Tables overvejelser....
Fra : Thore Sorensen

Dato : 19-01-01 10:22

Jeg overvejer at lave nogle nye sider med <tables>...(X)
Har kigget noget rundt og har fundet ud af, at siderne skal overholde
følgende:

1) SKAL kunne ses i både NS og IE uden border's...

2) SKAL kunne ses rimeligt i (1) 640*480, (2) 800*600 og (3) 1024*768
De exempler jeg har set på ses rimeligt i (2), men ved (1) mangler der
af og til noget i siderne...:( hvilket bevirker, at der kommer en
vandret scroll-bar,,,og _det_ finder jeg irriterende...!
Ved (3) kommer der 4-8cm brede marginer....og _det_ finder jeg også
irriterende...! :(
Kan man ikke komme om ved det ved at definere hele <table> til 100%?
eller måske 98%?

3) SKAL være helt uden java-scripts, da folk derved _skal_ have deres JS
slået til....og det er det ikke alle der har...bl.a. mig...af & til...
Også uden PHP-scripts og ASP-scripts, da jeg synes det virker
langsomt...:(
Det eneste script, der bliver plads til (for nu ...:) ) er en formmailer
i NT-justeret CGI...

4) Skal laves i HTML med Stone's WebWriter
+ et par *.css til farveskift på links...

<X> Jeg har p.t. nogle sider med frames, men:
1) W3C validerer med error i Frameborder, Border m.m. ...:(
2) Det er besværligt at printe siderne ud.
3) Ses meget forskelligt i NS og IE.(for slet ikke at sige Opera og
andre exotiske browsere. Har selv en NS 2.0(!), og den fatter ikke
Frameborder=0....ej heller font's som Arial...:(

Men ellers er det, synes jeg...en fordel med en menu-frame i venstre
side, så man ikke behøver at scrolle op (eller "hop-til-toppen" link)
for at finde næste punkt i menuen....

Råd og vejledning modtages...gerne med links...
..
--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore Sorensen - ts@dinotec.dk
DK-2700 Bronshoj - Denmark

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 19-01-01 12:05

Fri, 19 Jan 2001 10:22:28 +0100, udtrykte Thore Sorensen <ts@dinotec.dk>
Følgende:

>1) SKAL kunne ses i både NS og IE uden border's...

Det skulle ikke være noget problem, de forstår begge <table border="0">

>2) SKAL kunne ses rimeligt i (1) 640*480, (2) 800*600 og (3) 1024*768
[snip]
>Kan man ikke komme om ved det ved at definere hele <table> til 100%?
>eller måske 98%?

Jo, hvis du foreksempel vil have en menu i venstre side kan det her
bruges:

      Menu
      Her er det eneste krav for at NN og IE laver siden bred
nok AFAIK at der er tekst nok til at fylde hele bredden.

> [...]

>Men ellers er det, synes jeg...en fordel med en menu-frame i venstre
>side, så man ikke behøver at scrolle op (eller "hop-til-toppen" link)

Det er en af fordelene ved frames... men man kan løse det ved ikke at
lave så lange sider, så man ikke behøver at scrolle mere end f.eks. to
gange for at komme til toppen af siden.

Alternativt kan du smide en menu i bunden af siden, altså bare en stribe
tekstlinks, det er der en del der bruger.

http://html.dk/tutorials/html/lektion10.asp

--
mvh Andreas Kleist Svendsen
a_svendsen@hotmail.com

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-01-01 12:10

Thore Sorensen wrote:

> [...]
> andre exotiske browsere. Har selv en NS 2.0(!), og den fatter ikke
> Frameborder=0....ej heller font's som Arial...:(

der er ikke en tag der hedder frameborder. Der er en der hedder
frame(html4.01) og en der hedder border(html3.2) men ikkke frameborder.

eks.

font sætter du med en <font face="Areal">tekst</font> inde i hver enkelt
celle...husk at tag'en skal både startes og sluttes.

MVH
kim

--
I'd horsewhip you if I had a horse.
      -- Groucho Marx

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 19-01-01 12:17

Fri, 19 Jan 2001 12:10:05 +0100, udtrykte Kim Schulz <kim@schulz.dk>
Følgende:

[snip]

>der er ikke en tag der hedder frameborder. Der er en der hedder
>frame(html4.01) og en der hedder border(html3.2) men ikkke frameborder.

Der er her tale om et frameset. Ikke en table.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 19-01-01 12:11

Jeg opdagede lige at du havde postet i både webdesign.html og webdesign,
så her kommer lige en tilføjelse til mit tidligere indlæg.

Fri, 19 Jan 2001 10:22:28 +0100, udtrykte Thore Sorensen <ts@dinotec.dk>
Følgende:

>Råd og vejledning modtages...

Der er ikke nogen grund til at X-poste (poste i flere grupper), og hvis
man endelig skal er det kotyme at man sætter FUT[1] til den mest
relevante gruppe, i dette tilfælde er det d.e.i.w.html-gruppen

Dit spørgsmål hører hjemme i d.e.i.w.html-gruppen, og derfor har jeg sat
FUT[1] dertil (Svar på dette indlæg havner i den gruppe)

<http://www.usenet.dk/cgi/grupper.pl?gruppe=dk.edb.internet.webdesign&id=0688>
<http://www.usenet.dk/cgi/grupper.pl?gruppe=dk.edb.internet.webdesign.html&id=0683>

[1] <http://usenet.dk/ord/lokal.html#fut>

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-01-01 12:20

Allerførst: jeg har sat FUT til d.e.i.w.html, da der ikke er nogen grund
til at crossposte denne...

Thore Sorensen wrote:
> Jeg overvejer at lave nogle nye sider med <tables>...(X)
> Har kigget noget rundt og har fundet ud af, at siderne skal overholde
> følgende:

> 1) SKAL kunne ses i både NS og IE uden border's...

pas på begreberne - borders er noget man har på en tabel og på frames -
det er ikke normalt den uudfyldte del af et browservindue - som det ser
ud til at du også bruger det som...

> 2) SKAL kunne ses rimeligt i (1) 640*480, (2) 800*600 og (3) 1024*768

Det er høje krav, men det kan jeg kun gå ind for - der er to løsninger
hvis man ikke kan acceptere scrollbars: at lave en centreret table på
max 630 * 480 eller at lave skalérbart design med procentsatser -
hvilket til gengæld kræver en hel del af dit design for at det ser
"godt" ud, da 1024 og 640 er meget langt fra hinanden...

> Kan man ikke komme om ved det ved at definere hele <table> til 100%?
> eller måske 98%?
jo da - <table width=100%>

> [...]
> slået til....og det er det ikke alle der har...bl.a. mig...af & til...
> Også uden PHP-scripts og ASP-scripts, da jeg synes det virker

PHP og ASP er ikke langsommere end HTML - det har noget med sidernes
størrelse at gøre - men det er heller ikke "scripts", det er
serverside-programmering - og en noget større omgang end bare at lave en
side med tables...

> 4) Skal laves i HTML med Stone's WebWriter
> + et par *.css til farveskift på links...

Det sætter ikke nogen begrænsninger - den kan alt...

> andre exotiske browsere. Har selv en NS 2.0(!), og den fatter ikke
> Frameborder=0....ej heller font's som Arial...:(

Se - jeg undrede mig over hvilke versionskrav du stillede - og det
kommer så her - min oprigtige holdning: drop den ½ % besøgende som ikke
som minimum har en verson 3 eller tilsvarende! (ellers skal du nemlig
også indstille dig på design som fungerer OK på en s/h skærm...)

> Men ellers er det, synes jeg...en fordel med en menu-frame i venstre
> side, så man ikke behøver at scrolle op (eller "hop-til-toppen" link)
> for at finde næste punkt i menuen....

Er du nu sikker på at frames er en god idé med de tidlige browsere der?
Har du overvejet hvordan du løser problematikken omkring manglende
bogmærkningsmulighed og henvisningsmulighed til dine undersider med
frames? (det kan gøres rimeligt, men kræver lidt ekstra arbejde...)

Netop med frames har Allan Vebel lavet et godt eksempel på skalerbart
design, nævnt for nylig i ovenfor:

personligt vil jeg foretrække tables (- jeg har det ikke så godt med
frames), se eksempel på hvordan det fx. kan gøres her:
http://myplace.dk/dynwidth/

Derudover så vil man meget ofte meget gerne have link til den aktuelle
problematik i de her grupper...

Venlig Hilsen

Jesper Brunholm

"-------------------------------------
" H C Andersen-Centrets sider: <http://www.andersen.sdu.dk/>
"-------------------------------------

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-01-01 12:43

Jesper Brunholm wrote:

> Netop med frames har Allan Vebel lavet et godt eksempel på skalerbart
> design, nævnt for nylig i ovenfor:

og det glemte jeg så at finde inden jeg postede

Jeg kan heller ikke finde en henvisning til det rigtige site, men der er
en rigtigt god skaleringsløsning v/ Allan Vebel:

http://www.dsinet.dk/personaleforening/
mere derom i: <Q7796.501$A93.17024@news.get2net.dk>

Venligst

Jesper Brunholm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-01-01 13:05

Jesper Brunholm wrote:

> Netop med frames har Allan Vebel lavet et godt eksempel på skalerbart
> design, nævnt for nylig i ovenfor:

endelig fandt jeg den:
<http://www.fitness-bike.com/>

nævnt i meddelelsen:
<jL846.311$5n5.7865@news.get2net.dk>

Venlig Hilsen

Jesper Brunholm

Fra : Boysen

Dato : 19-01-01 20:04

Thore Sorensen skrev:

> 1) SKAL kunne ses i både NS og IE uden border's...

Det har jeg aldrig haft problemer med.....

> 3) SKAL være helt uden java-scripts, da folk derved _skal_ have deres JS
> slået til....og det er det ikke alle der har...bl.a. mig...af & til...

Kunne du (og andre) ikke lige forklare mig, hvorfor man slår JS fra?
Så vidt jeg ved, er der ingen sikkerhedsrisiko forbundet med JS, og du/(I)
fravælger vel blot en del sider (ikke prof.)?

> 4) Skal laves i HTML med Stone's WebWriter
> + et par *.css til farveskift på links...

Kan man ikke lave alt i Stones?

> Har selv en NS 2.0(!), og den fatter ikke

Som testværktøj forhåbentlig?
Det er efterhånden meget få der bruger 2.0 - om det så er IE eller NN.

> Råd og vejledning modtages...gerne med links...

Det lever jeg vel ikke helt op til , men jeg får måske opklaret nogle af
mine egne spørgsmål?

/Michael Boysen

Fra : Thore Sorensen

Dato : 19-01-01 21:49

On Fri, 19 Jan 2001 10:22:28 +0100, Thore Sorensen <ts@dinotec.dk>
wrote:

Tak for alle svarene (og hurtigt!:)...der er noget at kigge på....:)
Jeg læste ikke _lige_ fundatsen, og gruppernes navne indikerede ikke så
meget....men nu ved jeg det...!

>1) SKAL kunne ses i både NS og IE uden border's...
Jeg mente <borders> og ikke "fri luft i v+h side (aka "marginer"...det
er nemlig et problem i min gamle NS2.0 (som jeg kun bruger til test..:)

>Kan man ikke komme om ved det ved at definere hele <table> til 100%?
>eller måske 98%?
Jeg havde ret...mente det nok...:)

>3) SKAL være helt uden java-scripts, da folk derved _skal_ have deres JS
>slået til....og det er det ikke alle der har...bl.a. mig...af & til...
Bl.a. pga megen dårlig programmering, der får IE 5 til at gå i
luften...:( oxo pga "unødvendigheden"
Jeg er så gammeldaws, at jeg mener: Kan noget laves i html er der ingen
grund til at bruge andet..::)

>Også uden PHP-scripts og ASP-scripts, da jeg synes det virker
>langsomt...:(
Forkert formulering...sorry...jeg synes dog stadig det er langsomt...
kan måske jave noget med database-filernes størrelse...
Når jeg er inde på en grossistside, varer det "en evighed" at komme
rundt pga *asp....:(

>Det eneste script, der bliver plads til (for nu ...:) ) er en formmailer
>i NT-justeret CGI...
Mit "hotelværelse" ligger på en NT-server...

>4) Skal laves i HTML med Stone's WebWriter
>+ et par *.css til farveskift på links...
Alt kan laves med Stones, som jeg har og laver siderne i...ingen FP til
mig....hader unødvendig kode....:)

>Men ellers er det, synes jeg...en fordel med en menu-frame i venstre
>side, så man ikke behøver at scrolle op (eller "hop-til-toppen" link)
>for at finde næste punkt i menuen....

Jeg har taget den til mig med text-links i bunden(eller toppen?)

>Råd og vejledning modtages...gerne med links...
Jeg kigger jævnligt indenfor hos www.html.dk ... der kom også et par
andre links...dem studerer jeg....:)

Tak for alle indlæg og gode råd...