Camplet
Fra : Peter S.

Dato : 07-05-06 22:52

Til vores tur sydpå i 14 dage, søger vi en billig form for overnatning. Vi
har overvejet at leje en camplet og spænde efter bilen. Men vi har hverken
kørt med campingvogn eller lign. før, og vi ved heller ikke helt om
komforten er god nok i en camplet (eller om vi lige så godt kunne sove i
telt...).
Telt har dog igen interesse
Hvad har I at sige om camplet som en mulig løsning? Og hvad koster de typisk
at leje (evt. i Flensborg)?

Er det billigere at overnatte på campingplads i en camplet end i en
campingvogn, eller betaler man for selve pladsen?

Hvad med betalingsmotorveje... koster campingvogn og camplet det samme?

Vi er 2 voksne og har regnet med, at 14 hotelovernatninger kan fås for
omkring 8-9000 kr.
En campingplads kan vel fås for 3-4000 kr. for samme tidsrum. Dertil kommer
leje af vognen.

Et alternativ kunne være en campingbus, men de priser kender jeg slet ikke.
Hverken leje eller standplads mv.

Håber på lidt input. På forhånd tak!

MVH Peter

Fra : newsbin.cybercity.dk

Dato : 08-05-06 05:31

In news:445e6be9$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
Peter S. <sorrynomail@> typed:
> [...]
> kommer leje af vognen.
>
> Et alternativ kunne være en campingbus, men de priser kender jeg slet

Hej Peter

Teltvogn er absolut en mulighed. Komforten syntes jeg er udmærket når vejret
er godt hvad det normalt er sydpå, det jeg syntes er mest træls er at der
ikke er noget toilet, aldså skal man til at have tøj på og op i
toiletbygningen hvis man skal på toiletet om natten. Endnu en fordel en
teltvogn vejer ikke ret meget og nærmest ingen vindmodstand så den kan
stortset trækkes af alle biler. Da vi fik en teltvogn og kørte til nordkap
fik jeg nærmest et sjok vi kørte ca. 15 km/l betydeligt mere end vi kørte
til daglig uden teltvogn og det enda op og ned af bjerge ikke lige det man
kunne kalde økonomikørsel med en Opel kadet 1.6.

Priserne ligger omkring 2000 kr./uge i højsæsonen hus udlejningsberuerne men
hvis du kan finde en privat der vil leje sin vogn ud kan det nok gøres
billigere(der er ikke ret mange der lejer teltvogne ud).

Med hensyn til campingbus er priserne betydeligt højerer selv fra Tyskland.

Det at køre med den er ikke noget problem, det der er det største problem er
at undgå at køre for stærkt da man næsten ikke mærker at den er bagefter.
Men reglerne er de samme som med campingvogn, som giver en meget afslappet
kørsel i indersporet sammen med lastbilerne og campingvognene.

Jeg mener priserne er de samme for at køre på motorvejene om det er en
teltvogn eller en campingvogn der render bagefter. Det samme med
campingafgift som er en betaling pr. person og nogle steder en pladsafgift.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Sten Bo

Dato : 08-05-06 06:34

"newsbin.cybercity.dk" <steen_larsen@tdc***adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> afslappet kørsel i indersporet sammen med lastbilerne og campingvognene.

Ja den hastighed.

Man skal huske at kortet ryger ved 40 % s overskridelse - og hurtigst hvis
der er nedsat lav hastighed f.eks er vejarbejde på ringvejen og 40 km/t
eller - i andre måske 1 spors situationer hvor trafikken bare glider . og du
glider med. Pas på. 40 + 40% = 56 km/t

Her er de Danske takster og klip. Husk at man kan få for flere
overskridelser på en gang. 7 x livstid.

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9E9B00-61BB-4884-865E-C2477291CE63/0/Det_er_ikke_gratis_at_overtraede_faerdselsloven.pdf

Bøderne og (klip, og køreforbud) i Tyskland er også betydelige netop i de
situationer eller hvis man kommer til at overhale hvor det er forbudt med
anhængere og samtidig vejarbejde. Flere ting på en gang...

Men det er jo ikke solo en Camp-Let sag

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 08-05-06 17:18

[klip]
> [...]
> eller - i andre måske 1 spors situationer hvor trafikken bare glider . og
> du glider med. Pas på. 40 + 40% = 56 km/t

osv osv.

Har du fået solstik ?
Manden har aldrig kørt med noget på krogen og vil gerne vide noget om
CampLet´er !

Til Peter.
Læn dig blot op ad Sten Larsens gode råd.
Har I børn med vil jeg anbefale Camping-løsningen evt med en købt brugt
Camp-Let. I kan næsten holde pengene hjemme ved at sælge den igen, hvis det
ikke var interessant.
Er I kun afsted som par ... så forkæl jer selv med hoteller !

ivan, århus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-05-06 20:01

Ivan Sparvath skrev i 445f6f22$0$4820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net
dette:

> Er I kun afsted som par ... så forkæl jer selv med hoteller !

Hoteller er en straf, hvis man har mulighed for camping. Det er jo som at
være på job!

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm |
http://jan.boegh.net/Album/Verden/Lissabon/Alfama/slides/_DSC0244.html

Fra : Sten Bo

Dato : 09-05-06 06:28

"Ivan Sparvath" <ivan.sparvathNOSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [klip]

> osv osv.
>
> Har du fået solstik ?

Har du?

> Manden har aldrig kørt med noget på krogen og vil gerne vide noget om
> CampLet´er !

Ja netop.

Kan du sige mig hvad der er forkert i det, i forhold til, at man i et
tidligere indlæg netop fremhæver hastigheden.

Fra : Knud

Dato : 08-05-06 18:44

"newsbin.cybercity.dk" <steen_larsen@tdc***adsl.dk> skrev i en meddelelse
> In news:445e6be9$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
> Peter S. <sorrynomail@> typed:
[snip]
> [...]
> til daglig uden teltvogn og det enda op og ned af bjerge ikke lige det man
> kunne kalde økonomikørsel med en Opel kadet 1.6.

Nu ved jeg ikke lige hvilken nordkap du har besøgt, men det er nu meget godt
gået af en Kadet
Jeg har kun set og hørt om at folk bruger meget, meget benzin eller diesel
for at komme til Nordkapp, ja det er rigtigt at der er bjerge og toppe, og
der er mange.
Tog du luksusvejen? Ellers kan man da ikke køre 15 km/liter. i en Kadet
Har du en hjemmeside om Nordkapp eller Kadetten?
Ellers må du godt kigge på min http://www.kaben.dk/2005/nordkapp2005.asp
Mvh Knud

Fra : bent bundgaard lause~

Dato : 09-05-06 06:26

Som Knud nok ikke ved , så har FDM lavet en undersøgelse hvor det (MAN TROR
DET ER LØGN ) viser sig at en bil kører længere på en liter benzin med en
camp Let på krogen en ved at køre uden , det er noget med at vinden flower
af hen over camp letten

Fra : Sten Bo

Dato : 09-05-06 07:11

"bent bundgaard lausen" <bentlausen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med en camp Let på krogen en ved at køre uden , det er noget med at vinden

Det var nu en combi camp, men never mind.
deres point var, tyndt, at man med teltvognen kun kørte 70 km/t....

Men det gjorde men vel for søren også med campingvognen.

Jeg kan godt forstå at forbruget er mindre med og uden teltvogn ved meget
forskellig hastighed - og i den sammenhæng er det selvfølgelig relevant.

Men så meget værre for campingvognen der så også må forudsættes at ha kørt
70.

FDM plejer vel ikke at lave totalt usammenlignelige tests - og det
væsentlige i denne må være at se på forskellen CV og Teltvogn.

Alle ved vel at man bruger mindre ved køre 70 - kontra 110 20 stykker -
eller det kendte, blandet kørsel solo.

I den henseende syns jeg testen er ubrugelig idet der mangler dens
forudsætninger.

Vi høre somme tider nogle fantomtal fra cv folk men jeg var så sent som i
weekenden sammen med en V 70 volvoejer der brugte 100% mere når han kørte på
ferie. Gik så kun 7-8 stykker.

Men det komme vel meget an på cv - er det en flad person bil og en bred cv
2.5 m rager der jo mere uden for - man oplever større forskel, end hvis det
er en stor 4x4 eller Van.

Vi har en CC Venezia og bruger ca. det normale. Regn med at der også er
rullemodstand fra dækkene og at bil og vogn er læsset til grænsen.

Træerne vokser ikke ind i himlen.

mvh Sten

Her er det taget fra omtalen på campingferie
Hægt en teltvogn efter bilen og kør længere på literen

I FDMs blad MOTOR (10/2000) kan du læse en spændende artikel skrevet af
C.E.Orbesen.
Den kendte journalist har testet benzinforbruget på en Mitsubishi Carisma
1,8 med en campingvogn, en teltvogn samt uden påhængskøretøj.
Resultatet er umiddelbart forbløffende:
8,5 km/l med en Eifelland campingvogn.
14,7 km/l med en Combi-Camp teltvogn.
12,9 km/l uden påhængskøretøj.

Når den første forbøffelse har lagt sig, skyldes det lavere benzinforbrug
med teltvognen, at der kun må køres 70 km/t. Du får således en lavere
gennemsnitshastighed, hvilket giver sig udtryk i et væsentligt lavere
benzinforbrug.
Så hvis du ønsker at kunne høre fuglene synge gennem teltdugen om morgenen
når du vågner, og du samtidigt ikke ønsker at forøge dine benzinudgifter når
du kører på ferie, så kunne en teltvogn være løsningen.

Fra : Sten Bo

Dato : 09-05-06 07:34

> [...]
> med teltvognen, at der kun må køres 70 km/t. Du får således en lavere
> gennemsnitshastighed, hvilket giver sig udtryk i et væsentligt lavere

Jeg skal måske sige, det fremgår ikke citeret her - at Carismaen helt enkelt
blev oplyst til at køre 12.9 ved den kendte, blandet kørsel. Man burde
selvfølgelig ha målt den ved samme hastighed som i testen med
campingkøretøjerne.

Fra : Knud

Dato : 09-05-06 17:36

Og vores kære ven Bent skrev.
> [...]
> med en camp Let på krogen en ved at køre uden , det er noget med at vinden

Nej Knud ved kun, at man citerer under det man svarer på.
Knud ved også, at hvad FDM undersøger, er en stor gang ævl. Ved godt du nu
siger at det var en teltvogn.
Men kære Bent, FDM har altid været og er stadig en forening for folk, som
mener de er de eneste som har forstand på køretøjer, som drives frem af
benzin eller diesel.
Hvis din påstand nu holdt vand, vil det så også sige at vinden flower, hvis
du lægger dig bag en sættevogn? Så flower du lige til Milano og hjem igen
for den halve kraft?
Tror du skulle snuppe en tur op nord på, der er gode bakker at træne på. Men
gør det ikke i en Kadet, hvis du har noget på krogen, for den dør, og den
kører heller ikke 15 km/literen.
Jeg har set op til flere Mondero'er som kogte lystigt, med en campingvognen
på krogen, tror du at de havde fløjet op over bakkerne med en teltvogn på
krogen?
Mvh Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-05-06 20:50

Knud wrote:

> Hvis din påstand nu holdt vand, vil det så også sige at vinden
> flower, hvis du lægger dig bag en sættevogn? Så flower du lige til
> Milano og hjem igen for den halve kraft?

Det er ikke sikkert at det er for den halve kraft - men helt sikkert er det
billigere at køre bag en sættevogn.

Ham der betaler for at du "flower" den bagved, er sættevognen.

Og det er fakta, spørg enhver langturschauffør med brændstofcomputer!

--
Per, Esbjerg

Fra : bent bundgaard lause~

Dato : 09-05-06 20:56

jeg tror nok disse ford mondeoer var smuttet over bakkerne uden at koge med
en teltvogn, og så kan jeg tilføje at hvis du er så klog på hvad FDM
undersøger så har jeg også en artikkel der omhandler samme emne bare
foretaget af BY´s motortillæg som viser næsten samme resultat , og hvordan
biler trækker i bjergene vil jeg nok tro jeg har lidt mere erfaring end dig
da jeg har kørt som langturschauffør i 35 år både erhverv og privat camping,
og længste tur meg forvogn - hænger 42 tons gik til Theran i 1982 og retur
igen uden problemer i en gammel scania 110er . og med teltvogn flere gange
op over Alpe huez i frankrig uden kogeri og andre problemer,

Fra : Knud

Dato : 10-05-06 18:53

Hej Bent.
> [...]
> igen uden problemer i en gammel scania 110er . og med teltvogn flere gange

Jeg kan stadig bedre li' at man skriver uden det man svarer på.
Du har sikkert en hel del erfaring, ingen tvivl om det. Det må også have
været en spændende tur til Theran.
Jeg tillod mig bare at komme med en kommentar,,, at man ikke kører flere
km/liter med en teltvogn på krogen, end uden en teltvogn. Det var såment det
hele, at man så får en masse forklaringer om at en Kadet, farer op og ned af
de norske / svenske bakker med et meget mindre benzinforbrug hvis man
spænder en teltvogn bagefter, den fanger selv jeg ikke.
Men du er sikkert den bedste til at komme med den forklaring, er du fra det
jyske? De plejer at kunne sælge alt, også gode forklaringer.
Mvh Knud

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-05-06 06:52

Knud skrev i 4460c505$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> [...]

> flower, hvis du lægger dig bag en sættevogn? Så flower du lige til
> Milano og hjem igen for den halve kraft?

Knud ved åbenbart meget, men han har så nok ikke prøvet så forfærdeligt
meget! Havde han f.eks. prøvet at ligge bag en stor sættevogn, ville han
faktisk med lethed kunnet have mærket at han bliver trukket med. I øvrigt
noget mange trækfugle, cykelryttere, fisk og lastvognschauffører ved. Så
Knud ved nok meget, men det bør ikke forhindre ham i at udvide sin vældige
lærdom.
Det virker også gevaldigt mod fordomme (altså at få horisonten udviddet).

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm |

Fra : Knud

Dato : 10-05-06 19:35

Og Jan prøvede at skrive lidt fornuftigt.

> [...]
> lærdom.
> Det virker også gevaldigt mod fordomme (altså at få horisonten udviddet).

Jo, jeg ved meget. Jeg ved også at jeg har prøvet en del Og sikkert en
del mere end de fleste, men jeg har aldrig prøvet at spænde en teltvogn
efter en bil, og så køre mange flere kilometer pr liter med teltvognen på
krogen. ( Det er dette denne tråd går på )
Nu ved jeg ikke hvorfor trækfugle, cykelryttere og fisk, skal blandes ind i
denne snak?
Jeg er heller ikke klar over den med fordomme og få horisonten udviddet? Jeg
har ikke problemer med at se det logiske, du skal bare lige forklare mig en
ting.
Hvis du har en bil og kører fra Vordingborg og til København, uden teltvogn
på krogen. Så kører du x antal/km pr. liter.
Næste dag kører du fra Vordingborg og til København med teltvogn, nu bruger
du bare mindre benzin pr km, fordi " det har noget med power " at gøre.
Kan du forklare mig, hvorfor den flok idioter ( også mig ) som kører den
strækning hver dag, ikke spænder en teltvogn efter bilen? Vi ville jo spare
en fandens masse benzin? Eller den gælder måske kun hvis man kører til
Nordkapp??? Jeg har tilladt mig at stave Nordkapp rigtigt, og ikke som
newsbin.cybercity.dk skrev om sin tur til norkap, hvor han kørte flere km,
med teltvogn end uden.
Mvh Knud

Fra : Sten Bo

Dato : 10-05-06 20:26

"Knud" <manden-i-syd@mand.invalid> skrev i en meddelelse
,
> Kan du forklare mig, hvorfor den flok idioter ( også mig ) som kører den
> strækning hver dag, ikke spænder en teltvogn efter bilen? Vi ville jo
> spare en fandens masse benzin? ,

Fordi du ikke har pladst til at parkerer - og kun må køre 70 -80 stykker.

Men der er selvfølgelig plads til madpakken, især hvis man piller teltet af.

God logik for burhøns...

mvh
,

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-05-06 08:17

Knud skrev i 4462324c$0$38653$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:
> [...]

> kører
> den strækning hver dag, ikke spænder en teltvogn efter bilen? Vi

Hvorfor i al verden skulle jeg forklare det? Det har jeg aldrig udtalt mig
om.
Til gengæld har jeg meget præcist citeret det fra din side, som jeg
kommenterer på.

nemlig at du skrev:
"Hvis din påstand nu holdt vand, vil det så også sige at vinden
flower, hvis du lægger dig bag en sættevogn? Så flower du lige til
Milano og hjem igen for den halve kraft?"

Hverken mere ller mindre. Jeg har så tilladt mig ikke at opfatte 'halv kraft
bogstaveligt' men alene forhjoldt mig til det kvalitative: At du stiller
spørgsmål ved om man bliver trukket med (du kalder det vist 'flower') hvis
man lægger sig bag ved en sættevogn. Det gør man. Af nøjagtig de samme
grunde som når trækfugle flyver i formation og cykelryttere foretrækker ikke
at ligge forrest. Jeg troede at det var almindelig viden.

Mht. fordommene.
Skrev du ikke:

"Knud ved også, at hvad FDM undersøger, er en stor gang ævl."

og

"Men kære Bent, FDM har altid været og er stadig en forening for folk, som
mener de er de eneste som har forstand på køretøjer, som drives frem af
benzin eller diesel."

Dét vil jeg kalde fordomme. Og fordomme trives ikke med oplysning.

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-06 17:04

dfhisvytautvau w< klip klip

Jeg har fattet at camp-let´en (der jo er spændt efter bilen) kører længere
på literen (???)
Men hvordan skulle det kunne få bilen der trækker til også at gøre det ?
Kommer der rygvind der skubber ?
Kan det overføres til en cykel ?

Måske vi har fat i noget der kunne blive til en vældig god forretning.... Vi
mangler bare nogle pengestærke mennesker der vil investere. De skal nok være
Amerikanere...

Mvh. Per.

Fra : Sten Bo

Dato : 12-05-06 07:29

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på literen (???)
> Men hvordan skulle det kunne få bilen der trækker til også at gøre det ?

Altså det er en sag der ikke er helt så simpel som man først sku tro.

Tandem bagerst er da også bedre i modvind.

Men Ja - Du kan bare lade konen solo cykle forrest, uanset størrelse og
udseende.. forhåbentlig.

Teorien herfra er derefter, at man ved at forlænge enheden, uden at øge
frontarealet forbedrer slippet i luftstrømmen.

Der ideelle facon er som bekendt aflang dråbeformet - og jeg læste engang om
de gamle Saaber, der hvis det var rigtigt, skulle ha været flere meter
længere idet bagenden skulle ha endt i en "hale".

Længere campingvogne bruger ikke mere brændstof - og har højere
"tophastighed" før de blir ustabile, på grund af turbulens bag trækket.

Så ja, det kan måske i nogle helt specielle kombinationer være tilfældet.

Imod er rullemodstande fra ´dækkene. og så er der nok for stor afstand pga.
trækstangen.

(solgte men ikke engang nogle "vindposer" til at sætte mellem bil og CV?)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-05-06 14:21

Sten Bo wrote:
> [...]

> Længere campingvogne bruger ikke mere brændstof - og har højere
> "tophastighed" før de blir ustabile, på grund af turbulens bag

Hmm ... nu er jeg lige pludselig enig - men var det ikke modsatte
konklussion Neslein kom til i sin artikel om kritisk hastighed? At korte
campingvogne var farligere?

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 14-05-06 19:47

> Hmm ... nu er jeg lige pludselig enig - men var det ikke modsatte
> konklussion Neslein kom til i sin artikel om kritisk hastighed? At korte
> campingvogne var farligere?

Hmm , var du uenig? Tjae, Det er jo lidt spidsfindigt.
,

Nu måtte jeg lige læse artiklen igen - og der står ikke noget om
brændstofforbruget, men meget tydeligt - og det er alkos erfaringer der
bringes, at kortere vogne blir før ustabile end dem der har et par meter
mere. En erfaring Jan Bøg bekræftede oppe i tråden om den tidligere - og
nuværende vogn - og så ved jeg ikke om han har skifte bil, men havde han,
var det nok taget i betragtning.

Men dertil at sige at kort er farlig er vel forkert. De kan bare ikke køre
så hurtigt før de slingre. Stadig alt andet optimalt.

Det med brændstofforbruget kan jeg ikke huske kilden på lige nu -

Folk erfaringer - sagt flere gange, men går man fra enkelt til bogie bruger
det ekstra hjulsæt vel mere.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-05-06 21:59

bent bundgaard lausen wrote:
> [...]
> benzin med en camp Let på krogen en ved at køre uden , det er noget
> med at vinden flower af hen over camp letten

Jeg har i et 1½ års tid kørt fra Esbjerg til Lystrup. Mulighederne er som
bekendt at køre Esbjerg, Kolding, Århus ad motorvejen, eller at køre skråt
op igennem Jylland ad de små veje.

Sættes hastigheden til 90 km/t på motorvejen, kører jeg længere på literen
end når jeg kører tværs op igennem Jylland med maks. 80 km/t, nemlig i
sommerperioden hhv. 25,x km/l og 24,x km/l. Kører jeg 100 km/t på
motorvejen, kører jeg kun 23.5 km/l.

Selvfølgelig koster det at køre med anhænger - men hvis hastigheden er
tilstrækkelig langt nede i forhold til hvad man kører uden, så kører man
længere på literen. Fartvinden er den største faktor i det spil her.

Det er en Golf III TDI med 110HK motor for dem der ikke ved det. Jeg kører
normalt 11.5 km/l ved 90 km/t med 1.200+ kg campingvogn.

--
Per, Esbjerg

Fra : bent bundgaard lause~

Dato : 10-05-06 06:30

Nu er det sådan at den undersøgelse der er foretaget er lavet med en toyota
carina MED SAMME FART med teltvogn og uden teltvogn i en vindtunnel

Fra : Sten Bo

Dato : 10-05-06 08:22

> [...]

> toyota
> carina MED SAMME FART med teltvogn og uden teltvogn i en vindtunnel

Hej Bent

Du har vel ikke et link til den undersøgelse/ test i vindtunnel.
Ikke at jeg ikke tror på dig tvært i mod, men ville elske at ha den lidt
mere håndsfast. Hvor og hvornår?

Den første ser ud til at være en CC ting hvor man sammenlignede CV og CC

Og det du referere til er så, uden og med Teltvogn.

Jeg har for øvrigt en teori hvorfor det i nogle tilfælde nedsætter
forbruget.

Her skal man måske lige først fastslå? at den der "trækker" pacer -
f.eks. lastvognen man lægger sig bag, (vistnok stort set), får mere at slæbe
på og bruger tilsvarende mere energi. Det du spare betaler han! Måske
afhængig af afstanden?

Jeg er IKKE ekspert i dynamik så sammenhængen her er altså lommeuld.

For deplacementsskibe er der en maksimal økonomisk hastighed, hvor over det
kræves meget mere energi at øge hastigheden, ja bliver nærmest umuligt -
idet bovbølgen ved stigende hastighed bliver større, og bølgedalen,
undertryk imellem den og hækbølgen dybere, - og til sidst falder bovbølgen
helt sammen med hækbølgen der dannes af "undretrykket" bag skibet.

Øges hastigheden yderligere begynder vandet at "koge" turbulent bag skibet,
og agterenden suges ned. Er der motorkraft nok vi skibet stille sig mere og
mere lodret. Den maximale hastighed hænger sammen længden af skroget og man
har en formel der siger, kvadratroden af længden gange 1.34. (hvilket gir
max hastighed i knob).

Det var en overgang populært af forlænge skibe, der udover øget lastevne
derefter brugte mindre olie, eller sejlede hurtigere ved samme forbrug.

Hvis det kan overføres til vejen, har vi måske en forklaring på, at det i
nogle tilfælde bliver billigere at hænge noget bag på.

Campingferie havde med baggrund i et besøg hos AL-KO Tyskland en artikel om
Maksimal hastighed i forhold til trækkets længde

- hvor lange træk alt andet lige, i følge Al-KO kan køre hurtigere før de
bliver ustabile.
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/s035-37_KritiskHastighed.pdf

Hvilke i mine øre lyder bekendt, mindsket kugletryk (agterenden suges ned)
og ulykker eller pludselig ustabilitet og slinger, forsaget af hvad?
Turbulens bag campingvognen.

Jo længere jo bedre.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-05-06 10:35

Sten Bo skrev i 44619492$0$4820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:

> Jo længere jo bedre.

Det kan jeg helt uvidenskabeligt kun give dig ret i. Jeg skiftede fra en
lillebitte Münsterland Siesta 360 til en Dethleff Beduin 540 TQM - og den er
laaaangt mere stabil (ingen slinger i valsen ved hastigheder under 110 km/t,
hvor den gamle blev træls ved knap 100).

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-05-06 08:54

bent bundgaard lausen wrote:

> Nu er det sådan at den undersøgelse der er foretaget er lavet med en
> toyota carina MED SAMME FART med teltvogn og uden teltvogn i en
> vindtunnel

Og hvad viste den undersøgelse så? At det var gratis at have nogle hundrede
kg på slæb?

Hvis du vil undgå at blive til grin - det er allerede for sent - henviser du
til undersøgelsen. Så skal vi nok pille undersøgelsen fra hinanden :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 10-05-06 09:34

> [...]
> du til undersøgelsen. Så skal vi nok pille undersøgelsen fra hinanden :)

Hvis det var tilfældet med et markant resultat ville camplet vel bruge det i
markedsføringen. Hvem sku ellers ha betalt testen.

Men det relevante i den anden test er selvfølgelig forskellen mellem CV og
teltvogn - og den må du da gerne pille ved. Jeg morer mig stadig over at man
bruger vinklen med 70 Km/t for solo teltvognen, og ikke vil sige se venner.
Cv /Teltvogn - hvor forskellen selvfølgelig er større jo hurtigere man
kører. Som om man ikke vil genere campingvognene.

Som sagt, dem med teltvogn vi snakker med har normalt forbrug, vi ser da
nævnt 14-15 - 16 stykker for lange ferier - men vi har prøvet at sætte
cykler på, og det var altså træls skrå god modvind. Bare der er lidt der
rager frem, koster det.

Der er utrolig mange ubekendte der bestemmer forbruget. Jeg ku f.eks. se
forskel da jeg kom af pigdækkene, og syns at jeg kan mærke forskel på at
trække "klapkassen", alt efter hvor meget luft der kommes i dækkene.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-05-06 13:39

Sten Bo wrote:

> [...]
> da nævnt 14-15 - 16 stykker for lange ferier - men vi har prøvet at
> sætte cykler på, og det var altså træls skrå god modvind. Bare der er

Vi gik fra 8,5 til 7,7 med cykter på taget af en Mondeo og en cv bagefter.

> [...]
> se forskel da jeg kom af pigdækkene, og syns at jeg kan mærke forskel
> på at trække "klapkassen", alt efter hvor meget luft der kommes i

Du skal også huske at kompensere for dækstørrelse hvis du skifter til anden
størrelse ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 10-05-06 20:20

> Du skal også huske at kompensere for dækstørrelse hvis du skifter til
> anden størrelse ..

Jo men de passer nu fint, ses på gpsen.

Kører 101-2 på den når vi kører 100

Men dæktrykket betyder også en hel del for benzinforbruget, men de fleste
tjekker vel inden de skal ud og køre langt og især med cv og ferielæs.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-06 09:57

Hej Peter
Vælg overnatningsform ud fra jeres ønsker og behov i stedet for økonomi.
Inden for de mulige rammer naturligvis

Fordele campingplads: Legekammerater til ungerne, legeplads, lettere at lære
andre at kende, anden stil end hotel.

Fordele hotel: Mindre praktisk arbejde, lettere at være "sig selv", mere
komfortabelt end camplet, mere tid til udflugter.

Fortsæt selv listerne, og træf selv valget ud fra jeres egne ønsker.

mvh
Mogens

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-05-06 20:05

Mogens Haugaard skrev i 445f07f0$0$46993$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
dette:

> Fordele campingplads: Legekammerater til ungerne, legeplads,

Det lyder da nærmest som en ulempe - spørgeren skrev at de var 2 voksne. Og
da gevaldigt mange unger på sydeuropæiske campingpladser (eller i hvert fald
italienske, som er dem, jeg har bedst kendskab til) er hollandske er de
sindsygt larmende og i det hele taget vildt uopdragne. De italienske unger
er normalt ganske hensynsfulde og velopdragne.

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-06 20:35

> [...]
> kørt med campingvogn eller lign. før, og vi ved heller ikke helt om
> komforten er god nok i en camplet (eller om vi lige så godt kunne sove i

En camp-let er en dejlig lille ting som er nem at køre med, nem at slå op og
har mange andre fordele.
Men, det er stadig "bare" et telt med hjul under med mange af de ulemper et
almindeligt telt også har.

> Hvad har I at sige om camplet som en mulig løsning? Og hvad koster de
typisk
> at leje (evt. i Flensborg)?

Camp-let er en dansk opfindelse og har vist ikke den store udbredelse i
Tyskland.

> Er det billigere at overnatte på campingplads i en camplet end i en
> campingvogn, eller betaler man for selve pladsen?

Det er som regel det samme, plads+bil+2 personer=fast pris + evt. strøm

> Hvad med betalingsmotorveje... koster campingvogn og camplet det samme?

I frankrig er små trailere og teltvogne gratis (hvis de er under 2 m. i
højden) Campingvogne og trailere over 2 m. koster _ca._ 50% oveni.

> Vi er 2 voksne og har regnet med, at 14 hotelovernatninger kan fås for
> omkring 8-9000 kr.

Der er også andre alternativer end hotel, evt. mobilhome/bungalow på en
campingplads, ferielejlighed el. lign. Det kommer lidt an på hvor "mobile" I
vil være.

> [...]
kommer
> leje af vognen.
>
> Et alternativ kunne være en campingbus, men de priser kender jeg slet
De er vist ikke helt billige at leje i højsæsonen og kræver jo at man tager
hele "feriehjemmet" med sig, bare man skal hente en liter mælk. De er også
lidt besværligere at parkere, mange parkeringspladser i frankrig er
højde-begrænset for at undgå at folk overnatter på parkeringspladserne.

Lad være med at vælge efter prisen. Vælg camping hvis det er det I har lyst
til eller hotel o.a. hvis det er det I har lyst til. Bliver det for dyrt, så
lav turen lidt kortere i stedet. En kort vellykket ferie er mange gange
bedre end en lang og dårlig ferie.

Mvh. Per.

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 10-05-06 16:31

"Peter S." <sorrynomail@> skrev i en meddelelse

Hej Peter, jeg håber ikke, at indholdet i din egen tråd har skræmt dig fra
vid og sans mht at forsøge camping.
Så prøv det, hvis både du og konen/kæresten har mod på at prøve.
Det er en dejlig fri og afslappende ferieform, og man behøver ikke være
maskinmester for at være med.

)
Hilsen
Ivan, Århus