Hjemmeside uden frames ?
Fra : Robert Petersen

Dato : 15-06-01 16:43

I der nogle er jer skrappe fyre/piger herude som kan vise mig et eksempel på
en side som ikke bruger frames ?

Jeg vil nemlig gerne have indexeret min egen hjemmeside og undersiderne, men
fordi den bruger frames så får brugeren ikke min menu med i venstre side..
Jeg synes blot at alle sider i dag bruger frames ? Er der nogle metoder der
gør at uanset hvordan brugeren rammer min sider så får han/hun menuen med ?

siden som jeg arbejder med hedder www.pelatooling.dk og er egentlig meget
simpel, der er nok mig som er problemet ?

Jeg har før fået at vide at den kunne bygges uden frames, jeg savner dog
nogle input/eksempler på hvordan sådanne sider bygges op.

Med venlig hilsen

Robert Petersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-06-01 16:56

On Fri, 15 Jun 2001 17:42:31 +0200, "Robert Petersen"
<veng@post3.tele.dk> wrote:

>Jeg synes blot at alle sider i dag bruger frames ?

Vi kan kigge lidt rundt på nogle af de større - jeg tager her
udgangspunkt i hovedsiderne (nogle bruger frames længere inde):

www.microsoft.com, www.ibm.com, www.yahoo.com ...

www.jubii.dk, www.opasia.dk, www.dr.dk, tv2.dk, www.krak.dk ...

Der er en god del af de større, der har brugt frames, men er gået væk
fra det igen.

>Er der nogle metoder der
>gør at uanset hvordan brugeren rammer min sider så får han/hun menuen med ?

Ved de flere større sites benytter man sig af noget
serverside-programmering, der fx kan inkludere noget HTML på hver
eneste side, som brugeren får tilbage (brugeren får således en helt
almindelig HTML-side tilbage). Det er noget lettere end at skulle
klipkopiere sin menu til utallige sider.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 15-06-01 17:01

<veng@post3.tele.dk> wrote:

>I der nogle er jer skrappe fyre/piger herude som kan vise mig et eksempel på
>en side som ikke bruger frames ?

Her er min side, den bruger ikke frames:
www.3x7.dk

Der er masser af sider der ikke bruger frames (www.jubii.dk,
www.microsoft.com, etc. etc.)

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Robert Petersen

Dato : 16-06-01 11:56

"Stefan Bruhn" <news002@3x7.dk> wrote in message
> Her er min side, den bruger ikke frames:
> www.3x7.dk

Vil det sige at du har menuen med på hver eneste side ?
Altså noget med en standard side, som du bagefter har kopieret og sat ind,
og derefter omdøbt, og så til sidst ændret indholdet ?

Robert

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-06-01 12:09

Robert Petersen wrote:

> [...]
> Altså noget med en standard side, som du bagefter har kopieret og sat ind,
> og derefter omdøbt, og så til sidst ændret indholdet ?

Svaret er Server Side Includes (SSI)
Man fylder menuen ned i en fil og kalder den for f.eks menu.inc, der
hvor man så gerne vil have menuen på sine sider skriver man så bare
<!--#INCLUDE virtual="menu.inc"-->
Drønsmart, så skal man også kun ændre i en fil hvis menuen skal ændres.
Jeg bruger SSI på f.eks <http://www.talysman.org> og
<http://www.el_loco.blue-team.dk>, begge sider er dog stadig under
udvikling.
Bemærk at det ikke er alle servere der understøtter SSI.

--
/Lars

HTML software: <http://go.to/HTMLEasyColors>
Brug venligst Re: og ikke Sv: ved svar, da beskeder
der begynder med Sv: bliver slettet fra mange servere

Fra : Ebbe

Dato : 17-06-01 14:57

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> skrev i en meddelelse
> [...]
> udvikling.
> Bemærk at det ikke er alle servere der understøtter SSI.

Man kan da bare skrive det i en JavaScript fil. Det understættes jo alle
steder.
<Script Language="JavaScript" src="menu.js">
</Script>

menu.js:
Document.write("<body blabla><br>Hej")

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-06-01 00:16

Ebbe wrote:

> Man kan da bare skrive det i en JavaScript fil. Det understættes jo alle
> steder.

nej, langtfra. omkring 20% har javascript slået fra:
<http://www.TheCounter.com/stats/2001/March/javas.html>.
Hvis SSI understøttes på serveren er det langt at foretrække.

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 21-06-01 17:13

> nej, langtfra. omkring 20% har javascript slået fra:
> <http://www.TheCounter.com/stats/2001/March/javas.html>.
> Hvis SSI understøttes på serveren er det langt at foretrække.

Det var 12% i Maj.
Men det er jo globalt .. man skal tænke på sin egen målgruppe, og de fleste i
danmark kører med Javascript på tror jeg.
Nææ det store problem er at mange søgemaskiner ikke kan indexere en side hvis
dens links er skrevet i javascript.

Men hvis man alligevel skal indsætte et link til enten SSI eller javascript så
er det lige så nemt at indsætte almindelig HTML .. det virker altid .. alle
steder og der er ingen serverkrav.
De enkelte filer blive måske en anelse længere men det gør ikke det store og det
går lige hurtigt for brugeren.
Det eneste man skal være opmærksom på er at man skal huske at ændre alle siderne
med denne kode hvergang man laver en lille ændring i sin menu , men det er ikke
noget problem hvis man har en program der kan søge og erstatte text i mange
filer af gangen.

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 15-06-01 17:14

Robert Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg har før fået at vide at den kunne bygges uden frames, jeg savner dog
> nogle input/eksempler på hvordan sådanne sider bygges op.

Denne side er lavet om fra frames til at siden nu, hvor den bliver for lang
"overflowes". Den ligner faktisk sig selv meget godt.
<http://www.zulfo.dk/>

Min egen hjemmeside. Har lavet siden på denne måde af samme grunde som dig.
<http://www.kyndsberg.dk/>

/Kasper

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 15-06-01 17:36

Robert Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg synes blot at alle sider i dag bruger frames ?

Det mener jeg ikke du har ret i, hvilket de andre indlæg i denne tråd også gør
opmærksom på.

> Jeg har før fået at vide at den kunne bygges uden frames, jeg savner dog
> nogle input/eksempler på hvordan sådanne sider bygges op.

Jeg kan se, at pelatooling.dk er hostet hos DanDomain, så afhængig af hvilken
hotel-type du har, er der muligvis adgang til SSI. Du kan læse mere om, hvordan
SSI kan bruges til at inkludere en menu på alle dine sider her:
http://www.html.dk/artikler/00001/

Hvis du vil vide mere om SSI, har vi lavet en tutorial, som du finder her:
http://www.html.dk/tutorials/ssi/

Venlig hilsen Joachim

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 15-06-01 17:25

Robert Petersen skrev:

>Jeg har før fået at vide at den kunne bygges uden frames, jeg savner dog
>nogle input/eksempler på hvordan sådanne sider bygges op.

Jeg har aldrig brugt rammer, men mener egentlig det er nemt at finde
rundt på http://www.kajsvenningsen.dk/

En dansk gennemgang af Hamsterens opsætning:
http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Fra : |

Dato : 16-06-01 17:44

hej hej

jeg har for noget siden lavet en lille demo side til et nyt arbejde den kan
du da tage et kig på det hele virker på siden hvis du har yderligere
spørgs mål så kan du jo skrive en mail der skulle væreen addy på den side.

url http://www.port-it.net/kroen username: guest password: guest

enjoy

/|^Angel^|

--
/|^Angel^|

Fra : Dan

Dato : 16-06-01 12:56

> I der nogle er jer skrappe fyre/piger herude som kan vise mig et eksempel på
> en side som ikke bruger frames ?

Min side bruger hverken frames, java, -scripts, shockwave, flash, ASP, AnimGIFs, eller andet af alt det pop-fis, der efterhånden
fuldstændig har ødelagt Internettet, enten ved at gøre det langsomt, omstændigt, ukompatibelt, eller ved at tage funktioner fra
brugeren, som f.eks. menu-knappen på musen, tilbage-knappen i browseren, eller ved at åbne en masse vinduer som man ikke har bedt
om, eller ved på anden måde at irriterer brugeren i hans søgen efter enkelt få hurtige informationer!!!!

BR / Ma / Mc / MfG / Mvh / Pds / Sc,

Dan Elgaard
http://www.yaws.dk
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Contact Information, Disclaimer, Warning to Spammers,
Quotes, and other typical signature-contents, can be
found at:
http://www.yaws.dk/mail/index.html

Fra : Christian Doeleman

Dato : 16-06-01 17:38

"Dan" <dan@yaws.dk> skrev:
> [...]
eller ved at åbne en masse vinduer som man ikke har bedt
> om, eller ved på anden måde at irriterer brugeren i hans søgen efter

Hmmm, ASP kan vel næppe betegnes som noget pop-fis...

Desuden har du masser af animerede giffer og bannerreklamer på din side. Er
de ikke også med til at "ødelægge" internettet?

Det lyder som om, du besøger de forkerte sider...

Med venlig hilsen
Christian

Fra : Peter Kjær Monsson

Dato : 18-06-01 16:10

Dan <dan@yaws.dk> skrev:
> [...]
eller ved at åbne en masse vinduer som man ikke har bedt
> om, eller ved på anden måde at irriterer brugeren i hans søgen efter

Ukompatibelt?
<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.yaws.dk%2Findex.html&doc
type=Inline>
Test lige din egen side, før du angriber andre mennesker.

Hilsen Peter

Fra : Dan

Dato : 18-06-01 16:52

> Ukompatibelt?
> <http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.yaws.dk%2Findex.html&doc
> type=Inline>
> Test lige din egen side, før du angriber andre mennesker.

Ked af at skuffe dig, men der er INGEN af de tre fejl, som gør siden ulæselig i nogen browser - og dermed gør siden ukompatibel!

Alle tre fejl DOCTYPE, Quotes og ALT er blot en vedtaget standard, som i virkeligheden er vildt unødvendige, og blot fylder bytes
op, og dermed tager længere tid at downloade.

Ja, jeg ved godt at det måske kun drejer sig om måsje 30-40 bytes på hver side, og at de ingen tid ekstra reelt tager at downloade
(især ikke i disse xDSL tider), men det er stadig 30-40 bytes for meget!

Faktisk præcist det som jeg angreb: At Internet-sider i dag fylder alt for meget fordi de skal overlæsses med at muligt gejl!

HVER ENESTE BYTES TÆLLER!!!

Dan

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-06-01 17:18

Dan wrote:

> [...]
> op, og dermed tager længere tid at downloade.

Manglende ALT tag gør det svært at surfe når man slår billeder fra. Hvis
du er så bange for at internetsider skal fyle for meget, burde du også
optimere dine sider til at surfe når folk slår billeder fra.

> Ja, jeg ved godt at det måske kun drejer sig om måsje 30-40 bytes på hver side, og at de ingen tid ekstra reelt tager at downloade
> (især ikke i disse xDSL tider), men det er stadig 30-40 bytes for meget!

Hvis det ingen tid tager, er det så ikke vigtigere at følge standarden?

> Faktisk præcist det som jeg angreb: At Internet-sider i dag fylder alt for meget fordi de skal overlæsses med at muligt gejl!

Det eneste der fylder på en hjemmeside er Billeder, selve HTML
dokumentet (også dem med javascript og CSS) er peanuts ved siden af.

> HVER ENESTE BYTES TÆLLER!!!

Gennesnitsbrugerens internetopkobling bliver hurtigere og hurtigere og
derfor bliver ovenstående udtalelse hver dag mere usand.

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Peter Kjær Monsson

Dato : 19-06-01 08:35

Dan <dan@yaws.dk> skrev:
> Ked af at skuffe dig, men der er INGEN af de tre fejl, som gør siden
ulæselig i nogen browser - og dermed gør siden ukompatibel!

Er du sikker på det? Med hvormange browsere har du tjekket din side?
Hvormange browsere tror du der findes?

> Alle tre fejl DOCTYPE, Quotes og ALT er blot en vedtaget standard, som i
virkeligheden er vildt unødvendige, og blot fylder bytes
> op, og dermed tager længere tid at downloade.

Den standard du hentyder til er den vi andre koder vores sider efter.

> Ja, jeg ved godt at det måske kun drejer sig om måsje 30-40 bytes på
hver side, og at de ingen tid ekstra reelt tager at downloade
> (især ikke i disse xDSL tider), men det er stadig 30-40 bytes for meget!

Hvis de få bytes er for meget, hvorfor har du 11 billeder på din side?

Du får også lige den validering jeg bruger, samt validering af din side hvis
den skulle overholde den nyeste standard.
<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.yaws.dk%2Findex.html&doc
type=HTML+4.01+Strict>
<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.yaws.dk%2Findex.html&doc
type=XHTML+1.0+Strict>

Hilsen Peter

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-06-01 17:41

Sat, 16 Jun 2001 13:56:00 +0200, skrev "Dan" <dan@yaws.dk>:

> Min side bruger hverken frames, java, -scripts, shockwave,
>flash, ASP, AnimGIFs, eller andet af alt det pop-fis, der
>efterhånden fuldstændig har ødelagt Internettet,

Men du skal genere dine brugere, ved at forhindre højreklik -
noget, der burde være dødsstraf for.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 18-06-01 17:47

On Mon, 18 Jun 2001 18:41:05 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Men du skal genere dine brugere, ved at forhindre højreklik -
>noget, der burde være dødsstraf for.

Og som fylder mange dyrebare (ifølge Dan selv) bytes og som INGEN
beskyttelse yder. Ikke det fjerneste, niks.

Fra : Robert Petersen

Dato : 18-06-01 17:35

Efter at være blevet anbefalet SSI, har jeg derefter spurgt min udbyder,
DanDomain, som fortæller mig at serveren understøtter SSI.. Fint nok.

De anbefalede mig en anden metode, som er et lille java script, og det
virker faktisk aldeles godt..

Sådan her ser det ud .

<script type="text/javascript">
<!--
if(top==self) location.href = "/default.htm";
//-->
</script>

Men hvad mener I ? Er der nogle søgemaskiner som opfattet det javascript som
spamming, ligesom f.eks "refresh" ikke bliver godkendt af søgemaskinerne ?

prøv at se her....

www.pelatooling.dk/htm/contact.htm

Det virker faktisk, og er meget nemt at sætte ind.. På den måde kan jeg jo
også sende de engelsk indexerede sider videre til f.eks defaultenglish.htm

Tak for alle de gode råd

Hilsen

Robert Petersen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-06-01 18:28

Robert Petersen wrote:

> Men hvad mener I ? Er der nogle søgemaskiner som opfattet det javascript som
> spamming, ligesom f.eks "refresh" ikke bliver godkendt af søgemaskinerne ?

Scriptet er helt legalt og virker ganske udemærket. Vær dog opmærksom på
at ca 20%[1] af alle surfere har slået javascript fra i deres browser.
Søgemaskiner har SVJV intet imod scriptet. Det dumme er dog at man ikke
kan loade den ønskede side ind i framesættet, men kun default siden. Nu
hvor din udbyder understøtter SSI, så tror jeg på længere sigt at det
ville være bedre, men det skal du naturligvis selv vurdere.

[1] <http://www.TheCounter.com/stats/2001/March/javas.html>

Med venlig hilsen
Lars