Arla mangler mælk
Fra : Per Rønne

Dato : 15-04-06 07:33

<http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3677236/>

kan man se at Arla mangler mælk til den nye mælverpulvsfabrik i
Vimmerby.

Man kan så spørge sig om hvorfor noget af den mælk, der i øjeblikket
bruges til fremstilling af mejeriprodukter, der tilsyneladende ikke kan
sælges i Saudi-Arabien, ikke kan bruges til mælkepulverfabrikationen?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Basil

Dato : 15-04-06 07:52

Per Rønne har bragt dette til os:
> [...]
> bruges til fremstilling af mejeriprodukter, der tilsyneladende ikke kan
> sælges i Saudi-Arabien, ikke kan bruges til mælkepulverfabrikationen?

Der er noget grinagtigt over det
Kai

Fra : Wilstrup

Dato : 15-04-06 10:36

"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> Per Rønne har bragt dette til os:

> Der er noget grinagtigt over det

tja, det er vel lige så grinagtigt at vi har så høje oliepriser som vi har,
selvom vi selv producerer mere olie end vi kan bruge i landet - hvis tingene
så så enkle ud, så ville vi jo blot rejse til England for at købe dansk smør
og bacon, idet det netop er billigere derovre end her.
--
Wilstrup

Fra : hanzen

Dato : 15-04-06 10:32

> [...]
> bruges til fremstilling af mejeriprodukter, der tilsyneladende ikke kan
> sælges i Saudi-Arabien, ikke kan bruges til mælkepulverfabrikationen?

Man kan også spørge sig selv hvorfor Arla er så bekymrede for det meget
lille marked i mellemøsten. Man burde istedet satse mere på andre markeder.
Jeg bor tæt ved græsen og handler mest i Tyskland. Her findes Arla
produkter, men sammenlignet med hvad der er af mælk, ost og smør m.m. fra
andre nabolande er det meget lidt.

Kan forklaringen findes her?
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3675310
Jeg er meget enig. Sammenlignet med f.eks. Irsk og Hollandsk smør er Arlas
vidt berømte Lurpak ikke noget at råbe hurra for. Og så er det endda noget
dyrere.

Fra artiklen bl.a.

Jeg var for kort tid siden i Wien. Vi gik en dag ind i det kendte
supermarked, Meinl am Graben, hvor de sælger delikatesser fra alverdens
lande
Der var spændende oste fra mange lande. Bl.a. England og Norge. Men Danmark?
Jo, en sølle, lille blå Castello, som vi også kan købe i Lokal-Brugsen på
Trøjborg.
Mælkevarer da? Der var fra næsten alle lande, men ikke fra Danmark
Er det, fordi vore landbrugsvarer efterhånden er så kedelige og dårlige, at
det eneste sted, vi kan sælge dem, er i ørkenen og omegn?

--
hilzen
hanzen

Fra : Per Rønne

Dato : 15-04-06 12:26

hanzen <hanzen@mailmeikke.dk> wrote:

> Sammenlignet med f.eks. Irsk og Hollandsk smør er Arlas vidt berømte
> Lurpak ikke noget at råbe hurra for.

Lurpak er et brand, der i 1800-tallet også var en kvalitetsgaranti. Men
de obligatoriske krav til smør i EU er i dag højere end kvalitetskravene
til Lurpak, så i dag ligger der ingen garanti i navnet. Lurpak skal
naturligvis alligevel opretholde EU-normerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : hanzen

Dato : 15-04-06 12:37

> [...]
> til Lurpak, så i dag ligger der ingen garanti i navnet. Lurpak skal
> naturligvis alligevel opretholde EU-normerne.

Lurpak er et brand som den danske stat igennem mange års reklamer har gjort
kendt.
På et tidspunkt blev rettighederne overdraget kvit og frit til
mejeriforeningen. I dag styres den helt af Arla.
Der er noget med at de stadig opkræver et beløb pr kg produceret smør ( 2 kr
? ) til markedsføring. Der var en sag for nogle år siden med Fanø Mejeri der
nægtede at betale da mejeriforeningen ikke annoncerede på de markeder hvor
Fanø solgte sit smør. Alligevel skulle Fanø bruge lurmærket og naturligvis
også betale ved "kasse Arla"
--
hilzen
hanzen

Fra : Basil

Dato : 15-04-06 14:25

hanzen udtrykte præcist:
> Er det, fordi vore landbrugsvarer efterhånden er så kedelige og dårlige, at
> det eneste sted, vi kan sælge dem, er i ørkenen og omegn?

DK, ørkenen og omegn
Kai

Fra : @

Dato : 15-04-06 17:37

On Sat, 15 Apr 2006 15:25:17 +0200, Basil
<Kunta@starmail.invalid.co.za> wrote:

>hanzen udtrykte præcist:
>
>DK, ørkenen og omegn
>Kai

det værste er at "ørkenens sønner" flytter til DK i stort tal

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/