Islamisk jura
Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-06 07:30

I dagens Jyllandsposten kan man på:

<http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3666400>

læse en leder om den ægyptiske stormuftis fatwa mod statuer i private
hjem. Og jeg citerer:

=
I samme interessante redegørelse fortæller stormuftien, at der findes
over 1,2 millioner spørgsmål inden for islamisk retsvidenskab, der
kræver religiøs bedømmelse. Bl. a. spørgsmålet om at træde ind på
badeværelset med venstre fod først og træde ud med højre fod først! Ja,
der er rigeligt at tage vare på for en stormufti.
=

Ja, hvem siger at tingene skal være lette for muslimerne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 09-04-06 09:04

> [...]
> =
>
> Ja, hvem siger at tingene skal være lette for muslimerne ...

Nej, men det er dog let at huske, at hvis du har haft et mareridt om natten,
så skal du næste morgen spytte over venstre skulder, - iflg Profeten. Så
skulle Satan være skræmt væk, DEN morgen.

Shiaerne går endnu mere ned i detaljer end sunnierne, så de har nok 10
millioner ting, man skal gøre efter islamisk lov. Især kunne jeg godt lide
den med, at det er "haram" for en muslim at gå mere end maksimum tre skridt
baglæns. Mange ting skifter mellem at være "pak" og "najis" rent og urent,
efter mærkværdige regler. Det er virkelig en religion hvor en fotografisk
hukommelse kan føre til store ting, de "lærde" skal jo helst havde disse
myriader af regler parat i hovedet.

Lige som man vist kan se i "Fiskerne"? hvor man i gamle dage konkurrede på
bibelcitater, dem der kunne ryste citater ud af ærmet, fik en enorm
prestige.

Fra : Konrad

Dato : 10-04-06 10:29

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
> I dagens Jyllandsposten kan man på:
>
> <http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3666400>
>
> læse en leder om den ægyptiske stormuftis fatwa mod statuer i private
> hjem. Og jeg citerer:

I Italien anbefalede den katolske kirke at man ikke stemte ved en
folkeafstemning om en ny abortlov. Det (ventede) resultat blev, at under 40%
af de stemmeberettigede stemte, og afstemningen dermed var ugyldig. Men det
er jo demokrati. Når en religiøs leder i Egypten opfordrer folk til en
bestemt adfærd, så er det "koranfascisme".

Fra : Per Rønne

Dato : 10-04-06 10:54

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> [...]
> af de stemmeberettigede stemte, og afstemningen dermed var ugyldig. Men det

Det viser dels at det er uhensigtsmæssigt at have regler om hvor mange
der skal have /stemt/ for at et valgresultat er gyldigt, dels det
uhensigtsmæssige i at have en dominerende kirke, som ikke er underlagt
staten.

> Når en religiøs leder i Egypten opfordrer folk til en bestemt adfærd, så
> er det "koranfascisme".

Nu mener jeg ikke at jeg brugte ordet »koranfascisme«, eller at jeg i
øvrigt på noget som helst tidspunkt har brugt det.

Faktisk brugte jeg det som udgangspunkt til at more mig lidt over de
problemer, troende muslimer må komme ud for. Som om hvilken fod de skal
bruge først, når de træder ind i et badeværelse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 10-04-06 11:23

> [...]
> problemer, troende muslimer må komme ud for. Som om hvilken fod de skal
> bruge først, når de træder ind i et badeværelse ...

Gad vide, hvad de gør, når de får højre hånd hugget af?
Dør af sult?

MVH
Egon

Fra : Konrad

Dato : 12-04-06 11:39

> [...]

> der skal have /stemt/ for at et valgresultat er gyldigt, dels det
> uhensigtsmæssige i at have en dominerende kirke, som ikke er underlagt

Næh - det viser at den katolske kirke bruger sin magt til at overrule
demokratiet. Folk stemte ikke, fordi kirken havde udstedt det, som man i den
islamiske verden kalder en fatwa

Og så er det altså noget pjat at det skulle være uhensigtsmæssigt at have
regler om deltagelsesprocenter (som vi også har i Danmark). Uden sådanne
regler ville demokratiet udvikle sig til et mindretalsdiktatur, hvor
væsentlige beslutninger vil kunne blive trukket nedover hovedet på samtlige
borgere, på baggrund af i teorien én stemme.

> Nu mener jeg ikke at jeg brugte ordet »koranfascisme«, eller at jeg i
> øvrigt på noget som helst tidspunkt har brugt det.

Nej, lige det begreb har du ikke brugt, men det er jo det der impliceres i
én eller anden forstand. Der kan i bare se : Hvor er det dog modbydeligt
undertrykkende, dette islam.

> Faktisk brugte jeg det som udgangspunkt til at more mig lidt over de
> problemer, troende muslimer må komme ud for. Som om hvilken fod de skal
> bruge først, når de træder ind i et badeværelse ...

Vi er vel alle vanemennesker Tja. Dem om det, men der er jo helt rigtigt
virkelig aparte regler. Det har man nu også andre steder, men muslimernes
system er jo helt overdrevet i den forstand, at nogle jo rent faktisk
forsøger at overholde det hele. Men hvor mange der gør er svært at sige.
Tvivler på at mere end nogle procent virkelig følger dem slavisk.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-04-06 13:02

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Næh - det viser at den katolske kirke bruger sin magt til at overrule
> demokratiet.

Den »overruler« nu ikke demokratiet, man havde den været underlagt
staten havde det naturligvis ikke kunnet lade sig gøre. Og her har vi jo
heldigvis i Danmark en statskirke.

> [...]
> væsentlige beslutninger vil kunne blive trukket nedover hovedet på samtlige
> borgere, på baggrund af i teorien én stemme.

Der er tidspunkter hvor der skal træffes beslutninger. Og valg der skal
afholdes. Skulle der eksempelvis være krav om en valgdeltagelse på
mindst 50% ved valg, ville ingen jo kunne blive valgt til menigheds- og
skolenævnsvalg.

Og et mindretal bør altså /aldrig/ kunne blokere for beslutninger.

> Nej, lige det begreb har du ikke brugt, men det er jo det der impliceres i
> én eller anden forstand. Der kan i bare se : Hvor er det dog modbydeligt
> undertrykkende, dette islam.

Personligt bryder jeg mig ikke om islam, det er vist ingen hemmelighed.
Det gør ikke at den enkelte muslim ikke kan være et ordentligt menneske.

> [...]
> forsøger at overholde det hele. Men hvor mange der gør er svært at sige.
> Tvivler på at mere end nogle procent virkelig følger dem slavisk.

Men her er der jo tale om en integreret del af et altomfattende
dogme-system.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 10-04-06 16:46

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> [...]
> er jo demokrati. Når en religiøs leder i Egypten opfordrer folk til en
> bestemt adfærd, så er det "koranfascisme".

Den katolske kirke og islams præsteskab har mange lighedspunkter, -
heldigvis er det normalt sådan, at katolikkerne ikke følger de frommes
forlangender, - hvis de gjorde var der flere end 0,2 børn pr familie i
Italien.

Rabiate kristne har to eller tre kernepunkter, abort, homoseksuelles
ægteskab, og udenægteskabeligheder. De rabiate muslimer har syttenhundrede
kernepunkter, men det mener mange jo må være sådan cirka "det samme"?

Som en kommentator i The Economist skriver, så mener en forfatter at USA er
ved at blive et teokrati, - selv om det er strengt forbudt at fx afholde bøn
i en skole, OG at disse rabiate kristne kun har deres ovennævnte tre
kernepunkter til fælles. Som han siger, så diskuterer de lærde i Mellemøsten
om homoseksuelle skal hænges eller knuses under sten, og om skolerne *kun*
skal undervise i Koranen, eller om de kun *hovedsagelig* skal undervise i
Koranen.

Altså disse "det er næsten det samme" ting, burde nok undersøges noget
bedre?

Har du set rapporterne om forfølgelser af kristne i muslimske lande? er det
"næsten det samme" som vi ser her i DK? Har du efterhånden læst på
Nuernberglovene fra Tysland i 1935, og tænkt lidt over om det "næsten er det
samme", som vi udsætter vores muslimske medborgere for i dag?

Eller evt. tænkt lidt over, hvorfor du overhovedet kan finde på at
sammenligne de to ting? Du er jo ikke muslimsk araber, eller palæstinenser?

Fra : Konrad

Dato : 12-04-06 12:04

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> heldigvis er det normalt sådan, at katolikkerne ikke følger de frommes
> forlangender, - hvis de gjorde var der flere end 0,2 børn pr familie i

Alle muslimer følger heller ikke de mange fatwaer. Gjorde de det, ville
Rusdie være død. En sådan fatwa som stormuftiens forbud mod statuer skal jo
nok mere tolkes som denne "gejstliges" selvprofiliering eller forsøg på at
sætte fokus på en særlig problematik - måske endda foranlediget af
Muhammedtegningerne!

Der virker på mig til at være enorm konkurrence blandt de forskellige
muslimske gejstlige og de forskellige skoler. Man hører jo også om, hvordan
SA og Iran kæmper om at være det mest fromme muslimske land - lidt ala
danskernes og svenskernes kapløb om at "vinde frigørelsen" i de baltiske
lande, i sin tid, eller kampen om at være det mest rundhåndede
"ulandshjælp-land".

> Rabiate kristne har to eller tre kernepunkter, abort, homoseksuelles
> ægteskab, og udenægteskabeligheder. De rabiate muslimer har syttenhundrede
> kernepunkter, men det mener mange jo må være sådan cirka "det samme"?

Der er kernepunkter. Om der er mange eller få ændrer jo ikke på det. Koranen
og biblen er begge "hellige bøger", men de har jo forskelligt sideantal. Er
den ene mere hellig end den anden?

> [...]
> skal undervise i Koranen, eller om de kun *hovedsagelig* skal undervise i

At USA er ved at udvikle sig til et teokrati er under alle omstændigheder
noget fordrukkent sludder (og her er jeg ekspert!

> [...]
> bedre?
>
> Har du set rapporterne om forfølgelser af kristne i muslimske lande? er

Nej? Det er jo netop det, der er forskellen på Danmark og f.eks Pakistan -
og det er en forskel jeg ønsker vi skal bevare, i stedet for at kopiere den
pakistanske religiøse intolerance. Men det forstår "i" ikke - nej, når jeg
forsvarer andre religioners rettigheder er det jo fordi jeg ønsker at
islamisere Danmark, og ligge under for fundamentalistiske imamers latterlige
krav! Ikke sandt?

>Har du efterhånden læst på
> Nuernberglovene fra Tysland i 1935, og tænkt lidt over om det "næsten er
det
> samme", som vi udsætter vores muslimske medborgere for i dag?

Som sagt : Din fortolkning af "det samme" og analogier er temmelig snæver.
Man kan åbenbart ikke sammeligne fænomener, uden de er præcis det samme, og
det gør sammenligninger umulige. Godt forsøgt Knud, men jeg bider ikke på!

> Eller evt. tænkt lidt over, hvorfor du overhovedet kan finde på at
> sammenligne de to ting? Du er jo ikke muslimsk araber, eller
palæstinenser?

Bestemt ikke. Nu er jeg jo ikke alene om denne sammenligning.
Sammenligninger skal ikke tages 100% bogstaveligt - det er jo vanvid. Når
man sammenligner med noget, det gælder i hvert fald for mit vedkommende, så
sammenligner man jo ikke firdi man siger A=B, men fordi man siger A er
ligesom B, eller minder om B. A er et bogstav på samme måde som B, men A og
B er jo ikke ens. Og når man føler sammenligninger nødvendige eller
effektive er det jo typisk fordi der ikke eksisterer prædefinerede begreber
eller ord som kan udtrykke det samme. En sammenligning med stemningen i
Tyskland i starten af 30'erne kan virke smagløs, overdreven sorthvid eller
fuldkommen idiotisk, men når man fremhæver denne analogi er det jo ikke
fordi man dermed postulerer, at næste skridt i debatten af cyklon B, men
fordi der ganske enkelt ikke findes andre lignende scenarier, hvormed man
kan illustrere sin opfattelse af stemningen i Danmark anno 2006, i hvert
fald blandt visse ret markante kræfter i det danske samfund. Til din
antagelig enorme lettelse vil jeg dog lige tilføje, at jeg dog ikke tror DF
kan tilrane sig magt i Danmark, PÅ SAMME MÅDE SOM I TYSKLAND EFTER 1933