Glistrups ægteskab ctr min fars
Fra : Bo Warming

Dato : 15-04-06 18:04

Glistrups ægteskab ctr min fars

Da Lene og Mogens var på "libertariansk konference" sammen med Kim
Behnke og mig i ca 1988 gik vi tur i fjeldene mellem foredragene og
jeg lærte en masse om den fantastiske helstøbthed i Glistrups liv , og
hans "grundfæstede livssyn" der vedrører både politik og
ægteskabelige forhold.

Han vil aldrig give et løfte fx om kærlighed. Hans
minimalstats-tænkning overlapper Voltaires om, at "et løfte gør dig
slave" og romernes "mellem venner behøves ingen regler".

"Når en tibetansk ged får en torn i foden er det ikke et dansk
problem" er en provokation, som Lene i starten fandt for hård. Men
hun har i et tidsskriftinterview erkendt at hun ofte efter nogen tid
indser, at hvad hun i starten fandt overdrevet, viste sig at være helt
rigtigt. Han er jo et geni og tænker mange skaktræk foran os andre,
ihvertfald indtil blodprop.

Når Glistrup havde besøg af interviewere i sit hjem, var han ofte
iført en meget lappet badekåbe. Han er slet ikke genbrugs-fanatiker a
la Greenpeace, men "when it aint broke, dont fix it".

Sådan havde min far det med alt i sit hus, og han gemte lige så meget,
der TILSYNELADENDE VAR OVERFLØDIGT, men når der er system i rodet, er
det af værdi og man kan genfinde alt.

"Middelmådige har orden i sagererne, genier har overblik" stod der på
et skilt på Glistrups foletingskontor, og ved at omorganisere
Glistrup-arkivet til Rigsargiv-system lærte jeg meget - og indså
enorme ligheder med min fars tankeverden.

"En kaptajn på skuden" er en ofte gentaget sætning fra
Fremskridtspartiets folketingsgruppemøder, der var åbne for alle i de
første år, og som jeg ofte overværede.

Glistrup havde høje tanker om oplyst enevælde og store forbehold ved
demokrati og var tilhænger af uddelegering af ansvar.

I hans hjem var det Lene ansvaret var uddelegeret til, og hun gemte
nogle af de mange marcipanbrød han fik sendt som gave, for ikke at han
skulle tage for meget på.