Underlig opførsel eller hvad?
Fra : Nielsen

Dato : 10-05-06 16:06

hejsa

Vi har to katte på ca 1 år, hvoraf den ene har en tendens til at stikke
poterne i vandskålen og så ellers bare sjaske om sig med vandet. Er
dette normal opførsel for en kat, eller kan det være noget adfærdsbetonet?

Gode bud/råd modtages gerne :)

mvh.
Nielsen

Fra : Sabina H.

Dato : 10-05-06 18:38

Nielsen wrote:
> [...]
> vandet. Er
> dette normal opførsel for en kat, eller kan det være noget

det er en normal adfærd for visse katte*G* det er en instinktiv adfærd som
katte fra koldere egne har med sig....
den "tester" simpelthen om vandet er "stift"(frosset), og når den så får
våde poter så ryster den jo med den*GG*

gør den det altid eller er det kun når du lige har givet frisk vand?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Rudi Nielsen

Dato : 10-05-06 18:59

> [...]
> katte fra koldere egne har med sig....
> den
>
> gør den det altid eller er det kun når du lige har givet frisk vand?

Tusind tak for svaret.
Den kan faktisk generelt finde på det. Problemet er jo lidt, at de så
kan have svært ved at have vand nok til de 8 timer vi er på arbejde.
Derudover må den anden kat ofte nøjes med vand der har været på gulvet.
Derfor er jeg også bekymret for om kat nr. to skal blive syg af det.
Ved du om man kan gøre noget for at give dem lidt bedre manerer? knus

Med venlig hilsen
Rudi Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 10-05-06 19:41

Hej Rudi
Jeg vil anbefale dig at have mindst to skåle med frisk vand. Placer den
ene et andet sted end maden, så kan der også drikkes lidt mere end bare
spises.
Vi har Norske Skovkatte, og flere af dem drikker vand ved at stikke
poten i. Bla. Fjeldkatten's Kathleen, som gør det altid.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
Vi har killinger født d. 13.4.2006 www.librian.dk
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kari Eiffert

Dato : 10-05-06 20:27

> [...]
> Derfor er jeg også bekymret for om kat nr. to skal blive syg af det.
> Ved du om man kan gøre noget for at give dem lidt bedre manerer? knus

Vores maine coon sjasker også med vand, så vi har 4 vandskåle i huset til
tre katte, og de er endnu aldrig løbet tør for vand, selvom han gør en god
indsats

Mvh Kari

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 11-05-06 09:09

> Vores maine coon sjasker også med vand, så vi har 4 vandskåle i huset til
> tre katte, og de er endnu aldrig løbet tør for vand, selvom han gør en god
> indsats

Gør vores MC også - og står gerne med begge forpoter nede i vandet når den
drikker - og så troede man at hunden sviner med vandet

Fra : Kari Eiffert

Dato : 11-05-06 14:09

> Gør vores MC også - og står gerne med begge forpoter nede i vandet når den
> drikker - og så troede man at hunden sviner med vandet

Vore holder heldigvis poterne ude af skålen mens han drikker, men til
gengæld dypper han hele hagen ned i og kommer hen og nusser bagefter. Adr

Fra : Janne

Dato : 10-05-06 20:16

> [...]
> Derfor er jeg også bekymret for om kat nr. to skal blive syg af det.
> Ved du om man kan gøre noget for at give dem lidt bedre manerer? knus

Hejsa.

Mange katte elsker at lege med vand, selv min huskat drikker nogle gange
vand fra dens pote. Det ikke særligt sjovt at blive vækket her imorges
ved at man hørte en misser stod og larmede og pjaskede vand over det
hele, så det er ikke fordi det er frisk vand de altid gør det. hehe

Her hjemme har vi vandskåle stående mange steder, feks i køkkenet,
badeværelset, ja hvor man nu vil og kan have det stående. Vi har en stor
skål hvor vi har placeret en lidt mindre skål med vand i, så vælter de
den ikke. Ellers kan i have en lille balje vand stående på badeværelset,
det kan de garenteret ikke drikke eller pjaske væk på 8 timer hihi.

Knus /Janne

Med venlig hilsen
Janne
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 22:30

"Rudi Nielsen" <rudi.nielsenKATTE@BAKKEgmail.com> skrev i en meddelelse

>Problemet er jo lidt, at de så
> kan have svært ved at have vand nok til de 8 timer vi er på arbejde.

Du kan købe et vandtårn. Vi har købt et 2 liter tårn, hvor vandet så kommer
langsomt ned efterhånden, som det bliver drukket / pjasket med.
Vi købte det i Land og Fritid, men det fås sikkert også mange andre steder.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : fam. Ager

Dato : 11-05-06 09:59

> [...]
Problemet er jo lidt, at de så
> kan have svært ved at have vand nok til de 8 timer vi er på arbejde.
---------------

du kunne evt. købe en af de her "antiskvulp" vandskåle beregnet til hunde.
det er en plastskål med et låg hvor der er hul i midten, det er en guds gave
til vandsvin...((-;
mine 2 ragdoll katte er også nogle vanddyr, og med 3 hunde i huset der
ligeledes er nogle små svin når de drikker, så har det været den ultimative
løsning.
skålene koster ikke ret meget, jeg gav omkring 30-40 kr. for min.

mvh. marie

Fra : Hanne Engermann

Dato : 10-05-06 23:52

> [...]
> poterne i vandskålen og så ellers bare sjaske om sig med vandet. Er
> dette normal opførsel for en kat, eller kan det være noget adfærdsbetonet?

Som andre også har nævnt, er det en instinktiv handling for enten at slå
hul på isen eller feje visne blade bort fra vandspejlet.
Før jeg selv begyndte at opdrætte Maine Coon (for 18 år siden) afviste
jeg denne forklaring og sagde, at det nok skyldtes, at katte generelt
har et dårligt nær-syn og derfor først mærker, hvor vandspejlet er, for
ikke at stikke snuden for dybt i.

Men i mit lange liv med katte har jeg ikke oplevet, at nogle af mine
huskatte har gjort det, kun Coon'erne. Dog kan huskattene finde på at
stikke poten ned i en kop med mælk og slikke poten bagefter.

Jeg har også vandskåle stående flere steder i huset, men klog af skade
placeret dem i en maxi-stor plastikunderskål til urtepotter.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
www.mega-mco.dk
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-06 13:10

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har også vandskåle stående flere steder i huset, men klog af skade
> placeret dem i en maxi-stor plastikunderskål til urtepotter.

Min huskat elsker at pjaske med vandet. En stor, tung vandskål placeret på
en bakke med høj kant, skåner gulvet mod vandmassernes hærgen. Er han meget
tørstig, så rører han overhovedet ikke vandet, før tungen rammer
vandspejlet.

Min mors huskat ynder at drikke vand med poterne, hvis han får det serveret
i et glas. Er det blot vandskålen, dypper han af og til en pote, andre gange
rører han ikke vandet før han drikker. Og andre gange igen tager han fodbad
i vandskålen...

Tina

Fra : lasse og Tina

Dato : 11-05-06 14:21

Min den ene kat stikker også poten i vandet og derefter enten ryster poten
eller slikker den ren..
Hun elsker også at sidde på håndvasken i badeværelset og lege med vandet fra
hanen (vi lader den rende langsomt og sætter prop i, så når vi slukker for
hanen er der stadig vand i vasken hun kan lege med)

Jeg har nu aldrig tænkt på om det var normalt eller unormalt..

Tror ikke du skal være bekymret for den anden kat drikker vandet fra gulvet,
ude i naturen drikker de jo fra alle mulige steder...