Behøvs vejnavne? CPR? Vidal-frihed?
Fra : Bo Warming

Dato : 12-04-06 21:02

Behøvs vejnavne? CPR? Vidal-frihed?

Japanerne har årtusinder boet hovedsagelig i små tætte risdyrkende
landsbyer og de rige kunne finde på at bygge en borg til
forsvarsformål under de sjældne borgerkrige, men de flyttede ikke ud
til Bernstorf-slotte og wanabe-villaer for at blære sig.
Rigmandskvarterer er en mode der aldrig slog an, så behovet for at
navngive prestige-gader "Bernstorf Alle" var der aldrig. Der var slet
ikke brug for gadenavne. Folk havde klæbehjerne og et homogent folk
der tænker ens, kan let forklare hvor taxaen skal hen, uden vejnavne
og vejnummer.

Så i 1854 missions-erobrede USA dem , og de indså at for at holde sig
på god fod med snobbede vesterlændinge, må man smigre, så de fik lært
at spille Mozart på ti år og byde til dans med diplomaterne under
prismelysekroner - men det gav ikke accept (den kom først da de
lammetævede koloni-onde Rusland 1905).

Efter Hiroshima blev de under USA-besættelse nødt til at udvikle ny
måder at smigre Vesten på, så de har idag nogle få navngivne veje, men
de savner ikke, at få alle orden-muss-sein strukturerede oversigtligt
i en Krak.

Fra gammel tid har godsejeren registreret husholdninger til
skatteformål og da de er moralske mer end os og holder af hinanden mer
end os, så er skatter minimale og politikerne respekterede og der har
aldrig været behov for grundigere folkeregistrering end den
traditionelle - så de anser os for spionerings-liderlige
Big.Brother.Watches.You -galninge , siden at vi har både navn og
nummer på alle borgere. Og omstændelige gadeadresser og postnumre

I dette velfungerende lovlydige land behøves ingen forbedringer, og
slet ingen Vidal eller BirtheRønnHornbeck med krav om at Grundlov at
tredeling af magten er helligt og ikke må justeres efter
mobiltelefoni.

Japanere ved, at man altid risikerer, at nogen lytter med (fx gennem
husenes papirvægge) så de har aldrig forbudt patent og copyright brud
og lagt vægt på brev og telefon hemmelighed. De har intet at skjule.

Japanske tætboende risbønder , der behøver nært gnidningsfrit
samarbejde vedr den svære risdyrkning, har altid spioneret på hinanden
og gider derfor ikke skjule noget eller være kriminel.

Selvfølgelig kan vi ikke lære af det, direkte.

Vi er fra Mars og japanerne er fra Venus.

Men vi kan lære af deres klare overordnede konfuzianske mål: Størst
mulig lykke for flest - og hellere resultater end idealer, hellere
kompromis end gode-vinder-over-onde.

ET SIDESPOR, der berettiger X-post til dk.kultur.sprog eller
dk.kultur.litteratur

Henrik Ibsen er kendt som dramatiker, men bør snarere kaldes
forfatter, for hans toneangivende og sensationelle
freudianske-før-freud dramaer var beregnet på læsning mere end
opførsel på scenen.

Så skuespil og hver sceneskift indledes med liste over personer of
beskrivelse af interiør.

Hvorfor efterlignes det ikke af novelle og roman forfattere - ofte
skal du langt ind fiktions-litteratur-værket før du har begreb om,
hvor det sker og hvem er hovedpersoner.

Det er som om vore papirfattige forfattere i tidligere århundrede
ønskede en lakonisk kortfattet kunstværk, der med få ord havde alt
vigtigt med - snævert, stramt og ordknapt..

Men idag er papir billigt og på interenettet er der uendelig med plads
gratis.

Så alle bør nu være brugervenlige og struktuere deres
handlingsbeskrivelse med person-register, synopsis, stedbeskrivesle
mm. Og samle fodnoter, indskud og citater som halehæng til sidst.

Det svarer til japanske vejnavne - som der aldrig er skiltet med, og
oftest slet ikke eksisterer. Japanerne klarer sig med intuition.
Vestens brugerfjendske forfattere sætter en ære i kortfattethed og
kræver klæbehjerne af folk - især de lange russiske romaner fra
180o-tallet er besværlige pga mange navne at holde rede i, og med sære
lange navne.

Det kræver intution, som vi ikke har idag. Vesterlændingen har brug
for visuel oversigt. Japaneren er af sit mere-end-Britisk ordrige
nuancerede sprog vænnet til at have klæbehjerne og behøver ikke
indledende oversigt.

Fra : Vidal

Dato : 13-04-06 09:18

Bo Warming wrote:

> Behøvs vejnavne? CPR? Vidal-frihed?

Jeg er ikke for vild med cpr-systemet, men bruger
ikke energi på tabte sager.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 13-04-06 10:12

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> Jeg er ikke for vild med cpr-systemet, men bruger
> ikke energi på tabte sager.

Det er OK for et forkrøblet sindsygt samfund som vort, men
overmennesker som japanske behøver det ikke. Mit indlægs angrebsmål er
klart ikke CPR endsige vejnavne.

Vigtig er at vi bevarer mest mulig frihed.

Derfor skal vi have antiterrorlov mod muslimer OG ISÆR UDVISE FLEST
MULIG

At fortabe sig i boligens ukrænkelighed vedr noget så perifert som
telefonaflytning uden dommerkendelse er at være landsforrædder - at
være uden proportionssans - at søge accept hos vore fjender.

Fra : Vidal

Dato : 13-04-06 11:04

Bo Warming wrote:

> At fortabe sig i boligens ukrænkelighed vedr noget så perifert som
> telefonaflytning uden dommerkendelse er at være landsforrædder

'Bold, ej mand' er hermed død og begravet.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 13-04-06 11:16

> 'Bold, ej mand' er hermed død og begravet.

På ingen måde, aldrig nogensinde

Folk med sans for bondefornuft indser let at du bruges som case vedr
synspunkt og at angribe dig som jeg aldrig har mødt har en
DEBATTEKNISK FUNKTION og kun det

Da der går tolv på dusinet med dine menger, er det at angribe
godhedsindustrien at kalde "folk som dig" landsforræddere

JEg er en ener så at angribe mig er personangreb, ej bold

Fra : Vidal

Dato : 13-04-06 11:32

Bo Warming wrote:

> [...]
> FUNKTION og kun det
>
> Da der går tolv på dusinet med dine menger,

Ikke her i reservatet. Her er dine synspunkter i
mange henseender de førende.

> er det at angribe
> godhedsindustrien at kalde "folk som dig" landsforræddere

Hellere blive anset for at være landsforræder,
end at blive rost af Bo Warming.

> JEg er en ener så at angribe mig er personangreb, ej bold

Din logik er upåklagelig.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 13-04-06 11:52

> Ikke her i reservatet. Her er dine synspunkter i
> mange henseender de førende.

Selv de, der er DF-tilhængere her, har extrem aftandstagen vedr meget
af hvad jeg brainstormer om. Og blir ofte høje af personangreb fx
killfilteropfordringer

Utroligt at man ikke går op i bold kun, som jeg gør, også når jeg
bruger dit som case for landsforræderisk muslimforkælelse

Fra : @

Dato : 13-04-06 15:17

On Thu, 13 Apr 2006 11:12:00 +0200, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>Vigtig er at vi bevarer mest mulig frihed.

rørende enig med Bo

>Derfor skal vi have antiterrorlov mod muslimer OG ISÆR UDVISE FLEST
>MULIG

nøjagtig

muhammedanisme er netop det modsatte af frihed

det er underkastelse dogmatik af værste skuffe samt forfølgelse af alt
og alle som er anderledes

lige børn leger bedst, men

gad vide om ikke Skæve Thorvald har det sjovest?

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Bo Warming

Dato : 13-04-06 16:20

"@" <1@invalid.net> wrote in message
> [...]
> og alle som er anderledes
> lige børn leger bedst, men
>
> gad vide om ikke Skæve Thorvald har det sjovest?

Den sidste linie vil jeg gerne have forklaret.
Er Thorvald
Stauning eller en fuldemandsvise eller ?

"Alle dyr er lige men nogle dyr er mere lige end andre", siger
Stalin-grisen i Orwells "Kammerat Napoleon".

" Lovgivere eller revolutionære, der lover både lighed og
frihed, er enten fantaster eller charlataner. "
Goethe

I min barndom sang vi om Carlsen-og-hans-skæve-skib men skæve-Thorvald
husker jeg ikke

Fra : kjaer

Dato : 13-04-06 16:33

Bo Warming wrote:

> I min barndom sang vi om Carlsen-og-hans-skæve-skib men skæve-Thorvald
> husker jeg ikke

Det er ingen sang men en melodi, en polka, tror jeg nok. Den danses af to
piger og en mand.