har vi religionsfrihed ?
Fra : @

Dato : 22-04-06 12:08

<<<<<<
Ingen arbejdsgiver ville tvinge en muslim til at spise svinekød, men
han tvinger gerne en kristen til at arbejde på den dag, som han skal
holde hellig.

Det er først og fremmest de kristnes religionsfrihed, der er
begrænset.

Hvem er det, der begrænser religionsfriheden og retten til at gå i
kirke? Det gør Rema 1000, Superbrugsen, ejendomsmæglere, havecentre og
bilforhandlere og mange andre. Har en ansat ret til at nægte at
arbejde i kirketiden?

Før 1849 tvang staten folk til at gå i kirke; nu tvinger erhvervslivet
folk til ikke at gå i kirke.
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3687730
<<<<<<<<

--
De, der påstår at have en alvidende gud i ryggen,
gør i praksis sig selv til gud.

Fra : Pjensen73

Dato : 22-04-06 13:19

Følgende er skrevet af @:
> [...]
> arbejde i kirketiden?
>

> Før 1849 tvang staten folk til at gå i kirke; nu tvinger erhvervslivet

Interessant artikel.
Hvad mon halalhipierne vil sige til dette?

Fra : sbm@pc.dk

Dato : 22-04-06 20:02

On Sat, 22 Apr 2006 14:18:57 +0200, Pjensen73
<pjensen73@FJERNDETTEgmail.com> wrote:

> [...]

Interessant? Manden er da et fjols. Han sætter religionsfrihed lig med
fri til at gå i kirke om søndagen. Gad vide hvor mange der køber den
forklaring rundt om i verden.

Regards Croc®

Fra : Jan Arentoft Nielsen

Dato : 23-04-06 00:59

Der er det galt med Hans Hauges indlæg, at han som udgangspunkt ikke
skelner mellem frihed og rettighed.

Vi har netop generelt religionsfrihed, det vil sige, at staten ikke
lægger borgerne hindringer i vejen for ens private udøvelse af ens
tro. Derimod har vi ikke religionsret, som i at borgerne har krav på,
at samfundsforholdene indrettes efter deres tro. Danske kristne er frie
til ikke at arbejde på en arbejdsplads, som har søndagsåben; herimod
har de ganske rigtigt ikke ret til, at enhver arbejdsplads holder
lukket i kirketiden, som Hans Hauge (efter min mening fejlagtigt)
betragter som en indskrænkelse af religionsfriheden.

Så kan man selvfølgelig have den opfattelse, at vi burde have
religionsudøvelsesret, men når man taler om religionsfriheden i
Danmark, så burde man blot holde de positive og negative
frihedsrettigheder adskilt (eller rettigheder henholdsvis friheder, som
var mit ordvalg tidligere i indlægget).

J. A. Nielsen

Fra : Brian Lænø

Dato : 23-04-06 06:55

> [...]
>lukket i kirketiden, som Hans Hauge (efter min mening fejlagtigt)
>betragter som en indskrænkelse af religionsfriheden.

Måske, måske ikke.
Det kommer an på om det offentlige vil accepterer, at en ledig kristen ikke
vil søge arbejde der indebærer søndagsarbejde.
Det vil udlukke vedkommende fra mange butikker, restations brancen,
transport erverv, turist brancen, industri med weekend arbejde og mange
andre erverv.

--
Brian

Fra : @

Dato : 23-04-06 11:34

On 22 Apr 2006 16:59:22 -0700, "Jan Arentoft Nielsen"
<jan.arentoft.nielsen@gmail.com> wrote:

>Der er det galt med Hans Hauges indlæg, at han som udgangspunkt ikke
>skelner mellem frihed og rettighed.

hvis du ikke har ret til din frihed hvad er denne frihed så værd

> [...]
>lukket i kirketiden, som Hans Hauge (efter min mening fejlagtigt)
>betragter som en indskrænkelse af religionsfriheden.

og du mener at en arbejdsløs kristen kan slippe godt fra at nægte at
tage anvist arbejde på en arbejdsplads hvor der arbejdes søndag -
med henvisning til vedkommendes religion?

de eneste jeg har hørt om er sluppet afsted med arbejdsvægring på
grund af deres religion er muhammedanere

--
Det handler ikke for fem øre om den i øvrigt hidsige tone i udlændingedebatten i Danmark
Det handler om, at vi aldrig må acceptere, at hensynet til politiske, kulturelle og

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-04-06 12:17

> [...]
> tage anvist arbejde på en arbejdsplads hvor der arbejdes søndag -
> med henvisning til vedkommendes religion?

Tror så heller ikke at en muslim slap for et anvist arbejde i Netto, hvor
hun fx skulle håndtere svinekød. Tror omvendt godt at en muslim kunne slippe
for at arbejde på et svineslagteri, hvad en del så faktisk gør

/FL