Sort arbejde
Fra : Knud Larsen

Dato : 02-04-06 11:54

Fra Fyens Stifttidende:

"Sort arbejdet er ofte fuldstændigt hvidt: De private kunders massive krav
om sort arbejde har nemlig fået håndværkerne til at spille komedie.

Statskassen får både skat og moms af det såkaldte sorte arbejde.

- Kunderne får en pris, som de tror er sort, og betaler mig kontant. Men jeg
går hjem og skriver en regning med deres navn og adresse på, så jeg har
orden i mine sager, fortæller en håndværker, der driver et
stubfræsningsfirma på Fyn.

Han ønsker at være anonym af hensyn til forholdet til sine kunder.

Fyens Stiftstidende kan på baggrund af interviews med en lang række
håndværksmestre afsløre, at fidusen bruges i stort omfang i mange brancher.
Udbredt
Hos Danske Malermestre kender man den godt.

- Fremgangsmåden er temmelig udbredt hos de malermestre, som har mange
private kunder. Men også hos mindre virksomheder i andre brancher.
Håndværkeren får orden i sine papirer ved at skrive en regning og undgår at
miste opgaver, konstaterer direktørOle Draborg fra Danske Malermestre.

Privatkunderne aner ofte intet om prisniveauet, de er glade for bare at få
et sort tilbud.

- Det er ligegyldigt med prisen, bare det er sort. Sort arbejde er noget man
kan prale af over for vennerne over en pilsner, siger den 37-årige
håndværksmester Claus, der gerne vil være anonym.

Han snyder omkring fem kunder om ugen ved at lade, som om han arbejder sort.

- Jeg lyver ikke. Det er jo rigtig nok, at de får det "uden regning".
Kunderne vil bare have det sort, og så får de en pris. Men den er hvid, og
det ved de ikke. Jeg går bare hjem og slår beløbet ind i kasseapparatet som
et kontantsalg. Jeg kan jo ikke køre et firma på sorte penge, siger Claus.
Absurd situation
I Håndværksrådet er man overrasket over komediespillet.

- Det er en fantastisk og absurd situation, at håndværkerne er tvunget til
at lade som om de udfører sort arbejde. Men siger de nej, får de jo ikke
jobbet, siger Poul Ulsøe, der er formand for Håndværksrådet.

Han fremhæver, at kunderne i virkeligheden snyder sig selv.

- Det er jo ikke billigere for dem på denne måde. Til gengæld mister de
garantien, siger Poul Ulsøe.

Han opfordrer regeringen til at gribe ind over for kunderne, der med deres
store efterspørgsel skaber hele det sorte marked.

- Hvis der ingen hælere var, så var der ingen tyveknægte, slår han fast.

De håndværksmestre som Fyens Stiftstidende har talt med, har ingen kvaler
ved at narre kunderne.

- Det har jeg ingen moralske skrupler ved. Hvis jeg undlod at spille med,
ville jeg miste ordrer. Folk vil åbenbart handle om prisen, sort arbejde er
nærmest blevet en folkesport, siger en VVS-mester, der vil være anonym. "

Og den er IKKE fra 1. april

Fra : Aage Andersen

Dato : 02-04-06 16:14

"Knud Larsen" >

> [...]
> jeg går hjem og skriver en regning med deres navn og adresse på, så jeg
> har orden i mine sager, fortæller en håndværker, der driver et

Ja saadan skal den skæres.

Aage

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 02-04-06 17:17

Knud Larsen wrote:

> [...]
> nærmest blevet en folkesport, siger en VVS-mester, der vil være anonym. "

Det, der er brug for, er flere udenlandske håndværkere til at trykke prisen.

Mér globalisering!

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : Torben Bach

Dato : 02-04-06 23:04

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> jeg går hjem og skriver en regning med deres navn og adresse på, så jeg
> har orden i mine sager, fortæller en håndværker, der driver et
snip - snap

> [...]
> er nærmest blevet en folkesport, siger en VVS-mester, der vil være anonym.

Fint nok
Næsten som en reklame, jeg så på en flyttevogn: "Troen flytter bjerge - vi
flytter resten".

Kan man få det gratis minus 50%, så er alle glade, og så er det jo en fin
ordning.
Måske skulle man i øvrigt betænke, at sort arbejde også betyder "hurtige"
penge, der er med til at smøre omsætningsmaskinen, for der skal jo som regel
indkøbes materialer, og så kører den videre med "hvad der kommer let, går
også let".

Udover det så undrer det mig at høre politikere, der siger, at det ene og
andet har kostet staten så og så meget.
Når noget koster mig noget, så har jeg brugt penge på et eller andet, men
sådan ser det tilsyneladende ikke ud, hvis man sidder blandt de såkaldte
beslutningstagere.
Sort arbejde er jo ikke noget, staten eller det offentlige har brugt penge
på, så hvordan det har kostet noget, forstår jeg ikke helt - medmindre man
sætter lighedstegn imellem det at koste noget og det gå glip af noget.

Torben

Fra : Aage Andersen

Dato : 03-04-06 08:46

> [...]
> på, så hvordan det har kostet noget, forstår jeg ikke helt - medmindre man
> sætter lighedstegn imellem det at koste noget og det gå glip af noget.

Jeg kan kun tilslutte mig. Det er en uskik at sige, at man har et tab, naar
man ikke naar det budgetterede. Man kan jo bare sætte budgettet lavere saa
vil der altid være "overskud". Arla har tabt millioner paa tegningerne. Nej
de har tjent mindre end de regnede med. Jeg tabte 1 mill. paa børsen i
fredags udbyttet var kun 5 mill., jeg havde regnet med 6.

Aage

Fra : Egon Stich

Dato : 03-04-06 09:26

"Torben Bach" <tsbach@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på, så hvordan det har kostet noget, forstår jeg ikke helt - medmindre man
> sætter lighedstegn imellem det at koste noget og det gå glip af noget.

Det har altid været sådan, at hvis en kapitalist havde budgetteret med at
tjene 5mill, og kun tjente 4, skreg han op om et "underskud" på 1 mill.

Det er noget de lærer på djøf-skolerne.

Og dumme danskere æder den

MVH
Egon

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 03-04-06 09:49

Det var smuk og solrig dag da Knud Larsen skrev
news:442fad35$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk i dk.politik:

> [...]

> til at lade som om de udfører sort arbejde. Men siger de nej, får de
> jo ikke jobbet, siger Poul Ulsøe, der er formand for Håndværksrådet.

Klassisk klynk. Den tyrkiske grønthandler kan jo sige det samme; "Hvis jeg
ikke sælger mine cola'er uden moms, så får jeg ikke handlen." De tyrkiske
grønthandlere er dog ikke frække nok til at udtale at de er TVUNGET til at
sælge uden moms.

--
Rune D. Jørgensen