Min hund spiser og graver hele haven!!
Fra : Sille

Dato : 28-05-06 10:54

Min 7 mdr gamle hvalp elsker at være i haven.... Han har masser af
selskab og masser af bide-legetøj derude. MEN alligevel... så graver
han hele haven op og tygger i alverdens planter og blomster! Han er
halv gravhund og halv Cairn-terrier, så lidt VIL han jo grave.... men
skal det virkelig være hele haven? Jeg elsker min lille have og vil
gerne dele med min skønne hund. Er der nogen der har gode råd eller
erfaringer? Tak for det!

Fra : jopa

Dato : 28-05-06 11:15

Sille skriblede bla:
> [...]
> skal det virkelig være hele haven? Jeg elsker min lille have og vil
> gerne dele med min skønne hund. Er der nogen der har gode råd eller

Hvorfor hedder det gravhund ?
Netop og de bliver ved.
Det bliver et større arbejde for dig hvis du vil lære den ikke at gøre det.

Har selv haft en som hund nr 2 og gør det aldrig mere.
Mere selvstændig hund findes ikke og hvis det passer den at grave så gør den
det.
God fornøjelse, tror det bliver svært men måske kun halvt så svært som hvis
den var ægte

--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 28-05-06 12:53

On Sun, 28 May 2006 12:15:25 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>God fornøjelse, tror det bliver svært men måske kun halvt så svært som hvis
>den var ægte

Der findes ingen uægte hunde... lige på undtagelse af din egen
hyænekamel!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 28-05-06 13:59

Leyna skriblede bla:
> Der findes ingen uægte hunde... lige på undtagelse af din egen
> hyænekamel!

Mit lille pus har skam fine papirer.
At den så er lidt voldsom stor og bidsk gør jo ikke noget når blot det går
ud over andre
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 28-05-06 15:06

> Mit lille pus har skam fine papirer.

Husk på at dokumentfalsk er strafbart

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-05-06 15:48

pwh skriblede bla:

> Husk på at dokumentfalsk er strafbart
Sig det til avleren

Jeg har faktisk lige købt en ny bog "Markante linier i Tysk schæferhundeavl
II"
Det er helt skægt at følge ens hunds linier tilbage, men det kan jo
selvfølgelig kun have interesse for os med de fine "rigtige" hunde.

--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 28-05-06 16:13

jopa wrote:
> Jeg har faktisk lige købt en ny bog "Markante linier i Tysk
> schæferhundeavl II"

Den må værer perfekt at falde i søvn til,
men den er vel kun på 4 sider

> Det er helt skægt at følge ens hunds linier tilbage, men det kan jo
> selvfølgelig kun have interesse for os med de fine "rigtige" hunde.

Os med de helt rigtige hunde skal bare følge nogle flere forskellige linier,
jeg skal så koncentrerer mig om Lab, Schæfer og Rotte

/Jens

Fra : Kim Sorensen

Dato : 28-05-06 17:28

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er helt skægt at følge ens hunds linier tilbage, men det kan jo
> selvfølgelig kun have interesse for os med de fine "rigtige" hunde.

Prøv evt at søg på din Schæferhund eller dens forældre her:

http://www.pedigreedatabase.com/gsd/search.html

Du kan oprette hunden i databasen og så vises hele avslinien automatisk.

/Kim

Fra : driver

Dato : 28-05-06 13:37

"jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote in message

> Hvorfor hedder det gravhund ?

Det hedder en gravhund fordi den er skrap til at gå i rævegrave og smide
ræven ud.
mvh
driver

Fra : jopa

Dato : 28-05-06 13:51

driver skriblede bla:
> Det hedder en gravhund fordi den er skrap til at gå i rævegrave og
> smide ræven ud.

Netop og den graver sig ind til ræven hvis hullet i gangen ikke er stort
nok.

Har prøvet at stå 2 mand med skovl og spade for at "grave" en "gravhund" fri
af en kaningrav på Fanø.
Det tog os det meste af en dag at få hunden ud af "kaningraven".Hele højen
var skvattet ned over hunden.
Gravhunde "graver" og det tror jeg ikke man kan få dem lært fra.
Skal aldrig mere have et sådant kræpyl selvom den havde gode sjove
egenskaber også
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 28-05-06 11:39

Sille wrote:

> [...]
> skal det virkelig være hele haven? Jeg elsker min lille have og vil
> gerne dele med min skønne hund. Er der nogen der har gode råd eller
_______________________________________

Hvordan har din hund det med lugten af sin egen afføring?
Ja, det lyder måske lidt bissart, men nogle hunde i den alder æder jo som
bekendt gerne sin egen afføring, mens andre flygter i en stor bue udenom.
Det kunne være en løsning af lægge en stor flot hundekage fra hundens eget
rumpehul de steder, hvor hunden har mest tendens til at grave. Jeg kender en
hundeejer, der benytter sig at denne løsning, og det virker rent faktisk,
hvis man kan leve med, at der ligger en ildelugtende cigar på de steder.

--
Jacob Christiansen
Beagleejer - fordi alle kan kalde en labrador til sig

Fra : Kim Christensen

Dato : 28-05-06 12:56

>Hvorfor hedder det gravhund ?
>Netop og de bliver ved.
>Det bliver et større arbejde for dig hvis du vil >lære den ikke at gøre det.

Nu ved jeg ikke hvor lærenemme gravhunde er, men mon det var muligt at
give hunden et hjørne af haven hvor det er tilladt at grave, og lege
gravhund, men lære den at alle andre steder er det forbudt.
Det er nemmere at stoppe uønsket adfærd på en hund der på
kontrolleret vis får mulighed for at udleve nogle instinkter.
Gravhunden gør jo bare det den føler er rigtigt.

>Har selv haft en som hund nr 2 og gør det >aldrig mere. Mere selvstændig hund findes >ikke og hvis det passer den at grave så gør >den det.

Tja, hvis gravhunde er værre end schæfere, så er der grund til
bekymring.

Hilsen Kim

Fra : Sille

Dato : 28-05-06 14:41

Tak for det! Det vil jeg prøve!

Fra : fam. Ager

Dato : 28-05-06 16:02

"Sille" <sillelotteuk@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
[...]
--------

nu har jeg haft gravhund, og har en cairn nu, ingen af dem har nu gravet
nogen steder.. det er kun den ene af boxerne der synes er sjovt..
hvad med at tilbringe mere tid sammen med gravterrieren når den er i haven,
og vær konsekvent hele tiden, med et NEJ!, ros når den stopper sit
foretagende, hav guffer med ud til at forstærke rosen med.
at den har legesager liggende i haven er ikke sikkert at den synes er
særligt spændende..
lær den at gå spor, lad den bruge sin næse, som både gravhunden og cairnen
har glæde af (og er gode til!) det trætter også meget mentalt, og giver
mindre overskud til narrestreger.
som nævnt, hvis den absolut skal have lov til at grave, så giv den et hjørne
hvor det er tilladt.

mvh. marie

Fra : jopa

Dato : 28-05-06 16:40

fam. Ager skriblede bla:
>vær konsekvent hele tiden, med et NEJ!, ros når den stopper
> sit foretagende,
Endelig siger du noget fornuftigt.
Det er tit meget overset specielt herinde at en hund faktisk kan lære ved at
man er konsekvent og bruger kommandoer som bla NEJ.

ps: tror dog gravhunde generelt er ligeglade
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 28-05-06 18:54

> Endelig siger du noget fornuftigt.
--------

nå nå nå... hvornår begynder du at følge trop så??.. ((-:

> [...]
> at man er konsekvent og bruger kommandoer som bla NEJ.
>
> ps: tror dog gravhunde generelt er ligeglade

njaa..gravhunde, visse terriere.. de er egenrådige, tricket er at lure dem,
og at være konsekvent og ikke mindst have en engels tålmodighed.."GGGG"..
min cairn har faktisk rendt løs på stranden den senere tid, uden at have den
mindste antydning til at ville stikke af efter sin egen næse.. STORT...
førhen har den været gal, når den mindste skønne duft har sneget sig ind i
hans næsebor, så har den lille lort været over alle bjerge..., men det har
også "kun" taget over 3 år at lære ham det..."GG".. de har altså en anden
mentalitet og stærke instinkter, end mange andre hunde, der pr. automatik
bliver hos flokken (os). Men for mit vedkommende, så synes jeg nu at det har
sin charme, at de er egenrådige..men man skal nok også selv besidde visse
egenskaber iform af bizar humor til tider, og ekstrem tålmodighed, for at
kapere de små djævle..(-; Jeg svor, da vi fik vores cairn, at det var
første og sidste gang at sådan en kom til huset, hold da op med grå hår han
gav os...., men jeg er ikke så sikker mere.. han er blevet en fantastisk
hund, både i mentalitet og fysik, intet ondt ord om ham.

mvh. marie

Fra : Anette

Dato : 28-05-06 16:21

Sille wrote:
> Jeg elsker min lille have og vil
> gerne dele med min skønne hund. Er der nogen der har gode råd eller
> erfaringer? Tak for det!

Hej Sille
Den er jo bare en hvalp endnu, så der er nok noget mere tryk på nu end der
vil være næste sommer, så tålmodighed
Selvfølgelig kan du også begrænse det graveri ved at lære ham det - men
indtil da , kan du jo evt gøre som vi gjorde da Philana var i den alder. Vi
satte hønsehegn hen over alle de bede hun ikke måtte komme i og det
virkede.( Hun gravede tulipan og påskeliljeløg op og åd dem - og blev møgsyg
af de løg) Det ser ikke kønt ud med de "hønsenettunneller" over det hele,
men det redder bedet.

God fornøjelse med den lille trold.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Hm

Dato : 28-05-06 18:33

Hej Sille
jeg har haft alle bede indhegnet hele vinteren og hvergang hun gravede i
plænen fik hullet en flise ovenpå, så min lille pæne have fik et noget andet
udseende, men da jeg tog hegnene med og fliserne væk er for et par måneder
siden, så fik jeg en fin have igen, og hegnene have yderligere den effekt,
at hun faktisk holder sig uden for bedene og kun går på græsset, så selvom
det kan se umuligt ud på et tidspunkt, så arbejdede tiden for mig og i dag
har jeg ingen problemer
hilsen
Hanne

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 29-05-06 11:37

> hegnene have yderligere den effekt, at hun faktisk holder sig uden for
> bedene og kun går på græsset

Øv bare det var her. Jeg har pillet hegnene ned her i foråret og håbet på
samme resultat, men ak...
Berta - Jack Russell på 3 år - blev helt ude af sig selv af glæde, endelig
kunne hun komme ind i det forjættede land igen. Atter har hun gravet løg op
og findelt dem - de smager åbenbart ikke godt, så det skal bare skilles ad.
Det frigivne bed er også blevet en del af "nu spæner jeg rundt i haven mens
jeg grynter og ser åndsvag ud"-ruten (altså hundens!)
Desuden har hun tillagt sig en ny glæde, nemlig at nippe diverse
blomsterhoveder og knopper af planterne, for også at skille dem ad.
Formentlig ren og skær provokation, for hun ved, at jeg bliver vanvittig og
hun gør det kun når jeg ser det!
Det ser dog ud til at hovedparten af havens pryd overlever, men alligevel...
Heldigvis har hun et favoritgravested under en stor syrèn. Her graver hun
lystigt og kæmper for at få rødderne op. Her får hun lov og det begrænser
helt sikkert antallet af huller i haven.
Udfordringen for os er så, ikke at skvatte i hullet og komme til skade.

Mvh Winnie

Fra : fam. Ager

Dato : 29-05-06 11:49

"Winnie Schildknecht" <winnie@schildknecht.123dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt sikkert antallet af huller i haven.
> Udfordringen for os er så, ikke at skvatte i hullet og komme til skade.

LOL... det er da en hund med ekstrem humor...GG... underholdende
læsning...(-;

de små hundelorte kan være SÅ grænseoverskridende at det nærmer sig
betegnelsen terror!.. jeg synes godt at jeg kan genkende det.... jeg har
heldigvis kun en der elsker at grave og lave ulykker i mine (snart opgivede)
blomsterbed..... en snart 2 års tæve, hun laver også den der gryntene
fræse-igennem-mors-have-og-især-hendes-elskede-liljer- alt i mens hun ser
dybt åndsvag ud... og yndlingsgravestedet er desværre midt i græsplænen. men
det er ved at aftage. et sted man kan ligge på lur med et vandgevær,ledsaget
af et "NEJ!!" det er noget der virker!. for hun gør det aldrig når jeg er i
nærheden.

mvh. marie

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 29-05-06 13:07

> LOL... det er da en hund med ekstrem humor...GG... underholdende
> læsning...(-;

Ja... Sjovt nok kan man først kan grine af det bagefter
Skønt vi ikke er alene om at bo sammen med en vaskeægte gryntende bepelset
hustyran/standupper

> et sted man kan ligge på lur med et vandgevær,ledsaget af et "NEJ!!" det
> er noget der virker!. for hun gør det aldrig når jeg er i nærheden.
>
> mvh. marie

Uha, den går ikke her.
Af en eller anden grund, ved Berta altid hvad hendes mennesker tænker. Når
vi prøver på at lure hende, har hun luret os først og er ganske
eksemplarisk. Hun ved også at vi før eller siden kigger den anden vej og så
kører den derfra - vores fejl, ved det godt! Berta ved også det er vores
fejl, for der er ikke den mindste anger at spore!
Berta ved også lang tid før os, om vi tager hende med når vi går lige om
lidt, eller hvornår det er tid til gåtur, griseører osv. Og nej - det er
ikke fordi vi er sindsygt forudsigelige, snarere tvært imod! Måske er det
forklaringen på, at hun er så uhyggeligt god til at læse os!?
Indendøre er Berta en gemen tyveknægt. Hun stjæler dog kun det hun ved vi
absolut ikke syntes skal være i en hundemund - f.ex. mobiltelefoner, mors
nye (alt for dyre!) solbriller og indtil flere gange: pengesedler. Banken
har nu bedt os være mere påpasselige med hvor vi smider vores penge - de er
åbenbart trætte af at få afleveret en pose stumper, få dem tjekket et eller
andet sted og så til slut aflevere fine hele sedler til os
Hun stjæler også hvis hun vil have en godbid, for når man afleverer noget
til sine mennesker, syntes de jo at man er dygtig og giver guf! Det værste
er, at når hun har hugget noget helt fantastisk, vil hun først aflevere når
vi har noget at bytte med! Skulle hilse og sige, at sådan en Russell er
lille og vildt hurtig og umulig at fange!

Ak ja hvor vi dog nød tiden da hun var gravid og mor og månederne lige
efter. Hun var blid som et lam og rolig og lydig. Så hun beder selv om det -
hun bliver parret igen til efteråret

Har jeg nævnt at Berta hedder Bims til efternavn!?

Mvh Winnie
- der jo er helt og aldeles forelsket i køteren og også godt ved, at det alt
sammen er hendes egen skyld

Fra : Sille

Dato : 29-05-06 10:11

Tak for alle jeres input. Masser af gode råd.... og nogen knap så
seriøse. Tak alligevel!

Sille

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 29-05-06 11:41

> [...]
>skal det virkelig være hele haven? Jeg elsker min lille have og vil
>gerne dele med min skønne hund. Er der nogen der har gode råd eller

Minder mig om min svigermors cairn! Som unghund fældede den havens træer -
hun gnavede dem over på samme måde som bæveren!
Nu er hun en gammel vovse og som det vildeste, tisser den på vintergækkerne!

Mvh Winnie