Stor uvidenhed.
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-04-06 21:06

Hvor uvidende har man egentlig lov at være, når man arbejder på et
asylcenter? Det er da om noget, et sted hvor man sidder og sorterer
menneskeskæbner, som man nu har forstand til.

De to mennesker, som blev vist i tv-avisen - det må have været på tv-2 -
der blev sagt, at de var Roma. Hvad med at omsætte det til noget der
minder om en dansk flertalsbøjning, som f.eks. romaer, når man nu står
og taler dansk. Men vi har jo flere gange på det sidste fået at vide, at
roma'er er zigøjnere. Og hvis man sender dem tilbage hvor de kom fra,
altså Kosovo, må man formode, at der vil blive gjort dem helvede hedt.

Da tingene virkelig gik op i en spids i Kosovo-krigen, tog nogle
Kosovo-albanere hen hvor Tito i sin tid havde bygget huse til
zigøjnerne, så de ikke mere skulle vandre på vejene. Det var rigtig,
rigtig godt gjort af Tito. De havde små haver, hvor de lige havde plads
til at dyrke lidt majs og kunne have en gris gående o.s.v. Og som
fastboende, havde de fået almindeligt arbejde.

Det som der så var nogle Kosovo-albanere der gjorde, var at smide disse
zigøjnere ind i et par busser og køre dem til det opkogte helvede, hvor
titusinder af flygtninge var stuvet sammen, der hvor hovedvejen gik til
Makedonien.

Aktuelt havde en reporter på stedet, lige da en ung zigøjnerkvinde
hulkende trådte ud af bussen med sin baby på armen. Og de blev bare
kommanderet ud i vejgrøften allesammen, til et fuldstændigt totalt kaos.
Så kunne de passe sig selv, også den gamle mand i kørestol, som røg
samme vej med alle de andre zigøjnere, som ikke havde gjort andet end at
være dem de var.

Det kunne vel godt passe med at det ægtepar vi så i tv i dag, var to af
de zigøjnere, som blev smidt ud af deres hjem, ligeså kynisk som da man
smed tusindvis Litauere ud af deres hjem og sendte dem til Sibirien. Jeg
er sikker på, det er sandt at dét ægtepar vil være omgivet på alle sider
af fjender, hvis de bliver sendt tilbage, hvor de kom fra.

Men hvad ved dem på asylcentret om de ting her?

Ruth

Fra : HrSvendsen

Dato : 18-04-06 21:17

Ruth Nielsen skrev:

> [...]
> af fjender, hvis de bliver sendt tilbage, hvor de kom fra.
>
> Men hvad ved dem på asylcentret om de ting her?

De ved vel, at zigøjnerne er flygtet henover adskillige sikre
lande for at havne i Danmark og de nemt kunne tage væk fra
Kosovo, der er en del af Serbien til andre områder i Serbien,
hvor de ikke bliver forfulgt af de muhamedanske albanere, der bor
i Kosovo.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-04-06 21:28

"HrSvendsen" skrev i en meddelelse
> Ruth Nielsen skrev:

..

> [...]
> Kosovo, der er en del af Serbien til andre områder i Serbien,
> hvor de ikke bliver forfulgt af de muhamedanske albanere, der bor

Da anden verdenskrig sluttede, var flere store byer i Servien ligeså
sønderbombede, som Hamborg var efter krigen. I forvejen var det blevet
et meget tilbagestående land i de år, det havde været undertrykt af
østerlændinge. De var først lige netop ved at få landet på fode, da
amerikanerne, så kom og sønderbombede dem en gang til.

Jeg tror ikke der vil være en tom lejlighed til et zigøjnerægtepar, som
er smidt ud af Kosovo. Jeg ved godt, der heller ikke er nogen tomme
lejligheder til nogen som helst her i Danmark, men vi bliver jo ikke
destomindre ved at lukke muhammedanere ind. Det er en mærkelig tendens.

Ruth

Fra : Erik

Dato : 18-04-06 21:33

"Ruth Nielsen" <cfa29073@Manasija> skrev i en meddelelse

> Men hvad ved dem på asylcentret om de ting her?
>

> Ruth

Hej Ruth

Nu er det vel ikke dem på asylcentret der bestemmer?

Det er vel Flygtningenævnet der efter en undersøgelse af
forholdene i hjemlandet beslutter om de kan blive her.

MVH
Erik

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-04-06 21:50

"Erik" skrev i en meddelelse

> [...]

> Det er vel Flygtningenævnet der efter en undersøgelse af
> forholdene i hjemlandet beslutter om de kan blive her.

Okay, så skift ordet asylcentret ud med Flygtningenævnet. Det der fik
mig til at skrive er, at jeg er overbevist om, at her er et par
mennesker, som har bedt om hjælp, fordi de er i virkelig ægte nød.

Ruth

Fra : @

Dato : 18-04-06 22:44

On Tue, 18 Apr 2006 22:50:03 +0200, "Ruth Nielsen" <cfa29073@Manasija>
wrote:

>Okay, så skift ordet asylcentret ud med Flygtningenævnet. Det der fik
>mig til at skrive er, at jeg er overbevist om, at her er et par
>mennesker, som har bedt om hjælp, fordi de er i virkelig ægte nød.

der er i millionvis af mennesker i verden som er i nød, vi kan
desværre ikke huse dem alle i Danmark,
det bør vi efter min mening heller ikke

vi bør derimod gøre det som kan gavne flest muligt på langt sigt,
hjælpe dem i deres egne områder til at få en bare lidt mere tålelig
tilværelse

eller sagt på en anden måde - det er bedre at eksportere lidt rigdom
end at importere en masse fattigdom

at se to skæbner for fuld udblæsning i TV's bedste sendetid vækker
selvfølgelig folks følelser -

mon ikke det var derfor indslaget blev vist?

--
Hvad kan man svare til en mand, som fortæller,
at han hellere vil adlyde sin gud end sine medmennesker,

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-04-06 23:25

"@" skrev i en meddelelse

> der er i millionvis af mennesker i verden som er i nød, vi kan
> desværre ikke huse dem alle i Danmark,
> det bør vi efter min mening heller ikke

Det har du så inderlig ret i. Yes, yes - og jeg synes også man burde
huske at undervise børn i geografi på den gamle måde, så de kan få ind i
hovedet, hvor lille Danmark er i forhold til fx Iran, og - ja få lidt
mere forståelse, hvor helt vanvittigt tingene bliver styret til stor
skade for Danmark.

> vi bør derimod gøre det som kan gavne flest muligt på langt sigt,
> hjælpe dem i deres egne områder til at få en bare lidt mere tålelig
> tilværelse

Jamen det er da også ufatteligt, at man ikke gør det. Hvornår
forestiller man sig, at de skal have ordnede forhold i de lande de
kommer fra? Igen er zigøjnerne bare totalt uden et land.

> eller sagt på en anden måde - det er bedre at eksportere lidt rigdom
> end at importere en masse fattigdom

Ja - og man kunne også sige det sådan: Hvad skal være forbilledet for
dem, som vil forbedre deres egne lande, hvis man først har ødelagt hele
Vest-Europa?

> at se to skæbner for fuld udblæsning i TV's bedste sendetid vækker
> selvfølgelig folks følelser -
>
> mon ikke det var derfor indslaget blev vist?

Mmmmm - øøhhhh

Jeg synes alligevel det er mere synd for dem, end for så mange andre.
Det skyldes så måske at jeg aldrig glemmer synet af de mennesker, som
kom ud af den bus, hende der havde en baby hængende på armen men ingen
bagage med, og så blive smidt af i det bølgende hav af mennesker, som
alle var på vej bort fra det sted, de havde levet indtil da.

En ung mand stillede sig op på een eller anden stor sten og råbte ud
over mængden: Why must this be ...

Jamen det er simpelthen dybt godnat, hver gang nogle ganske få bringer
store menneskemasser ud i en så totalt meningsløs situation.

Ja godnat.

Ruth

Fra : Alucard

Dato : 19-04-06 06:16

On Tue, 18 Apr 2006 23:43:33 +0200, "@" <1@invalid.net> wrote:

> [...]
>selvfølgelig folks følelser -
>
>mon ikke det var derfor indslaget blev vist?

Godt skriv....

Fra : Kim2000

Dato : 19-04-06 15:58

> Okay, så skift ordet asylcentret ud med Flygtningenævnet. Det der fik
> mig til at skrive er, at jeg er overbevist om, at her er et par
> mennesker, som har bedt om hjælp, fordi de er i virkelig ægte nød.

Det er de da sikkert, sammen med 1 milliard andre mennesker i verden,
spørgsmålet er udelukkende om de blive slået ihjel når de kommer hjem. Det
er der ingen sandsynlighed for, derfor må de forlade landet og kæmpe for at
forbedre deres eget.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 19-04-06 05:09

"Erik" <e@nejnej.> wrote:

> Nu er det vel ikke dem på asylcentret der bestemmer?
>
> Det er vel Flygtningenævnet der efter en undersøgelse af
> forholdene i hjemlandet beslutter om de kan blive her.

Jep, og det har fundet at de ikke er politiske flygtninge, der har behov
for asyl her - også selv om starthjælpen ville give dem mere i
underhold, end de ville kunne få i Serbien, som FN-protektoratet Kosovo
stadig officielt er en del af.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : NoTrabajo

Dato : 19-04-06 05:28

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i

> [...]
> behov for asyl her - også selv om starthjælpen ville give dem mere i
> underhold, end de ville kunne få i Serbien, som FN-protektoratet

Ja, men muhamedanerne er, hjulpet af FN, ved at stjæle dette landområde fra
Serberne.
--
NoTrabajo

Fra : Per Rønne

Dato : 19-04-06 06:47

NoTrabajo <notrabajo@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i

> Ja, men muhamedanerne er, hjulpet af FN, ved at stjæle dette landområde fra
> Serberne.

Det er da vist noget af en simplificering.

Kosovo har i tidens løb har forskellige befolkningssammensætning, og var
i oldtiden befolket af epiroter - albanernes forfædre.

I 600-tallet kom slaverne til, og i århundreder var der så et sydslavisk
befolkningslertal i området, et befolkningsflertal der blev kristnet fra
Konstantinopel, og som kaldes serbere.

Indtil 2. verdenskrig var befolkningsflertallet serbisk, og provinsen
med Kosovo Polje betragtes som den serbiske nations vugge. Som følge af
først folkemordet på serberne under 2. verdenskrig og derefter den
kroatiske kommunist Titos politik, kom serberne til at udgøre et
mindretal i området, bortset fra i den nordøstlige del indbefattet
hovedstade Pristina.

Som følge af invasionen blev de fleste serbere fordrevet, hvis de ikke
valgte selv at flygte. Jeg forstår ganske simpelt ikke hvorfor man ikke
deler Kosovo, så Kosovo Polje og den nordøstlige del forbliver serbisk,
mens resten gøres til en del af Albanien. I øvrigt sammen med de
albansk-befolkede dele af den del af Makedonien som Serbien fik ved
Balkankrigen i 1912 [Grækenland fik broderparten, 60%, og deres
makedonere taler græsk].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 18-04-06 21:35

> [...]
> af fjender, hvis de bliver sendt tilbage, hvor de kom fra.
>
> Men hvad ved dem på asylcentret om de ting her?

Det kan altså ikke passe at man snart 10 år efter borgerkrigen opdager at
man "forresten vistnok er forfulgt". Det var en forfærdelig krig, jeg har
selv set den og oplevet den på nærmeste hold, men den er overstået, det er
snart 10 år siden det sidste skud blev affyret. Vel har befolkningen det
ikke ligefrem suverænt, måske ikke engang specielt godt, men det er ikke
grund nok til at løbe herop og skrige asyl.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-04-06 21:55

"Kim2000" skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> grund nok til at løbe herop og skrige asyl.

Ja nu skal du jo lige huske, at de netop havde været her i mange år,
fordi de følte sig totalt lost. De havde mistet deres hjem, og da der
ikke er noget land, der er zigøjnernes land, er der ikke noget sted, de
er velkomne til at vende tilbage til. Hvad det angår er de no næsten i
en værre situation end jøderne.

Ruth

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-04-06 22:48

> [...]
> ikke er noget land, der er zigøjnernes land, er der ikke noget sted, de
> er velkomne til at vende tilbage til. Hvad det angår er de no næsten i

Romaer - sigøjnere - kald dem hvad du vil, er jo et specielt fænomen. Jeg
tror de integrationsmedarbejdere der har prøvet for alvor på at få romaer
til bare at få deres børn til at passe skoler og bare minimalt ind i det
danske samfund, har grå hår nu.

Ikke at de 2 mennesker i asylcentereret er i en ulykkelig situation. Det er
der ingen som helst tvivl om de er. Problemet er bare at lille DK desværre
ikke kan løse alverdens flygtninge- og uretfærdighedsproblemer.

Hvor megen sympati, man end kan have med de 2 mennesker, må man formode at
flygtningenævnet har vurrderet at de ikke ville være i fare ved at vende
hjem og dermed afvist asyl.

Et eller andet sted er det vel også fair overfor de 80.000 andre romaer der
stadig hænger på Balkan.
Vi har ikke rigtig kultur fælles med dem.

/FL