Lan-til-lan-router
Fra : Martin Møller

Dato : 15-06-01 16:20

Indtil nu har jeg haft ADSL med en Cisco 677-router. Nu bliver der
installeret et internt 100Mbps netværk med i.net-forb. i bebyggelsen,
jeg bor i. Jeg har vil derfor gerne have en lan-til-lan-router.

Formålet med routeren skal bl.a. være, at jeg stadig kan bestemme over
mit subnet (selv bestemme hvilke IP-numre, mine maskiner skal have og
den slags) og jeg vil holde NetBEUI og andre ikke-TCP/IP-protokoller
inden for mit lille netværk. Jeg vil gerne kunne opstille filtre og
have både dynamisk og statisk NAT som Cisco-routeren. Generelt vil
firewall-agtige features være en fordel. Da jeg er blevet glad for at
administrere routeren med scripts, vil det helt klart være en fordel,
hvis den kan administreres med et kommandolinje-baseret
telnet-interface.

Hvilke forslag har I til køb? I forbindelse med installationen af
lokalnettet kan vi købe en Vigor2000E lan-til-lan-router til 1798,-.
Jeg har bare kunne finde nogen specifikationer for den. En søgning på
google.com gav 'hele' 2 hits.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Møller

Fra : Thomas B. Johansen

Dato : 15-06-01 20:51

en linux box med 2 netkort og firewall software

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 15-06-01 23:13

"Thomas B. Johansen" <tooms@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> en linux box med 2 netkort og firewall software
>
> "Martin Møller" <martinhm@spamfilter.dk> wrote in message

Hvis du kigger på 100 Mbit netværk med wirespeed bliver en HW router nok
temmelig dyr.

Der vil en ikke alt for lille linuxbox være løsningen.

JÅH

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-06-01 22:59

On Fri, 15 Jun 2001 17:20:03 +0200, Martin Møller
> [...]

> installeret et internt 100Mbps netværk med i.net-forb. i bebyggelsen,
> jeg bor i. Jeg har vil derfor gerne have en lan-til-lan-router.

Skal det være 100 Mbps? Eller kan du nøjes med 10 Mbps?
Og kan du vente lidt?

> Hvilke forslag har I til køb? I forbindelse med installationen af
> lokalnettet kan vi købe en Vigor2000E lan-til-lan-router til 1798,-.

Det er billigt.

> Jeg har bare kunne finde nogen specifikationer for den. En søgning
> på google.com gav 'hele' 2 hits.

http://www.draytek.com.tw/

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Møller

Dato : 18-06-01 09:37

On Fri, 15 Jun 2001 23:59:12 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Skal det være 100 Mbps? Eller kan du nøjes med 10 Mbps?

Bylinjen bliver fra starten 2 Mbps (kan blive fordoblet flere gange,
hvis det er nødvendigt) og skal deles af alle beboere, så 10 Mbps
skulle kunne klare det.

> Og kan du vente lidt?

Nu har jeg snart sommerferie og tid til at rode med det, og det skal
egentlig først virke ordenligt, når mit studie starter igen, men
tilbudet på Vigor-routeren gælder til om ikke så lang tid (kan ikke
lige huske datoen), så jeg skal bare finde ud af, om det skal være
Vigor-router eller [noget andet]. Hvorfor spørger du? Kommer der snart
noget nyt?

> Det er billigt.

Jeg har også overvejet løsningen med en Linux-pc med 2 netkort, da
sådan en helt sikkert ville kunne gøre det. Jeg er bare ikke ret god
til Linux, og tanken om at have endnu en larmende pc stårnde tiltaler
mig ikke så meget.

> http://www.draytek.com.tw/

Tak!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-06-01 11:12

On Mon, 18 Jun 2001 10:37:12 +0200, Martin Møller
<martinhm@spamfilter.dk> wrote:

> Bylinjen bliver fra starten 2 Mbps (kan blive fordoblet flere gange,
> hvis det er nødvendigt) og skal deles af alle beboere, så 10 Mbps
> skulle kunne klare det.

Fint.

> Nu har jeg snart sommerferie og tid til at rode med det, og det skal
> egentlig først virke ordenligt, når mit studie starter igen

Da jeg spurgte var Cisco 806 (1 ethernet + 1 fire-ports ethernet
hub) endnu ikke annonceret. Nu er der ved at være offentlig info
på den, fx. her:

http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/access/acs_fix/806/

Den skulle shippe nu, og har en Cisco listepris på 650$.

-A

Fra : Martin Møller

Dato : 02-07-01 21:16

Hej

Beklager, jeg har været lidt fraværende i denne tråd. Har haft
temmeligt travlt på det sidste. Jeg fik mulighed for at gennemse
manualen til Vigor-routeren inden køb, og den kan alt, hvad jeg har
brug for. Valget er derfor faldet på den.