Når hunden skal være alene hjemme?
Fra : SB

Dato : 09-04-06 16:39

Hejsa

Vi overvejer kraftigt at anskaffe en hund, men i de mange bøger og
artikler vi har læst, står der at den max bør være alene hjemme 4 timer
ad gangen!

Hvad gør alle I der har hund, men også arbejder fra 8:00 til 16:00???

/Søren
(Forhåbentligt snart hundeejer! )

Fra : jopa

Dato : 09-04-06 16:49

SB skriblede bla:

> Hvad gør alle I der har hund, men også arbejder fra 8:00 til 16:00???

Vi / jeg lader den være alene hjemme
De fleste racer kan sagtens være alene hjemme uden problemer.
De har jo ikke tidsfornemmelse som os så de vil i en stor del af tiden sove.

Jeg har Schæferhund og den er perfekt til netop at være alene hjemme.
Den vil hurtigt få opfattelsen af at den skal passe på huset.
Har du mulighed for en hundegård er det optimalt

Du skal nok være bevist om hvilken race du påtænker dig når den skal være
alene.
Hunde der kræver særlig meget aktivitet bør du nok gå uden om.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : RJ

Dato : 09-04-06 16:53

Sørger for at vende hvalpen til at være alene fra 1. dag - med ganske korte
intervaller, altså at man går meget kortvarigt.

Giver hunden noget rart når man går så den ikke er ked af det.

Indlærer hunden faste rutiner fra starten af

Sørger for at aktivere den når man kommer hjem, og at den ikke forlades
yderligt den dag.

Går til træning med den og lærer den at opfører sig ordentligt når den er
med i byen.

Hunde klarer sædvanligvis den 1. alene periode godt - men ikke flere på en
dag.

/Rikke - som har fuldtids job og en hundi som snart bliver 11 år.
ps: er vist også en fordel at vælge en race som ikke er meget afhængig af
sine mennesker. Ring f.eks og tal med etnologisk institut ang. hvilken hund
vil passe bedst til jer.

Fra : pwh

Dato : 09-04-06 17:05

RJ wrote:
> Hunde klarer sædvanligvis den 1. alene periode godt - men ikke flere
> på en dag.

Enig, jeg blev i starten med min første hund nød til at tage hjem midt
på dagen så han kunne få tisset af, 11 timer er trods alt for længe for
en hvalp at holde sig.
Men jeg kunne da mærke at det virkede lidt stressende på ham at
jeg skulle gå igen, så jeg stoppede med det så snart jeg vurderede
at han kunne holde sig og fik så sidenhen lavet permanent adgang til haven.

Rikke, check lige http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

/Jens

Fra : pwh

Dato : 09-04-06 16:59

SB wrote:
> Hejsa
>
> Vi overvejer kraftigt at anskaffe en hund, men i de mange bøger og
> artikler vi har læst, står der at den max bør være alene hjemme 4
> timer ad gangen!

Så er det jo kun arbejdsløse og pensionister der kan have hund
Jeg ved at Dyreinternatet i Rødovre havde samme regel for en del år siden,
men de udvidede det til at værer 8 timer da folk med arbejde ellers ikke
kunne få en hund fra dem.

> Hvad gør alle I der har hund, men også arbejder fra 8:00 til 16:00???

Jeg startede med 1 hund fra hvalp af for 4 år siden, ham sørgede jeg
for de første 6-7 mdr at tage hjem til i min frokostpause så han kunne
få tisset af. Efter den tid kunne han fint værer hjemme de 10-11 timer som
er min arbejdsdag 3 dage ugenligt, jeg lavede dog en hundelem ud til haven
så han ikke behøvede at holde sig, det fungerede han fint med.
For 2 år siden fik jeg mig så en tævehvalp, jeg holdt med det samme 1 mnd fri
sammen med hende, og gik derefter direkte over til lange arbejdsdage.
Angel har jo hele tiden haft Tyson som selvskab og kunne rende ud i haven
hele sit liv døgnet rundt, så hende har der heller ikke været probs med.

Selvfølgelig har begge mine hunde været smådestruktive i deres hvalpe/unghundetid,
men min erfaring er faktisk at ulykkerne er sket få timer efter jeg er gået.
Det er ikke mit indtryk at hunde har den samme tidsfornemmelse som os andre,
så om der er gået 6 timer eller om der er gået 10 tror jeg ikke betyder så meget,
self under forudsætning af at de kan få besørget hvis de skal værer længe alene.

Det allerbedste du kan gører er at tage en god lang ferie når du får hvalpen,
og så ret hurtigt begynde at træne den op til at værer alene hjemme.
Du starter med 5 minutter og trapper stille og roligt op, men regn med at
dit hjem vil blive lidt mærket af det, mine holdt helt op med at ødelægge
noget da de var ca 1.5 år gamle, og til sidst var det bare småpjat.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 09-04-06 18:51

> [...]
> meget,
> self under forudsætning af at de kan få besørget hvis de skal værer længe

Jeg er blevet fortalt at når først hunden er trænet op til at være alene i
tre kvarter, kan den være alene så længe det skal være (så længe den kan
holde sig)

Da jeg trænede min hund op til at være alene fandt jeg ud af, at jeg max
kunne forøge alenetiden med omkring 20 % ad gangen.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 09-04-06 18:58

Søren LH skriblede bla:

> Jeg er blevet fortalt at når først hunden er trænet op til at være
> alene i tre kvarter, kan den være alene så længe det skal være (så
> længe den kan holde sig)

Det er individult fra race til race. Søren du er så heldig/fornuftig at du
har valgt en race der uden problemer finder sig til rette om så du glemmer
den på lokummet.
Den vil som regel blot ligge sig til rette og afvente tiden hvor den kommer
ud igen.

Lærer man sin hvalp fra starten at den skal være alene for eksempel om
natten vil den som regel også kunne affinde sig med at være alene om dagen.

Vi har et lille bryggers som min kone en gang glemte vores i, i ca 9 timer.
Han havde blot lagt sig til at sove 9 timer.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 09-04-06 20:14

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> har valgt en race der uden problemer finder sig til rette om så du glemmer

Det er nu en dalmatiner-opdrætter, der har fortalt mig det
[nej, nej, jeg har ikke været ude og se på dalmatinerhvalpe, det er bare en
bekendt, som i øvrigt har studeret hos den allesteds omtalte Abrantes ]

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 09-04-06 20:13

> Det er individult fra race til race. Søren du er så heldig/fornuftig
> at du har valgt en race der uden problemer finder sig til rette om så
> du glemmer den på lokummet.

Det minder mig om en 1 år gammel lab jeg spurgte til da jeg skulle have hund.
Jeg spurgte ejeren om den kunne værer alene hjemme, jo igen probs der,
de lukke den bare inde på lokummet da den ellers spolerede lejligheden

> Lærer man sin hvalp fra starten at den skal være alene for eksempel om
> natten vil den som regel også kunne affinde sig med at være alene om
> dagen.

Jeg læste i sin tid da jeg skulle have Tyson at man ikke burde lade hvalpen
sove i sengen hvis den skulle værer alene hjemme på længere sigt.
Det overholdt jeg så og lod ham sove i en kasse ved siden af min seng,
Angel fik fra dag 1 lov til at sove i sengen hos mig, men hun skal jo heller
aldrig værer alene.

> Vi har et lille bryggers som min kone en gang glemte vores i, i ca 9
> timer. Han havde blot lagt sig til at sove 9 timer.

Du har en ond kone, bankede du hende ikke

/Jens

Fra : N/A

Dato : 09-04-06 21:22

Fra : pwh

Dato : 09-04-06 21:22

> [...]
> igen probs der,
> de lukke den bare inde på lokummet da den ellers spolerede

Se der er forskellen også på racerne.
Milo har 7 9 13 på ære og Amager rundt på løbehjul aldrig jeg sagde aldrig ødelagt en
eneste ting der ikke var hans egen.
Kender godt skrækhistorierne om ødelagte møbler tapet osv men kun fra andre bla herinde.
Det er muligt han er et pragteksemplar, det vælger jeg at tro på

Så vidt jeg har forstået opholder Milo sig også i en hundegård eller
i et bryggers hvis han er alene hjemme. Der er det vel lidt begrænset
hvad han kan ødelægge, mine hunde har jo altid haft adgang til hele huset.
Det har nu mest været et par bøger, nogle sko og diverse planter det
er gået ud over, bortset fra en bid af en gammel sofa har de ikke
ødelagt noget inventar her i huset, så det har mere været irrerterende
end et disideret problem, og nu er de vokset helt fra det

/Jens

Fra : jopa

Dato : 09-04-06 21:51

pwh skriblede bla:

> [...]
> i et bryggers hvis han er alene hjemme. Der er det vel lidt begrænset
> hvad han kan ødelægge, mine hunde har jo altid haft adgang til hele
Ja han har adgang til hundegård stor stald og fyrrum.
Det er når vi begge en sjælden gang jobber samtidig.
Kunne såmænd godt lade døren til bryggerset stå åben så han også har hele
huset men så bliver der skidekoldt og varme koster penge
Desuden ville hele huset blive pladret til i tilfælde af regnvejr.

Er vi på besøg hos bekendte om aftenen er han da alene i hele huset og sådan
har det altid været.
Der er vi da tit væk 4-5 timer af gangen.
Tror såmænd bare han lægger sig på sin juniormadras og sover.

> [...]
> ødelagt noget inventar her i huset, så det har mere været irrerterende
> end et disideret problem, og nu er de vokset helt fra det

Fint nok men vi har da hørt skrækhistorier herinde og tit er det de samme
racer derfor skal man tage det med i overvejelserne ved køb.
Blot mine 10 cent. Hvem sagde Beagle bla. for ikke at tale om Labs og Golden
der absolut skal hente alt muligt som de så kan tygge i.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 10-04-06 05:53

> [...]
> ødelagt noget inventar her i huset, så det har mere været irrerterende
> end et disideret problem, og nu er de vokset helt fra det

Vizla har heller aldrig ødelagt noget i huset.

(Men er desværre startet fra en ende af på min bils dørside)

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-06 22:29

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:pba_f.16943

> Du starter med 5 minutter og trapper stille og roligt op, men regn med at
> dit hjem vil blive lidt mærket af det, mine holdt helt op med at ødelægge
> noget da de var ca 1.5 år gamle, og til sidst var det bare småpjat.

Har opdaget, at en bil også er et godt sted, at træne hunden i, at være
alene. Derudover bliver den jo også vant til, at køre bil. Det kræver
selvfølgelig, at man har en bil.

Anyway, har haft både Buffy ( da vi havde hende ) og Biva med i bilen, fra
de var hvalpe. De har så siddet alene i bilen f.eks., imens vi lige har
handlet. Når de først er vænnet til, at man går fra dem i bilen, har der
heller ikke været problemer, når de så har været efterladt alene i huset.
Biva har haft splittet et par reklamer ad, men det har så været det.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : fam. Ager

Dato : 10-04-06 05:41

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> heller ikke været problemer, når de så har været efterladt alene i huset.
> Biva har haft splittet et par reklamer ad, men det har så været det.

at være alene i bilen og være alene i huset kan være en stor forskel.. huset
er et meget større område for hunden at skulle forholde sig til. bilen er
meget begrænset og for det meste trygt sted for hunden..
jeg har haft hunde der kunne bo i bilen hvis de kunne få sneget sig med, men
ikke være alene hjemme i huset, sidst emma, boxertæven. hun vænnede sig
hurtigt til bilen, men stressede voldsomt op i huset, med destruktive
tendenser til følge. hun klarer det fint nu, kan højst finde på at pille dæk
af legetøjsbilerne som ungerne har "glemt" at rydde på, eller pille i sit
dynetæppe.
mvh. marie

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-06 07:08

> at være alene i bilen og være alene i huset kan være en stor forskel..
> huset er et meget større område for hunden at skulle forholde sig til.
> bilen er meget begrænset og for det meste trygt sted for hunden..

Ja, det er nok forskelligt, hvordan hunde reagere. Vores har startet med, at
få 1 eller 2 rum i huset, men kan nu sagtens være over det hele. Det er dog
sjældent, at de er alene i mere end 3-4 timer, da vi begge går hjemme og de
er tit med, når vi er ude.

Nogle hunde vil også føle sig mere trygge ved, at nøjes med 1-2 rum i huset,
hvorimod andre hunde har det bedst med, at få hele hytten

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Ralph

Dato : 09-04-06 23:05

"SB" <bay@cool.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Hvad gør alle I der har hund, men også arbejder fra 8:00 til 16:00???

Lang historie ..........

Jeg har haft flere hunde, men jeg nøjes med at fortælle om de 2 jeg har nu.

Tootsie er en lab/cocker-blanding (jeg morer mig lidt med at kalde den en
"twister-setter" pga. kardanled i ryggen når den er MEGET glad - det hopper
selv hundefolk på

Vi fik den da den var knap et år gammel, da den var hvalp blev den købt af
en gammel mand, han fik et par hjerteanfald, turde ikke have hund med det i
mente, ombestemte sig og fik hunden igen, så døde han og hunden kom tilbage
til første ejer hvor den gik sammen med mor, far og storebror - alt i alt en
underhund med dårlige minder, men med tre børn og masse opmærksomhed bliver
hun hurtigt en glad hund igen, men kan ikke være alene, bider i alting bare
det er 10 minutter, med langsom optræning længere og længere tid ad gangen
lærte hun at være alene, dog skal ALT spiseligt gemmes væk - det fik vi så
løst med et stykke bacon, en sytåd og en kost der vælter ned i hovedet på
hunden når der stjæles.

Vi får så en ny hund Rissa - riesenschnauzer - efterhånden som hun vokser op
bliver hun overhund herhjemme, mere selvstændig og frem for alt større og
stærkere.
Hun er dog meget bundet til mor og far, de kan sagtens være alene - de sover
ude i garagen - men så snart de hører rumsteren inde fra huset begynder de
at hyle og vil ud, det kan vi godt leve med, de kan sagtens være alene.

Rissa kommer som regel med far på arbejde* hvor hun leger sammen med sin
søster på en stor minkfarm, far er som regel ikke på minkfarmen, men
arbejder på sit kontor i forbindelse med, men når klokken bliver tæt på
middag, så begynder hun at hyle og vil med hjem - hvad hun da også som regel
gør.

Da vi var på ferie sidste sommer boede begge hunde ude på farmen, og bortset
fra lidt hylen omkring kl. 12 hver dag affandt de sig med situationen, de
var dog MEGET glade da vi kom hjem.
Det skal tilføjes at på farmen har Rissa sin søster, plus en gammel
SpringerSpanielhan + 4 mennesker at "snakke" med, mindst 8 timer dagligt.

Hvad vil jeg så sige med den lange forklaring? Kommer her:

Rissa har flere søstre, een af dem er købt af en medarbejder på farmen, og
den - Nikita - kan ikke være alene i over 10 sekunder, så når min
medarbejders mand ikke kan passe hunden skal hun passe sin hund på jobbet,
og det betyder at hunden ALTID skal være sammen med "mor" eller "far", deres
bil er ødelagt indvendigt flere gange, de kan ikke handle ind sammen, de kan
ikke tage på ferie uden hunden, den sover i deres seng(40 kg hund).

Så alt i alt er det vel et spørgsmål om opdragelse.

* Grunden til at Tootsie ikke kommer med på farmen hver formiddag er at
Rissas søster er lidt slem ved hende, OG at hun godt kan sove et par timer
ekstra om morgenen.

--
venligst
Ralph