Hvad fejler Luna??
Fra : Trine

Dato : 15-06-01 19:22

Hej....

Jeg har lige ligget og nusset med Luna.....og har opdaget at hun har en
knude på ryggen Den er på størrelse med en stor ært...hun er ikke øm når
jeg trykker på den....og så kan man flytte på den...

Nogen ideer til hvad det kan være??
Typisk...og så på en fredag ØV!! og så lige efter at dyrlægen har lukket

/Trine

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 15-06-01 19:32

"Trine" <musen@kirstein.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen ideer til hvad det kan være??
> Typisk...og så på en fredag ØV!! og så lige efter at dyrlægen har lukket

Hej Trine

Jeg havde engang en hankat (som hed Bamse) Han fik også en knude på ryggen,
nede omkring haleroden. Den knude var af stress. Jeg boede i hus på det
tidspunkt og der var håndværkere på besøg. Han lå og knurrede dagen lang af
dem og dyrlægen sagde at den knude var kommet pga at Bamse fik stress over
de håndværkere.

Dermed ikke sagt at det er stress at Luna har, men ville bare fortælle om en
oplevelse jeg har haft mht til knuder hos katte.

Hilsen
Joan

Fra : Trine

Dato : 15-06-01 19:37

Det er altid rart at høre om andres erfaringer
Man tænker jo altid det værste......

Jeg havde (bortset fra kræft) tænkt på om det kunne være en fedtknude??

/Trine

Fra : Fie & Christian

Dato : 16-06-01 10:48

Hej Trine

Nu er jeg langt fra ekspert på de der knuder, men på mig lyder det som en
fedtknude (jeg ville have skrevet brusk-knude, men kan katte få det?).

Grunden til at jeg tror at det er en brusk-knude er meget u-dokumenteret,
men simplethen fordi jeg selv har en lille brusk-knude på benet, og det
lyder som den. De er som bekendt aldeles ufarlige.
Lige meget hvad det er, så sker der nok ikke noget ved at vente til imorgen
med at ringe til dyrlægem, hvis hun har det fint

Hilsen
Fie

Fra : Nina

Dato : 16-06-01 12:01

Hvad med at det kan være et bidsår (eller en skade efter en klo). Man kan
være så uheldig at den fine indgang til såret lukker sig meget hurtigt, og
der efterfølgende danner sig betændelse inden under. Det kan give en byld
eller lomme.
Hvis det er tilfældet vil "bylden" være varm udenpå
--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

Fra : Trine

Dato : 16-06-01 14:57

Det tror jeg bestemt ikke at det er....den er slet ikke varm...og hun har
ikke haft tegn på at have været oppe at toppes.....

/Trine

Fra : N/A

Dato : 16-06-01 14:55

Fra : Trine

Dato : 16-06-01 14:55

HHmm hun blev vaccineret d. 1/6, samtidig med at hun blev steriliseret...så
det kunne godt være det....

Ser lige tiden an....

/Trine

Fra : Sofie Hansen

Dato : 16-06-01 17:09

Hej Trine

Hvis knuden sidder der hvor nålen blev stukket ind, så kan den være dannet
af den grund. Det sker faktisk ret ofte.

Jeg har fået fjernet sådan en knude på min hund - dyrlægen var 100% sikker
på at det var en hun selv havde lavet ved en tidligere vaccination.

Hunden har også en del forstoppede talgkirtler - de kan klemmes ud når de
modner (og når jeg synes hun har for mange så får hun dem fjernet
operativt).

Hilsen
Sofie

Fra : Denise

Dato : 18-06-01 06:37

Hej Trine
Har haft 2 katte med sådan nogle knuder. Det tyder på fedtknude og det er
godt man
kan flytte på den. Hos den ene kat fik jeg fjernet den samtidig med anden
operation,
den sad på baglåret og var vokset lidt over 2 år, så den kunne lige så godt
komme væk.
På den anden kat sad den under forbenet (armhulen) og den blev fjernet ved
at
dyrlægen klippede den af efter en lokalbedøvelse omkring knuden, den var
også blevet
lidt stor, det gik meget nemt.
Så vidt jeg husker fik jeg at vide, at man bare skal holde øje med at de
ikke vokser,
så behøves de ikke blive fjernet.
Hilsen Denise

Fra : Trine

Dato : 02-07-01 10:47

Tak for alle svarene ....jeg holdt øje med knuden hver dag...og den er nu
helt væk....min dyrlæge sagde at det helt sikkert var fra vaccinationen

/Trine

Fra : Denise

Dato : 02-07-01 10:59

Hej Trine
Ja, jeg synes der er flere, der har fortalt om knuder efter vaccinationer,
det er heller
ikke alle dyrlægere der masserer godt nok efter indstrøjtninger,derfor
fortsætter
jeg altid mens man alligevel står og snakker.