambulancer med læge og anestæcisygeplejerske.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-04-06 20:53

Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> det forhold at folk er blevet mere pylrede og misbruger skadestuerne
> til ting som det er meningen
> lægevagten eller egen læge skal tage sig af.

Som en brækket arm, et knæled der er slået af led eller en læderet
tommelfinger med seneskader?

> Hvad foretrækker du - en skadestue med toptrænet kompetent personale

Da jeg var knægt kunne skadestuen snildt tage sig af ovenstående
Det er blevet lidt udvandet med årene pga utallige nedskæringer

Nå pyt vi skal alligevel til den nærmeste større by for at få ordnet den
ambulante behandling
Så kan man da få en fridag på den konto

> Med lægehelikopter kommer den "lille" skadestue ud til ulykkesstedet,
> hvor du allerede her bliver stabiliseret og så fløjet direkte til det
> store traumecenter
> med alle faciltiter og specialer,

Hmm gad vide hvad man vil gøre hvis der sker en alvorlig arbejdsulykke med
flere tilskadekommende
Har man materiel nok til at transportere de tilskadekomne over større
afstande?

> Lægehelikoptere er mindre helikoptere som kan lande overalt og som
> bruges som flyvende
> ambulancer med læge og anestæcisygeplejerske.

Som så ikke kan bruges som redningshelikoptere
Men prisen er sikkert ikke meget mindre

Tror du selv på at lægehelikopterne bliver en realitet?
Hvad mon det koster at have sådan en ting stående standby med passende
jordpesonal, besætning, læge etc der forhåbentligt bare skal sidde og pille
næse?

- Peter

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 23-04-06 22:08

Peter Lykkegaard skrev i meddelelsen
<444bdb3b$0$158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Som en brækket arm, et knæled der er slået af led eller en læderet
>tommelfinger med seneskader?

Hold nu op med det pis - det ovenstående er klart IKKE ting som lægevagt
eller egen læge skal tage sig af.
Åbne skadestuer (skadestuer hvor man kan vade direkte ind fra gaden) opsøges
notorisk af masser af folk som bare synes det er mere bekvemt lige at smutte
forbi skadestuen end at gå til vagtlægen eller konsultere egen læge næste
dag.
Typisk folk der intet fejler eller pronlemløst kunne beghandle sif selv; men
bare
lige vil have det bekræftet - så kan ham med den brækkede arm få lov at stå
kø i en times tid ekstra medens alle de raske foran i køen kan
kategoriseres.
Derfor vælger man mange steder at lave visterede skadestuer - dvs.
skadestuer
man skal henvises til.

Jeg synes helt ærligt det er noget pis at du vil have det til at lyde som om
jeg vil have man skal afvise behandlingskrævende personer blot fordi jeg
ønsker
et system som sikrer optimale resourcer til dem som virkeligt har brug for
dem
- dvs. dem som vil dø eller blive invaliderede uden hurtig behandling.

>Da jeg var knægt kunne skadestuen snildt tage sig af ovenstående
>Det er blevet lidt udvandet med årene pga utallige nedskæringer

Hvilken nedskæring ? - vi bruger stadigt flere og flere penge på
sundhedsvæsnet,
så hvad er det for nogen nedskæringer du taler om ?

>Nå pyt vi skal alligevel til den nærmeste større by for at få ordnet den
>ambulante behandling
>Så kan man da få en fridag på den konto

Øh - hvad har det lige med skadestuer at gøre ?

>Hmm gad vide hvad man vil gøre hvis der sker en alvorlig arbejdsulykke med
>flere tilskadekommende
>Har man materiel nok til at transportere de tilskadekomne over større
>afstande?

Uanset hvor stort et beredskab man indretter kan der komme katastrofer
- dvs situationer som systemet ikke kan klare.

Hvis der i dag sker store ulykker med mange tilskadekomne vil man sende
personale fra hospitalet ud til ulykkesstedet med biler, hvor de så på
ulykkesstedet vil sortere de tilskadekomne i tre grupper - dem som overlever
uanset om de får behandling her og nu, dem som er døde eller dør uanset om
man behandler dem nu og her og så dem som overlever hvis de får behandling
her
og nu. Den sidste gruppe vil så blive stabiliserede og sendt til hospitalet
med ambulance
så hurtigt som muligt, hvorefter man vil tage sig af den første gruppe som
kan behandles på
stedet eller sendes på hospitalet efter behov.

Lægehelikopteren vil her betyde at den første læge vil kunne være MEGET
hurtigere
på stedet og et par af de tilskadekomne vil kunne transporteres til hospital
hurtigere.
Dette vil så kunne få indflydelse på om man bliver lagt over til de døende
eller om man
er en af dem som man vil forsøge at redde.

>Som så ikke kan bruges som redningshelikoptere
>Men prisen er sikkert ikke meget mindre

Man vil kunne anvende civile helikoptere, som ikke har behov for beskyttelse
mod missiler,
radar og termiske kameraer til eftersøgning til søs osv. og så er en lille
helikopter også
billigere end en stor.

>Tror du selv på at lægehelikopterne bliver en realitet?

Alt andet vil være tåbeligt; men der kan selvfølgeligt gå politik i det, så
man hellere
vil kaste resourcerne efter "tryghed" i lokalområdet hvor der i dag
tilfældigvis ligger en
skadestue som ellers skal nedlægges i dag. Guderne må vide hvad DF kan
finde på af krav om den slags.

>Hvad mon det koster at have sådan en ting stående standby med passende
>jordpesonal, besætning, læge etc der forhåbentligt bare skal sidde og pille
>næse?

I vores nabolande har man valgt at anvende lægehelikoptere og er mig bekendt
særdeles
glade for dem - og så taler vi mig bekendt kun om 1 på Fyn, 3 i Jylland og 2
på Sjælland som
skulle være nok til at dække behovet.

Og så igen ideen med at nedlægge de små skadestuer er ikke at spare penge;
men at
forbedre kvaliteten af vores traumebehandling her landet - en process som
man eksempelvis
i Tyskland har gennemført for årtier siden.

Hvad vil du have - behandling i dit nærområde eller den bedst mulige
behandling som
kan fås for de tilgængelige ressourcer ?

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-04-06 23:23

Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> Hold nu op med det pis - det ovenstående er klart IKKE ting som
> lægevagt eller egen læge skal tage sig af.

Nej vel - så alternativet er jo at tage en taxa til nabobyen + evt en hjem
igen ca 500 kr ved kasse 1
Eller lægge beslag på een af de få ambulancer der findes i området

Nå men det kommer da Falck og lign tjenester til gode om ikke andet

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-04-06 23:44

Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> Hvilken nedskæring ? - vi bruger stadigt flere og flere penge på
> sundhedsvæsnet,

Og får mindre og mindre for de penge der spenderes

> så hvad er det for nogen nedskæringer du taler om ?

Tilbage i '78 havde jeg en lille vintersportsulykke og blev indlagt på
Frederiksværk Sygehus (intensiv afd)
Jeg fik en en fin og professionel behandling, der var tid til snak med læger
og sygeplejersker

Senere blev jeg overført til Hvidovre Hospital i sengeambulance (og i
snestorm)
Det lykkedes HH at smide røntgenbilleder + journal væk og afd kunne ikke
finde ud af ret mange ting (de vidste ikke hvad de skulle stille op med mig
pga den manglende journal)

Ikke særligt spændende for en "knægt" på 17 år
Så meget for det store fine nye hospital kontra landsbysygehuset

Jeg husker stadig med fryd på den mad der blev serveret dengang på FS (jeg
fik dog kun suppe)
Og jeg husker med skræk den mad der blev serveret for min kone da hun fødte
vores to børn for snart 14-15 år siden

- Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-04-06 03:15

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message

> Og får mindre og mindre for de penge der spenderes

Indrømmet, der er et stort rationaliseringspotentiale, men vil du ikke mene
kvaliteten er steget under den borgerlige regering ? Der er trods alt netop
rettet fokus på ventelister og effekten er ikke udeblevet.

Hvad angår hjerte- og kræftbehnadling, så viser mortaliteten også et fald.

> Jeg husker stadig med fryd på den mad der blev serveret dengang på FS (jeg
> fik dog kun suppe)

Man kan ikke forsvare at bevare de små hospitaler, hvis man vil højne
kvaliteten. Hvis det er gået din næse forbi, så er det blevet et langt mere
mobilt samfund vi lever i, det er altså ingen katastrofe at skulle rejse
lidt længere for at opnå en kvalitetsgevinst. Desuden er der også sket en
forbedring af Falck folkenes uddannelse, de er i dag paramedics der gør
langt mere på stedet i form af stabilisering af patienter.

Men bliv du bare i suppedasen.

Thorkild

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 26-04-06 22:07

Peter Lykkegaard skrev i meddelelsen
<444c031c$0$161$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Og får mindre og mindre for de penge der spenderes

nonsens - der er da flere og flere sygdomme som bliver behandlet og
masser af sygdomme hvor behandlingen bliver bedre og bedre.

Der er selvfølgeligt altid ting man godt kunne tænke sig; men som man
ikke kan få da ressourcerne er begrænsede og man må prioritere.

At man bruger 1000 kr på noget og derfor vælger ikke at bruge 100 kr
på noget andet er IKKE en nedskæring - heller ikke hvis man tidligere
valgte at bruge de 100 kr på det andet.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : JensenDenmark

Dato : 23-04-06 21:35

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> masser af tid på
> at pille næse da der ikke kommer så mange folk som egentligt fejler noget.

Pille næse - ventetiden er 1,5 time og der har godt nok været kø de 5-6
gange, jeg har besøgt Frederikssund.

Mvh

Jensen

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 23-04-06 22:43

JensenDenmark skrev i meddelelsen
<444be498$0$161$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse

>Pille næse - ventetiden er 1,5 time og der har godt nok været kø de 5-6
>gange, jeg har besøgt Frederikssund.

Nu er der jo store geografiske forskelle - og forskelle afhængigt af
tidspunktet
på døgnet.

Jeg har bla. været til et arrangement hvor en person brækkede en finger i
Odense.
Han fik at vide på skadestuen på OUH at ventetiden var 3 timer, hvilket han
ikke gad
vente på, så han kørte hjem til Esbjerg, hvor han så kom til uden at skulle
vente.

Jeg har også talt med en læge som arbejde på en visiteret skadestue og han
sagde direkte
at det fornødne personale for at opretholde en skadestue ikke var særligt
godt udnyttet
- dvs de kunne have håndteret betydeligt flere tilskadekomne end de fik. Og
skadestuen skulle
være i området (Jylland). Og så er det statistisk klart at folk i
Nordsjælland (Københavnsområdet)
(mis)bruger skadestuen betydeligt mere eksempelvis Vestjyder som generelt
skal have det
værre før de tager på skadestuen; men som jo stadig skal have en skadestue
inden for rimelig
afstand - at en person fra Frederikssund ikke skulle kunne tage til Roskilde
eller Hillerød
har jeg godt nok ikke den helt store forståelse for.

De 6 gange du var på skadestuen fejlede du da virkeligt noget der krævede
behandling ?

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-04-06 23:18

Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> at en person fra Frederikssund ikke skulle kunne tage til
> Roskilde eller Hillerød
> har jeg godt nok ikke den helt store forståelse for.

Her forudsætter du at man har bil eller kender nogen der har bil

- Peter

Fra : Egon Stich

Dato : 24-04-06 10:09

> Her forudsætter du at man har bil eller kender nogen der har bil
>
> - Peter

Jamen det er jo det sædvanlige.
Overklassedyrene, især de unge af dem, glemmer at ikke alle har samme
faciliteter som de selv.
En gammel dame med rollator, som har svært nok ved blot at foretaage de
daglige indkøb, kan uden besvær finde frem til et behandlingsstad mere end
60 km væk?

Standardsvaret fra tåberne vil så nok være:
"Så kan man blot flytte til storbyen"---
Og derved vil idiotien og dumheden være belyst.

MVH
Egon

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 24-04-06 11:15

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> En gammel dame med rollator, som har svært nok ved blot at foretaage de
> daglige indkøb, kan uden besvær finde frem til et behandlingsstad mere end
> 60 km væk?

Det går da helt fint i Jylland...

Fra : Egon Stich

Dato : 24-04-06 19:56

"Boerge Rahbech Jensen" <asdf@asdf.asd> skrev i en meddelelse

> "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det går da helt fint i Jylland...

Der er jo også god plads til rollatorerne på motorvejene

Nå, spøg til side.
At du her nævner din gamle mor, som du åbenbart kører for, dur jo ikke som
almengyldigt argument.

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 25-04-06 02:54

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in message

> Nå, spøg til side.

Nej Egon, jeg synes du skal fortsætte med at skrive her i gruppen. Dine
indlæg er generelt så langt ude de kun skabe moro blandt læserne.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 25-04-06 13:07

> Nej Egon, jeg synes du skal fortsætte med at skrive her i gruppen. Dine
> indlæg er generelt så langt ude de kun skabe moro blandt læserne.
>
> Thorkild

Jeg håber på, med tiden, at blive så god, at der fremkommer frivillige
økonomiske bidrag

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-04-06 07:49

> [...]
> meddelelse

> Jeg håber på, med tiden, at blive så god, at der fremkommer frivillige

Så skal du nok tage noget usselt tøj på og stille ned på strøget med en hat.
Find et stykke pap og skriv "støt en galning".

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 27-04-06 10:49

> [...]
hat.
> Find et stykke pap og skriv "støt en galning".

Det kunne du lide, hvad?
Men det var nu ikke dig, jeg mente skulle støttes.

Egon

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 24-04-06 07:38

> [...]
> har jeg godt nok ikke den helt store forståelse for.
>
> De 6 gange du var på skadestuen fejlede du da virkeligt noget der krævede

Jeg kan huske de sidste 3 skader, som er sket i år.

Skade på hornhinden på grund af vild leg på skolen (Nogle af børnene deroppe
er på beroligende piler og hvis de glemmer at tage deres medicin, så ryger
møblerne igennem lokalet og datteren blev ramt af en stol, men det er en
folkeskole, så det er en del af gamet.)
Forstrækning af ledbånd og forstuvning af fod under bad
Pædagogerne krævede kontrol af evt. hjernerystelse på grund af fald i
børnehaven.

Det var ikke noget, som jeg kunne klare med min forbindningskasse derhjemme.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-04-06 08:26

> [...]
> børnehaven.
>
> Det var ikke noget, som jeg kunne klare med min forbindningskasse

Hvis vi nu nedlægger nogle skadestuer, gør lægehusene bedre (i USA har de
røntgen udstyr mm.), tror du så ikke det er bedst at udnytte natpersonalet
på store centre og mindske ventetiden ? Man kan jo krydse Danmark to gange
med de ventetider du nævner.

Thorkild

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-04-06 08:44

Thorkild Poulsen wrote:

> Hvis vi nu nedlægger nogle skadestuer, gør lægehusene bedre (i USA
> har de røntgen udstyr mm.),

Du mener lader lægehusene behandle småskader som ukomplicerede brud,
ledskader, mindre snitsår etc
Det løder da som en ikke helt ringe ide :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 26-04-06 21:56

Carsten Overgaard skrev i meddelelsen
> [...]

>folkeskole, så det er en del af gamet.)

>Forstrækning af ledbånd og forstuvning af fod under bad

Var det virkeligt akut behandlingskrævende ?

>Pædagogerne krævede kontrol af evt. hjernerystelse på grund af fald i
>børnehaven.
Hvorfor ? - var der nogen indikationer for hjernerystelse eller var det
bare sådan lige for en sikkerheds skyld, så man ikke kunne beskylde
pædagogerne for ikke at gøre deres bedste for barnets sikkerhed ?

>Det var ikke noget, som jeg kunne klare med min forbindningskasse
derhjemme.
Var det noget som vagtlægen eller egen læge ikke kunne klare ?

Umiddelbart kunne det godt se ud som om det første er berettiget, det andet
ser ud
til at burde være kunnet klaret af egen læge of den tredje har jeg kraftig
mistænkt
for at være aldeles unødvændig - hvis pædagogerne mente der var akut skade

barnet var det så ikke deres pligt at skaffe øjeblikkelig lægehjælp til
barnet ?
Hvis man tager på skadestuen hver gang et barn slår hovedet kan man jo ikke
bestille
andet.

Det kan selvfølgeligt sagtens være jeg tager fejl da jeg jo reelt ikke
kender ret
meget til situationerne; men det er min mistanke.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 27-04-06 06:53

> Hvorfor ? - var der nogen indikationer for hjernerystelse eller var det
> bare sådan lige for en sikkerheds skyld, så man ikke kunne beskylde
> pædagogerne for ikke at gøre deres bedste for barnets sikkerhed ?

Er en mistanke om hjernerystelse egentlig ikke nok til at tilkalde en
ambulance?

Børge

Fra : GB

Dato : 27-04-06 15:09

"Boerge Rahbech Jensen" <asdf@asdf.asd> wrote in news:44505c31$0$148
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Er en mistanke om hjernerystelse egentlig ikke nok til at tilkalde en
> ambulance?

Nej. Det er det derimod, hvis man kan se, at patienten er ved at gå i
chok (man har selvfølgelig taget et kursus i udvidet førstehjælp,
ikke???).

Og så alligevel, men det kan komme an på en vurdering. Hvis patienten er
klar i hovedet og trækker vejret normalt, og der ikke er alvorlige
blødninger, skal man selv tage på skadestuen. Der beholder de muligvis
patienten i observation natten over.

Hvis patienten derimod er uklar, vejrtrækningen er påvirket og patienten
bløder, ville jeg nok ringe 112 i en hulens fart, gøre rede for
situationen og rekvirere en kørsel 2.

Hvis patienten er bevidstløs og ikke trækker vejret, vil jeg ringe 112 og
melde respirationsinsufficiens og rekvirere en kørsel 1 (blå blink, horn)
og gå i gang med livreddende førstehjælp, indtil ambulancen ankommer.

Fra : Egon Stich

Dato : 23-04-06 09:59

> [...]
> så bor midt imellem vil så have valget mellem 60 km eller 55 km, man må

Tjah - herfra er det 65 km-

Men så så man jo i aftes på TV det ultimativt dumme svin af en DJØFer, der
udtalte, at der jo nok ville dø nogle stykker på vejene, men at der var "god
økonomi" i dette regulært sindssyge forslag.
Man må da håbe, at han selv ender som offer for en blodprop bag i en
ambulance, med laaang vej til hospitalet.

MVH
Egon

Fra : Kim2000

Dato : 23-04-06 15:12

> [...]
> Man må da håbe, at han selv ender som offer for en blodprop bag i en
> ambulance, med laaang vej til hospitalet.

Niks de bor jo i byerne. Vi husker jo nok den fremragende ide man har lavet
i Sønderjylland, hvor østkysten har hospitaler og skadestuer plasteret til,
mens vestkysten har Esbjerg og det er så det. Gæt hvor politikerne bor....

mvh
Kim

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-04-06 03:22

> [...]

Du mener altså de lige finder en læge på det lokale sygehus der foretager en
ballonudvidelse ?

Thorkild

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-04-06 02:46

> [...]
>
> Nu skal vi med det oplæg, som er blevet præsenteret tage toget indtil
> København og videre til Hillerød, hvor sygehuset heller ikke er placeret

Hvor er det dog en klar tone der er over din jammerviolin. Måske vi senere
kan få råd til skattelettelser, der sætter jer i stand til at få øget
velstand - og en bil. Så får du adgang til højere kvalitet i behandling og
generelt et bedre liv.

Thorkild

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-04-06 12:50

JensenDenmark wrote:
> [...]
> måttet gå ud til sygehuset fra stationen, da vi med rod i arbejderklassen
> ikke har råd til den luksus at tage en taxi.

Vi betaler over 3000 kr / mdr bare for at have bilen og køre i, og det
er uden nøglen er drejet.
Der kan dælme køres meget i taxa for 3000 kr, det hele er et
spørgsmål om prioritering.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-04-06 13:13

Christian B. Andresen wrote:

> Vi betaler over 3000 kr / mdr bare for at have bilen og køre i, og det
> er uden nøglen er drejet.
> Der kan dælme køres meget i taxa for 3000 kr, det hele er et
> spørgsmål om prioritering.

Fra Ølstykke til Hillerød med en Taxa?
hmmm
(25 x 13) + 35 = 360 kr for en enkelttur fra Bakkevej til Hillerød Sygehus
- ref krak.dk ruteplanlægger

Taksten er taget fra Taxa Fyn, den varierer på landsplan

- Peter

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 24-04-06 13:35

> Fra Ølstykke til Hillerød med en Taxa?
> hmmm
> (25 x 13) + 35 = 360 kr for en enkelttur fra Bakkevej til Hillerød Sygehus
> - ref krak.dk ruteplanlægger

I så fald kan et abonnement hos Falck på kørsel ved pludseligt opstået
sygdom eller tilskadekomst betale sig allerede ved første besøg på
skadestuen. Det kan fås fra 574 kr./år.

Børge

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-04-06 14:28

Boerge Rahbech Jensen wrote:

> I så fald kan et abonnement hos Falck på kørsel ved pludseligt opstået
> sygdom eller tilskadekomst betale sig allerede ved første besøg på
> skadestuen. Det kan fås fra 574 kr./år.

Som jeg skrev tidligere :)

Jeg vil dog formode at prisen stiger eller i det mindste bliver
differentieret med henblik på afstand til nærmeste skadestue
Ellers vil det være tæt på ren tilsætning set fra Falcks sysnspunkt

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 24-04-06 14:54

> Som jeg skrev tidligere :)

Undskyld. Jeg har holdt en længere pause fra dette forum indtil i går.
Derfor kan jeg kun finde de seneste tre dages indlæg i denne tråd.

Børge

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-04-06 15:07

> [...]
>
> Undskyld. Jeg har holdt en længere pause fra dette forum indtil i går.
> Derfor kan jeg kun finde de seneste tre dages indlæg i denne tråd.

Ingen grund til at undskylde
Jeg glædede mig blot over at andre kunne se mulighederne :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Egon Stich

Dato : 24-04-06 20:05

> [...]
> differentieret med henblik på afstand til nærmeste skadestue
> Ellers vil det være tæt på ren tilsætning set fra Falcks sysnspunkt

Selvfølgelig vil prisen stige.
Og det endog selv om Falck har sørget for at sortere de ældre borgere fra,
når det gælder dette "tilbud".
Jo, privatisering er sandelig "bedst og billigst".
Kunne man snart opleve blot eet exermpel på, at denne liberale opfindelse
virkelig er dette?

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 24-04-06 20:02

> [...]
>
> I så fald kan et abonnement hos Falck på kørsel ved pludseligt opstået
> sygdom eller tilskadekomst betale sig allerede ved første besøg på

Du glemmer at undersøge de virkelige forhold.
Du kan, som ung og rask, købe en sådan forsikring.
Er du gammel, kræves der straks en lægeerklæring, for at tegne det nævnte
abbonement.
Dette betyder, at netop de, der har mest behov, ikke kan tegne forsikringen.
Så¨atter engang oplever man, hvorledes en sikkert ung person kommer med
nemme løsninger, men på et alt for lkøst grundlag.

MVH
Egon

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 24-04-06 20:17

> [...]
> Så¨atter engang oplever man, hvorledes en sikkert ung person kommer med
> nemme løsninger, men på et alt for lkøst grundlag.

Til gengæld forholder du dig slet ikke til de offentlige kørselsordninger.
Såvel ambulancer som behandlngskørsel betales af amterne og senere af
regionerne.

Børge

Fra : Egon Stich

Dato : 24-04-06 21:00

> [...]
>
> Til gengæld forholder du dig slet ikke til de offentlige kørselsordninger.
> Såvel ambulancer som behandlngskørsel betales af amterne og senere af

Hvilke "offentlige kørselsordninger"?
Til skadestuen?
Det er da vist læææænge siden.
Ambulancer?
Ja, hvis man lyver, og påstår hjertetilfælde eller amputeret legemsdel.

Den salgs ordninger har de liberale skam barberet.
Og solgt til private.

Egon

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 26-04-06 21:38

Egon Stich skrev i meddelelsen
<444d2ef9$0$919$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Hvilke "offentlige kørselsordninger"?
>Til skadestuen?
>Det er da vist læææænge siden.
>Ambulancer?
>Ja, hvis man lyver, og påstår hjertetilfælde eller amputeret legemsdel.

Hvis du virkeligt har behov for det kan du blive transporteret i ambulance.

Jeg har prøvet at tilkalde hjælp et par gange og er aldrig blevet afvist.

En bevidstløs narkoman jeg fandt i en grøft (ambulance kom med udrykning),
en beruser som lå og larmede på gaden og påstod han ikke kunne bevæge sig
(ambulance kom uden udrykning), en sindslidende beruser lå og larmede på
gaden (politiet kom uden udrykning - de kendte hende godt), min gamle far
faldt og brækkede sin ankel (ambulance kom uden udrykning). I alle tilfælde
beskrev jeg ærligt situationen som jeg opfattede den.

Husk på at hver gang vi skal bruge ressourcer i nødsystemet på folk som
misbruger
det til at løse vagtlæge/egen læge/egenbehandling situationer, så kan disse
ressourcer kun tages fra behandlingen af dem som har relle behov.

Hvorfor dog spilde samfundets ressourcer på disse overforkælede pyldrede
misbrugere af systemet ?

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-04-06 20:30

Egon Stich wrote:

> Du glemmer at undersøge de virkelige forhold.
> Du kan, som ung og rask, købe en sådan forsikring.
> Er du gammel, kræves der straks en lægeerklæring, for at tegne det
> nævnte abbonement.

Der kræves ikke lægeerklæring ved akut kørsel

Falck Kørsel BASIS
Dækningsgruppe 9110

Falck Kørsel Basis giver ret til følgende ydelser:
.. Ubegrænset antal BASIS-kørsler ved pludselig opstået sygdom eller
tilskadekomst
.. Hjemkørsel af ledsager ved akut indlæggelse
.. Kørsel ved akut tilkaldelse af nærmeste pårørende til hospital
.. MinutGaranti
.. Udbringning af akut, lægeordineret medicin
.. Kørsel med gæster
.. Solokørsel
.. Psykologisk krisehjælp
.. Kørsel til psykolog i forbindelse med psykologisk krisehjælp

http://www.falck.dk/pris_korsel_super_

Ved udvidet kørsel (fx i forb med ambulant behandling) kræves der
lægeerklæring uanset alder

- Peter

Fra : Egon Stich

Dato : 24-04-06 21:02

> Der kræves ikke lægeerklæring ved akut kørsel

Det var pokkers.
Det burde du fortælle Falck.
De er ikke klar over det.
Ihvertfald ikke ifølge det "tilbud" jeg helt aktuelt har liggende..!!

Egon

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-04-06 21:09

Egon Stich wrote:

> De er ikke klar over det.
> Ihvertfald ikke ifølge det "tilbud" jeg helt aktuelt har liggende..!!

Det er vel et tilbud på super eller plus og ikke basis?
Uanset lægeerklæringen er der ikke begrænsninger på akutkørslen

Prøv nu at læse hvad der står i tilbuddet i stedet for at bralre op
Evt kan du ringe til Falck og få konceptet forklaret

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Egon Stich

Dato : 25-04-06 13:06

> [...]
>
> Prøv nu at læse hvad der står i tilbuddet i stedet for at bralre op
> Evt kan du ringe til Falck og få konceptet forklaret

Falck Kørsel Basis.
Indebærer helbredserklæring.
Som nok er temmelig svær at få for invalidepensionister.
Eller hvad tror du?

Få forklaret?
Sidder med det i mine små hænder, en skriftlig skrivelse til at læse

Så der er vist ikke tale om "opbraldring".

Det lange af det korte, eller omvendt, er at det ikke bliver let for mange
borgere i fremtiden.

MVH
Egon

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-04-06 14:28

Egon Stich wrote:

> Falck Kørsel Basis.
> Indebærer helbredserklæring.

Nope

Deres betingelser står her
http://www.falck.dk/pris_korsel_super_

> Få forklaret?
> Sidder med det i mine små hænder, en skriftlig skrivelse til at
> læse

Hvad er prisen pr år 574 eller 701

Du kan tegne en basis med helbredserklæring (hedder plus og koster 701 pr
år)
Den kan senere opgraderes til super uden ny erklæring

Hvis man har en alm basis uden helbredserklæring så koster den 574 pr år

Abonnementet omfatter udelukkende kørsel i forb med akutte skader ikke
kørsler til ambulant behandling

Familien her (mig + førtidspensionist + handicappede børn) har haft en basis
i nogle år efterhånden
Og har brugt den flittigt

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Egon Stich

Dato : 25-04-06 16:51

> [...]
>
> --
> Hi! I'm a .signature *virus*!
> Copy me into your ~/.signature to help me spread!

Det er jo nok det, at du har haft den i nogle år, der gør forskellen?
Det "tilbud" jeg er blevet tilsendt, taler om Basis, og koster 573,79 -
årligt.
Der forlanges til denne helbredserklæring.
Hvilket ikke kan præsteres i "tilfredsstillende" form.
Og da disse vilkår er fremsendt af Falck, må man da i høj grad formode, at
de passer.

Men den slags "sortering" er jo ikke ukendt i private firmaer.
Private sygesikringer sorterer jo også folk fra.

Så det er sandelig en fed fidus, de liberale tågehoveder forsøger at sælge
under navnet privatisering.

MVH
egon

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-04-06 18:09

Egon Stich wrote:

> Det er jo nok det, at du har haft den i nogle år, der gør forskellen?
> Det "tilbud" jeg er blevet tilsendt, taler om Basis, og koster 573,79
> - årligt.
> Der forlanges til denne helbredserklæring.

Hmm forstår jeg ikke helt, det harmonerer ikke helt med hvad de skriver på
deres portal

Hvad skulle abonnementet dække?
Ubegrænset antal BASIS-kørsler ved pludselig opstået sygdom eller
tilskadekomst
Eller andet?

Hmm, det er lidt underligt

Her er Falck abonnementsbetingelser mht "Falck Kørsel Basis" (NB kun første
side)
Der står intet om helbredserklæring
http://www.falck.dk/privat_abn_korselapril05.pdf

Du kan bestille abonnementet på nettet
Der står heller intet om helbredserklæring?

NB! De øvrige sider i PDF dokumentet omhandler andre/udvidede kørselstyper
der kræver helbredserklæring

- Peter

Fra : Egon Stich

Dato : 27-04-06 10:51

> Hmm forstår jeg ikke helt, det harmonerer ikke helt med hvad de skriver på
> deres portal

Tjah--
Det er vel ikke første gang, man oplever forskel på reklame og virkelighed.
Men forskellen er der vitterligt.-((

MVH
Egon

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-04-06 13:21

Egon Stich wrote:

> Tjah--
> Det er vel ikke første gang, man oplever forskel på reklame og
> virkelighed. Men forskellen er der vitterligt.-((

Det er jo utænkeligt at tilbudsmaterialet kan være forkert

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 25-04-06 03:00

> [...]
> - ref krak.dk ruteplanlægger
>
> Taksten er taget fra Taxa Fyn, den varierer på landsplan

Jeg håber du mener det som et argument for at nedlægge de lokale sygehuse.

Eller mener du vi skal fortsætte skadestuerne for at du skal undgå den
udgift ? Du kommer alligevel til at betale mere over skattebilletten.

Mvh,

Thorkild

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-04-06 09:06

> Eller mener du vi skal fortsætte skadestuerne for at du skal undgå den
> udgift ? Du kommer alligevel til at betale mere over skattebilletten.

Det vigtigste argument, der fremføres for lukning af skadestuer, er nu, at
mange skadestuer ikke kan gøre meget andet end henvise patienterne til andre
sygehuse med de rigtige specialister.

Børge

Fra : Egon Stich

Dato : 24-04-06 19:58

JensenDenmark wrote:
> [...]

er uden nøglen er drejet.
Der kan dælme køres meget i taxa for 3000 kr, det hele er et

Har du nogen anelse om, hvad en folkepension indbringer?
Når du har fundet ud af det, kan du passende vise os undrende, hvorledes man
"prioriterer" denne til at have bil til 3000,- om måneden.

MVH
Egon

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-04-06 13:28

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
> - ref krak.dk ruteplanlægger
>
> Taksten er taget fra Taxa Fyn, den varierer på landsplan

Jeg citerer dig lige:
En gang imellem har vi
måttet gå ud til sygehuset fra stationen, da vi med rod i
arbejderklassen
ikke har råd til den luksus at tage en taxi.
citat slut.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-04-06 14:26

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg citerer dig lige:

Det var nu ikke mig der skrev nedenstående

> En gang imellem har vi
> måttet gå ud til sygehuset fra stationen, da vi med rod i
> arbejderklassen
> ikke har råd til den luksus at tage en taxi.

Så må du jo uddybe hvad du mener
Den offentlige transport mellem fx Ølstykke og Hillerød er sikkert knap så
velfungerende udenfor alm åbningstid

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 24-04-06 14:29

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
> måttet gå ud til sygehuset fra stationen, da vi med rod i
> arbejderklassen
> ikke har råd til den luksus at tage en taxi.

Og jeg må nok erkende, at min holdning er præget af, at jeg er opvokset i en
arbejderfamilie uden bil, hvor nærmeste skadestue lå 25 km. væk.
Min familie boede på landet i en jydsk landkommune, og brugte ofte taxi for
at tage på indkøb i en større by 7 km. væk.

Samtidig må jeg erkende, at jeg ikke kender nogen, der har rejst 60 km. for
at komme i behandling. Det nærmeste er nok min mor, der har en dårlig lever.
Hun bor mellem Viborg og Skive, og blev henvist til undersøgelse på
Rigshospitalet, hvilket hun dog afviste. Hun er pensionist uden bil, og
dårligt gående. Jeg gætter på, der er lidt mere end 60 km. fra Viborg til
København, uden jeg dog har undersøgt det...

Børge

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 26-04-06 21:41

Boerge Rahbech Jensen skrev i meddelelsen
<444cd2a4$0$99989$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
>Min familie boede på landet i en jydsk landkommune, og brugte ofte taxi for
>at tage på indkøb i en større by 7 km. væk.

Hm - i må have haft rigeligt med penge når i havde råd til den adfærd.
Det forekommer absurd ikke at kunne køre til byen og handle på cykel
med den lille afstand.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 27-04-06 06:51

> Det forekommer absurd ikke at kunne køre til byen og handle på cykel
> med den lille afstand.

Det gjorde vi skam også nogle gange. Vi brugte mest taxi, når der skulle
købes stort ind, eller de børn, der ikke var så gode til at cykle, skulle
med. Der var trods alt tre børn i min fars andet ægteskab.

Børge

Fra : GB

Dato : 27-04-06 15:09

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> wrote in

> Hm - i må have haft rigeligt med penge når i havde råd til den adfærd.
> Det forekommer absurd ikke at kunne køre til byen og handle på cykel
> med den lille afstand.

Hvordan kommer man så hjem med sine to kasser øl og den kvarte gris?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-04-06 16:35

GB wrote:

> Hvordan kommer man så hjem med sine to kasser øl og den kvarte gris?

Det er jo lige præcis hvad der kan være i min cykeltrailer

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : GB

Dato : 27-04-06 16:45

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in news:4450e4a4$0$99992
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Det er jo lige præcis hvad der kan være i min cykeltrailer

Kører du tit ture på 30-40 km med din cykeltrailer?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-04-06 18:23

GB wrote:

> Kører du tit ture på 30-40 km med din cykeltrailer?

Tit og tit - jeg har 12 km på arbejde og med en afstikker ud til det lokale
fodercenter så kommer det da op på de 30 km på en dag

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : GB

Dato : 27-04-06 22:47

> Tit og tit - jeg har 12 km på arbejde og med en afstikker ud til det
> lokale fodercenter så kommer det da op på de 30 km på en dag

Hvor gammel er du?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-04-06 06:14

GB wrote:
> "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in

> Hvor gammel er du?

Hvad pokker har det med sagen at gøre?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : GB

Dato : 28-04-06 15:41

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in news:4451a4b3$0$170
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Hvad pokker har det med sagen at gøre?

En 20-årig har tit bedre helbred/kondition end en 50-60-årig. Bare vent...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-04-06 18:13

GB wrote:

> En 20-årig har tit bedre helbred/kondition end en 50-60-årig. Bare
> vent...

Depends, da jeg spillede håndbold for efterhånden mange år siden havde
førsteholdet en træner på omkring de 60
Han kunne løbe hele holdet sønder og sammen når det kom til udholdenhed

12 km med diverse bakker og trafikreguleringer på 1/2 time på en citybike er
da ikke så ringe :)

I øvrigt så er der 4 år til jeg runder milepælen og bliver rigtig voksen :)
Tidspunkt for indkøb af et stk tommestok til tællepind rykkes jo i takt med
at pensionsalderen ændres - men hvad pokker

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-04-06 08:54

Egon Stich wrote:
> [...]
> Når du har fundet ud af det, kan du passende vise os undrende, hvorledes man
> "prioriterer" denne til at have bil til 3000,- om måneden.

Hvordan passer du små børn, fritidsordningerne og ungerne som nævnt
ovenfor ind med folkepension ?
Jeg ved skam godt at folkepensionen ikke er meget, men det var altså
ikke det der var tale om her.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-04-06 13:06

> Jeg ved skam godt at folkepensionen ikke er meget, men det var altså
> ikke det der var tale om her.

Og selvom det var, er der altså også pensionister - herunder damer med
rollatorer - i f.eks. Ebeltoft, Skanderborg, Skagen og Videbæk. De har bare
ingen skadestue lige om hjørnet.

Men jeg må da indrømme, at jeg ikke har gjort mig den ulejlighed at tegne
alle jyske og fynske skadestuer ind på et kort, endsige undersøgt de
kollektive trafikforbindelser mellem skadestuerne og de byer, de betjener.
Alle skadestuerne kan findes via sundhed.dk, så måske andre har lyst til at
gøre forsøget.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Egon Stich

Dato : 25-04-06 13:09

Egon Stich wrote:
> [...]

ovenfor ind med folkepension ?
Jeg ved skam godt at folkepensionen ikke er meget, men det var altså

Derfor kan man da godt tage det med i betragtningerne over sygehusvæsenet.

MVH
Egon

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-04-06 13:11

> [...]
> rollatorer - i f.eks. Ebeltoft, Skanderborg, Skagen og Videbæk. De har bare

Vi kan hurtigt blive enige om at betjeningen vil blive endnu ringere
end den er nu.
Der spares for meget på sundhedsområdet.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-04-06 13:43

> Vi kan hurtigt blive enige om at betjeningen vil blive endnu ringere
> end den er nu.

Jeg vil gerne se, hvordan det kommer til at fungere, inden jeg drager nogen
konklusion i den retning.
Det kan skyldes, jeg er opdraget med en ret høj tærskel for, hvornår det er
relevant at tage på skadestuen. Som jeg skrev tidligere, lå mit barndomshjem
25 km. fra nærmeste skadestue. For mig er det nærmest først relevant at
besøge skadestuen, når det er relevant at tilkalde en ambulance.

Børge