Hjerneflugt en myte
Fra : Per Rønne

Dato : 15-04-06 03:56

På:

<http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=722664>

kan ses at hjerneflugten til udlandet af kandidater er en myte.

Kun få rejser ud, og 2/3 vender hjem inden for otte år. Så advarslerne
om nødvendigheden af at afvikle velfærdssamfundet, og altså drastisk
sænke skatterne, især for de højtlønnede, må siges at være drastisk
overdrevne.

Samtidig har man kunnet se, at når europæere skal udstationeres i
udlandet, så vælger de Schweiz som ønskeland nummer et. Land nummer to
er Danmark. København.

I USA er Danmark også 2. prioritet, men her er 1. prioriteten Canada.

Den i Berlingeren nævnte undersøgelse viser intet om /indvandringen/ af
udenlandske højtuddannede.

Personligt kan jeg i øvrigt blandt mine lærere på universitetet
umiddelbart huske tre indvandrere. En amerikaner, der blev professor på
Københavns Universitet [datalogi], og dermed blev dansk statsborger. En
canadier, der var adjunkt samme sted, og som efter adjunkt-tiden
fortsatte med sit private firma her i landet. Og en australier, der var
lektor på Engelsk Institut. Så helt sjældne er de nok ikke.

Så mon ikke antallet sådan nogenlunde modsvarer det antal der udvandrer,
permanent?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 15-04-06 14:41

> Så mon ikke antallet sådan nogenlunde modsvarer det antal der udvandrer,
> permanent?

Nej, der er en netto forskel på ca. 500.

I øvrigt siger historien ikke noget om IT folk der forsvinder, e.g. ville
Bill Gates ikke tælle som et klogt hoved.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 15-04-06 15:17

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Nej, der er en netto forskel på ca. 500.
>
> I øvrigt siger historien ikke noget om IT folk der forsvinder, e.g. ville
> Bill Gates ikke tælle som et klogt hoved.

Personligt kender jeg altså tre edb-folk der er flyttet til Danmark, og
er blevet lærere på Datalogisk Institut ved Københavns Universitet. En
amerikaner endda professor. Og han er der i hvert fald stadig:

<http://www.diku.dk/~neil/>

Bill Gates? Er han i øvrigt kommet igennnem så meget som én
ansættelsessamtale, siden han som /college boy/ arbejdede på
MacDonald's? .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 15-04-06 16:37

> [...]
> er blevet lærere på Datalogisk Institut ved Københavns Universitet. En
> amerikaner endda professor. Og han er der i hvert fald stadig:

Mener du dermed det empiriske bevis er i ført ?

> Bill Gates? Er han i øvrigt kommet igennnem så meget som én
> ansættelsessamtale, siden han som /college boy/ arbejdede på
> MacDonald's? .

Næppe.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 15-04-06 17:16

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Mener du dermed det empiriske bevis er i ført ?

Jeg mener ganske simpelt ikke at de skræk-historier der fremføres har
noget reelt indhold. I øvrigt viser opgørelsen i Berlingske Tidende over
beskæftigelsen blandt kandadater fra juni 2002 og 12 måneder frem, at
kun 87% af af cand.scient.er inden for matematisk, fysik, kemi og
datalogi er i beskæftigelse, idet alle der i øjeblikket bor i udlandet
regnes som værende netop i beskæftigelse. Jeg kan derfor ikke se at der
er basis for den store panik.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 15-04-06 17:36

> [...]
> datalogi er i beskæftigelse, idet alle der i øjeblikket bor i udlandet
> regnes som værende netop i beskæftigelse. Jeg kan derfor ikke se at der

Hvem taler om panik ?

Det er bare kedeligt Danmark ikke har netto indvandring af viden, men
nettoudvandring. Der er vist ikke mange der betvivler fremtidens vækst skal
drives af viden.

Og ikke alle akademikere er lige gode, nogle kan ikke få job inden for
industrien fordi de simpelthen ikke er deres uddannelse værd.

Thorkild

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-04-06 17:52

"Per Rønne" fortalte:

> [...]
>
> Bill Gates? Er han i øvrigt kommet igennnem så meget som én
> ansættelsessamtale, siden han som /college boy/ arbejdede på

Så, så. Bill har udgivet et paper om pandekage sortering ("Bounds for
Sorting by Prefix Reversal"). Og livet har været ren pandekage for ham
siden.

Mvh
Martin