Dyre hunde => Importerede hunde ?
Fra : Ib

Dato : 01-05-06 20:04

Jeg har ikke skrevet i denne NG før, så med fare for at blive flået leverer
jeg dette indlæg:

Jeg og min familie er på udkig efter en racehund. I vores jagt på den
rigtige hund er vi flere gange stødt på udtalelser som tyder på at det kunne
give problemer fra DKK´s side hvis hvalpe bliver solgt for billigt.
Om dette har sin rigtighed, altså om DKK presser kennelerne, ved jeg ikke,
men der udbydes hvalpe til meget høje beløb.
Som med andet der bliver solgt, er høje priser nogen gange med til, at der
bliver importeret billigere alternativer. Jeg er ikke blind for at det kan
have meget uheldige konsekvenser, men hvis det eneste alternativ til stor
usikkerhed omkring oprindelse og manglende seriøsitet mht hunde og især
hvalpes behov, er høj pris, så er det måske forståeligt, ikke altid
acceptabelt, at folk vælger andre løsninger.
Jeg er godt klar over at seriøsitet har en pris, men mistanke om
kartellignende forhold giver mig en grim smag i munden.
Jeg er lydhør overfor seriøse kommentarer alt andet vil blive ignoreret.

Ib

Fra : jopa

Dato : 01-05-06 20:42

Ib skriblede bla:
> Jeg er godt klar over at seriøsitet har en pris, men mistanke om
> kartellignende forhold giver mig en grim smag i munden.
> Jeg er lydhør overfor seriøse kommentarer alt andet vil blive
> ignoreret.

Hvad bunder din mistanke i ?
Jeg står da uforstående over for den mistanke.

Har selv avlet før i tiden og kender intet til noget sådant.
Kvalitet og pris hører sammen, og er prisen for høj kan du jo købe en
bastard eller købe en internatshund.
Husk du køber et levende individ og ikke et møbel.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Ib

Dato : 01-05-06 21:03

> Hvad bunder din mistanke i ?
> Jeg står da uforstående over for den mistanke.

Jeg bunder min mistanke i, det jeg prøvede at gøre forståeligt i mit indlæg,
nemlig at jeg er stødt på flere udtalelser, fra kenneler, som i mine ører
ikke kunne forståes på andre måder. Jeg glæder mig da over at du stiller dig
uforstående over for dette.

> Har selv avlet før i tiden og kender intet til noget sådant.

Hvilket igen glæder mig.

> Kvalitet og pris hører sammen, og er prisen for høj kan du jo købe en
> bastard eller købe en internatshund.
> Husk du køber et levende individ og ikke et møbel.

Du forholder dig jo ikke til emnet, du kaster jo bare med mudder, hvis du
ikke kan se på virkeligheden som dem ser ud så skal du måske tie stille ?

Jeg gik engang i skole hvor jeg lærte at tegnet => betød "medfører".

Med håb om en saglig debat

Ib

Fra : jopa

Dato : 01-05-06 21:18

Ib skriblede bla:

> Du forholder dig jo ikke til emnet, du kaster jo bare med mudder,
> hvis du ikke kan se på virkeligheden som dem ser ud så skal du måske
> tie stille ?

Det styrer jeg selv kan da regne ud at du har et politisk budskab hvilket
jeg ikke gider forholde mig til

Har selv avlet som sagt, og jeg kan garantere dig at fortjenesten ikke er
voldsom
Det koster bunker af penge at avle et ordentligt kuld hvalpe.
Avlsgodkendelse dyrlæge regninger betaling til hanhund osv osv penge til
stambøger med mere.

Der er absolut intet fordækt ved at købe en internatshund. Tværtimod er det
en udemærket og rigtig god ide.

> Jeg gik engang i skole hvor jeg lærte at tegnet => betød
> "medfører".
Ja det er godt med dig.
Kender du den om lugten i bageriet ?

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 02-05-06 03:44

On Mon, 1 May 2006 22:02:42 +0200, "Ib" <ib@balle-bredsten.dk> wrote:

>Du forholder dig jo ikke til emnet, du kaster jo bare med mudder, hvis du
>ikke kan se på virkeligheden som dem ser ud så skal du måske tie stille ?

Jeg mener ikke at der bliver kastet med mudder, og som jeg læser dit
oprindelige indlæg, så handler det om at racehunde er for dyre -
herhjemme... når de er stambogsført i DKK.
Det tror jeg ærlig talt ikke har noget hold i virkeligheden, men at
priserne er ensartede har vel osse noget at gøre med hvor billigt det
KAN gøres? Uanset hvilken pris man sælger sine hvalpe til, så vil der
jo være en smertegrænse. Det ER jo ikke gratis at opdrætte!

>Jeg gik engang i skole hvor jeg lærte at tegnet => betød "medfører".

Og hvis du håber på en saglig debat, så er sådan en udtalelse måske
ikke den smarteste ide at lægge ud med...?

Men for at holde mig til sagligheden, så mener jeg ikke at priserne
for gode racehunde skulle medføre at man hellere vælger at importere.
Ønsker man en fin racehund, så er det oftest i længden meget billigere
at anskaffe en, hvor man kan være sikker på hvad man får.

Og ønsker man blot at få alletiders ven/familemedlem, så kan en
blandingshund jo anskaffes for væsentligt billigere penge end en
racehund. Og da jeg selv er ejer af netop 2 af slagsen, så er det
bestemt ikke fordi jeg mener at blandingshunde er mindre værd. Jeg
havde blot ikke råd til at smide 6000+ på een gang. Jeg ved godt at
nogle så vil mene, at jeg er en dårlig hundeejer, men det tager jeg
altså med ophøjet ro. Jeg er bare fattig - ikke en dårlig hundeejer!
Og så skulle jeg ikke have en hund jeg kunne avle på eller udstille,
men bare en ven, der kunne holde mig med selskab, og som kan passe på
hus og hjem, når jeg ikke lige selv er her. Det behøver jeg ingen fine
papirer til.

Men skulle jeg have en hund jeg kunne avle på, så mener jeg da slet
ikke at det ville være logisk at anskaffe en importeret hund, som
måske ikke lige havde den bedste orden i papirerne. Da ville jeg da
mene, at det er langt mere logisk (og sikkert) at anskaffe en hvor jeg
kan være 100% sikker på at tingene er i orden. Og så bider det sig
selv i halen, for skal man have nogle af sine penge hjem igen, så
stiger hvalpeprisen jo osse. Som der tidligere er nævnt hænger
kvalitet og pris jo sammen, men ønsker man at gøre et "kup", så tror
jeg osse at man kommer til at spille hassard.

Om det så er en helt anden debat du ønsker, er jeg ikke helt klar
over, men jeg synes det vil være mudderkastning (med de vage
antydninger, du kommer med) at anklage DKK for karteldannelse.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Anette

Dato : 01-05-06 21:02

"Ib" < skrev i en meddelelse.
> Jeg er godt klar over at seriøsitet har en pris, men mistanke om
> kartellignende forhold giver mig en grim smag i munden.

Jeg tror ikke DKK blander sig i hvad folk tager for deres hunde, men en
nogenlunde ensartet pris, vil der vel altid være for "nogen lunde den samme
mærkevare"
Jeg tvivler voldsomt på at det er en overskudforretning at opdrætte hvalpe,
selvom de så bliver solgt for 7-8000 pr hvalp.
Det første tusinde kroner er brugt inden man i det hele taget har fået sin
racehund avlsgodkendt med HD status, øjenlysning, ringtræning, diverse
udstillinger o.s.v., så skal faderen in spe, som man af og til skal til
udlandet for at finde for at undgå indavl, have betaling, så dyrlæge under
graviditet og efter fødsel og op til flere gange med de små ny.
Jo, det giver sikkert overskud hvis der er 10 hvalpe, men ofte er der kun 2.

Ud fra et økonomisk og måske lidt kynisk synspunkt kan jeg da godt forstå at
folk hellere vil betale for en billig hvalp importeret fra Østeuropa - men
inden det første år er gået, tror jeg mange af de hundeejere fortryder
bitter fordi dyrlægens regninger hober sig op og bliver dyrere end hvis
hvalpen havde været dansk avlet.
DKK stambogsførte hvalpe er dyrere, men det giver den nye hundejer en
sikkerhed for at hvalpe er opdrættet efter alle kunstens regler, er tjekket
i alle ender hos dyrlægen og er præget socialt godt i de første 8 uger af
den levetid. De første uger er supervigtige hvis man vil undgå at skulle
lade sin nyindkøbte hund være blandt de over 11.000 (fysisk sunde, men
mentalt forstyrrede) hunde der aflives, hvert år, fordi de adfærdsmæssigt
ikke er til at leve med. De fleste seriøse opdrættere tager hvalpen tilbage,
hvis det ikke dur, eller hjælper med at finde en ny familie til hunden.

Har man bare en gang oplevet hvad der skal til for at opdrætte et kuld
fysisk og psykisk sunde hvalpe - så har man ikke ondt i den nederste del af
ryggen over at skulle have muldvarpen luftet for at få en glad ven at dele
de næste 15 år af sit liv med. Er penge så vigtige i forhold til hunden, bør
man nok overveje at købe et plysdyr i Toy'R'us, i stedet. Et tøjdyr koster
kun penge en gang og den bliver ikke mentalt ødelagt. En levende hund koster
penge hver eneste dag hele dens liv.
Vil man partout have en racehund, så koster det penge. Vil man ikke betale
de priser det koster, findes der hundrevis af dejlige blandingshunde som er
mindst lige så gode ledsagere, som de bedste racehunde. Der er sikkert en
god hund, der venter på en god ny familie på et internat i nærheden af dig.
www.dyrenes-beskyttelse.dk

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Ib

Dato : 01-05-06 21:40

> [...]
> bitter fordi dyrlægens regninger hober sig op og bliver dyrere end hvis

Det har min logik også fortalt mig.

> [...]
> adfærdsmæssigt ikke er til at leve med. De fleste seriøse opdrættere tager
> hvalpen tilbage, hvis det ikke dur, eller hjælper med at finde en ny

Hertil kan jeg være med, jeg er sådan set klar over det meste af det du
fortæller.

> [...]
> en god hund, der venter på en god ny familie på et internat i nærheden af

Der er stadig ingen kommentar til hvad der evt. skal gøres ved det faktum at
det åbenbart bliver et større og større problem at importerede hunde af
tvivlsom herkomst optræder på hundemarkedet i DK.
Skal opdrættere i DK bare læne sig tilbage med en selvtilfreds holdning om
at det de gør er det rigtige og at det skal der ikke laves om på ?
Det er en utrolig hoven holdning du har, særdeles bedrevidende. Jeg er af
den holdning, at hvis man synes at det man gør er det rigtige, så må man
være klar til at ændre sine fremgangsmåder, sin markedsføring hvis ydre
omstændigheder bliver ændrede.
For at kommentere din skriverier omkring Toys`R´Us så kan jeg sige det på
dansk: Alle kartellignende arrangementer er ikke til køberens glæde,
tværtimod, og da det er udtalelser i den forbindelse jeg er stødt på, så
ville jeg føle mig taget i det nederste af ryggen, hvis jeg skulle give
16000 kr for en hund, og så have mistanke om at det kostede den, fordi alt
andet ville være at lette ben op af uskrevne DKK regler.

Ib

Fra : Søren LH

Dato : 01-05-06 21:58

"Ib" <ib@balle-bredsten.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 16000 kr for en hund, og så have mistanke om at det kostede den, fordi alt
> andet ville være at lette ben op af uskrevne DKK regler.

Jeg har givet 6.000 for en hvalp med DKK-stambog, så jeg kan hermed bekræfte
at din mistanke er ubegrundet.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 01-05-06 22:17

Søren LH skriblede bla:

> Jeg har givet 6.000 for en hvalp med DKK-stambog, så jeg kan hermed
> bekræfte at din mistanke er ubegrundet.

Jeg gav 8000, men tror faktisk han er ude i politisk ærinde
da han kun nævner DKK.
Der findes jo alternativer til DKK, og hvordan er priserne der ?
Vil man ikke give 5-10.000 for en racehund så er man efter min mening ikke
egnet til at have hund overhovedet.
Alt det fis om at priserne er fastsat af DKK som han skriver mellem
linierne, og skulle være årsag til at folk køber Østhunde er jo grebet ud af
hans fantasi.

Priserne er mig bekendt ikke steget ud over den almindelige prisudvikling i
øvrigt
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anet

Dato : 01-05-06 22:45

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> hans fantasi.
>
> Priserne er mig bekendt ikke steget ud over den almindelige prisudvikling

Jeg har en DRU hund og har givet 6000 kroner for den. Er godt tilfreds og
lykkelig for den.

--
Hilsen
Annette

Fra : Anita Andersen

Dato : 01-05-06 22:26

Der findes også mange andre, gode og seriøse opdrætter uden for DKK.
Måske du skulle prøve at se på de andre klubber, da dkk ikke er den eneste
anderkendte forening i dk.

Du kan jo Prøv DHL og DDH.

Mvh
Anita

Fra : Anette

Dato : 01-05-06 23:50

> [...]
> Skal opdrættere i DK bare læne sig tilbage med en selvtilfreds holdning om
> at det de gør er det rigtige og at det skal der ikke laves om på ?

Det er jo et politisk spørgsmål, som feks DKK kan forsøge at lobby'e sig til
at få noget lovgivning omkring. Men import at hunde fra andre lande har der
altid været og det er ufatteligt svært at lave om på.

> Det er en utrolig hoven holdning du har, særdeles bedrevidende.

Sikkert - man er vel altid bedrevidende omkring sin egen holdning?
Jeg gider ikke gå ind i dit forsøg på et personligt angreb - drop det.
Jeg ved hvad jeg ville gøre hvis jeg skulle have hund - og det blev ikke en
import fra en lusket importør bare for at spare penge. Det blev med papirer
og das ganzen sweinerei. Hovent - tja måske, men jeg ville ikke bruge penge
på et lille skravl fra Polen, når jeg ved der er opdrættere der avler sunde
dyr med gyldige papirer, i samme land.
Jo, jeg har da tabt mit hjerte utallige gange til herreløse hunde og lign.
i utallige europæiske lande, men jeg kunne ikke drømme om at tage dem med
hjem ( med mindre jeg vandt i Lotto og havde penge til at give dem et slot
på Fyn).
Ja, det er min holdning, men jeg dømmer ikke andre der tror,mener, tænker og
synes anderledes end jeg.

>Jeg er af den holdning, at hvis man synes at det man gør er det rigtige, så
>må man være klar til at ændre sine fremgangsmåder, sin markedsføring hvis
>ydre omstændigheder bliver ændrede.

Klart. Men danske opdrættere kan jo kun fortælle hvhad de selv kan levere.
At begynde at svine adre opdrættere i andre lande til i sin markedsføring,
er vist dårlig politik og giver bagslag i form af ord som Brødnid....kan jeg
forestille mig

> [...]
> en hund, og så have mistanke om at det kostede den, fordi alt andet ville
> være at lette ben op af uskrevne DKK regler.

Jeg har endnu til gode at støde på den kartelholdning du skriver om. Jo,
opdrætterne i de forskellige raceklubber kender hinanden og afstemmer vel
prisen i et eller andet omfang- det skal jeg ikke kunne sige. Som ny
opdrætter læner man sig en del op ad racerepræsentanten og får sine
oplysninger derfra. Men hvis det er gode hunde man har, evt med rigtig godt
udstillings-/avls-/arbejds-potentiale, hvorfor skal man så ikke have lov til
at den pris som er almindelig for den race? Alle andre varer i samme gruppe
og samme kvalitet, koster også i omegnen af det samme, hvorfor så ikke
hvalpe?
En pris på 16K burde også kunne skræmme de mest useriøse købere ret langt
væk

/ Anette

Fra : Majbritt Gath

Dato : 02-05-06 03:19

www.hundegalleriet.dk

"Prazsky Krysarik" groupreports@groups.msn.com

2 heftige links hvor der diskuteres hunde handel, bagtales og personlig
hetzt..

I BT for nogle uger siden var der et stort indlæg angående hunde
handel..Hvor bla. en kvinde havde købt en hund og den havde kostet hende
22.000 i dyrelæge regninger..Hun skulle fremstå som en der havde købt en
hund ved en hunde import..Og til skræk og advarsel til alle os andre...

Skulle man osse få medlidenhed med denne kvinde??
Jeg fik ikke..beklager.. nææ tænkte mere dobbeltmoralsk,,at købe en hund for
billigt for bagefter at klynke over at den ikke levede op til hendes
tegnebogs forventninger..For 22.000 kunne hun få mange sunde hvis hun gad
sætte sig lidt mere ind i hvor man kunne købe dem henne..Dumhed og så lige
frem stille sig frem i avisen og vise hvor dum man kan være..

Jeg går heller ikke hen og køber en bil til 20.000 og regner med det er en
luxux bil..Man kan ikke købe guld for sølv..

Køber man en vare billig har det visse konsekvenser...
Når det så er sagt skal man ikke bagefter falde sælger i ryggen.

Jeg synes til gengæld osse at over 10.000 for en hund er i overkanten...Jeg
har aldrig hørt at man skulle kunne leve af at avle hunde, troede det var en
hobby..
Jeg kan forstå man vil have dækket sine omkostninger hjem, men ikke osse
time lønnen...

Nu ved jeg ikke hvad DKK skal have i dag for at udskrive en stambog, men det
kan da ikke være dyrt...Det er jo bare en formular som man vel ikke skal
betale meget for..Foder og dyrelæge regninger kan jeg gå med til man vil
have dækket ind...

Min egen hund er en prazky.Min datter købte ham ved en hunde impotør. for 1
1/2 år siden gav hun 3000 for ham uden papirer..han er sund og rask...
Jeg ville ikke turde avle på ham da jeg ingen papirer har på ham..For ca 97%
af denne race er kommet hertil på samme måde som min..Desværre ved jeg at
flere med denne race parrer i flæng her i DK lige nu med fare for indavl..De
vil til gengæld kunne prale af at man kan se begge forældre her i DK.Og
sikkert osse tage det dobbelte af hvad de selv gav..

Så mine kære medrace mennesker har taget avlen i egen hånd,, og vil nu lave
danske prazkyer for at komme ulovlig hundehandel til livs, uden at
overhovdet at sætte sig ind i avl...
Og prisen for en parring er 6000....

Er imod hunde fabrikker og dyre danske avlere....og dumme danskere...

Fra : kb

Dato : 02-05-06 10:50

"Ib" <ib@balle-bredsten.dk> wrote in message
> Jeg har ikke skrevet i denne NG før, så med fare for at blive flået
leverer
> jeg dette indlæg:

bare roligt du får allerhøjest nogle flabede kommentare og det skal man vist
finde sig i hvis man langer ud som du gør...

> [...]
kunne
> give problemer fra DKK´s side hvis hvalpe bliver solgt for billigt.

Er det ikke på sin plads at citere mindst en af disse udtalelser hvis de
skal indgå i debatten.
Måske nogen blot har forsøgt at fortælle dig at prisen ikke er til
forhandling.

> Om dette har sin rigtighed, altså om DKK presser kennelerne, ved jeg ikke,
> men der udbydes hvalpe til meget høje beløb.

jeg tror ikke du finder hundeopdrættere som er så meget i lommen på dkk.
og jeg kan heller ikke se hvad dkk skulle have ud af det.
Det er en svær ballance for opdrættere at sætte sine priser efter
både at få penge for/til arbejdet og få hvalpene afsat til egnede købere
uden at brænde inde med dem når de bliver endnu mere tidskrævende.

> [...]
> hvalpes behov, er høj pris, så er det måske forståeligt, ikke altid
> acceptabelt, at folk vælger andre løsninger.

Netop de personer som er så dumme vil bl.a. jeg nødigt sælge mine hvalpe
til.
Måske de samme personer derfor kun kan købe hunde i polen eller gennem
skruppelløse importøre.
Hvis en hvalp kan sælges for 15.000 som kommende præmieavler/arbejdshund,
skulle opdrættere så sælge dem for 5.000 blot for at få flere useriøse
købere?
Hvad "folk" vælger er deres eget ansvar. ikke danske opdrætteres eller dkks.

> [...]
> kartellignende forhold giver mig en grim smag i munden.
> Jeg er lydhør overfor seriøse kommentarer alt andet vil blive ignoreret.

Så begrund lige selv den mistanke ellers er det næsten for useriøst.
Hvorvidt du finder kommentare uvedkommende og vælger at ignorerer
er vel alle andre uvedkommende...hehe debatten er åben her.

Jeg håber da at tidens focus på emnet giver bare nogle kommende hvalpekøbere
en forståelse for hvad god tidlig prægning betyder for dens fremtid. med
eller uden racebog.

mvh kb

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-05-06 12:54

Ib wrote:

> [...]
> ikke kunne forståes på andre måder. Jeg glæder mig da over at du stiller dig

DKK har intet med prisen at gøre, det er opdrætteren.
DKK registrerer bare.

> Du forholder dig jo ikke til emnet, du kaster jo bare med mudder, hvis du
> ikke kan se på virkeligheden som dem ser ud så skal du måske tie stille ?

Hold da op, for et skifte i sprog.....
Vores hund kostede 5000 kr. Der er sikker billigere flatter og man kan
måsek endda købe dem "uden papirer". Det vil så gøre at træning i
DRK vil blive umuliggjort.

De 5000 eller 8000 eller xxxx er småpenge i forholde til det det
koster at holde hunden.

> Med håb om en saglig debat

I lige måde.....

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-05-06 12:58

Ib wrote:

> Det har min logik også fortalt mig.

Det er bare ikke alle som har fattet det.

> Der er stadig ingen kommentar til hvad der evt. skal gøres ved det faktum at
> det åbenbart bliver et større og større problem at importerede hunde af
> tvivlsom herkomst optræder på hundemarkedet i DK.

Så længe der er idioter som køber dem vil der blive importeret hunde
af meget tvivlsom sundhedstilstand.

> Skal opdrættere i DK bare læne sig tilbage med en selvtilfreds holdning om
> at det de gør er det rigtige og at det skal der ikke laves om på ?

De skal altid se om de ikek kan gøre det bedre, men det gør de
ansvarlige opdrættere også.

Hvilke hunde koster 16.000 kr ?
Det er dælme meget, også for DKK hunde.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-05-06 13:02

Majbritt Gath wrote:
> [...]
> hund ved en hunde import..Og til skræk og advarsel til alle os andre...
>
> Skulle man osse få medlidenhed med denne kvinde??

Overhovedet ikke.

> [...]
> sætte sig lidt mere ind i hvor man kunne købe dem henne..Dumhed og så lige
> frem stille sig frem i avisen og vise hvor dum man kan være..

Netop.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Ib

Dato : 02-05-06 16:50

Jeg har læst alle de indtil nu indkomne indlæg igennem og jeg synes at noget
tyder på at opfattelsen er at jeg selv kunne finde på at købe en hund gennem
en tvivlsom østeuropæisk "opdrætter", dette har aldrig været på tale,
hverken i mit indlæg eller her hjemme.

Ja jeg holdt ikke mit løfte om at ignorere ikke seriøse indlæg, men jeg blev
s´gu lidt harm over at blive talt ned til, og det skal siges i denne
sammenhæng at det måske ikke har været meningen, men mit indtryk af ordlyden
af nogle af indlæggene var at de var temmelig nedladende.

En opdrætter på Sjælland og 2 opdrættere i Jylland har sagt at de ville få
problemer med DKK hvis de solgte deres hvalpe billigere, om det så er en
fordrejet måde at sige at de ikke vil forhandle om prisen ved jeg ikke. Jeg
mener godt at jeg kan forstå hvis der bliver sagt at prisen er fast og mener
ikke at have givet indtryk af andet. Alle priserne var over 10000 kr, en
enkelt var 16000 kr.

>Det styrer jeg selv kan da regne ud at du har et politisk budskab hvilket
jeg ikke gider forholde mig til <
Jeg har ingen erfaring i kennelkredse, så det med det politiske budskab
fatter jeg ikke en lyd af. Denne herres indlæg synes jeg var nedladende,
hvorfor skal jeg gøres opmærksom på hvad der er hund og hvad der er møbel ?
Jeg mener med min overskrift på mit indlæg at der kunne være en sammenhæng
mellem prisen på hunde og det faktum at der bliver importeret hvalpe der
ikke er blevet behandlet ordentligt. At rigtigt mange åbenbart synes at det
gik dem deres ære for nær er meget tydeligt blevet udpenslet her.
Hvis du/i blev modtaget på denne måde når i kommer et nyt sted hen tror jeg
ikke at i ville finde det behageligt, men hvad ved jeg ?

>men jeg synes det vil være mudderkastning (med de vage
antydninger, du kommer med) at anklage DKK for karteldannelse<
Jeg har ikke anklaget nogen for noget, men blot givet mit indtryk af
udtalelser fra førnævnte 3 opdrættere videre, dette kan så opfattes som
anklager, men de var kun ment som baggrunden for hvad jeg havde oplevet.
Mine oplevelser hører åbenbart ikke hjemme her da bliver mødt med en meget
fjendtlig holdning. Og ja jeg lod mig provokere, det fortryder jeg nu, men
min holdning og mine oplevelser står stadig.

> [...]
kun penge en gang og den bliver ikke mentalt ødelagt. En levende hund koster
Særdeles nedladende, og hvis det er en reaktion på min aggressive måde at
svare på er det blot endnu en aggressiv udtalelse. Hvis man slår igen skal
men ikke prøve at retfærdiggøre sig med at det var den anden der slog først.
Som før nævnt er jeg klar over at det løb lidt af sporet, meget hvis man
skal dømme på stemningen her, og det skal jeg være den første til at
beklage.
>Der er sikkert en
god hund, der venter på en god ny familie på et internat i nærheden af dig.
www.dyrenes-beskyttelse.dk<
Igen meget meget nedladende i mine øjne.

>Jeg har givet 6.000 for en hvalp med DKK-stambog, så jeg kan hermed
>bekræfte
at din mistanke er ubegrundet.<
Ifølge mange herinde er der ikke noget om karteldannelser i DKK, men dette
indlæg forstår jeg ikke.

>Vil man ikke give 5-10.000 for en racehund så er man efter min mening ikke
egnet til at have hund overhovedet.<
Hvis jeg vinder i lotto er jeg så bedre egnet til at have hund ?
>Alt det fis om at priserne er fastsat af DKK som han skriver mellem
linierne, og skulle være årsag til at folk køber Østhunde er jo grebet ud af
hans fantasi.<
Jeg luftede en mistanke på baggrund af noget jeg havde oplevet og du skyder
med kanoner. Hvad jeg skriver mellem linierne er helt og aldeles din egen
udlægning.

>Jeg ved hvad jeg ville gøre hvis jeg skulle have hund - og det blev ikke en
import fra en lusket importør bare for at spare penge.<
Okay så er vi enige.
>En pris på 16K burde også kunne skræmme de mest useriøse købere ret langt
væk <
At blive skræmt væk af en pris på 16000 kr er så det samme som at være
useriøs, okay

>Er imod hunde fabrikker og dyre danske avlere....og dumme danskere...<
Meget enig i dette.

>Hvilke hunde koster 16.000 kr ?
Det er dælme meget, også for DKK hunde.<
En engelsk bulldog.

Christian B. A. og kb har leveret nogle indlæg som jeg mener er seriøse,
barberet for nedladende bemærkninger, det var en debat som denne jeg gerne
ville have haft, tak for det.
og til sidst endnu en beklagelse over at det jeg skrev er blevet, i mine
ører misforstået, måske pga den måde det var formuleret på.
Jeg har fået svar på mine spørgsmål.

Og det næste indlæg kommer velsagtens til at handle om at jeg river tingene
ud deres sammenhæng, det er så iorden, men tråden er vist stadig tilgængelig
!!!

Ib

Fra : jopa

Dato : 02-05-06 17:19

Ib skriblede bla:

> Ja jeg holdt ikke mit løfte om at ignorere ikke seriøse indlæg, men
> jeg blev s´gu lidt harm over at blive talt ned til,

Hmm det var vist dig der startede med at tale nedladende
<klip>Jeg gik engang i skole hvor jeg lærte at tegnet => betød
"medfører".
</klip>

> i denne sammenhæng at det måske ikke har været meningen, men mit
> indtryk af ordlyden af nogle af indlæggene var at de var temmelig
> nedladende.

Herinde bliver ingen ubetinget klappet på skuldrene. Heldigvis

> [...]
> sagt at prisen er fast og mener ikke at have givet indtryk af andet.
> Alle priserne var over 10000 kr, en enkelt var 16000 kr.

Havde du startet med at fortælle dette var opfattelsen af dit indlæg nok
have været anderledes.
I stedet snakker du om Karteldannelse indenfor DKK.
Hvordan vil du have vi skulle forholde os til det ?

> Hvis du/i blev modtaget på denne måde når i kommer et nyt sted hen
> tror jeg ikke at i ville finde det behageligt,

Hvis du er så konfliktsky så er det korrekt ikke det rigtige fora

> Jeg har ikke anklaget nogen for noget, men blot givet mit indtryk af
> udtalelser fra førnævnte 3 opdrættere videre, dette kan så opfattes
> som anklager,
Selvfølgelig opfattes det sådan når du ikke giver os hele historien men
lader os gætte dine oplevelser.

> god hund, der venter på en god ny familie på et internat i nærheden
> af dig. www.dyrenes-beskyttelse.dk<
> Igen meget meget nedladende i mine øjne.

Gaaaab

> At blive skræmt væk af en pris på 16000 kr er så det samme som at være
> useriøs, okay
Jamen ønsker du en hund der koster 16K så må du jo betale det eller finde
alternativer.
Du bestemmer jo ikke priserne.
Det er udbud og efterspørgsel.
Hvis det koster 16K at købe en Engelsk Bulldog så er det jo prisen.
Du må betale og lade være med at brokke dig herinde.
Vi prisfastsætter jo ikke hundene

> Jeg har fået svar på mine spørgsmål.

Fint nok.
Du behøver ikke at svare på dette.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anette

Dato : 02-05-06 19:03

Ib wrote:
> [...]
> måde at svare på er det blot endnu en aggressiv udtalelse. Hvis man
> slår igen skal men ikke prøve at retfærdiggøre sig med at det var den

Jeg er nødt til lige at kommentere dette. Jeg kan ved den sødeste Gud ikke
se det nedladende i mit svar til dig. Du beder om holdninger til dit
mangelfulde oplæg og ukonkrete spørgsmål, og du får min holdning. MIn
holdning til det generelle i at handle hund, ikke min holdning til dig. Det
lyder som om du tager mine svar dybt personligt - hvorfor det? Jeg kender
dig ikke og svarer derfor generelt.

> god hund, der venter på en god ny familie på et internat i nærheden
> af dig. www.dyrenes-beskyttelse.dk<

> Igen meget meget nedladende i mine øjne.

Igen - hvorfor tager du dette som om det er møntet på præcis dig?
Du beder om en holdning - og det er min holldning GENERELT - ikke til dig.

> væk <
> At blive skræmt væk af en pris på 16000 kr er så det samme som at være
> useriøs, okay

Hvad med om du lærte dig at agere på usenet? ( ja nu ER jeg nedladende - men
det er første gang og med fuldt overlæg www.usenet.dk )
Forklaring : En smiley, sådan en her: eller sådan en her
......antyder at man ikke mener det alvorligt, men at ordene er "sagt" med et
smil. I ovenstående tillægger du mig en mening som jeg ikke har givet
udtryk for.
Men hvis jeg skal være alvorlig og pinde det ud i detaljer, så ville jeg
også sætte prisen på mine hvalpe skyhøjt hvis jeg ikke ville sælge til en
interesseret køber. Jeg kender et par "muskelhunde-opdrættere" der bruger
den taktik for at undgå at deres hvalpe lander i ukyndige hænder.

Desuden er det meget dårlig citatteknik og mangel på respekt for de
mennesker der har brugt tid på at give dig svar, at klistre flere svar
sammen ind i et indlæg.

EOD
/ Anette

Fra : kb

Dato : 02-05-06 20:38

"Ib" <ib@balle-bredsten.dk> wrote in message
snip
> [...]

mener
> ikke at have givet indtryk af andet. Alle priserne var over 10000 kr, en

sikkert fordi der er mange på venteliste til deres hvalpe... og måske fordi
racen har svært
ved at føde/overleve pga. dens fysik. eller måske har den bare mange
udgifter for at blive avlsgodkendt
pga. andre racespecifikke skavanker.
På dba.dk ser man samme tendens for netop engelsk bulldog som absolut
dyreste race.
ingen andre racer har samme prisleje kun veltrænede hunde og avlsdyr kommer
over 10.000
der er dig der skrev om racehunde...og der er priserne da som alle beskriver
5-10k incl.stambog(dkk)
altså lige på nær engelske bulldogs.

> Hvis du/i blev modtaget på denne måde når i kommer et nyt sted hen tror
jeg
> ikke at i ville finde det behageligt, men hvad ved jeg ?

det var nu svært at skrive tilbage og mine små kommentare blev da også
rettet igennem før postning
for netop at fjerne de værste opkast vedr. hundehandel med prisen som
problem.
det er nok det som flere føler sig harme over.
At dkk skulle kunne sætte priser på andet end den service den levere er der
vist ingen andre her
der tror på eller frygter.
at nogle racer har ret omfattende avlsrestriktioner gør nok også at
hobbyopdræt ikke finder sted i
nær samme grad som med "sunde"racer. hvilket jo medfører noget mindre udbud
og sikkert højere priser fra de mere proffesionelle som måske endda betaler
skat...
(jeg har selv et kuld hvalpe uden avlsgodkendelse af samme årsag.)

> [...]
dig.
> www.dyrenes-beskyttelse.dk<
> Igen meget meget nedladende i mine øjne.

Det er jo ikke lægehjælp du bliver anbefalet. kun en henvisning til hunde
uden
stamtavler og høje priser.. måske flere af svarene er hvad jeg betegner
som småflabede
og det ville jeg da gerne ha advaret dig mod at tage personligt...
men mit svar skulle jo lige selvcensureres først for lignende spydigheder

> egnet til at have hund overhovedet.<
> Hvis jeg vinder i lotto er jeg så bedre egnet til at have hund ?

nej men du får måske råd til nye tæpper og sko

> [...]
skyder
> med kanoner. Hvad jeg skriver mellem linierne er helt og aldeles din egen

man skal nu passe meget på med at lufte mistanker på skrift. man kommer let
galt afsted.

snipsnap
> [...]
> barberet for nedladende bemærkninger, det var en debat som denne jeg gerne

selvtak jeg synes du lander den pænt igen. detaljer du senere beskriver
giver noget
mere forståelse for din teori. dog ikke helt når du blander importproblemet
oveni.
det problem kan kun løses ved oplysning og eu politisk samarbejde. mon ikke
dkk
netop øver god indflydelse her.

> [...]
tingene
> ud deres sammenhæng, det er så iorden, men tråden er vist stadig

hi ja tråd her bliver kringlet at finde hoved og hale i.... lugt jer frem
vuf
kb
nb jeg gider ikke selv rette alle fejlene denne gang. så får jeg aldrig
postet tilgiv mig

Fra : qfha

Dato : 02-05-06 17:18

Sikke dog en gang sludder.

Som DKK opdrætter kan jeg fortælle dig, at der overhovedet ikke er
nogle retningslinier for, hvad man skal tage for en hvalp.

DKK kender overhovedet ikke til hvalpenes priser.

Det er alene markedsprisen som bestemmer det. Her er der også en
overgrænse idet man generelt tager det samme for en hvalp efter højt
præmierede og måske i udlandet boende avldyr, som efter de ikke
præmierede, men dog stambogførte avlsdyr.

Så den diskussion kan du godt glemme alt om.

mvh
qfha

Fra : Ib

Dato : 02-05-06 17:30

>Så den diskussion kan du godt glemme alt om.<

Måske en anelse for sent !!!!

Fra : Carl

Dato : 02-05-06 21:47

> [...]
> kartellignende forhold giver mig en grim smag i munden.
> Jeg er lydhør overfor seriøse kommentarer alt andet vil blive ignoreret.

Hej Ib
Jeg tror alle siger "10.000 for en hvalp" og kikker på de 5 hvalpe og tænker
at så har opdrætteren lige tjent 50.000
Det er nok en sandhed med modifikationer.

Det er bestemt ikke den guldgruppe som nogle tror det er, tværdimod kan det
meget hurtigt blive en underskudsforretning.
F.eks. koster et kejsersnit ca 15.000 hvis det foretages i weekenden eller
efter kl. 1600.
Hanhundeejeren skal typisk have ca 2000 pr hvalp. Men skal også selv
aflevere hunhunden hjemme hos hanhunden. Alle opdrættere med respekt for
deres dyr, vil altid prøve at finde den rigtige hanhund til deres hunhund og
derfor kan man godt skulle aflevere sin hunhund i nordjylland og man selv
bor på Bornholm. Så der kan der også være en udgift på 3000 kroner
Så er der sundhedscheck og ormekur. Det er typisk en udgift på 500 kr. pr
hvalp.
Så er der de telefonsamtaler som man har.
Vi har stadig ikke sat chipningen og stambogsføringen på. Det koster 500 pr
stk hvis man har et kennelnavn. Vi har stadig benzin og andet til og fra
dyrlægen.
Så må man ikke glemme at seriøse opdrættere ALTID vil tage til dyrlægen,
hvis en hvalp virker syg.
Jeg var ved at glemme at man typisk tager en uge fri, når man lige har fået
hvalpe.
Nogle opdrættere får også lavet blodprøver, for at sikre at hunhunden har de
rigtige tal før paringen.
Så er der hele socialiseringes opgaven. Hvalpene skal prøve en tur i skoven,
på stranden o.s.v.
Så er der alle de ting som ikke kan måles i penge: F.eks. de 4 uger hvor man
faktisk ikke får nogen søvn, fordi hvalpe har en tendens til at ville lege
når man vil sove.
De 24 timers telefonsupport alle hvalpekøbere får, når de køber en hvalp hos
en seriøs opdrætter.

Når men hvis man så bare solgte hvalpe fra Polen ville det hele blive
nemmere. Racehundene i DKK koster 10.000, så man sætter prisen til 7.000.
Så kører man til Polen og køber 20 hunde i burer til 1000 stykket og kører
hjem. De forbliver i deres burer og der er ingen grund til sundhedscheck
eller andet, da de skal sælges omgående, uanset at de kun er 5-6 uger gamle.
Så en annonce i Den Blå Avis til 200 kr. og så ellers vente.
En køber ringer og man tager hvalpen ud af bureret når køberen kommer. Den
vil automatisk virke glad, da der endelig er nogle som den kan lege med og
hurtigt kan man sætte de 7000 i banken.
At de 10 eller måske15 hvalpe dør hos en, betyder ikke noget, de kan bare
smides ud i affaldsspanden og man vil stadig have et ret godt overskud.

Jeg tror alle kan se forskellen.

mvh
Carl

Fra : Anita Andersen

Dato : 02-05-06 22:30

citat fra carl :
F.eks. koster et kejsersnit ca 15.000 hvis det foretages i weekenden eller
efter kl. 1600.
Citat slut :

Jeg tror din dyrlæge tager røven på dig med den pris, det er dobbelt så dyrt
som hos min dyrlæge.
Men det kan måske være, at det er forde dyrlægen ved at du er DKKér.

Hos dhl er der ingen kartel, så prøv at se på hvalpe der

Mvh
Anita

Fra : jopa

Dato : 02-05-06 22:41

Anita Andersen skriblede bla:

> Jeg tror din dyrlæge tager røven på dig med den pris, det er dobbelt
> så dyrt som hos min dyrlæge.
> Men det kan måske være, at det er forde dyrlægen ved at du er DKKér.

Som sædvanlig lukker du blot fis ud Søren

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Carl

Dato : 03-05-06 05:19

"Anita Andersen" <great-dane@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men det kan måske være, at det er forde dyrlægen ved at du er DKKér.
>
> Hos dhl er der ingen kartel, så prøv at se på hvalpe der

Dobbelt så dyrt? Måske fordi der er et vagttillæg om aftenen og i
weekenderne.
Så er vi faktisk på samme beløb.

mvh
Carl

Fra : Anita Andersen

Dato : 03-05-06 06:38

"Carl" <news@111.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dyrt

> Dobbelt så dyrt? Måske fordi der er et vagttillæg om aftenen og i

En alm kejsersnit i dagtimerne koster ca 4500kr
og med vagt tillæg, ja så kan du lægge et par tusinde oven i
det kan jeg ikke få til at blive 16000kr.
Men kan man få sine hvalpe køber til at hoppe på den, ja så har man jo nok
en god grund, til at forlange overpriser for sine hvalpe, priser på 16000kr
for en hvalp er helt hen i skoven.

Mvh
Anita

Fra : fam. Ager

Dato : 03-05-06 06:58

priser på 16000kr
> for en hvalp er helt hen i skoven.
>
> Mvh
> Anita
>-----------

hvad koster en eng. bulldog i dhl? jeg har prøvet at søge via deres
hjemmeside på opdrættere af div. racer, men finder kun et meget begrænset
antal racer, måske jeg søger forkert?
mvh. marie

Fra : kb

Dato : 03-05-06 08:12

snip

> En alm kejsersnit i dagtimerne koster ca 4500kr
> og med vagt tillæg, ja så kan du lægge et par tusinde oven i
> det kan jeg ikke få til at blive 16000kr.

dyrlæger er jo et vidt begreb.ligeså deres priser. ny diskution i ny tråd
tak.

> Men kan man få sine hvalpe køber til at hoppe på den, ja så har man jo nok
> en god grund, til at forlange overpriser for sine hvalpe, priser på
> [...]

Du har da ret i at en hundehandler kan bruger mange kneb for at få høje
priser.
De forskellige racers opdrættere kender selvfølgeligt også hinnanden og kan
lave aftaler sålænge der er aftagere nok..... Det jo vistnok et engelsk
bulldog problem hvadenten der er fordi de er meget efterspurgte, skod til at
avle, eller pga. prisaftaler mellem opdrættere. Man er da først langt ude
hvis man snyder med avlsarbejdet.
Hvis nogen vil betale 16.000 for en hvalp ser jeg ingen ide i at sælge til
10.000
og forstår heller ikke nogen kan have ondt i r.... over det. slet ikke
opdrættere.
Uanset hvad man vil prutte priser om risikere man en historie fra de varme
lande og det er jo en del at prutten. (nogen lugter og andre opdager man
ikke)
problemstillingen her i tråden er hvorvidt dkk fastsætter priser for
opdrætteres racehunde.(lugter fælt)
kan du som nævnte dhl så fortælle hvor meget dkk bestemmer jeres priser?
hehe
fremfor at at kaste ved på kartell ideen uden saglig grund. snippet (Men det
kan måske være, at det er forde dyrlægen ved at du er DKKér.Hos dhl er der
ingen kartel, så prøv at se på hvalpe der
Hvis du vil antyde at ib har ret i sin bekymring vedr. dkk sætter priser som
er skyld i skodimport så kom med noget konkret tak.

mvh.kb

Måske man skulle opdrætte en masse engelske tyrehunde hvis man altså tror
det er så god en forretning istedet for at pive.

Fra : kb

Dato : 03-05-06 06:53

snip lort snip

Er du/i virkeligt så useriøse.

mvh kb

Fra : Anita Andersen

Dato : 03-05-06 10:08

> [...]
> kartellignende forhold giver mig en grim smag i munden.
> Jeg er lydhør overfor seriøse kommentarer alt andet vil blive ignoreret.

Fandt lige dette på hundedyregalleriet.
Citat :
Monika - er det de anbefalede priser fra DKK ? (Altså dem på den merle og
den døve)
Ikke at jeg betvivler dig, vi har bare for nylig snakket om hvad man sælger
hvalpe med fejl for ?
Som du ved så er der nogen der tar fuld pris for en merle.
Jeg ved bare DKK har en holdning til at prisen på sådan en hvalp skal være
reduceret, men ved ikke om de har et beløb man skal holde sig under ?

Så tænkte bare du måske havde snakket med DKK :)
Citat slut :

Siger dette noget om aftalte priser eller hvad ?

Mvh
Anita

Fra : jopa

Dato : 03-05-06 13:53

> [...]
> Så tænkte bare du måske havde snakket med DKK :)
> Citat slut :
>
> Siger dette noget om aftalte priser eller hvad ?

Nej Søren men det siger mig og formentlig også andre herinde at jeg havde
ret da jeg sagde du har fået DKK i den gale hals og at det er det samme på
dit hundeforum

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk