Camping tur til Frankrig
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 18-04-06 23:08

Hej alle,

Efter at have camperet i en del år herhjemme, kaster vi os nu ud i en
ferie i udlandet for første gang :)
Nærmere en tur til Grossac i Frankrig (Vi kender nogen dér). En tur på
ca. 1.600-1.700 km, startende den 10. juli.

"Vi" er min kone og jeg plus vores to piger på 6 og 3 år. I den trofaste
Mondeo fra '96.

Min kørsel i udlandet begrænser sig indtil videre blot til en mindre tur
ned i tyskland, så jeg er lidt nervøs for hvordan det skal gå.

I den forbindelse har jeg været inde og læse lidt på FDMs hjemmeside.
Men jeg ville blive meget glad hvis nogen kunne videregive eventuelle
tips og erfaringer.

Hvad svarer f.eks. til Blyfri 95 ned gennem Europa? Og er priserne de
samme som herhjemme? Eller er de væsentlig anderledes?

Vi regner med at tage afsted omkring kl 19-20 stykker og køre ca. 1000
km i løbet af aftenen/natten, for derpå at tage nogle timers søvn. Og
kører resten næsten dag. Lyder det helt ved siden af?

Hvordan ligger det med overnatningsmuligheder omkring kl 5-6 om
morgenen? Hvad har I gjort?

Og har I nogen råd omkring børnene, og hvordan de kommer lettest igennem
så lang en tur?

Al input modtages med kyshånd :)

På forhånd tak

Thomas Pedersen

Fra : Anette

Dato : 19-04-06 01:51

Thomas Pedersen wrote:
> Min kørsel i udlandet begrænser sig indtil videre blot til en mindre
> tur ned i tyskland, så jeg er lidt nervøs for hvordan det skal gå.

Der er ikke noget at være nervøs for. Det tager nogle timer at vænne sig til
de anderledes måder at køre bil på som I vil opleve i Tyskland og Frankrig.
Det går stærkt i de yderste spor. Den lille prik langt væk man ser i sit
bagspejl, er lynhurtigt blevet til en BMW der blinker for at komme forbi,
når man er trukket ud for at overhale en lastbil. Men tag det roligt selvom
de blinker - de er som regel tålmodige, når de kan se man gør sit bedste for
at komme ind til siden hurtigst muligt. Generelt kører både tyskere og
franskmænd betydeligt mere hensynfuldt end vi gør herhjemme. Tag jer god
tid, nyd den smukke natur og lad være med at lade jer stresse til at køre
hurtigere end I hver især føler er forsvarligt.

> Hvad svarer f.eks. til Blyfri 95 ned gennem Europa? Og er priserne de
> samme som herhjemme? Eller er de væsentlig anderledes?

Det samme som her - mener det hedder "super" eller "eurosuper" i både D og F
Men det står 95 på standeren (Blyfri = Bleifrei ( D) og "sans plomb"
(F)
Tjek evt priser på www.trafikken.dk under "europa trafikken"

> Vi regner med at tage afsted omkring kl 19-20 stykker og køre ca. 1000
> km i løbet af aftenen/natten, for derpå at tage nogle timers søvn. Og
> kører resten næsten dag. Lyder det helt ved siden af?

Det lyder fint. Måske køre lidt før og så spise aftensmad undervejs lige
omkring grænsen? ( Måske indkøbe gode slikmængder i grænsemarkedet ? .
Det gjorde vi da ungerne var små. Næste stop et par timer senre blev der
børstet tænder og redt op i bilen til sovning på bagsædet, med walkmannen
som via høretelefoner fortalte spændende eventyr/historier fra lydbøger (
kan lånes på bibioteket.) Vi foretrækker stadig at køre om natten, andre vil
ikke undvære udsigten i dagslys. Vi har det rart med at der næsten kun er
lastbiler på vejene om natten, andre bander lastbilerne hen hvor peberet
gror. Det er en holdningssag. Vi synes lastbilerne kører rimeligt
hensynfuldt, er gode til at blinke os undenom, når der er plads o.s.v. Men
husk - I skal være mere opmærksomme ved natkørsel end det er nødvendigt
herhjemme. De privatbiler der er på vejene om natten kører vildt stærkt og
der er betydeligt mere trafik i både Tyskland og Frankrig om natten, end der
er her hjemme.
De mange vejarbejder, der som regel er i Tsykland om sommeren kræver også
ekstra opmærksomhed, når man kører om natten, ofte arbejdes der de steder
også om natten.

> Hvordan ligger det med overnatningsmuligheder omkring kl 5-6 om
> morgenen? Hvad har I gjort?

Vi har gjort og gør stadig som mange ellers fraråder - vi overnatter på
store rastepladser/ tankstationer.
Tænker man sig om, sørge for at tyverisikre mest muligt, hold sig så nær
selve tankbygningen som muligt er der en minimal risiko for tyveri. Igen -
det er en holdningssag om man tør.

> Og har I nogen råd omkring børnene, og hvordan de kommer lettest
> igennem så lang en tur?

Vores unger var nogenlunde samme alder første gang. Vi kørte til Cannes - og
jo, de synes det er voldkedeligt ind imellem
Lydbøger hjælper, DVDer evt. på den bærbare med tegnefilm, Leg lege som alle
kan være med til f.eks "hvem når først at opdage og tælle 25 røde biler" -
så vinder man en vingummi, hvem tæller først 10 kirker, lastbiler med gul
presenning o.s.v.
Vores unger synes det var fantastisk at komme med ind og betale på
tankstationerne. Der er FYLDT med (dyrt) legetøj , spændende spillemaskiner,
is og slik , der ser anderledes ud o.s.v. Dengang spiste vi ikke i vognen
undervejs- netop det at komme ind på rastepladsens restaurant gav lidt
oplevelse for ungerne. Vi skiftedes også til at læse historier højt, lånte
sjove børnebøger på biblioteket, som blev læst højt undervejs. Boghandleren
har små "lomme"spil man kan spille undervejs, Ludo o.s.v. med magneter i
bunden.

Glæd jer - I får alletiders tur. God fornøjelse

/ Anette

Fra : Søren

Dato : 19-04-06 09:29

> [...]
> ekstra opmærksomhed, når man kører om natten, ofte arbejdes der de steder

I kan evt. gøre som vi gør, start med at gøre bil og CV helt klar, og så gå
tidligt i seng. Stå op igen ved 3-4 tiden og så er det bare af sted. Man kan
godt være lidt søvnig til at starte med, men man bliver mere vågen som det
bliver lysere. Modsat om aftenen hvor man sidder og bliver mere og mere
søvnig.
En god ting til børnene er et dvd-anlæg på bagsædet, det kan spare ikke
mindst forældrene for meget larm.
Og så sørg for i god tid at forberede dem på at i skal køre meget langt, det
virker ihvertfald på vores piger.
I kan evt. også lave små gaver til dem de kan få undervejs, for at aktivere
dem.
Derudover er det rart at have en gps med til at vise vej, så kommer du
heller ikke at hakke på konen når i ikke kan finde vej
Når i kører ind for at overnatte på rasteplads om aftenen, så sørg for at
holde tæt på andre danskere hvis det findes. Eller også andre campister. Lad
være med at ligge jer i et hjørne for jer selv, selvom lastbilerne larmer.
En narkose alarm under hovedhøjde kan også være betrygende.
Og så gem alt af værdi væk, så man ikke kan se dem når i forlader bilen.
Et sidste godt råd kan være, hold jer bag ved lastbilerne, lad være med at
ligge og overhale fordi i kører 5 km/t hurtigere end dem. Find en lastbil og
hold jer i pæn afstand bagved, så kan det næsten ikke gå galt. De kører
gerne 90-95 km/t. Hvis i vil ud og overhale så gør det roligt, og op ad
bakke, aldrig nedad.
Under alle omstændigheder så sørg for at CV er forberedt så godt som muligt
på at undgå slinger. Især varevognsdæk, slingrebremse er en god ting. Og så
skal den selvfølge være laste rigtigt. Altså ikke noget med tunge ting i
overskabene eller i enderne af vognen. Ind på midten hvis det ikke kan være
i bilen. Og så endelig ikke for lavt et koblingstryk, men heller ikke for
højt. Prøv jer frem.
God tur og prøv at gøre turen til en del af ferien, det gør at det lidt
nemmere at holde ud.

Fra : KHH

Dato : 19-04-06 12:52

> En god ting til børnene er et dvd-anlæg på bagsædet, det kan spare ikke
> mindst forældrene for meget larm.

Dette er en total forfejlet handling, det er meget muligt, at børnene
underholdes og giver fred, men jeg mener det er bedre med lidt oftere pause,
for eks. for hver ca. 150 km.

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-06 21:20

> Dette er en total forfejlet handling, det er meget muligt, at børnene
> underholdes og giver fred,

Det var hårde ord, men det er da rigtigt at der også findes andre måder at
underholde hinanden på når man kører.
Og hvis de kjære små har tendens til køresyge, er jeg ikke sikker på at det
er en god løsning. Det kan muligvis også være svært at se film hvis solen
skinner ind ad vinduet.
Egen erfaring siger, at næsten ligegyldigt hvad vi gør, så er der altid
nogle tidspunkter i løbet af dagen hvor det hele "brænder sammen." En
længere pause kan som regel løse problemet.
Vi har haft held med at "aftale" spisetider/pauser mv. f.eks. om 56 minutter
spiser vi frokost, dvs. første rasteplads efter de 56 minutter er gået,
eller om 53 km. (første rasteplads efter) giver vi en is. Kilometertælleren
og bilens digitalur er med til øge spændingen jo nærmere vi kommer det
aftalte tidspunkt.
Vi havde engang aftalt en frokost på Mac D. efter kl. 12. Da klokken var
11,58 passerede vi frakørslen, men da klokken jo ikke var 12 endnu så kørte
vi videre. Hold op en ballade der blev, nu er det en af de ting man omtaler
som "i de gode gamle dage..."

Det er behageligt at køre om natten, det er ikke for varmt, der er mindre
trafik og der er ro og fred i bilen. Men husk at om dagen er du træt og det
er der andre der ikke er.

Og så er det rart at have udtænkt en køreplan (og man kan bruge lang tid på
at tænke over det og det lugter jo rigtig rart af ferie) men lad være med at
hænge dig for meget i planen og tag tingene som de kommer. Der er rigtig
mange ting som man ikke selv er herre over og som kan medføre større og
mindre forsinkelser.

Mvh. Per.

Fra : Søren

Dato : 20-04-06 14:46

> Dette er en total forfejlet handling, det er meget muligt, at børnene
> underholdes og giver fred, men jeg mener det er bedre med lidt oftere
> pause, for eks. for hver ca. 150 km.

Det er klart man kan også bare blive hjemme.
Pause for hver 150 fordobler jo nærmest køretiden, så bliver de da først
utålmodige

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 19-04-06 22:27

Hej igen,

Tusinde tak for nogle rigtige og konstruktive svar. Rart at I gider tage
jer tiden til at skrive :)
Min kone og jeg har læst dem med stor interesse.

Jeg er ked af hvis jeg gav indtryk af at vi drager afsted med CV, det
gør vi ikke. Det er i eget familietelt :)
Og dermed vil bilens bagagerum også være pakket til bristepunktet.

GPS'en er jeg helt klar på - den skal anskaffes. Jeg har allerede min
Pocket PC - mangler bare softwaren :P

Jeg har fået nogle gode ideer til hvordan børnene kan beskæftiges, og
dermed gøre turen mere overkommelig for dem. Tak for det.
Vi holder nok fast på at køre om aftenen, dog sandsynligvis et par timer
før som foreslået.

Det kan være vi vender tilbage med flere spørgsmål, når nu vi får vendt
disse inputs :)

Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-04-06 06:43

"Thomas Pedersen" <no@go.dk> skrev i en meddelelse

> GPS'en er jeg helt klar på - den skal anskaffes. Jeg har allerede min
> Pocket PC - mangler bare softwaren :P

Gør dig selv - og færdselssikkerheden :) - den tjeneste at lære softwaren at
kende inden du kører på ferie. Også fordi du så lærer dens muligheder at
kende i en situation hvor du er lidt presset ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 20:52

> GPS'en er jeg helt klar på - den skal anskaffes. Jeg har allerede min
> Pocket PC - mangler bare softwaren :P

Hvis du har plads til et gammeldags kort, så tag det med også.
Man hører jo så meget. Det er også meget hyggeligt at kigge på

Per.

Fra : bent bundgaard lause~

Dato : 19-04-06 10:22

i Tyskland findes der noget der hedder Autohof som ligger med ca. 100 km.
mellemrum som er et stort område ca. 200-400 m fra motorvejen hvor der er
døgnåbent og næsten altid mellem 200 og opad lastbiler som læsser om eller
raster , disse pladser bliver også afpatruljeret at det tyske autobahn
polizei og der har vi aldrig oplevet problemer når vi har overnattet. prisen
på benzin er næsten samme pris over hele europa , men du kan gøre turen
billigere ved at køre over luxemburg og belgien til Frankrig da benzinen er
ca 1,50 kr. billigere i luxemburg samt hvor der også kan købes billigere
cigaretter og spiritus ( royal salute Whiskey i DK ca 850 kr. i Luxemburg
300 kr.)

Fra : Galaxy

Dato : 20-04-06 16:17

I skal nok ikke regne med at jeres gennemsnitshastighed kommer meget over 80
...... Så hvis i kører ved 1800 tiden og vil køre 1000 km, så bliver kl. mere
end 0600 inden i har kørt de 1000 km....

Nej kør nu hjemmefra om morgenen, brug dagen fornuftigt til gode pauser, og
kør ind på en campingplads ved 19-tiden. Lad børnene lege mens i laver mad,
og nyd så ferien. Videre næste morgen og alle er friske og udhvilede...

Brug hellere en ekstra dag på transport, hvis det skulle blive
nødvendigt....

Og et dvd-anlæg er en god måde at i som voksne, kan få lov at slappe af en
gang imellem på sådan en lang tur...

Lars...

Fra : Allan Gensch

Dato : 20-04-06 17:26

Ja det findes mange måder at gøre det på.
Vi gør som du har skrevet vi køre hjemme fra om aftenen ved 20 tiden så er
vi fri for den værte trafik ved Hamborg og bremen hvis du køre om dagen kan
du starte med at stå i stau ved elbtunnelen i flere timer det er ikke en god
start på ferien.

Fra : Ole Christensen

Dato : 20-04-06 18:42

Jeg plejer at tage turen i dagtimerne og finder så en
overnatningsplads ved 6 tiden.
Jeg tilpasser kørslen således at jeg ikke kommer til de store
byen, Frankfurt, Hamburg mv., omkring myldretiden, morgen og
aften.
Der er masser at beskrivelser/planer for hvornår dagene er sorte og
røde (viser forventede trafikkøre) på de tyske motorveje. De dage
kører jeg ikke og de dage er nætterne måske den bedste køretid.

Så lige: En GPS navigator er uundværlig. Den nedsætter antallet af
skideballer til de stakkels passagerer og tillader at man kører mange
kilometer væk fra motorvejen f.eks. til campingpladsovernatning
og nemt finder tilbage til vejen igen

--
Mvh. Ole

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 20:51

> Så lige: En GPS navigator er uundværlig.

Hold da op. Betyder det at alle de stakler der er rejst uden, aldrig er
kommet hjem igen ?

Mvh. Per

Fra : KHH

Dato : 20-04-06 21:15

Helt utroligt, at vi både er kommet ud og hjem igen, uden GPS, men det
kræver selvfølgelig, at kunne læse et kort.

Fra : Ole Christensen

Dato : 20-04-06 23:33

Selvfølgeligt kan man køre uden en GPS. Jeg har kørt
mange ture i hele vesteuropa uden. Sidste år anskaffede
jeg mig en sådan og efter at have kørt sydpå med dette
apparat i et par måneder, så kører jeg ikke mere uden.

Hvem har ikke prøvet at køre fra den tyske motorvej,
af en eller anden grund, og så bruge lang tid på at komme
tilbage til motorvejen i den rigtige retning.

Det klarer sådan en lille sag uden problemer i lys eller
mørke.

Ønsker jeg at finde en campingplads til overnatning som
ligger 10 - 20 km. fra motorvejen, så er den nem at
finde og det er nemt at finde tilbage til motorvejen i den
rigtige retning.

Når jeg kører ind i en lille fransk by, som jeg aldrig har
været i før, så finder GPSen den korteste vej og tager
hensyn til alle de ensrettede veje Dem er der som bekendt
mange af i de Franske byer.

Når vi kører fra vort opholdssted og en 20 - 30 km. på
sight-seing på små veje og det er blevet mørkt og når
vi skal tilbage, så leder den lille tingest os i den rigtige
retning.

For mig, så kører jeg aldrig mere uden en GPS. Også
min kone er glad for appartatet. Hun har aldrig været ferm
til at læse kort, hvilket har indbragt hende flere
skideballer når jeg har kørt meget og er blevet træt.
Jeg anbefaler derfor en sådan til alle, som rejser på egen hånd.

--
Mvh. Ole

Fra : Anette

Dato : 21-04-06 00:13

Ole Christensen wrote:

> Hvem har ikke prøvet at køre fra den tyske motorvej,
> af en eller anden grund, og så bruge lang tid på at komme
> tilbage til motorvejen i den rigtige retning.

Ork jo - og opdaget at Tyskalnd har ufatteligt mange utroligt smukke områder
man aldrig hører om
- det er da en del af charmen ved at campere - modsat charterfly. Det
hele behøver ikke at være så planlagt.

> For mig, så kører jeg aldrig mere uden en GPS. Også
> min kone er glad for appartatet. Hun har aldrig været ferm
> til at læse kort, hvilket har indbragt hende flere
> skideballer når jeg har kørt meget og er blevet træt.

Hmmmmm var det så ikke mere en psykolog eller en ægteskabsrådgiver du har
brug for end endnu en af modens teknologiske påfund?
Spøg til side. En GPS er sikkert glimrende hvis man partout vil fra A til B
på hurtigst mulige tid. For os starter ferien når vi kører ud af indkørslen
herhjemme. Ro på , vi når nok det hele. Frem med termokopperne, matadormix
og gode gammeldags vejkort i indkøbt i dyre domme. Og når den værste
hverdagsstress er kørt ud af kroppen - det tager ca 5-600km - så nydes
ferien, friheden, roen og landskabet 110%...Herregud vi skal jo først være
hjemme i trykkedlen igen om XX-antal dage.

/ Anette
just hjemkommet fra 8 uger i Andalusien, Spanien- uden GPS. Det er en ren
lise for sjælen at opleve 22-25 graders forår allerede i starten af februar
( og ren nedtur at komme hjem til nattefrost - og arbejde

Fra : Ole Christensen

Dato : 21-04-06 05:49

> Hmmmmm var det så ikke mere en psykolog eller en ægteskabsrådgiver du har
> brug for end endnu en af modens teknologiske påfund?

Jeg tvivler på at de kan lære min kone at køre efter kort og kompas.
Til gengæld har hun andre kvalifikationer.

> [...]
> herhjemme. Ro på , vi når nok det hele. Frem med termokopperne, matadormix
> og gode gammeldags vejkort i indkøbt i dyre domme.

Det kender jeg godt. Når man kommer til en fremmed by, så først
til turistbureauet (lukker kl. 17) for at hente et bykort og så finde
overnatningsmuligheder. Det kan man nu også få stress af.

> just hjemkommet fra 8 uger i Andalusien, Spanien- uden GPS. Det er en ren
> lise for sjælen at opleve 22-25 graders forår allerede i starten af
februar

Jeg bliver misundelig. Jeg regner med at køre i juni til sydvest Frankrig.
Men jeg kører ikke mere uden min GPS. Desuden,
hvis jeg, på en campingplads, ikke kan få internet forbindelse, så skifter
vi
plads hurtigst muligt. Ja, jeg er tilhænger at alle de moderne ting,
Så falder roen over mig og så på min kone.

--
Mvh. Ole

Fra : Anette

Dato : 21-04-06 12:35

Ole Christensen wrote:

> Jeg tvivler på at de kan lære min kone at køre efter kort og kompas.
> Til gengæld har hun andre kvalifikationer.

Det var nu også mere for at lære dig at styre temperamentet )))

> Det kender jeg godt. Når man kommer til en fremmed by, så først
> til turistbureauet (lukker kl. 17) for at hente et bykort og så finde
> overnatningsmuligheder. Det kan man nu også få stress af.

Vi bruger ikke turistbureauerne, men tusser rundt i og omkring byerne og
finder ud af det selv.
Der er jo ikke noget at stresse over. Som campist har man jo huset på ryggen
og kan jo sove på nærmeste parkeringspplads, hvis det skulle være man ikke
når at finde "Pladsen", inden lukketid.
Tyskland som transferland , ja af og til - og andre gange hvor lysten til at
køre motorvej slipper op, ja så kører vi da bare fra et eller andet sted,
kører så langt vi gider ad landeveje i nogenlunde den rigtige retning, nyder
verden og bruger aftenen på at finde ud af hvor vi har været og hvilken vej
vi har kørt - på et gammeldags kort og hvilken vej vi skal i morgen for at
køre i retning af vores destination.
Nej, vi bestiller heller aldrig plads hjemmefra og nej, vi planlægger
sjældent andet end hvilket land/region vi vil til. Vi skal jo på ferie, så
det skal ikke være så planlagt og forudsigeligt - men det er jo et
holdningsspørgsmål. - men stress, det bruger vi ikke på ferier

>Desuden,
> hvis jeg, på en campingplads, ikke kan få internet forbindelse, så
> skifter vi
> plads hurtigst muligt. Ja, jeg er tilhænger at alle de moderne ting,

Jo en plads med trådløst internet er absolut at foretrække, især når man er
afsted i lang tid.
At hente mails via Bluetooth/mobil koster en formue - men rar at have med

Men GPS? ....nnaaaaa, ikke når vi er på ferie.

/ Anette

Fra : Sten Bo

Dato : 21-04-06 13:51

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> At hente mails via Bluetooth/mobil koster en formue - men rar at have med
>
> Men GPS? ....nnaaaaa, ikke når vi er på ferie.

Det var da ualmindelig ustruktureret.

Det skal gøres sådan her hvis man skal nå at se noget.

http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?forumpostGuid=80924

Og man oplyser at ha se al det der var planlagt hjemmefra !!!

Det spontane sørgede gpsen for, idet man, korteste vej, kom rundt a små
markveje på x og trærs mellem vinmarker - og gennem småbyer man aldrig
aldrig nogensinde ku ha fundet på anden vis. Flemming siger at GPS
navigation er genialt.

Vi selv er mest til det spontane - men erkender, at der tit går meget ferie
i foretagendet - vi er længe om at komme ud af røret om "morgenen" - og
kaffedrikning har vi jo der hjemme også. Vi elsker derfor pæne steder -
der skal helst være noget at se på lige uden for døren. Hvis der er rart
skrottets alle planer på stedet.

Venner er på deres gamle dage begyndt med pensionistrejser, Bus rejsefører,
kroer, alle måltider klar, seværdigheder osv. - og siger det er billigt og
fremragende. Har turet i privatbil i mange år - og har ikke oplevet nær så
meget. Kommer an på forberedelserne, selvfølgelig.

Ida og Flemming var fyldt 70 da de blev campister

mvh Sten

Fra : Anette

Dato : 21-04-06 14:46

Sten Bo wrote:

> Det var da ualmindelig ustruktureret.

Ja, dejligt Vores hverdage herhjemme er ekstremt strukturerede,
timingen er knivskarp hver eneste dag for at nå det hele - så ferie, for os
er den ustrukturerede planløshed, at vi når det vi gider, og vi ser det vi
falder over

> Det skal gøres sådan her hvis man skal nå at se noget.

Se noget? Se hvad? For os handler det lige så meget om at stresse ned, nyde
en anden kultur, nyde hinanden og nyde at have masser af tid. Vi skal ikke
nå noget som helst. Er der seværdigheder vi gerne vil se, men som vi så bare
ikke når - pyt så ser vi dem næste gang. Drypstenshulerne i Nerja er der nok
også næste gang vi kommer forbi, selvom vi ikke nåede dem, de sidste 3 gange
vi var i området. For os er et land er jo ikke lig med dets seværdigheder.
For os er et land = dets befolkning, dets kultur og dets natur.

Oplevelse er for os lige så meget som seværdigheder, at sidde på en café med
kaffe eller øl, se på hverdagslivet omkring os, lytte til sproget, se på
livet omkring os. Cykelture rundt i omegnen ( det er dødhårdt at cykle i
bjerge ).
Vi er sjældent på campingpladsen andet end for at sove. For os, er en
campingplads helt fin hvis der er gode baderum, strøm og et ekstra plus hvis
den ligger i smuk natur og med gå/cykel- distance til en lille by. Vi
tilbragte februar og marts måned i år, her
http://www.castelldeferro.org/Camping/camping.html

En super god plads, søde ejere..

/ Anette

Fra : Sten Bo

Dato : 21-04-06 19:09

> [...]
> hvis den ligger i smuk natur og med gå/cykel- distance til en lille by. Vi
> tilbragte februar og marts måned i år, her

Hej Anette

Det var bare kontrasterne , vi er vist ikke så langt fra hinanden.

Der er da grumme langt helt der ned.

mvh Sten

Fra : Anette

Dato : 22-04-06 00:35

Sten Bo wrote:
> Det var bare kontrasterne , vi er vist ikke så langt fra
> hinanden.

Tror jeg nu heller ikke Jeg undrer mig bare over at nogen kan synes de
har haft ferie når de har storket rundt efter en tight timingplan " for at
nå at se det hele"

> Der er da grumme langt helt der ned.

Nej, da - sølle 3000km. 3-3½ dag ned gennem Europa. Gennem sne, tåge og is i
Nord, for at se det første spirende forår i Sydfrankrig/ Perpignan i de
første dage af februar. Først på den anden side af Pyrenæerne var sneen væk.
Nord for Alicante kørte vi langs tusindvis af blomstrende mandeltræer, ved
Murcia hang årets appelsin- og citronhøst tung og plukkeklar. Ved Almeria
var tusindvis af småfugle ved at gøre klar til den lange rejse nordpå. I
Castell de Ferro nød vi årets første smagsfyldte nyplukkede jordbær d.8.2
( ikke de der vandede spanske jordbær man kan købe her hjemme)

Den tur var hver eneste centimeter af vejen værd

/ Anette
PS- vi har camper - ikke campingvogn. Det går lidt hurtigere i autocamper og
vi skiftes til at køre

Fra : KHH

Dato : 21-04-06 12:37

> [...]
> plads hurtigst muligt. Ja, jeg er tilhænger at alle de moderne ting,
> Så falder roen over mig og så på min kone.

Jamen det er da en indrømmelse, at den moderne teknik har euforiserende
virkning på dig.

Jeg har det lige modsat, bortset fra, at jeg har en bærbar med i
campingvognen til konens digtale fotos, så hun aldrig skal tænke på andet
end at tage billederne.

Når jeg er på camping, vil jeg hverken se TV, lege med computer eller
opholde mig ret meget på campingpladsen.

Til gengæld har vi, foruden bil og CV, to cykler med, og vi tager gerne
cykelture, både i byen og på landet, langs floder og i bjerge, og tænk, vi
har endnu ikke været udsat for, at vi ikke har kunnet finde campingpladsen
igen.

Vi har til gengæld, altid gode cykelkort og et par tasker bagpå til alt det
nødvendige, som for eks. lokale pilsner og en hvidvin samt et par
rugbrødsmadder.

Jeg orker ikke at tage hverdagen med på camping, jeg vil holde ferie.

Fra : Søren

Dato : 21-04-06 13:08

> [...]
>
> Vi har til gengæld, altid gode cykelkort og et par tasker bagpå til alt
> det nødvendige, som for eks. lokale pilsner og en hvidvin samt et par

Sådan er vi jo forskellige. Jeg synes nu stadig ikke at det er sjovt at
finde vej efter et kort.

> Jeg orker ikke at tage hverdagen med på camping, jeg vil holde ferie.

Cykel, rugbrødsmadder og pilsner det lyder nu meget hverdagsagtigt for mig.

Fra : Ole Christensen

Dato : 21-04-06 11:01

> [...]
områder
> man aldrig hører om
> - det er da en del af charmen ved at campere - modsat charterfly. Det

Jamen, du har da ret. Men har man kørt i 6-8 timer, så er det noget svært
at koncentrere sig om de ufatteligt mange utroligt smukke områder
man passerer. De findes jo nu heller ikke sådan lige på motorvejen.
For mange, måske de fleste, er Tyskland blot eeeeen lang motorvej til
Frankrig, Italien, Spanien mv. og man skal nu et stykke vej væk fra
motorvejen for at nyde den tyske natur, de mange gamle restrauranter
i de små byer og finde campingpladser og parkeringspladser,
hvor man om natten ikke kan høre larmen fra den f...... motorvej.
Med min GPS forvilder jeg mig
gerne ud i de gamle tyske og franske distrikter, for jeg kan altid finde
tilbage til mit udgangspunkt eller reelle endemål, hvad enter jeg kører
eller går.
Har vi god tid eller vil nyde landskabet, så kan jeg faktisk også fortælle
min Navigator, at vi ikke ønsker at køre på motorveje/betallings motorveje
så kører vi langs smukke og landlige strækninger uden at miste vort
endemål..

--
Mvh. Ole

Fra : Kent

Dato : 21-04-06 22:20

> [...]
> ferien, friheden, roen og landskabet 110%...Herregud vi skal jo først være
> hjemme i trykkedlen igen om XX-antal dage.

Uha nej - en GPS kan sandelig bruges til meget mere end hvis man
bare vil fra A til B. Efter vi har fået GPS, slapper vi meget, meget mere
af under kørslen. Vil vi forlade motorvejen, gør vi da det bare - slukker
evt. for GPS'en. Når vi så gerne vil tilbage på ruten, slår vi den til igen.
På den måde kan vi bruge tid på alt muligt hyggeligt end lige at
finde vej. Du får meget større frihed med en GPS. Tro mig .

Vh
Kent.

Fra : KHH

Dato : 21-04-06 22:38

Ja for pokker, det er lige sket et harmoikasammenstød, grund var, at den
bagerste bilist havde travt med sin GPS og havde ikke opmærksomheden henledt
på trafikken.

Så jo den kan bruges til mange ting. Også ulykker.

Fra : Ole Christensen

Dato : 21-04-06 23:32

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> wrote in message
> [...]
henledt
> på trafikken.
>
> Så jo den kan bruges til mange ting. Også ulykker.

Hvor skete den ulykke. Det med at det var GPSens skyld,
fremgår det af en politirapport? eller er det fri fantasi?
Hvad mener du, at bilisten havde travlt med?
Var den ikke stillet før kørsel eller var den af den type
som ikke har en sød damestemme til at fortælle om
ruten?

--
Mvh. Ole

Fra : KHH

Dato : 23-04-06 06:43

Den skete faktisk i en så lille by, at GPS var unødvendig, det skete ved
Aabenraa.

Fra : Kent

Dato : 22-04-06 00:19

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
henledt
> på trafikken.
>
> Så jo den kan bruges til mange ting. Også ulykker.

He he, undskyld - men nu er du lidt dum at høre på.

Det dér kan jeg ikke tage alvorligt.

Kent.

Fra : Anette

Dato : 22-04-06 00:23

Kent wrote:
> [...]
> end lige at
> finde vej. Du får meget større frihed med en GPS. Tro mig .

Jeg har skam intet imod GPS eller andre elektroniske dimser. I mit arbejde
er min verden fyldt op med alverdens nyeste computergrej og et hav af nye
programmer kontinuerligt - men på min ferie, knagme nej. Den bærbare er
med - men en GPS kommer der ikke.
Ikke om jeg gider blive hundset rundt af en GPS. Tænk hvis der er en vej der
ser smuk ud eller en borg vi slet ikke får set, fordi vi slavisk følger
GPSen anvisninger.
Afslapning undervejs - har vi overhovedet ikke noget problem med, uden GPS.
VI er rigtig rigtig gode til at slappe af og bare nyde at være lige der hvor
vi er.
Frihed qua GPS'en - tja- det er vist et temperamentsspørgsmål.
Jeg nyder at vi lader nysgerrigheden styre vejen - vi skal jo ikke nå noget
som helst. Vi har ferie og er ude og kigge på verden. Og finde tilbage til
ruten - det er da ikke noget problem. Ruten bliver bare en anden og det kan
da være at vi får kørt dobbelt så langt - men hva' så? Vi får set, mærket,
lugtet,smagt en masse som vi ikke ville have været i nærheden af ellers.
En GPS er et glimrende arbejdsværktøj når man vil hurtigt fra A til B - men
ikke til afslapningsferie.

/ Anette

Fra : Kent

Dato : 22-04-06 00:44

> [...]
der
> ser smuk ud eller en borg vi slet ikke får set, fordi vi slavisk følger

Du er altså helt på vildspor med din forståelse af brugen af GPS . Ser
du
en smuk vej, kører du da bare med den. Så enkelt er dét. Vi lader os da ikke
styre af GPS'en. I samme øjeblik du kører fra ruten, kalkulerer GPS'en en
ny rute til dig. Den kan du så vælge at ignorere, slå lyden fra - eller helt
slukke
den. Når du så har kørt rundt på må og få et stykke tid, kan du jo begynde
at
følge GPS'ens anvisninger igen. Det er jo ikke sådan, at GPS'en går i sort,
fordi du forlader ruten.

> [...]
noget
> som helst. Vi har ferie og er ude og kigge på verden.

Vi tager os også god tid. Du køber ikke nødvendigvis en GPS, fordi du
gerne vil hurtigst fra A til B. Du kan bruge den på mange måder - det er
et temperamentsspørgsmål. Noget der er rigtigt er i øvrigt alle de
interessepunkter, der ligger i den. Tusindvis. Det vil sige, at får du
pludselig
lyst til at spise, kan du lige slå en restaurant op i den og blive guidet
derhed,
og endda finde telefonnummeret. Meget enkelt. Og der er hospitaler, læger,
værksteder, rasteplader, tankstationer og meget andet. Kan i mange tilfælde
være en betryggende sikkerhed.

> [...]
> lugtet,smagt en masse som vi ikke ville have været i nærheden af ellers.
> En GPS er et glimrende arbejdsværktøj når man vil hurtigt fra A til B -

JO - det kan jeg virkelig love dig for, af grunde som jeg har skrevet
ovenfor .
Tro mig. Jeg havde skam de samme fordomme som dig, før vi anskaffede
os en GPS - men jeg er blevet klogere. Istedet for at tænke på at finde vej,
kan vi nu læne os tilbage og nyde omgivelserne og ellers bare køre. Det
slapper vi meget mere af ved.

Kent.

Fra : Anette

Dato : 22-04-06 15:09

Hej Kent

Jeg snipper lidt i dit gode svar:
Kent wrote:

> Du er altså helt på vildspor med din forståelse af brugen af GPS

Tror jeg ikke. Det er et holdningsspørgsmål/temperamentspørgsmål. Selvom jeg
vist også har en lille snert af "drenge-legetøj" i min holdnings til GPSen -
det er sjovt bl.a. at sidde og kontrollere om den tid GPSen har udregnet
også passer og man vinder lidt hvis man er hurtigere )

Her hjemme er GPSen et godt arbejdsredskab til hverdag. Den sikkerhed den
giver er god når der er tidsplaner og aftaler der skal overholdes - vi har
med fuldt overlæg fravalgt den sikkerhed, når vi har ferie. Vi lader
"brevdue-genet" regere og det slapper vi mest af ved.

>. Tusindvis. Det vil sige, at får du
> pludselig
> lyst til at spise, kan du lige slå en restaurant op i den og blive
> guidet derhed,

Man kan da også bare tage den restaurant man alligevel lige kommer forbi

> [...]
> finde vej, kan vi nu læne os tilbage og nyde omgivelserne og ellers
> bare køre. Det slapper vi meget mere af ved.

Jeg har nu ikke de store fordomme mod GPSen - jeg vil bare ikke have kræet
med på ferie
Vi tænker ikke i at finde vej, lader os nok mest styre af at retningen er
vist nogenlunde den rigtige.
Kører mere efter byskilte end efter kort, hvis det endelig skal være.
Hver eneste uge herhjemme kører vi ( musikere) lande og riger rundt - så
forskellen på arbejde og ferie er bl.a at der ikke er nogen tidsplan, at alt
er styret af hvad hjertet har lyst til lige nu.

/ Anette

Fra : Kent

Dato : 23-04-06 09:22

> [...]
> det er sjovt bl.a. at sidde og kontrollere om den tid GPSen har udregnet
> også passer og man vinder lidt hvis man er hurtigere )

<klip>

Så har jeg også lige klippet lidt i DIT gode svar

Her er i huset, synes vi nu ikke en GPS for at være "drenge-legetøj". Jeg
anser min kæreste for at være meget feminin, men hun elsker alligevel
at lave ruter og i det hele taget bruge GPS'en . Det er vist bare et
spørgsmål om at lære at bruge en GPS - så kan næsten alle få glæde
af den i bilen.

Men du har ret i, at det er et holdningsspørgsmål/temperamentspørgsmål.
Og så er der jo også forskel på folk, selvfølgelig. Faktum er at vi virkelig
nyder at bruge en GPS - og slapper meget af derved. OG - så vil jeg tillade
mig at påstå, at skulle vi og dig og din mand køre samme tur i hver vores
bil, så ville VI få mest at se og opleve mest, fordi vi ikke skal bruge en
døjt
hjernekapacitet på at finde vej - vi kan bare nyde det . Og nu kan jeg
næsten høre dig sige "jamen vi kører jo bare ud og tænker ikke på, hvor
vi er" (som vi også gør), men så vil jeg sige, at på et eller andet
tidspunkt
skal I jo tilbage på "ruten" igen til jeres bestemmelsessted. Så er det I
skal
til at bruge brikkerne på at finde tilbage, hvor vi bare "tænder" GPS'en
igen
og stadigt nyder turen og koncentrerer os 100% om dét. Men I nyder det
jo også, og det har jeg fuld respekt for .

Men har jeg bare fået ud i æteren, at hvis man kun anser en GPS for
at være et instrument til at finde fra A til B - så har man meget brug
for at få revideret sin opfattelse - så er jeg også tilfreds .

Tak for meningsudvekslingen - og så rigtigt god tur til jer, næste gang
i ruller afsted .

Kent.

Fra : Søren

Dato : 24-04-06 12:49

> [...]
> forskellen på arbejde og ferie er bl.a at der ikke er nogen tidsplan, at
> alt er styret af hvad hjertet har lyst til lige nu.

Nu er det jo så heller ikke alle der holder ferie i 2 måneder af gangen

Fra : Anette

Dato : 24-04-06 21:31

Søren wrote:

> Nu er det jo så heller ikke alle der holder ferie i 2 måneder af
> gangen

He he - nej det kan vi også kun gøre ca hvert 5.- 6. år - når der er sparet
sammen til det.
Men det er værd at spare sammen til - prøv det - det er en lise for sjælen

/ Anette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-04-06 08:48

Ole Christensen skrev i 4447c80a$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
dette:

> Så lige: En GPS navigator er uundværlig.

Utroligt!
Hvad laver man dog i det store udland, hvis man er så hjælpeløs? Det er vel
nærmest uforsvarligt.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-06 18:19

> Utroligt!
> Hvad laver man dog i det store udland, hvis man er så hjælpeløs? Det er
> vel nærmest uforsvarligt.

Citat fra "en hjemmeside":
"Et fantastisk værktøj, der viste sig også at fungere fremragende på rejsen,
er et pc-kort " ;)

Det er vel bare en bekvemmelighed i stil med campingvogne med fast
opredning - man kan klare sig uden men det er rart at det er der..
Personligt har jeg ingen navigation (endnu) - jeg kan godt lide at vide
hvordan jeg er kommet frem til hvor jeg er - men der har da været
situationer hvor jeg har ønsket at jeg havde en..

Lars

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-04-06 12:01

Lars Black skrev i 444913f7$0$141$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> Citat fra "en hjemmeside":
> "Et fantastisk værktøj, der viste sig også at fungere fremragende på
> rejsen, er et pc-kort " ;)

Det har da intet at gøre med, at man skulle mene at en GPS er uundværlig.
Jeg synes digitale kort er en fremragende ide (og har også GPS med på
ferie), men jeg ville nødig være afhængig af den. Jeg bruger også gerne
navigator i en båd, men har ingen problem med alligevel at tage et bestik og
bruge et søkort. Men jeg ville betakke mig for at skulle være passager i et
fartøj (til lands eller vands), hvor føreren ikke kunne klare sig uden. Men
min indvending gik helt præcist på ordet 'uundværlig'.

> [...]
> vide hvordan jeg er kommet frem til hvor jeg er - men der har da
> været situationer hvor jeg har ønsket at jeg havde en..

Jeg har - og bruger den. Og konstaterer at i de mere landlige dele af
mellemitalien, der er de kort der ligger i de navigatorer, jeg har brugt
(Navman, TomTom) ikke ret meget værd. Og jeg ville da godt nok betakke mig
for at have kællingen (navigatorstemmen - hos os døbt Mrs. Hyacint)til at
sidde og skrige efter mig, hver gang der er en udflætning på en tysk
motorvej, hvor man vel nærmest skal være blind og døv for ikke at kunne
finde vej.
Men det er da helt klart at den er eminent, når man bliver spontan (med
slukket GPS) og bare drøner ud ad ukendte veje og så vil tilbage på sporet.
På den anden side konstaterer jeg også at mit normalt nogenlunde
veludviklede brevduegen, der indtil dato har være ganske pålideligt,
fuldstændigt kokser, når jeg har ladet navigatoren trække rundt med os i
f.eks. en storby. Og det er lidt trælst.

vh

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-06 13:30

Hej Jan,

> Men min indvending gik helt præcist på ordet 'uundværlig'.

Fair nok - og jeg er sådan set enig.

> [...]
> fuldstændigt kokser, når jeg har ladet navigatoren trække rundt med os i
> f.eks. en storby. Og det er lidt trælst.

Jeps, det er derfor jeg er lidt nervøs ved at købe en - som oftest kan jeg
finde den rigtige (eller fornemme at man er på den gale :) vej pr intuition,
det bliver nok sværer hvis man ikke tænker over hvad vej man kører men bare
følger "fru damens" stemme..

Hilsen
Lars

Fra : Sten Bo

Dato : 22-04-06 19:19

"Lars Black" <lars på afroditevej5 prik dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> intuition, det bliver nok sværer hvis man ikke tænker over hvad vej man
> kører men bare følger "fru damens" stemme..

Jammen her gir jeg ret, det skyldes nok det lille format hvor man ikke
fristes til at zoome ud for at få overblik. Når man har kørt et stykke tid
også inde på små veje, aner man ikke hvor man er. Det ved man hvis der er
en god kortlæser som co pilot.!

Og det er jo problemet, Chafføren kikker ud og ser det "HAN" kan nå.

Og HUN skal så sidde med snuden i kortet for at fortælle om man skal den og
den vej - der ser ud til at være 4 km kortere - eller den kirke er lige
der - så er vi her.

Og hvad så når hun ogsa vil ha lov til at nyde udsigten - La vær at køre så
stærkt - jeg sagde jo vi skal ned a den vej til (mystrisk navn). Jo skat,
men det navn er vi kørt forbi 3 gange - nu må du bestemme dig, skal vi dreje
eller ej. GØR SOM DU VIL. Du kører !!!

Med gps sen flytter man diskutionen til at fore å mellem chaføren og den.
Han har bare ikke hørt efter. Eller, der er simpelthen fejl i kortet

Gi den kone en Tom Tom 300 og du får efter den første dag, minds et kys på
panden. Gi hende fri og ferie.

Jeg vil så ikke afvise at der er nogen der nyder at følge med, at ha kontrol
over det der foregår - og simpelthend bare er go til det med kort.

Og som flere siger - ta kortene med til det store overblik. Og slap af med
alle de andre fordele. Netop afstikkere er blevet så utroligt nemme, for man
kan altid finde tilbage.

Tilhænger - på trods af eventuelle mangler.

Fra : Sten Bo

Dato : 22-04-06 19:21

> [...]
> intuition, det bliver nok sværer hvis man ikke tænker over hvad vej man
> kører men bare følger "fru damens" stemme..

Jamen her gir jeg ret, det skyldes nok det lille format hvor man ikke
fristes til at zoome ud for at få overblik. Når man har kørt et stykke tid
også inde på små veje, aner man ikke hvor man er. Det ved man hvis der er
en god kortlæser som co. pilot.!

Og det er jo problemet, Chaufføren kikker ud og ser det "HAN" kan nå.

Og HUN skal så sidde med snuden i kortet for at fortælle om man skal den og
den vej - der ser ud til at være 4 km kortere - eller den kirke er lige
der - så er vi her.

Og hvad så når hun også vil ha lov til at nyde udsigten - La vær at køre så
stærkt - jeg sagde jo vi skal ned a den vej til (mystisk navn). Jo skat,
men det navn er vi kørt forbi 3 gange - nu må du bestemme dig, skal vi dreje
eller ej. GØR SOM DU VIL. Du kører !!!

Med gps sen flytter man diskussionen til at fore å mellem chaføren og den.
Han har bare ikke hørt efter. Eller, der er simpelthen fejl i kortet

Gi den kone en Tom Tom 300 og du får efter den første dag, mindst et kys på
panden. Gi hende fri og ferie.

Jeg vil så ikke afvise at der er nogen der nyder at følge med, at ha kontrol
over det der foregår - og simpelthen bare er go til det med kort.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-04-06 16:59

> Jeg har - og bruger den.

Jaså.

Og konstaterer at i de mere landlige dele af
> mellemitalien, der er de kort der ligger i de navigatorer, jeg har brugt
> (Navman, TomTom) ikke ret meget værd.

Italien, javel. MellemItalien, oven i købet.

> [...]
> sidde og skrige efter mig, hver gang der er en udflætning på en tysk
> motorvej, hvor man vel nærmest skal være blind og døv for ikke at kunne

Tysk motorvej ... hmmm. Skrige efter dig hver gang der er en udfletning ...

Det lyder lige som om du har den forkerte gps. Jeg har lige været i
mellem-Italien, og jeg kørte ca. hhv. 300 og 400 uden at jeg hørte hende.
Den længste strækning var på over 600 km, fra Verona mod Gardasøen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 24-04-06 18:21

[klip]
> Det lyder lige som om du har den forkerte gps. Jeg har lige været i
> mellem-Italien, og jeg kørte ca. hhv. 300 og 400 uden at jeg hørte hende.
> Den længste strækning var på over 600 km, fra Verona mod Gardasøen.

600 km fra Verona mod Gardasøen ... så må hun da være blevet stum eller
slidt op i korrektioner !
Den tur kan jeg cykle på godt 1 time.

)

ivan, århus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-04-06 10:38

"Ivan Sparvath" <ivan.sparvathNOSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> [klip]
>
> 600 km fra Verona mod Gardasøen ... så må hun da være blevet stum eller

Det var en tænkeleif. Jeg overvejede om jeg skulle skrive Verona eller
Gardasøen - og glemte det rigtige mål. Der skulle stå:

Den længste strækning var over 600 km, fra Verona til Napoli.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-04-06 18:52

Per Henneberg Kristensen skrev i
444cf5cf$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Jaså.

Og hvad mener du så med denne kommentar?

> Og konstaterer at i de mere landlige dele af
>
> Italien, javel. MellemItalien, oven i købet.

Igen - hvad er det du forsøger at antyde?

> Og jeg ville da godt nok betakke mig
>
> Tysk motorvej ... hmmm. Skrige efter dig hver gang der er en
> udfletning ...

Det er muligt, at du ikke har opdaget stemmevejledning - jeg har endnu til
gode at se en navigator, der ikke bruger den. Og vil finde det noget
betænkeligt rent trafiksikkerhedsmæssigt, hvios man var afhængig af løbende
at skulle følge skærmen. Jeg plejer at se ud af forruden, når jeg kører (men
har dog godt nok i en del lastbiler set, at det nok er helt overflødigt).

> [...]
> mellem-Italien, og jeg kørte ca. hhv. 300 og 400 uden at jeg hørte
> hende. Den længste strækning var på over 600 km, fra Verona mod

Det kunne være interessant at vide, hvad du mener med 'Mellemitalien'.
Hverken Gardasøen eller Verona befinder sig der. Det kaldes normalt
'Norditalien' (og hvorfor mon?).
Men jeg vil da gerne sende dig et par adresser på steder i Mellemitalien -
her i regionerne Abruzzo, Marche og Lazio. Hvis du så kan fortælle mig
hvilket digitalkort (eller GPS/navigatorsoftware) der kan finde dem, vil jeg
da anskaffe mig noget andet end Garmin (godt nok et par år gammel) eller en
ny TomTom til PDA.
Er du interesseret?

vh
Jan

PS: Knipserier kan findes på | B: Har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm |

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-04-06 10:42

> [...]
> løbende at skulle følge skærmen. Jeg plejer at se ud af forruden, når jeg
> kører (men har dog godt nok i en del lastbiler set, at det nok er helt

Jeg læser dit brokkeri som om du har kørt med en gps der fortæller dig hvad
du skal gøre hver eneste gang der kommer en mulighed for at ændre
kørselsretning?

> Det kunne være interessant at vide, hvad du mener med 'Mellemitalien'.
> Hverken Gardasøen eller Verona befinder sig der. Det kaldes normalt
> 'Norditalien' (og hvorfor mon?).

Der skulle have stået fra Verona mod Napoli .. det forklarer nok de andre
ting du sætter spørgsmålstegn ved i min tidligere mail :)

Næppe :) Jeg har selv en Garmin :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-04-06 17:49

Per Henneberg Kristensen skrev i

> Næppe :) Jeg har selv en Garmin :)

Og den er ikke bedre rent kortmæssigt end min nuværende TomTom. Så det står
altså ved magt at den ikke dur mange steder i mellemitalien. Det er korrekt
at Napoliområdet er godt dækket - nogenlunde ned til husnr.niveau.
I øvrigt kunne jeg ikke finde på at bruge min GPS for at køre til Pompei.
Der kan selv en blind på en cykel finde hen. Men prøv at brug din dingenot
til at finde p-pladsen ved Herculanum - så kommer den på arbejde. Eller
rettere - du kører rundt i en cirkel som en århusianer i en rundkørsel. Det
kræver at du benytter den navigator der sidder mellem ørerne i kombination
med almindelig årvågenhed og sund fornuft.
Og hele min pointe var at navigatoren let gør os totalt hansdikappede mht.
evne til at finde vej.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-04-06 20:20

> Og den er ikke bedre rent kortmæssigt end min nuværende TomTom.

Måske ikke. Men jeg lader det da gerne komme an på en prøve - af ren
nysgerrighed :)

> Så det står altså ved magt at den ikke dur mange steder i mellemitalien.

Jeg har tastet en del adresser ind, også i Italien, jeg har endnu ikke
fundet en adresse jeg ikke kunne slå op ...

> [...]
> I øvrigt kunne jeg ikke finde på at bruge min GPS for at køre til Pompei.
> Der kan selv en blind på en cykel finde hen.

Næppe - på cykel bliver du nødt til at holde dig væk fra motorvejene, så
bliver opgaven straks meget sværere ;)

> [...]
> århusianer i en rundkørsel. Det kræver at du benytter den navigator der
> sidder mellem ørerne i kombination med almindelig årvågenhed og sund

Det kan jeg ikke snakke med om. Det var en af de steder vi valgte fra at
besøge :)

> Og hele min pointe var at navigatoren let gør os totalt hansdikappede mht.
> evne til at finde vej.

Lige som movere gør os dårlige til at bakke med campingvogn ... :)

--
Per, Esbjerg