pupilforandring hos hvalp
Fra : Dorte Nielson

Dato : 21-04-06 20:49

Vi har en labradorhvalp på 6 mdr. Idag oplevede jeg at hundens ene
pupil blev kæmpe stor medens den anden blev meget lille. Det varede i
ca.2-3 min. Er der nogle der kender til hvad det kan være? Hilsen
Dorte

Fra : Kim Christensen

Dato : 21-04-06 22:19

Hej.

Det behøver ikke være noget alvorligt. Hvad havde hvalpen foretaget
sig i de minutter op til din observation?
Hunde har jo en snude der for os at se tager en del af udsynet. Det er
de nok ikke enige i.
men hvis din hvalp har hvilet sig med åbne øjne, og hans snude har
skygget, omend også kun delvist, for lysests fald på det ene øje,
så kan dets pupil godt være større end det andet øjes pupil.
Prøv at lægge mærke til om det gentager sig, og hvis, hvad der så
er sket i minutterne op til din observation.
Læg også mærke til evt problemer med at koordinere bevægelser.

Hilsen Kim

Fra : Dorte Nielson

Dato : 22-04-06 09:18

Hej.
Vi havde lige fået en gæst på besøg og hunden var meget glad og
overgearet. jeg ville få den lidt til ro ved at give den et ben,
men da jeg kom tilbage og lagde den i kurven skete det med
pupilerne. Det var ligesom først da hunden faldt til ro igen at
det forsvandt.