Logreskade måske brækket hale
Fra : not@home.se

Dato : 10-05-06 05:58

Hej alle sammen ja så gik det galt for min lille Staffordshire Bull
Terrier, han logrede så hurtigt med halen at den enten er brækket
eller gået af led og nej det er ikke en joke, selv om jeg
udemærket godt kan se at det lydder lidt komisk. Men det syntes min
hund nu ikke, for pludselig gik han med halen imellem benene selv når
han var uden for, hvor han ellers plejer at have den lige i vejret, og
han kan ikke tåle at blive klappet nede ved halen så piver han, og der
skal ellers ret meget til før han piver over noget. Men der har ikke
været nogen uheld hvor halen er kommet til skade, så jeg går ud fra at
det er ligesom når mennesker får hold i naken eller ligende.

har nogen herinde prøvet at have en hund med brækket hale ?

kan sådan en være forstuet ?

har nogen hørt om det før ?

ps: der er bedring han kan have den mere lodret når han går uden for,
men han logrer stadig ikke, og det er jo lidt synd når han er glad
hele tiden, men jeg går ikke ud fra at den kan komme i gips, så der er
vel ikke noget at gøre andet end at lade den hvile ?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-05-06 06:35

not@home.se writes:

> [...]
> været nogen uheld hvor halen er kommet til skade, så jeg går ud fra at
> det er ligesom når mennesker får hold i naken eller ligende.

Det lyder mere som det man kalder svømmehale.
http://www.netdyredoktor.dk/sw8571.asp Typisk får hunde det efter at
have svømmet meget, hvor den bruger halen til at styre med. Men en
voldsom logren kan vel også gøre det.

/Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Michael Hjorth

Dato : 10-05-06 11:45

On Wed, 10 May 2006 07:34:58 +0200, Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> http://www.netdyredoktor.dk/sw8571.asp Typisk får hunde det efter at
> have svømmet meget, hvor den bruger halen til at styre med. Men en

Ja det kan det. Jeg har oplevet det to gange med min tidligere hund. Begge
gange når vi havde været væk et par dage hvor han var blevet passet,
den enorme gensynsglæde var simpelt hen mere end halen kunne klare.
Første gang det skete var vi til dyrlægen, og det eneste han sagde
var at det normalt går over af sig selv efter en uges tid.

Michael.

Fra : Buhl

Dato : 10-05-06 09:42

<not@home.se> wrote in message
> [...]
> hele tiden, men jeg går ikke ud fra at den kan komme i gips, så der er
> vel ikke noget at gøre andet end at lade den hvile ?

Har haft lignende problem - min hund er en springer spaniel, og den logrer
altid!!!
Sidste efterår var den pludselig meget sølle en dag den havde været med på
jagt hele dagen, og fik en lille bule på halen ved haleroden, og lå helst i
kurven, og var tydeligt øm når vi rørte ved halen - efter 2-3 dage var bulen
væk, og hunden helt normal. Den havde ikke svømmet, men sandsynligvis banket
halen mod træer/buske eller lignende.
Hvis der ikke er udvendige sår eller rifter at se, så prøv at vent et par
dage og se om ikke det forsvinder, inden du hiver ham til dyrlægen...

Mvh.
Hans Houmøller

Fra : Jesper HVL

Dato : 10-05-06 10:35

not@home.se wrote:
> [...]
> han kan ikke tåle at blive klappet nede ved halen så piver han, og der
> skal ellers ret meget til før han piver over noget.

Præcis hvordan forsvarer du at du ikke allerede har været til dyrelægen
med ham?

Hverken du, jeg eller andre herinde er jo uddannede dyre-doktorer. Og
hvis hunden har smerter (piver) så er mit forslag er at få prof bistand
pronto - uanset hvad "andre" måtte have af erfaring.

Mvh Jesper

Fra : pwh

Dato : 11-05-06 10:53

> [...]
> hvis hunden har smerter (piver) så er mit forslag er at få prof
> bistand pronto - uanset hvad "andre" måtte have af erfaring.

Jeg kunne ikke værer mere enig, jeg er ikke selv sart med mine hunde
og slæber dem ikke til dyrelæge i tide og utide.
Men hvis der tydeligvis var noget der smertede den ville jeg komme afsted promte
og ikke eftterlyse diverse gætterier herinde. Fair nok at spørge herinde,
men start hos dyrelægen, du har self forsikring går jeg ud fra.

/Jens

Fra : Estrid Heldager

Dato : 10-05-06 17:57

det er nok ikke det samme, men jeg så engang en artikkel i hunden om en
dalmatiner der også havde logret "for meget" - havde muligvis et sår som
ikke kunne få ro til at hele, det husker jeg ikke og som dyrlægen normalt
ville havde amputeret, men hunden var drægtig og det var ikke tilrådeligt at
bedøve hunden uden at det evt. gik ud over hvalpene. Hundeejer reddede
hundehalen ved at tage noget isoleringsrør - materiale som de plader der er
var i de gamle fjelravn rygsække - og tapede det fast om halen, derved kunne
halen få ro til at hele.

--
MVH
Estrid Heldager

heldager@post9.tele.dk
http://home9.inet.tele.dk/heldager

Fra : not@home.se

Dato : 11-05-06 22:49

Tak for svarene og det gode link.

Jeg render ikke til dyrlægen hver gang der er noget i vejen, jeg går
heller ikke selv til lægen hver gang jeg har ondt et sted, det er
spild af både lægens og ens egen tid at være for pyldret. hunden
bryder sig desuden ikke om at blive slæbt op på dyrlægens bord

der var jo også bedring allerede dagen efter, og nu kan han logre lidt
igen, ikke så hurtigt som før, men det kommer helt sikkert

Fra : pwh

Dato : 12-05-06 06:59

> Jeg render ikke til dyrlægen hver gang der er noget i vejen, jeg går
> heller ikke selv til lægen hver gang jeg har ondt et sted, det er
> spild af både lægens og ens egen tid at være for pyldret.

Man skal da heller ikke værer for pylret, men en ting er hvad du
gør mht dit eget helbred, noget andet er med din hund,
der har du jo taget en ansvar som du bør leve op til.
Det med at du spilder lægens tid er noget bavl, det er hans arbejde
som han får sin gode løn for at udfører.

Med den indstilling du har kan din hund måske en dag redde sig
en sygdom som rigtigt får lov til at udvikle sig og så ikke kan helbredes.
Jeg ville personligt have det ret dårligt hvis jeg skulle aflive en af mine dyr
fordi jeg havde trukket den for længe med at gå til dyrelægen.

Feks. fik min kat for 3 år siden urinvejssten, symptomerne på det lignede
for mig at den var faldet og slået sig, den var øm i bagkroppen og
lå og mjavede. Da jeg ikke selv kunne se noget galt med den ringede jeg
til dyrehospitalet (kl var 11 om aftenen) og de mente ud fra hvad jeg beskrev
at det var urinvejssten så den ikke kunne pisse.
Katten ind i en taxa og ud med den til hospitalet hvor de fik tømt ham af,
lægen fortalte at hvis jeg var kommet 2-3 timer senere var han død af
en sprængt blære, det er nok ikke en særlig behalig død.

Min pointe med den historie er at hvis jeg dengang lige havde set tiden
an til næste dag var min kat død på en grusom måde.
Jeg ved godt at din hund ikke dør af en brækket hale, men det er princippet
i at du lige vil se tiden an når den tydeligvis har smerter.
Herrergud, det koster jo kun 5-600kr til selvrisikoen på forsikringen.

/Jens

Fra : not@home.se

Dato : 12-05-06 19:12

>Jeg ved godt at din hund ikke dør af en brækket hale, men det er princippet

jeg vil ikke udsætte min hund for at komme op på dyrlægens bord, som
han ikke kan lide, bare for princippets skyld

og jeg vil ikke bruge selvrisikoen bare for princippets skyld

og jeg vil heller ikke spilde min tid for princippets skyld

og jeg vil heller ikke spilde lægens tid, selv om de får penge for
det, bare for princippets skyld

men hvis det er noget jeg tror at min hund kan dø af så skal jeg skam
nok komme hurtigt til lægen, jeg gidder bare ikke pyldre

nå men god weekend til dig og hunden

Fra : pwh

Dato : 12-05-06 22:30

> jeg vil ikke udsætte min hund for at komme op på dyrlægens bord, som
> han ikke kan lide, bare for princippets skyld

Det er heller ikke pgr princippet du skal gører det, men for din
hunds heldbreds skyld.

> og jeg vil ikke bruge selvrisikoen bare for princippets skyld

Det er godt nok at skærer i et indlæg når man qouter,
men det er ikke ok at gører det så det ødelægger sammenhængen
og meningen med hvad jeg skriver, jeg skrev princippet i at din
hund havde alvorlige smerter som du ikke ville lade en læge se på.
Og man bruger altså ikke en selvrisiko, den betaler man,
men din hund har måske slet ikke en sygeforsikring så du ved det.

> og jeg vil heller ikke spilde min tid for princippets skyld

Heller ikke for din hunds helbreds skyld.
Når du kan bruge tid på at skrive på Usenet kan du vel også
bruge en 1/2 time på at gå til dyrelægen.

> og jeg vil heller ikke spilde lægens tid, selv om de får penge for
> det, bare for princippets skyld

Jeg vil anbefale dig at finde en anden dyrelæge hvis han opfatter det
som at du spilder hans tid fordi du vil have chekket en skade på din hund.
Det er hans levebrød, han er uden tvivl kun lykkelig for det hvis du kommer
3 gange om ugen.

> men hvis det er noget jeg tror at min hund kan dø af så skal jeg skam
> nok komme hurtigt til lægen, jeg gidder bare ikke pyldre

Så må man håbe for din hund at du gætter rigtigt hvis den bliver syg en dag,
det behøver jo heller ikke værer noget dødeligt, det kan også værer skader
der kan blive kroniske hvis de ikke bliver behandlet i tide.
Men du er måske også typen der kun går til tandlæge når det gør rigtigt ondt.

> nå men god weekend til dig og hunden

I lige måde, og god bedring til din

/Jens