Adapterstik
Fra : Finn Bornhuus

Dato : 30-04-06 08:20

Hej gruppe.

Da jeg er den heldige campist, der har skiffet fra Camplet til CV, har jeg
et spørgsmål:
I fortegnelsen over adaptere står: Monteret med 7-pol stik + 13-pol stikdåse
"Jäger". Anvendes når campingvognen er monteret med 13-pol "Jäger" og bilen
med 7-pol stik. Kortadapteren giver indvendig belysning. Får køleskabet så
strøm når jeg kører, det skal selvfølgelig være slået over til 12 volt,
eller er der kun lys i lamperne? Jeg ved godt at det 7 polet stik skal være
fuldt monteret.

Finn Bornhuus

Fra : Søren Trelborg

Dato : 30-04-06 12:38

Indvendig lys og strøm til køleskab kommer normalt gennem hver sin ledning,
således at strøm til køleskab slår fra når bilen slukkes, men lys
opretholdes.
Vi har 13-polet også på bilen, men bruger ikke strøm til køleskab.
Køleskabet kører fint på gas også under kørslen (har kørt ca. 8.000 km. i
løbet af 4 år på den måde). Vi har aldrig været udsat for at gassen er
blæst ud.
Der er vist noget med at der kan være steder hvor det ikke er tilladt -
færger og tunneller måske - men har ikke undersøgt det nærmere.

Fra : Søren

Dato : 01-05-06 10:39

> Der er vist noget med at der kan være steder hvor det ikke er tilladt -
> færger og tunneller måske - men har ikke undersøgt det nærmere.

Du skal slukke for gassen når du kører ind for at tanke, husk på at det er
åben ild. Du står heller ikke og ryger mens du tanker vel ?

Fra : Sten Bo

Dato : 01-05-06 12:32

"Søren Trelborg" <trelborg_fjern_dette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Der er vist noget med at der kan være steder hvor det ikke er tilladt -
> færger og tunneller måske - men har ikke undersøgt det nærmere.

Man betegner det vist til;

"Steder hvor brug af åben ild er forbudt ved opslag".

Tankstationer og færgedæk nævnt, og jeg ville så også tænke mig om i
p-kældere og lignende.

Men den med opslag er vel tydelig nok. og hvad så i brændbar skov og heder
under tørke - der kan jo også være opslag om åben ild forbudt.

Fra : Jens

Dato : 30-04-06 15:56

> [...]
> Får køleskabet så strøm når jeg kører, det skal selvfølgelig være slået
> over til 12 volt, eller er der kun lys i lamperne? Jeg ved godt at det 7

Når det 7-polede stik er fuldt monteret, er ben 2 normalt forbundet til
tågebaglygten. I gamle dage blev ben 2 brugt til 12V til lys/køl i CV. Så
dit ben-2 skal have fat i 12V i stedet for tågebaglygten på bilen.

Jeg ved ikke om den 7-til-13 polede adapter du har sender ben 2 til
henholdsvis 9 og 10 på CV, men hvis der er lys i CV tyder det jo på at det
er sådan.

Prøv at tænde 12V's lyset ved køkkenvasken og tænd nu køleskabet på 12V.
Hvis du ikke ser en dæmpning af lyset, får køleskabet ingen strøm, hvis du
ser en lille dæmpning er det OK men hvis dæmpningen er stor, duer det ikke,
for så har du et alt for stort spændningstab frem til køleskabet.

Jeg anvender selv et "Multicon West" stik på bil og CV, så har jeg det 7
polede stik i behold til Q8's trailer og alle 13 ben til CV brug.

Hvis du kører køleskabet på gas skal du huske at slukke for gassen INDEN du
triller hen til benzinstanderen på tankstationen.

Mvh
Jens