Fanget i en fælde? Og velfærd?
Fra : Martin Nielsen

Dato : 12-04-06 16:33

Situation:

En 16-årig knægt stå og skal vælge uddannelse. Tænker "jeg vil da gerne være
direktør eller sådan noget" - går derfor på handelskole og ender med en
uddannelse som salgsassistent som var den eneste praktikplads at få. Og
drømmen lever stadig men er seføli kun en drøm men han har nu fået mere
erfaring omkring hvad det vil sige at drive virksomhed.

Han er nu 21 og færdig med sin uddannelse (4 år før regeringen vil ha det!)
I mellemtiden er han dog blevet så træt i sit fag da meningen ikke var han
skulle sidde bag kassen i Aldi til 85 kr i timen jo. Han ender således på
dagpenge og er henvist til ufaglærte jobs. Dermed er 4 års uddannelse
spildt - både su´en og studiegælden kunne have været ligemeget nu jo.

A-kassen ligger efterhånden pres på jo og man ender i 8 forskellige
"idiot-jobs" fx på Junckers hvor man skal stavle gulvbrædder i op til 12
timer ad gangen. Også i wekkenden og også om natten. Det kan intet menneske
holde til. I al fald ikke når man 1½ år inden har fået både kone og barn til
sig.

Man må vel trods alt tage bare lidt hensyn til sin familie? Desuden bliver
man totalt skør i bolden af at arbejde i 3-hold skift. Min hukommelse er
væk, mit biologiske ur er slået i stykker og jeg sover meget uregelmæssigt
og har tit marerridt. Jeg har ofte syge dage da jeg ikke føler mig i stand
til at føre bil somme tider (og jo bil er nødvendig da jeg ikke har
offentlig transport til rådighed om natten)

Så nu er jeg nødt til at stoppe mit job - og hvis jeg ikke kan finde et mere
passende - komme i job med offenligt løntilskud - og dermed blor være
"anbragt". Uhada en motivation jeg vil møde op med.

Jeg har spurgt om jeg kunne tage noget så banalt som et buskørekort da mange
her hvor jeg bor søger disse og svaret er klart : NEJ. Nej hellere forsørge
mig offentligt for tid og evighed... Amen.

Fra : Basil

Dato : 12-04-06 16:38

Martin Nielsen formulerede spørgsmålet:
KLIP

> [...]
> til at føre bil somme tider (og jo bil er nødvendig da jeg ikke har
> offentlig transport til rådighed om natten)

Jeg stod i samme dilemma for en del år siden.
Jeg fik det nøjagtig som du beskriver det af at arbejde 3 år på
nathold.
Det er sgu ikke menneskeligt at være vågen om natten i hverdagene, og
forsøge at vende det i weekenden, for at vende det igen i ugen efter.
Kai

Fra : Martin Nielsen

Dato : 12-04-06 16:50

> [...]
> Det er sgu ikke menneskeligt at være vågen om natten i hverdagene, og
> forsøge at vende det i weekenden, for at vende det igen i ugen efter.

Nej men det er er den eneste muglihed jeg har fået. Man skal jo stå til
rådighed op til 5 kvarter hver vej i transport oveni. Kommer jeg ikke i
konflikt med nogen køre/hviletids bestemmelser efter sådan en 12 timers med
2? timers transport? Og når man har en datter på 2 som stadig ikke sover
igennem ja såå... sover man med ørepropper ;)

Fra : Martin Nielsen

Dato : 12-04-06 16:57

"Martin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Menneskeligt... jo ifgl AF og regeringen så er det fint menneskeligt. De
sidste 2 døgn har jeg kun kunnet sove i 4 timer og har arbejdet i 24 og skal
også arbejde i påsken - alternativ: kontanthjælp... lol

Fra : Per Rønne

Dato : 13-04-06 08:27

Martin Nielsen <jadahva@hotmail.com> wrote:

> [...]

> sidste 2 døgn har jeg kun kunnet sove i 4 timer og har arbejdet i 24 og skal
> også arbejde i påsken - alternativ: kontanthjælp... lol

Forkert: Også kontanthjælpsmodtagere skal faktisk stå til rådighed for
arbejdsmarkedet, og i dit tilfælde vil man endda kunne sige, at dit
eneste problem ville være arbejdsløshed.

Og så måtte du jo klare dig med det din kone kan tjene til dig. Privat
forsørgelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 12-04-06 19:30

> [...]
> her hvor jeg bor søger disse og svaret er klart : NEJ. Nej hellere
forsørge
> mig offentligt for tid og evighed... Amen.

Surt.
Lige så surt er det, at alle de fint uddannede højrefløjsere i fuldt alvor
tror, at du vil kunne blive omskolet eller på anden måde uddannet.

På samme måde mener de, det er sandt, når ministeren og industrien påstår de
skriger efter arbejdskraft.

Det de ønsker, er at importere endnu flere fremmede, der helst skal være
villige til at arbejde for en trediedel af, hvad du kan få som
salgsassistent.

Og samtidig skal du høre på, at "det er din egen skyld".

Men husk det på valgdagen.

Held og lykke.

MVH
Egon

Fra : @

Dato : 13-04-06 12:18

On Wed, 12 Apr 2006 20:29:58 +0200, "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk>
wrote:

> [...]
>tror, at du vil kunne blive omskolet eller på anden måde uddannet.
>

>På samme måde mener de, det er sandt, når ministeren og industrien påstår de

det er løgn, industrien kan få al den arbejdskraft den vil betale
for, gentager betale for, intet er gratis

hvis man surfer lidt på AF's jobdatabase
https://jobnet.af.dk/Jobbanken/Frame/Frameset.aspx

finder man hurtigt ud af, at der er to slags arbejde som det kniber
for arbejdsgiverne at få folk til

deltids/vikarjob inden for social- og -sundhed

og rengøringsarbejde

nu kender jeg ikke til arbejdet inden for social og sundhed

men

da min kone kender en som har til opgave at skaffe folk til rengøring
af Bl.a. børnehaver, blev konen og jeg shanhajet en enkelt gang
(i en akut situation)
til at tage rengøringen af en børnehave hvord er til dagligt befandt
sig 47 børn + 5-6 ansatte

sådan en børnehave skal een person gøre ren på 2 timer 15 minutter

det kan bare ikke lade sig gøre, konen og jeg hjalp hinanden og brugte
lidt over 2 timer = over 4 mandetimer og vi var slet ikke tilfredse
med kvaliteten af vores indsats, men ville dog ikke arbejde alt for
meget gratis

højt tempo - lav løn - "mærkelige" arbejdstider og viden om at ens
indsats er det rene "japperi"

intet under, at rengøringsfirmaer ustandseligt søger folk

>Det de ønsker, er at importere endnu flere fremmede, der helst skal være
>villige til at arbejde for en trediedel af, hvad du kan få som
>salgsassistent.

der er da intet galt i at importere arbejdskraft i en reel
mangelsituation,
men i DK mangler der slet ikke arbejdskraft,

hvis industrien mangler uddannet arbejdskraft er det udelukkende
industriens egen skyld, at de ikke i tide har uddannet de folk de
skulle bruge

>Og samtidig skal du høre på, at "det er din egen skyld".
>
>Men husk det på valgdagen.

jep

stem rødt (og hent alle de sociale ydeleser du bare kan)

og arbejd sort(så der kan blive penge til fornøjelser)

>Held og lykke.

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Egon Stich

Dato : 14-04-06 15:34

> hvis industrien mangler uddannet arbejdskraft er det udelukkende
> industriens egen skyld, at de ikke i tide har uddannet de folk de
> skulle bruge

Tjah--
Mere behøver der jo ikke at siges.
Utroligt, at ikke flere kan se det?

MVH
Egon

Fra : Brian Lænø

Dato : 13-04-06 07:45

"Martin Nielsen" > Situation:

> [...]
> her hvor jeg bor søger disse og svaret er klart : NEJ. Nej hellere
> forsørge
> mig offentligt for tid og evighed... Amen.

Hvad med at tage situationen i egen hånd, i stedet for at vente på det
offentlige!
Hvis du ikke kan klare natarbejdet, så gør selv noget ved det.
Hvorfor tager du ikke et lån, og betaler dit bus kørekort selv.
Tag kørekortet i fritiden i mens du har natarbejdet.
Når du så har kørekortet, kan du skifte arbejde.
Der er ingen grund til at gå ledig imellemtiden.
Hvis du vil være direktør eller leder, så gør selv noget ved det.
Tag noget efter uddannelse i fritiden, eller start din egen virksomhed.
At man har et socialt sikkerhedsnet i landet, er ikke ens betydende med, at
man ikke kan forsøge at klare sig selv.

--
Brian

Fra : Martin Nielsen

Dato : 13-04-06 14:41

> Hvorfor tager du ikke et lån, og betaler dit bus kørekort selv.

Fordi man allerede er belånt til ørene for at have den gamle møgspand der
gør det muligt overhovedet at komme på arbejde.

> Tag kørekortet i fritiden i mens du har natarbejdet.

Har du prøvet 3-holds-skift-arbejde? Du kan ikke møde fx ugenligt op på et
eller andet kørekort-kursus!

> Når du så har kørekortet, kan du skifte arbejde.

Ja men det får jeg jo ikke.

> Der er ingen grund til at gå ledig imellemtiden.

Nej der gør jeg så rent i sommerhuse efter tyskere det griser noget så
gevaldig til en endnu mere ussel løn.

> Hvis du vil være direktør eller leder, så gør selv noget ved det.
> Tag noget efter uddannelse i fritiden,

Min fritid er placeret om natten når jeg er på aftenhold, om aftenen på
daghold, om formiddagen på nathold. Hvilken efteruddannelse kan jeg fysisk
muligt tage?

eller start din egen virksomhed.

Der er skam også mit mål. Men der skal penge til som jeg ikke har da jeg jo
er nødt til som de fleste andre at bruge dem jeg har på husleje
bilforsikring gæld osv osv. Så er der lige et par tusinde tilbage til mad...
ehhh?

> At man har et socialt sikkerhedsnet i landet, er ikke ens betydende med,
at
> man ikke kan forsøge at klare sig selv.

Nej seføli ikke. Men det kan måske ikke kaldes et forsøg at have 3-holsskift
og deltidsjob i sommerhusene oveni? Har du prøvet det??? Det er ligesom en
anden beskriver om en børnehave på 2 timer man ender med at bruge det
dobbelte men så har man åbenbart ikke skyndt sig nok jo....!?!? Eller også
var det bare fordi en tyskerunge havde leget med sit eget lort i sit
soveværelse...!

Fra : Brian Lænø

Dato : 14-04-06 06:43

> [...]
> dobbelte men så har man åbenbart ikke skyndt sig nok jo....!?!? Eller også
> var det bare fordi en tyskerunge havde leget med sit eget lort i sit

Jeg har ikke været på rulleskift mellem dag, aften og nathold, men jeg har
da prøvet dag og aftenhold.
Jeg bryder mig ikke om at arbejde på aftenhold, og skulle jeg til det igen,
så ville jeg søge andet arbejde.
Men jeg ville selvfølgelig blive ved med at arbejde der, indtil jeg fandt
noget andet.
Jeg er ikke i tvivl om, at du er havnet i en træls situation, men det er en
situation du selv har bragt dig i.
Du har truffet nogle valg, og disse valg har konsekvenser.
Hvis du ikke kan komme vidre med dit nuværende arbejde, så find et andet
arbejde.

--
Brian

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 14-04-06 07:47

Brian Lænø wrote:
> [...]

Tag dig dog sammen mand !

Thorkild

Fra : Brian Lænø

Dato : 14-04-06 14:24

"Thorkild Poulsen" skrev

> Tag dig dog sammen mand !
>
> Thorkild

Hvem skriver du til?
Du citerer Martins tekst, men svarer under mit indlæg.

--
Brian

Fra : Per Rønne

Dato : 13-04-06 08:25

> [...]

> direktør eller sådan noget" - går derfor på handelskole og ender med en
> uddannelse som salgsassistent som var den eneste praktikplads at få.

Mon ikke en direktørspire havde valgt Højere Handelseksamen, og derefter
Handelshøjskolen?

> Og drømmen lever stadig men er seføli kun en drøm men han har nu fået mere
> erfaring omkring hvad det vil sige at drive virksomhed.

> Han er nu 21 og færdig med sin uddannelse (4 år før regeringen vil ha det!)

Regeringen vil gerne have at de unge bliver færdige så hurtigt som
muligt - især når man tager hensyn til at forældregenerationen ikke har
sat nok børn i verden.

> I mellemtiden er han dog blevet så træt i sit fag da meningen ikke var han
> skulle sidde bag kassen i Aldi til 85 kr i timen jo.

Nu vil jeg tvivle på at Aldi lønner uddannede HKere med 85 kr/timen, ja,
jeg tvivler faktisk på at der er nogen over 18 der går for så lidt. Du
skal regne med mindst omkring 100 kroner i timen.

> Han ender således på dagpenge og er henvist til ufaglærte jobs.

Den angivne løn er jo også lavere end en almindelig ufaglært timeløn.
Jeg tror at en ufaglært butiksassistent i Netto får knap 100 kroner i
timen, hvis han er over 18.

> Dermed er 4 års uddannelse spildt - både su´en og studiegælden kunne have
> været ligemeget nu jo.

Har han været i lære, og det skriver du jo, har han ikke kunnet få SU.
Næh, han har fået lærlingeløn.

Ja, du skriver at han var 16 da han startede som handelsskoledreng.
Efter højst et år han har fået sin læreplads. Man kan ikke få SU før man
er fyldt 18, og i øvrigt må han vel have boet hjemme?

> A-kassen ligger efterhånden pres på jo og man ender i 8 forskellige
> "idiot-jobs" fx på Junckers hvor man skal stavle gulvbrædder i op til 12
> timer ad gangen.

Ja, mærkværdigt nok kan man ikke bare få dagpenge, uden at stå til
rådighed for arbejdsmarkedet. Og efter nogen tid kan man blive sendt i
aktivering.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Nielsen

Dato : 13-04-06 14:50

> Mon ikke en direktørspire havde valgt Højere Handelseksamen, og derefter
> Handelshøjskolen?

Hvorfor det? Hvis man har talentet behøver man ingen 10-årig uddannnelse -
kun cash til at komme i gang for.

> Regeringen vil gerne have at de unge bliver færdige så hurtigt som
> muligt - især når man tager hensyn til at forældregenerationen ikke har
> sat nok børn i verden.

Muligt men det bider sig selv i halen. Folk er ikke klar før de er klar
uanset hvad Anders Fogh mener om det.

> Nu vil jeg tvivle på at Aldi lønner uddannede HKere med 85 kr/timen, ja,
> jeg tvivler faktisk på at der er nogen over 18 der går for så lidt. Du
> skal regne med mindst omkring 100 kroner i timen.

Overdrivelse fremmer forståelsen. Af min kærestes lønseddel fra aldi fremgår
det at hun rent faktisk fik 92 kr i timen. WOW.

> Den angivne løn er jo også lavere end en almindelig ufaglært timeløn.
> Jeg tror at en ufaglært butiksassistent i Netto får knap 100 kroner i
> timen, hvis han er over 18.

Sandsynligvis. Udbetalt løn: omkring 10000 på fuldtid. Igen stort set det
samme som dagpenge! Man kan hverken købe hus eller noget andet man kan
forsøge at skabe sig en bæredygtig tilværelse på - jo hvis man møder en rig
partner. Man kan jo dårligt holde en gammel bil kørende for de penge vel.

> Har han været i lære, og det skriver du jo, har han ikke kunnet få SU.
> Næh, han har fået lærlingeløn.

2 år i skole på SU 2 år på ja lærlingeløn som var 5500 kr udbetalt. Kommer
man ikke langt med når man skal betale husleje, transport, mad osv selv.

> Ja, du skriver at han var 16 da han startede som handelsskoledreng.
> Efter højst et år han har fået sin læreplads. Man kan ikke få SU før man
> er fyldt 18, og i øvrigt må han vel have boet hjemme?

Nix flyttede hjemmefra som 17-årig efter det første år på handelskolen,
derpå et sabbatår for overhovedet at kunne have tag over hovedet, der på
andet år og 2 år i lære hos en psykopat af en chef hvis eneste mål var at
køre ham så langt ned psykisk som overhovedet muligt.

> Ja, mærkværdigt nok kan man ikke bare få dagpenge, uden at stå til
> rådighed for arbejdsmarkedet. Og efter nogen tid kan man blive sendt i
> aktivering.

Ja det gør man jo. Men hvad med at skabe en fremtid istedet for blot at
placere folk? Folk tager de rengøringsjob af en simpel grund: Har du bare 20
timer om ugen supllere a-kassen op og efter et år har du optjent fornyet
dagpenge ret og kan sige det op og gå hjemme igen. Smart ikke?

Det er da ikke en specielt fed måde at skabe fuldtidsindtægter på? Men der
er jo ingen grund til at arbejde 37 timer når man INTET får ud af det i de
lavt-lønnede jobs!

Fra : Per Rønne

Dato : 13-04-06 15:25

> Overdrivelse fremmer forståelsen. Af min kærestes lønseddel fra aldi fremgår
> det at hun rent faktisk fik 92 kr i timen. WOW.

> Sandsynligvis.

Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 14-04-06 08:09

> Hvorfor det? Hvis man har talentet behøver man ingen 10-årig uddannnelse -
> kun cash til at komme i gang for.

Er du en gudsbenådet sælger? Eller opfinder? De færreste klarer sig uden
en uddannelse.

> Muligt men det bider sig selv i halen. Folk er ikke klar før de er klar
> uanset hvad Anders Fogh mener om det.

De skal lige ha' et sabbatår, og et sabbatår til og ét til og éet
til...altsammen naturligvis på det offentliges regning.

> Overdrivelse fremmer forståelsen. Af min kærestes lønseddel fra aldi fremgår
> det at hun rent faktisk fik 92 kr i timen. WOW.

Og hvis det er et par år siden, så ville hun få 100kr/timen i dag.
Iøvrigt er detailhandlen det sted det er nemmest at gøre karriere i dag.

> [...]
> partner. Man kan jo dårligt holde en gammel bil kørende for de penge vel.

Ja der er nogen der gerne vil have det hele på én gang: Bil, bolig,
ferierejser mv. Og så rækker pengene ikke langt.

> [...]
> andet år og 2 år i lære hos en psykopat af en chef hvis eneste mål var at
> køre ham så langt ned psykisk som overhovedet muligt.

Du flyttede hjemmefra et år for tidligt og så skulle du liiiige ha' et
sabbbatår!

> [...]
> timer om ugen supllere a-kassen op og efter et år har du optjent fornyet
> dagpenge ret og kan sige det op og gå hjemme igen. Smart ikke?

Mon ikke det hul i dagpengeloven snart bliver lukket?

> Det er da ikke en specielt fed måde at skabe fuldtidsindtægter på? Men der
> er jo ingen grund til at arbejde 37 timer når man INTET får ud af det i de
> lavt-lønnede jobs!

Man har da lov til at søge på bedre lønnnede jobs eller uddanne sig til
dem.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 14-04-06 10:18

> Du flyttede hjemmefra et år for tidligt og så skulle du liiiige ha' et
> sabbbatår!

Ja, jeg flyttede hjemmefra samtidig med at jeg efter tre år på Gladsaxe
Gymnasium som 21-årig fik min studentereksamen, og skulle starte på
universitetet. Og det var på Tingbjergkollegiet, til 450 om måneden.

Som 17-årig? Jeg gik i 2. real ...

> Mon ikke det hul i dagpengeloven snart bliver lukket?

Der er skam ikke tale om et »hul«, men derimod er AF desværre ikke god
til at /anvise/ job. Jeg tvivler på om man overhovedet gør noget sådant
i dag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk