"Raskriget i södra Sverige"
Fra : GB

Dato : 12-04-06 17:38

"Raskriget i södra Sverige"
Hvad dette bliver til med tiden, kan enhver jo forestille sig med et
minimum af fantasi:
Den text som kommer här nedan är bara ett fragmentariskt återgivande av
vissa nyckelmeningar som förekommer i den C-uppsats, som Petra Åkesson
vid Sociologiska institutionen, Lunds universitet, skrivit. Uppsatsen
hittar ni på denna adress:
www.sociologi.lu.se/krim/vi_krigar.pdf

"Alla de intervjuade pojkarna har utländsk bakgrund, 15 till 17 års
ålder."
"När vi ser några svenskar som verkar rika rånar vi dom..."
"När det är svenskar rånar vi dem..."
"Det är lättast att råna svenskar, de är så rädda."
"Svenskarna gör ingenting, de bara ger oss sakerna, de är så mesiga."
"Vi kan råna när vi vill och när vi känner för det."
"... vi är snälla, de blir lurade och tror att vi är snälla."
"... när man rånar en svensk springer de andra svenskarna i väg..."
"... vi tar kniven och hotar mot halsen, ibland en krossad glasflaska..."
"När vi är ute på stan och rånar krigar vi mot svenskarna."
"Omgivningen utanför deras egna hemområden betraktas som slagfält."
"Makt är för mig att svenskarna skall se på mig och lägga sig ner och
pussa mina fötter."
"Jo, det är ett krig mot svenskarna..."
"Dom är så rädda, svenskarna som rånas av oss vågar inte gå ut..."
"Det är så lätt att råna svenskar, det är så lätt."

Det är en mönstergill akademisk uppsats Petra Åkesson skrivit, rapp i
tanken, flyt i språket och det är ju ganska intressant att det är i denna
typ av rapporter, som det finns stora journalistiska nyheter som säger
något om vår tid men som blir försummade av main stream media även sedan
de är allmänt kända.
-Den enda nyhetseffekten av Petra Åkessons undersökning som jag känner
till är ett nyhetsinslag av gamle journalistveteranen Bo Holmström i TV4,
därutöver tystnad. Han ansågs väl tillräckligt ärrad och därmed orädd som
en gammal alfahanne, för att ta sig an denna explosiva materia.
- Petra Åkessons undersökning visar, tycker jag, att de miljarder som det
pågående multikulturåret kostar kunde ha använts mer selektivt, till
exempel för att upplysa och berika de förmörkade sinnen som verkligen är
rasistiska och som begår brott just för att de är det.
- Rättsväsendet har för övrigt gett upp, tycks det. Personrånen i Malmö
är tio gånger större än i den tio gånger större staden Köpenhamn; därmed
är väl rånfrekvensen 100 gånger större på den här sidan sundet. Är det
nån mer än jag som känner mycket obehagliga vibrationer efter läsningen
av denna uppsats?
Kurt Lundgren blog